Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityisautoilu on vanhanaikaista, saastuttavaa ja moraalitonta

05.01.2019 |

Kirjoitin tuoreessa blogikirjoituksessani yksityisautoilun ongelmista Suomessa. Yksityisautoilu on hyvin vanha tapa liikkua, se saastuttaa luontoa (pysyvästi!) ja on moraaliton vaihtoehto ei ainoastaan luonnon, mutta sen luomien ruuhkien vuoksi, jotka hidastavat ekologisten vaihtoehtojen kehittämistä liikenteessä.

Eipä ole sattumaa, että siellä, missä on eniten yksityisautoja pienellä alueella (vilkkaat tiet kaupungeissa), mitataan alhaisimmat tulokset ilman puhtaudessa vrt. muut alueet.

Nyt on tärkeää tietää se totuus, että minä en kannata pakotettua bussin käyttöä. Yksityisautoilun vastustaminen ei nimittäin tarkoita, että joukkoliikenne on ainoa vaihtoehto.

Kannatan hieman Uberin kaltaista järjestelmää, jossa auton omistajat muodostaisivat verkoston, jolla kuljetetaan useampia ihmisiä reitistä A reittiin B. Ja tässä verkostossa on pakko olla mukana, jotta autolla olisi voimassaoleva ajo-oikeus. Reittejä voi verkostoon muodostaa itse vastaamaan myös kuskin tarpeita, mutta pitää olla velvollisuus ottaa kyytiin.

Tällä tavalla tarvittavien autojen määrä liikenteessä saadaan huomattavaan laskuun, kuitenkin niin, että kaikki voisivat edelleen kulkea vaivattomasti.

Toivottavasti Vihreät pitävät edelleen kantansa ja kritisoivat yksityisautoilua. Se on hyvin ongelmallista ja seisoo kehityksen ja ekologisuuden tiellä.

Kommentit (306)

Vierailija
181/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirjana kirjoitti:

Eipä ole sattumaa, että siellä, missä on eniten yksityisautoja pienellä alueella (vilkkaat tiet kaupungeissa), mitataan alhaisimmat tulokset ilman puhtaudessa vrt. muut alueet.

/quote]

Onko antaa esimerkkejä noista paikoista?

Esim. Kiinan kaupungit ovat huono vastaus koska niissä on tuotu teollisuus liian lähelle ihmisten asuntoja, kauppakeskuksia yms. Lisäksi paljon vanhoja kivihiilivoimaloita yms jotka myös saastuttavat paljon.

Ne saastuttavimmat autot ovat valmistettu 1990 luvulla tai ovat vielä vanhempia.

uudemmat yli 2010 autot ovat aika merkittävästi vähäpäästöisempiä.

Useimmat 2014 jälkeen valmistetut autot automaattisesti sammuttavat moottorinsa liikennevaloissa, ruuhkajonoissa seisoessa, myös silloinkin kun auto pysäköidään. Tämä edellyttäen että auton moottori on lämmennyt normaaliin käyntilämpötilaansa, akussa on myös riittävästi virtaa.

2019 eli tänä vuonna tulee markkinoille autoja joiden moottoreiden hyötysuhde on merkittävästi parempi kuin vanhemmissa autoissa. Tämä tietysti tarkoittaa myös vähäisempiä autojen aiheuttamia lähipäästöjä. Tulossa on markkinoille myös paljon hybridiautoja, myös muutama täyssähköautokin. Tuolta löytyy lista uusista suomeen tulevista automalleista.

EV=sähköauto.

PHEV=pistokkeella ladattava hybridiauto.

E-= tarkoittaa joko sähköautoa tai hybridiautoa.

https://interactive.sanoma.fi/arkku/files/25756426autouutuudetsuomessa2…

Vierailija
182/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus vieraista ihmisistä autossani on lähes yhtä vastenmielinen kuin se, että minut pakotettaisiin jakamaan sänkyni vieraiden ihmisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me halutaan mennä mökille maalle, ei siellä voi käydä kuin omalla autolla.

Ymmärrettävää, mutta miksi et tarjoaisi muillekin kyytiä, jos ovat tien varrella?

Liftauksen aika oli ja meni, jos et ole sattunut huomaamaan.

Vierailija
184/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa miten aloittaja jättää vastaamatta hänen fantsuun ideaansa liittyviin epäkohtiin mitä on tuotu ilmi, ja peräänkuuluttaa vain muiden vastuuta. Puhuu luonnon puhtauden säilyttämisestä mutta haluaa että Suomi täytetään kasvukeskuksilla...? Tervetuloa vaan pohjoiseen puhdasta luontoa ihmettelemään, ei ole yksityisautoilu täällä mikään ongelma ja puut on naavaa pullollaan. Kasvukeskukset on nimenomaan niitä törkypesiä.

Ja tokihan kaikkien työpaikat on keskustassa ja tietenkin vieläpä vakituisia pestejä ilman pelkoa irtisanomisista, niin ei muuta ku hei tyypit nyt kaikki vaan keskustaan muuttamaan ja maailma pelastuu!!11<33

Mun ehdotus on että kielletään turhamaisuus ja kertakäyttökulttuuri. Kielletään hiustenvärjäys, meikit ja kaikki kosmetiikka, vaatteiden ostelua pitää rajoittaa ja materiaalina sallitaan pelkät luonnonkuidut. Olen myös sitä mieltä että yksi puhelin per talous riittää kuten ennen vanhaan, tabletit täytyy kieltää täysin. Kelpaisko neidille?

Vierailija
185/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihan väärässä. Mitään vanhanaikaista tai moraalitonta ei autoilussa ole. Moraalittomuutta et pysty edes perustelemaan, kunhan vaan laitoit sanan sinne edes tietämättä mitä sana tarkoittaa.

Ihan pikkanen ylilyönti ap:lta. Mene muualle huomioh*oraamaan.

Vierailija
186/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa miten aloittaja jättää vastaamatta hänen fantsuun ideaansa liittyviin epäkohtiin mitä on tuotu ilmi, ja peräänkuuluttaa vain muiden vastuuta. Puhuu luonnon puhtauden säilyttämisestä mutta haluaa että Suomi täytetään kasvukeskuksilla...? Tervetuloa vaan pohjoiseen puhdasta luontoa ihmettelemään, ei ole yksityisautoilu täällä mikään ongelma ja puut on naavaa pullollaan. Kasvukeskukset on nimenomaan niitä törkypesiä.

Ja tokihan kaikkien työpaikat on keskustassa ja tietenkin vieläpä vakituisia pestejä ilman pelkoa irtisanomisista, niin ei muuta ku hei tyypit nyt kaikki vaan keskustaan muuttamaan ja maailma pelastuu!!11<33

Mun ehdotus on että kielletään turhamaisuus ja kertakäyttökulttuuri. Kielletään hiustenvärjäys, meikit ja kaikki kosmetiikka, vaatteiden ostelua pitää rajoittaa ja materiaalina sallitaan pelkät luonnonkuidut. Olen myös sitä mieltä että yksi puhelin per talous riittää kuten ennen vanhaan, tabletit täytyy kieltää täysin. Kelpaisko neidille?

En ole jättänyt vastaamatta mihinkään "epäkohtaan". Haluan todellakin kasvukeskuksia, koska niitä on helpompi alueina kontrolloida ja kontrollilla niistä saadaan ekologisia alueita. Selvästi kirjoitat tässä aika provosoivaan sävyyn, ehkäpä tarkoituksellisesti.

Vierailija
187/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrettävää, mutta miksi et tarjoaisi muillekin kyytiä, jos ovat tien varrella?

Siinä menisi oma vapaus kulkea kuten haluaa, pitäisi sopia aikatauluja, odotella muita yms raivostuttavaa.

Vierailija
188/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voisin ottaa kyytiin vaan kauniita ja nuoria naisia jos vaan maksusta päästäisiin sopimukseen. t:setämies

Vierailija
189/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on liikkunut tällä pallolla tuhansia vuosia ja nyt hiukan toistasataa vuotta käytössä ollut tapa liikkua on vanhanaikainen?

Vierailija
190/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on liikkunut tällä pallolla tuhansia vuosia ja nyt hiukan toistasataa vuotta käytössä ollut tapa liikkua on vanhanaikainen?

Mietipä tätä kun kohta on vaalit: kannattaako äänestää vihreitä?

Aivan, sitä sakkia ei missään nimessä saa päästää valtaan!

Vierailija
191/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto on useille ihmisille "pakollinen paha" kaikki eivät asu kaupungeissa eivätkä kaikki sielä voi asuakkaan.

Sen sijaan lomalennot ovat silkkaa luksusta.

Samat ihmiset jotka viimeiseen asti puolustavat autoilua ovat myös lomalentäjiä.

Minun kohdallani pitää paikkansa ainakin.

Ja mitä autoiluun tulee, me maksamme niin monta miljardia veroa vuodessa tälle holhousvaltiolle että ihan turha alkaa syyllistää meitä yhtikäs mistään! Me pidämme tätä maata pystyssä joten turpa kiinni ja pulinat pois.

Maapallolle ei voida laittaa hintalappua, joten tämä sinun "rahakortti" ei nyt oikein toimi argumenttina. Pulinat pois, miljardeistanne viis.

Voi kulta pieni! Mitähän joukkoliikenteen lippu maksaisi jos henkilöautoilijoiden maksamia veroja ei olisi? Otapa nyt nöyrempi asenne ja vähän äkkiä.

Ne rahat tulevat olemaan aivan merkityksetöntä kun maapalloa ei enää ole tai se ei ole sellainen, johon olemme tottuneet. Tässä ei ole kyse rahasta, vaikka sinulla pyörii euron kuviot nyt vahvasti päässäsi. Yritä ymmärtää, mikä tässä maailmassa on tärkeää.

Mirjaana kulta ! Teknologia kehittyy kovaa vauhtia ja uusia energiamuotoja tulee ja menee ja fossiiliset polttoaineet loppuu, mutta yksityisautoilu tulee kyllä jatkumaan ja lentokoneet lentää tulevaisuudessa

Miksi teknologian kehittyminen oikeuttaisi todella saastuttavan tavan liikkua eli yksityisautoilun, jos siihen on ratkaisuja tai vastaavasti tarjotaan ratkaisuja?

Yksityisautoilulla on käsittämättömän iso rooli ilmastonmuutoksessa. Parempi reagoida nyt kuin liian myöhään.

Mikää ei oikeuta sinua määräilemään muita ja päättämään miten muut saavat tai eivät saa liikkua.

Minä olen maapallolla liikkuva ja taistelen viimeiseen asti oikeudestani elää puhtaassa ympäristössä.

No, oletkos aloittanut muuttamalla telttaan asumaan ja keräät metsästä itse ruokasi?

Jaa et! Mitäs tuo taistelujuttu sitten oli? Ahaa, olet niitä joitten "taistelu" on lähinnä muitten kiusaamista... :)

Olen ison perheen, ison omakotitalon, lihansyönnin ja runsaan lentämisen lisäksi innokas autoharrastaja. Oi että kun hellepäivinä nautin taas kun ajan avoautollani ruuhkabussin vieressä... ne katseet mitä sieltä saa kateellisilta ja hikisiltä joukkoliikenteen käyttäjiltä... Priceless!

No joku taitaa ylikompensoida "vähän"...

BTW, ne katseet mitkä saan kun ohitan autojonoja keskustassa fillarilla, ihmiset hikisinä kuumissa henkilöautoissa ruuhkassa, sitä ei voi rahalla ostaa!

Hohhoijja. Voin kuule sanoa että kukaan ei kadehdi fillaristia. Ja ne Suomen auto"jonot".... ovat aika lyhyitä.

Miksi autoilijat katsovat kuin myrkyn nauttineena kun sama pyöräiljä tulee rinnalle jonka viime valoissa kaahaten ohittivat?

Tämä on helppo: he eivät katso. Jos joku näin on joskus tehnyt niin mitä ilmeisimmin se johtuu sukkahousupyöräilijän muista perseilyistä.

Kyllä ne katsoo.

Ihmettelevät monttu auki miten nopeasti normaaleihin vaatteisiin pukeutuvat pyöräilijät etenevät arkipyörillään.

Autoilijat ihmettelevät monia asioita.

Sitten siellä parinkymmen kilometrin päässä niitä pyöräilijöitä ei enää näykään... ihme! .D

Keskustoissa liikumisesta puhuttiin.

Ei pysty autolla jättämään jälkeen ruutukaava-alueella.

Vierailija
192/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä menisi oma vapaus kulkea kuten haluaa, pitäisi sopia aikatauluja, odotella muita yms raivostuttavaa.

Pienempi hinta, suurempi hyöty.

Vierailija
193/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän autolla ajamisesta, omasta rauhasta, mahdollisuudesta laulaa autossa ja ikiomista aikatauluistani ja reiteistäni. En huoli autooni matkustajia, koska autoni on liikkuva linnani. Asun vihreässä Pohjois-Helsingissä sadan metrin päässä bussipysäkistä ja vajaan kilometrin päässä pienestä rautatieasemasta. On minulla polkupyöräkin, mutta sillä ajelen vain huvikseni.

Maailma on minua varten, minä en ole maailmaa varten. Voit itkeä verta kyyneltesi seassa, mutta minä ajan vanhalla ilmastoidulla bensasyöpölläni vielä ysikymppisenä, kun lääkäri on jo ottanut korttini pois. :)

Ajattelitko olla 90-vuotias 2030 kun bensiiniautoilu on poistunut taloudellisesti kannattamattomana?

Ei se poistu. Bensalla ajellaan niin kauan kuin öljyä on saatavilla. Autoharrastajat varmasti kehittävät omat öljynjalostusrinkinsä vanhimpia autoja varten, jos rajoituksia aletaan keksiä. Ja jos fossiiliset polttoaineet loppuisivatkin, kyllä minä voin muitakin voimanlähteitä hyväksyä. Kimppakyytiläisiä en ota.

AP:n unelma ei ole elinkelpoinen muualla kuin pienehköissä kommuuneissa, joten unelmoikoon tyttö kuplassaan. Olisi kyllä kiva ottaa Ap tienvarresta kyytiin ja istuttaa matkustamaan vetokoukun päälle. Matkustamoon ei mokomilla höyrypäillä ole asiaa.

(Mikähän on vikana, kun vastaa-nappula ei toimi?)

Mikset laita sähkömoottoria autoosi?

Onko itsetarkoitus liikkua polttomoottoriautolla vai autoilla?

Vierailija
194/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto on useille ihmisille "pakollinen paha" kaikki eivät asu kaupungeissa eivätkä kaikki sielä voi asuakkaan.

Sen sijaan lomalennot ovat silkkaa luksusta.

Samat ihmiset jotka viimeiseen asti puolustavat autoilua ovat myös lomalentäjiä.

Minun kohdallani pitää paikkansa ainakin.

Ja mitä autoiluun tulee, me maksamme niin monta miljardia veroa vuodessa tälle holhousvaltiolle että ihan turha alkaa syyllistää meitä yhtikäs mistään! Me pidämme tätä maata pystyssä joten turpa kiinni ja pulinat pois.

Maapallolle ei voida laittaa hintalappua, joten tämä sinun "rahakortti" ei nyt oikein toimi argumenttina. Pulinat pois, miljardeistanne viis.

Voi kulta pieni! Mitähän joukkoliikenteen lippu maksaisi jos henkilöautoilijoiden maksamia veroja ei olisi? Otapa nyt nöyrempi asenne ja vähän äkkiä.

Ne rahat tulevat olemaan aivan merkityksetöntä kun maapalloa ei enää ole tai se ei ole sellainen, johon olemme tottuneet. Tässä ei ole kyse rahasta, vaikka sinulla pyörii euron kuviot nyt vahvasti päässäsi. Yritä ymmärtää, mikä tässä maailmassa on tärkeää.

Mirjaana kulta ! Teknologia kehittyy kovaa vauhtia ja uusia energiamuotoja tulee ja menee ja fossiiliset polttoaineet loppuu, mutta yksityisautoilu tulee kyllä jatkumaan ja lentokoneet lentää tulevaisuudessa

Miksi teknologian kehittyminen oikeuttaisi todella saastuttavan tavan liikkua eli yksityisautoilun, jos siihen on ratkaisuja tai vastaavasti tarjotaan ratkaisuja?

Yksityisautoilulla on käsittämättömän iso rooli ilmastonmuutoksessa. Parempi reagoida nyt kuin liian myöhään.

Mikää ei oikeuta sinua määräilemään muita ja päättämään miten muut saavat tai eivät saa liikkua.

Minä olen maapallolla liikkuva ja taistelen viimeiseen asti oikeudestani elää puhtaassa ympäristössä.

No, oletkos aloittanut muuttamalla telttaan asumaan ja keräät metsästä itse ruokasi?

Jaa et! Mitäs tuo taistelujuttu sitten oli? Ahaa, olet niitä joitten "taistelu" on lähinnä muitten kiusaamista... :)

Olen ison perheen, ison omakotitalon, lihansyönnin ja runsaan lentämisen lisäksi innokas autoharrastaja. Oi että kun hellepäivinä nautin taas kun ajan avoautollani ruuhkabussin vieressä... ne katseet mitä sieltä saa kateellisilta ja hikisiltä joukkoliikenteen käyttäjiltä... Priceless!

No joku taitaa ylikompensoida "vähän"...

BTW, ne katseet mitkä saan kun ohitan autojonoja keskustassa fillarilla, ihmiset hikisinä kuumissa henkilöautoissa ruuhkassa, sitä ei voi rahalla ostaa!

Hohhoijja. Voin kuule sanoa että kukaan ei kadehdi fillaristia. Ja ne Suomen auto"jonot".... ovat aika lyhyitä.

Miksi autoilijat katsovat kuin myrkyn nauttineena kun sama pyöräiljä tulee rinnalle jonka viime valoissa kaahaten ohittivat?

Tämä on helppo: he eivät katso. Jos joku näin on joskus tehnyt niin mitä ilmeisimmin se johtuu sukkahousupyöräilijän muista perseilyistä.

Kyllä ne katsoo.

Ihmettelevät monttu auki miten nopeasti normaaleihin vaatteisiin pukeutuvat pyöräilijät etenevät arkipyörillään.

Autoilijat ihmettelevät monia asioita.

Sitten siellä parinkymmen kilometrin päässä niitä pyöräilijöitä ei enää näykään... ihme! .D

Keskustoissa liikumisesta puhuttiin.

Ei pysty autolla jättämään jälkeen ruutukaava-alueella.

Minä taas puhuin siitä liikkumisesta jota ihmiset joutuvat tekemään -siinä mennään myös pitempiäkin matkoja.

No, joko alat tajuamaan?

Vierailija
195/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mielelläni vanhanaikainen, harvoin ymmärrän uusia hömpötyksiä

Vierailija
196/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään jos 100000 autoilijaa lopettaisi ajot jo mahdottomien kustannusten takia niin kyllä valtiolla olisi hätä kädessä jo verotulojenkin kanssa kun kuitenkin hyvin tärkeä tulonlähde tehty täällä?

Vierailija
197/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaa edes yrittää herätellä keskustelua, jos kommentointi on tasoa "Mölli, tyhmä kommentti, minua ei määräillä!!!!"

Miksi ihmeessä edes alkaisin keskutella jonkun viherpiipertäjän kanssa? Ihan sama kun terroristien kanssa ei neuvotella, koira tekee mitä isäntä käskee jne. Kun pahalle antaa pikkusormen se vie koko käden.

Minä ajan omalla autollani ja matkustan miten huvittaa. Teillä pikku viherpaskiaisilla ei ole siihen niin mitään sanomista.

Ikävä ettet huomaa pahan tässä olevan yksityisautoilija.

Saudeille annettu koko käsi ja kehokin.

Haha!

Ei kauaa kestä kun yksityisautoilu tapahtuu pelkästään sähkön & uusiutuvien polttoaineiden voimin.

Mutta hei: toki voit tuon väitteen kumota. Faktoilla.

Kyllä ei meikäläisen elinaikana tule sähköautoa varmasti monellakaan täällä olemaan, ellei jotain ihmettä tapahdu näiden päättäjien politiikassa ja olen alle nelikymppinen. Pelkällä kepillä vanhoille autoille se ei ainakaan tule tapahtumaan, ellei sähköautoille anneta tuntuvia etuja. Vaan ei, kauhea hinku jo päästä niitäkin verottamaan kun laitetaan töissä lataukset verolle yms.

Vierailija
198/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole jättänyt vastaamatta mihinkään "epäkohtaan". Haluan todellakin kasvukeskuksia, koska niitä on helpompi alueina kontrolloida ja kontrollilla niistä saadaan ekologisia alueita. Selvästi kirjoitat tässä aika provosoivaan sävyyn, ehkäpä tarkoituksellisesti.

Julkisen liikenteen ja sen myötä kasvukeskusten ja metropolien ongelma on paradoksaalisesti siinä, että ne vaativat valtavia ihmismassoja ja näiden ihmismassojen kulutusta ja liikkeelläoloa ollakseen kannattavia. Metropolit eivät ole ekologisia vaan suurimpia yksittäisiä ongelmailmiöitä ympäristölle. Ihmisten toiminnan intensiteetti niissä ylittää ympäristön resurssit ja kyvyn uusiututua.

Pienemmät kaupungit joissa julkinen liikenne ei ole kovin kannattavaa eikä toimivaa ovat de facto puolimetsää olemukseltaan siis hyvin ekologisia. Se pieni inhimillinen ympäristön kuormitus uppoaa siihen lähiympäristöön ja alueen sisäiseen vihreyteen ja rehevyyteen. Suurkaupungeilla ja kasvukeskuksilla ei ole tällaisia ympäröiviä tai läsnäolevia vapaita resursseja käytännössä lainkaan. Päinvastoin ne saastuttavat lähiympäristöään luvatta ja kyselemättä. Siksi kaupungit eivät ole vihreä eivätkä ekologinen ratkaisu. Pitäisi olla kaupunkivero.

Vierailija
199/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No katsopas sivu tai pari taaksepäin ja vastaa sinulle osoitettuun kysymykseen koskien näitä kasvukeskuksia, sekä niiden toteuttamista käytännössä.

Vierailija
200/306 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään bensan tuoksusta ja polttomoottorin äänestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi