"Verhot kiinni, naapurit näkee!" Kyttäkö joku oikeasti naapurin ikkunoista sisään?
Tämä on siis kommentti minkä mies usein heittää. Tykkään pitää päivällä sälekaihtimet auki. Muuten tulee olo niinkuin olisi jossain sillipurkissa. Tulee valoa sisään, ja näkee maisemia. Mies taas ei tahtoisi antaa avata sälekaihtimia, kun napurit näkee sisälle. Jos on tiskit tiskipöydällä niin ei voi avata. Tai jos on olovaatteissa niin ei voi avata. Sen ymmärrän jos kulkee bokserisillaan että silloin on sälekaihtimet kiinni. Tai kun pihalla on pimeää ja sisällä valot jolloin ulkoa sisälle saattaa nähdä tosi hyvin.
Mutta kun mielestäni meidän ikkunoista ei edes näe sisälle tosi hyvin (siis päiväsaikaan)! Asutaan rivitalossa, ja kaikilla on pienet huoneet kahdessa kerroksessa. Etu- ja takapihoilla on terassit, jotka hieman estää mielestäni näkyvyyttä ja kivijalkakin on korkea, ja ikkunat kohtuullisen kokoiset eikä mitkään ns näyteikkunat. Joskus olen itse koettanut vaivihkaa vilkaista naapureiden sisustusta (otan ideaa, okei ja otsikkoon viitaten, se oli hiukka provo) ikkunoista, mutta ei niistä oikeasti mitään näe, verhot ja tilkkasen tapettia ja ehkä kattolamppu.
Miten teillä toimitaan? Saako verhot olla auki?
Kommentit (112)
Päiväsaikaan pidän kyllä auki, että saa luonnonvaloa. Pimeällä kyllä pistän kaihtimet kiinni, koska en halua olla näyteikkunassa.
Jaa-a, empä tiedä. Riippuu miten pitkällä talot ovat toisistaan, olen ollut kopperoissa jossa toinen talo silleen korkeemalla mutta lähellä ja näköyhteys alemman tason huoneistoihin oli todella hyvä: p Itse asun talossa jossa menee vilkas tie ja kävelytie suoraan ikkunoiden edestä, ikkunat myöskin tavallista isommat, makkarissa melkein koko seinä huh huh,pakko pitää verhoja kiinni..pitäisi varmaan ostaa sälekaihtimet niin saisi vähän valoa sisään mutta olisi suojaa.
Mulla on yksi naapuri, jolla ei varmaan ole kuin valoverhot ikkunoissa. Iltasella Pimeän aikaan vetäsee ne ikkunoitten eteen, mutta ei selvästikään tajua, että eihän ne estä muita näkemästä sisälle. Sitten se aina illalla (suihkun jälkeen?) toikkaroi siellä kämpässään nakuna, kun kuvitteletee, ettei kukaan nää ennen kuin laittaa taas jotain päälleen. Toisaalta tunnen myötähäpeää, mutta toisaalta aika koomista.
Vierailija kirjoitti:
No jos ei ole ihan täysin alasti, ja meneillään ei ole mikään puukkotappelu niin voi ihan hyvin pitää auki. Ei ne naapurit teidän tekemisiä sen enempää analysoi.
Pahimassa tapauksessa ohikulkija toteaa että ”tuolla Pekka ja Pirkko istuu aamukahvilla”. Eli joo, vakavaa on, hui kauheeta!
Voi kuule kyllä naapurit oikeesti kyylää ja raportoi. Pikku sherlokkeja :)
Parhaassa tapauksessa naapurin elämää kytätään, pidetään kirjaa menemisistä tulemisesta harrastuksista tiedotetaan säännöllisesti eteenpäin. Jopa kasataan kavereista porukka seuraamaan kadulla sitä ei pidettyä naapuria. Että on tarpeeksi tietoja, jotta voi sitten käyttää vastaan. Monta todistajaa ja niin ees päin urhot isänmaan..
Miksi? En tiedä, ei ole tähän tullut selvyyttä. Jotenkin koitetaan horjuttaa mielenterveyttä tyylin: tiedän mitä teet, missä käyt, mitä ostelet. Pelottelustahan siinä on kyse. Tai sen yrityksestä. Vallankäytöstä, ahdistelusta ja nurkkaan ajamisesta.
Se on kyllä näiden kyylien mielenterveys, joka on heikko.
Osa kyylietä harmittomia kylän juoruakkojen raportoi tiskistä, osa mielenterveyspotilaita ilman tekemistä.
Itseäni ei varsinaisesti häiritsisi asioiden uteleminen. Sen sijaan ikkunoista kurkistelu, kyttääminen ja toisen pihalla luvattomasti käyminen ärsyttävät todella!
KYS KYYLÄT. IHAN SYYSTÄ NE HELVETIN VERHOT ON KIINNI!
Se on mukavempaa kuin telkkarin tuijotus.
Mun alakerrassa asuu kiva ja kohtelias nuori mies. Hänellä ei ole kaihtimia ja verhotkin kiinni vain harvoin. Yritän olla katsomatta sinne päin. Joudun menemään ikkunoidensa ohi monta kertaa päivässä.
En vaan pysty olemaan näkemättä häntä siellä jatkuvasti puuhissaan 🤔
Puuhilla tarkoitan ihan kotitöitä ja koneen ääressä istumista.
Ehkä häntä ei haittaa. Itseäni ei haittaisi, vaikka hänellä olisi joskus erityisesti pimeällä verhoja vähän kiinni.
Pimeällä valaistun asunnon valo heijastuu lasitetulle parvekkeelle ja sitä kautta naapureiden ikkunoihin. Kun katsoo omasta ikkunastaan ulos näkee siis naapurin asuntoon sisälle. Rakennussuunnittelun helmiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teillä on kotona, joka miehestäsi on niin huippusalaista? Luultavasti elämänne näyttää ikkunasta katsottuna aika samanlaiselta kuin naapureillanne, ja kaikilla muillakin, tehdään ruokaa, siivotaan, katsotaan telkkaria jne. Ei ainakaan minusta mitään mielenkiintoista seurattavaa.
Ei kyse ole tästä, ei minullkaaan!
Kyse yksityisyydestä. Ei ole mukavan tuntuista syödä iltapalaa, jos pimeässä puskassa naapuri seisoo ja tuijottaa sisälle. Se on vaan epämiellyttävää.
Onhan se kiva jos joskus vahingossa sattuu vilkaiseman ja naapurin teinityttö stringeissä keittiössä .
t.setämies
Ex oli samanlainen. Aina sulki verhot, ettei kukaan näe sisälle. Olo oli kuin jollain vangilla luolassa. Lähiössä asuminen nyt tarkoittaa sitä, että joku saattaa kulkea talon ohi ja nähdä sisään. Ex ei kuitenkaan halunnut muuttaa minnekään korpeen missä kukaan ei varmasti huomaisi mitään. Mielestäni on tuijottelijan oma häpeä, jos näkee sisältä jotain mitä ei halua nähdä.
Olen aina kaikki verhot auki ja 90% ajasta munasillani.
Vierailija kirjoitti:
Ex oli samanlainen. Aina sulki verhot, ettei kukaan näe sisälle. Olo oli kuin jollain vangilla luolassa. Lähiössä asuminen nyt tarkoittaa sitä, että joku saattaa kulkea talon ohi ja nähdä sisään. Ex ei kuitenkaan halunnut muuttaa minnekään korpeen missä kukaan ei varmasti huomaisi mitään. Mielestäni on tuijottelijan oma häpeä, jos näkee sisältä jotain mitä ei halua nähdä.
Tietysti näin, jos teillä on ns normaali tilanne. Normaali elo, jossa satunnaisesti joku, kulkee ohi, useimmat sen kestää.
Ei se sinustakaan tunnu mukavalta, jos saat kylän perääsi ja vakoilee päivittäin tekemisiäsi. Pidemmän päälle häiritsevää. Jos kyseessä sairaus, sen ymmärtää kyllä, mutta voivat silti olla arvaamattomia.
Paha tehdä tässä tilanteessa oikein mitään.
Siis eikö se ole kaihtimien tarkoituskin, ettei näkyisi ulos? Kenelle tämä tuli yllätyksenä? Meillä ainakin lapsuuden kodissa oli ihan normaali käytäntö, että illalla laitetaan rullakaihtimet kiinni.
Ei kai sitä sen kummemmin kyylätä tarvitse, jos naapurin ikkunoista jotain sattuu näkemään. Omassa kotitalossani on autopaikkani edessä suoraan naapurin ikkuna, josta näkyisi kirkkaasti sisälle, jos siinä ei olisi kaihtimia. Jos siellä sattuisi olemaan vaikka joku hekumallinen hetki juuri silloin menossa, kun minä olen pysäköimässä, kyllä se sieltä ihan tahtomattani pistäisi silmään. Samoin itse en haluaisi olla näyteikkunalla, kun miesystäväni kanssa johonkin intoudumme.
Itse kuulun näihin verhoilijoihin. Valitettavasti nykyinen kämppä on sellainen, että lähes kaikista ikkunoista näkee sisään. Päivällä avaan kyllä sälekaihtimet, kun muuten tulee liian klaustrofobinen olo. Kun laitan valot, kaihtimet menee kiinni. Harmi vaan, että on ollut nyt niin pimeää, että joskus joutuu pitämään valoja päällä lähes aamusta iltaan, eli verhot on kiinni koko päivän.
Seuraava kämppä tulee kyllä olemaan sellainen, jossa on enemmän yksityisyyttä. Näitä on vaan nykyään harvoin tarjolla. Osa uusista asunnoista varsinkin on varsinaisia akvaarioita.
Luulen et miehet sulkee niitä verhoja, koska ei halua et muut näkee NIIDEN vaimoa tai tyttöystävää alasti.
Joku kivikautinen macho jäänne käpyrauhasessa:)
On opetellut. Valitettavasti meidän naapuritalossa asuu ihminen, joka tehtailee lasuja. Siis kaikesta mahdollisesta. Eräästä naapurista hän teki lasun, kun lapset nukkuivat vapaapäivinä liian pitkään. Toisesta, kun isä oli ollut liian vähissä vaatteissa tytärtään nukuttamassa. Minusta tehtiin lasu, jonka mukaan en ruoki lapsiani terveellisesti. Laitan mm suolaa pastan keitinveteen,
Koko naapurusto ollaan jouduttu opettelemaan,
Mitä teillä on kotona, joka miehestäsi on niin huippusalaista? Luultavasti elämänne näyttää ikkunasta katsottuna aika samanlaiselta kuin naapureillanne, ja kaikilla muillakin, tehdään ruokaa, siivotaan, katsotaan telkkaria jne. Ei ainakaan minusta mitään mielenkiintoista seurattavaa.