Anna-Maija on taas Iltasanomissa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005955364.html
Susanna Kosken kanssa keväällä vastaikkain joutunut Anna-Maija on taas Iltasanomissa. Luin artikkelin, ja mieleen nousi paljon kysymyksiä.
- Mistä se 100€ sitten tuli, jos sitä ei edes ollut, ja Anna-Maija pääsi kuntoutukseen? Miksi hän ei kysellyt kyytiä?
- Kuka maksoi muuttofirman, jos Anna-Maija kerran käy leipäjonossa?
- Miksi se tytär (tai kukaan muu) ei ole avannut niitä muuttolaatikoita? Miksi ne vain on avaamattomina nurkassa ja miksi se edes piti mainita?
- Jos Anna-Maija on jo vuosia seilannut tukiviidakossa, miten se tuli niin yllätyksenä että vuoroviikkoasumista ei oteta huomioon samalla tavalla kuin jos olisi yh?
Yhtään ilkeilemättä, nämä nousi ensimmäisenä mieleen kun tuon artikkelin luki.
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi: "Edellisenä yönä hän heräsi kipuihin kolme kertaa, vaikka särkylääkkeitä kuluu maksimimäärä. Aamulla hän nousi laittamaan tyttärelleen aamupalaa ja lähettämään tämän kouluun."
13-vuotias ei osaa itse ottaa aamupalaa ja lähteä kouluun ilman että kipuilevan äidin pitää nousta aikaisin aamulla?
Turha lukea uutista kuin piru raamattua. Eihän siinä sanottu, että äidin täytyi nousta aikaisin aamulla koska lapsi on piloille hemmoteltu uusavuton luuseri. Ehkä äiti tahtoi tehdä aamupalaa ja vilkuttaa kouluun lähtevälle teinilleen, vaikka tyttö olisi pärjännyt hyvin ilmankkn. Sitä kutsutaan rakkaudeksi, välittämiseksi ja yhdessäoloksi.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ainakaan minä en ole vielä tavannut muuttofirmaa, joka purkaa tavarat kaappeihin. Varmaan sellainen palvelu on olemassa, mutta mistä ihmeestä se muuttomies tietää, haluanko kesäverhot sijoitettavaksi vaatehuoneen ylä- vai alahyllylle talven ajaksi. On eri asia pakata vaatehuoneen sisältö laatikkoihin kuin purkaa ne laatikot muuttajan mieltymysten mukaisesti.
Minun iäkäs sukulaiseni käytti juuri tuollaista palvelua. Se, ettet sinä tiedä jostain asiasta, ei tarkoita, ettei sellaista ole olemassakaan. Se on totta kai selvää, että tavaroita ei saa just prikulleen niille paikoille, joille haluaa. On kuitenkin helpompaa esim. siirtää muutamia kirjoja tai lautasia hyllystä toiseen, kuin nostella niitä lattialla olevasta syvästä muuttolaatikosta ja kääriä pois kuplamuovista. Sellainen työ käy nopeasti selälle. Hienoa, jos sinä olet 100 % täysissä ruumiin voimissasi, mutta voi tulla päivä kun et enää olekaan.
Olen kuullut myös, että joissakin tapauksissa muuttajat ovat esim. lähteneet lomalle ulkomaille, ja kotiin tullessa on tavarat siirretty asunnosta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ainakaan minä en ole vielä tavannut muuttofirmaa, joka purkaa tavarat kaappeihin. Varmaan sellainen palvelu on olemassa, mutta mistä ihmeestä se muuttomies tietää, haluanko kesäverhot sijoitettavaksi vaatehuoneen ylä- vai alahyllylle talven ajaksi. On eri asia pakata vaatehuoneen sisältö laatikkoihin kuin purkaa ne laatikot muuttajan mieltymysten mukaisesti.
Minun iäkäs sukulaiseni käytti juuri tuollaista palvelua. Se, ettet sinä tiedä jostain asiasta, ei tarkoita, ettei sellaista ole olemassakaan. Se on totta kai selvää, että tavaroita ei saa just prikulleen niille paikoille, joille haluaa. On kuitenkin helpompaa esim. siirtää muutamia kirjoja tai lautasia hyllystä toiseen, kuin nostella niitä lattialla olevasta syvästä muuttolaatikosta ja kääriä pois kuplamuovista. Sellainen työ käy nopeasti selälle. Hienoa, jos sinä olet 100 % täysissä ruumiin voimissasi, mutta voi tulla päivä kun et enää olekaan.
Olen kuullut myös, että joissakin tapauksissa muuttajat ovat esim. lähteneet lomalle ulkomaille, ja kotiin tullessa on tavarat siirretty asunnosta toiseen.
Mutta jokin raja on siinäkin palvelussa, jota yhteiskunnalta voi odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiettyyn rajaan saakka tunnen empatiaa Anna-Maijaa kohtaan, koska pystyn samaistumaan häneen iän, koulutuksen, yksinhuoltajuuden ja pitkäaikaistyöttömyyden perusteella. Mutta en vaan kykene ymmärtämään sitä, miten on mahdollista, että köyhyysrajan alapuolella elävä voi olla ylipainoinen. Jos painoindeksi menee yli 25 niin kyllä silloin saa miettiä olisiko ruokamenot se menoerä, josta voisi helposti tinkiä. Itselläni ei ole varaa syödä itseäni ylipainoiseksi.
Mutä köyhempi olen ollut, sen lihavampi myös. Makkara, pasta, paahtoleipä, rasvainen sika-nautajauheliha ja peruna on halpoja ja lihottavia. Ja epäterveellistä, ei oikein jaksa liikkua tai harrastaa. Kun rahatilanne parempi, hoikistun, kun voin syödä runsaasti ravinteikasta ruokaa, hyviä proteiineja, tuoreita vihanneksia ja hedelmiä. Jaksan liikkua, joka sekin tukee painonhallintaa.
Että älä viitsi. Köyhä lihoo, koska halpa ruoka on lihottavinta. Kärjistäen, mutta tämäkin puoli kannattaa ottaa huomioon.
Älä itse viitsi. Makkarapaketin, pastan ja leipäpussin hinnalla saa kyllä kanaa, riisiä, linssejä, tuoreita sesonkikasviksia ym terveellisempiä vaihtoehtoja.
-Eri
Makkara, pasta ja vaalea leipä =2,40. Sillä rahalla kanaa, riisiä ja kauden kasviksia?
Ohjausta ja kuntoutusta a-m tarvitsisi, ei niinkään rahaa.
Jep, sillä ja karkkeihin, sipseihin ja eineksiin menevillä rahoilla saa kyllä kanaa, kauden kasviksia, riisiä, puuroa ja kalaakin. En tiedä mitä tämä henkilö syö, enkä ota siihen kantaa, vaan yleisesti väitän, että terveellinen ruoka on edullista, kun sen tekee itse.
Väitti ostavansa juureksia ja perunoita,niilläkö lihonut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A-M:n mielestä sitä rajaa ei ainakaan hänen kohdallaan ole.
Voi kun patistaisi lastaan harrastamaan jotain liikunnallista musiikin lisäksi, mutta onhan lapsella isäkin... Toivottavasti hänellä menee paremmin ja niillä vanhemmilla lapsilla, jotta tämä nuorinkin näkisi omankin tulevaisuuden valoisana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osaisit lukea, niin tietäisit, että vastasin vain siihen kohtaan, jossa ihmeteltiin muuttopalvelua, joka purkaa tavarat määränpäässä. Mihinkään muuhun en ottanut kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi: "Edellisenä yönä hän heräsi kipuihin kolme kertaa, vaikka särkylääkkeitä kuluu maksimimäärä. Aamulla hän nousi laittamaan tyttärelleen aamupalaa ja lähettämään tämän kouluun."
13-vuotias ei osaa itse ottaa aamupalaa ja lähteä kouluun ilman että kipuilevan äidin pitää nousta aikaisin aamulla?
Turha lukea uutista kuin piru raamattua. Eihän siinä sanottu, että äidin täytyi nousta aikaisin aamulla koska lapsi on piloille hemmoteltu uusavuton luuseri. Ehkä äiti tahtoi tehdä aamupalaa ja vilkuttaa kouluun lähtevälle teinilleen, vaikka tyttö olisi pärjännyt hyvin ilmankkn. Sitä kutsutaan rakkaudeksi, välittämiseksi ja yhdessäoloksi.
Tuolta naiselta pitäisi ottaa tuo lapsi pois. Ei ole sopiva äidiksi. Eikä tuo ole lapselle terve kasvuympäristö.
Ja senhän sinä tiedät, koska olet nähnyt naisen jopa huikeat 2 kertaa telkkarissa ja lukenut jonkun roskalehden jutun siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiettyyn rajaan saakka tunnen empatiaa Anna-Maijaa kohtaan, koska pystyn samaistumaan häneen iän, koulutuksen, yksinhuoltajuuden ja pitkäaikaistyöttömyyden perusteella. Mutta en vaan kykene ymmärtämään sitä, miten on mahdollista, että köyhyysrajan alapuolella elävä voi olla ylipainoinen. Jos painoindeksi menee yli 25 niin kyllä silloin saa miettiä olisiko ruokamenot se menoerä, josta voisi helposti tinkiä. Itselläni ei ole varaa syödä itseäni ylipainoiseksi.
Mutä köyhempi olen ollut, sen lihavampi myös. Makkara, pasta, paahtoleipä, rasvainen sika-nautajauheliha ja peruna on halpoja ja lihottavia. Ja epäterveellistä, ei oikein jaksa liikkua tai harrastaa. Kun rahatilanne parempi, hoikistun, kun voin syödä runsaasti ravinteikasta ruokaa, hyviä proteiineja, tuoreita vihanneksia ja hedelmiä. Jaksan liikkua, joka sekin tukee painonhallintaa.
Että älä viitsi. Köyhä lihoo, koska halpa ruoka on lihottavinta. Kärjistäen, mutta tämäkin puoli kannattaa ottaa huomioon.
Älä itse viitsi. Makkarapaketin, pastan ja leipäpussin hinnalla saa kyllä kanaa, riisiä, linssejä, tuoreita sesonkikasviksia ym terveellisempiä vaihtoehtoja.
-Eri
Makkara, pasta ja vaalea leipä =2,40. Sillä rahalla kanaa, riisiä ja kauden kasviksia?
Jep, sillä ja karkkeihin, sipseihin ja eineksiin menevillä rahoilla saa kyllä kanaa, kauden kasviksia, riisiä, puuroa ja kalaakin. En tiedä mitä tämä henkilö syö, enkä ota siihen kantaa, vaan yleisesti väitän, että terveellinen ruoka on edullista, kun sen tekee itse.
Ihme v itun ul inaa taas. Nyky-yhteiskunnassa lihavuus ei kerro hyvinvoinnista vaan pahoinvoinnista.
On moneen kertaan todettu, että vähällä rahalla ei saa yhtä laadukasta ruokaa ja että jopa asuinalue vaikuttaa kaupan valikoimiin. Kukaan ei täytä vatsaansa lantulla, ja henkisesti hyvinvoiva ihminen lienee myös neuvokkaampi keittiössä.
Kannattaa hankkia vähän lennokkaampia unelmia ja pyrkiä jatkossa kadehtimaan varakkaita, ei työttömän liisteriateriaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esiintynyt feikkiprofiililla facessa. Poistanut näköjään sen. Keksinyt varmaan uuden.
Niin. A-M on ollut feikkiprofiilillaan monissa facen köyhien v i h a ryhmissä ja mm. haukkunut sen suojista Susanna Kosken tämän käyttämistä koruista. Miten hän eläisi niillä rahoilla kuukausitolkulla tms.
Vaikka Koski kuinka jättäisi korut pois, niin ei niiden arvo silti Tikkasen tädille siirry. A-M osoittaa vain katkeruutensa, kateutensa ahneutensa ja tyhmyytensä.
Ei se noin mennyt. Luin Tikkasen kommentin ja sanoi siinä vain, että tällaiset maailmat eivät kohtaa, kun toisen korun hinnalla toinen eläisi kymmenen vuotta. Tottahan tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolta naiselta pitäisi ottaa tuo lapsi pois. Ei ole sopiva äidiksi. Eikä tuo ole lapselle terve kasvuympäristö.
Häpeä, nolo pelle. Sinäkö anonyymisti vähäosaisia netissä haukkuva olet sopiva äidiksi? Et todellakaan ole!
Mä tavallaan ymmärrän Anna-Maijaa. Olen ollut kipukroonikko jo yli neljännesvuosisadan. Kivuliaimpina aikoina mun aivoni eivät yksinkertaisesti reagoi mihinkään asiaan, mikä on elämässäni hyvin. Ei siltikään, vaikka suurin osa asioista on elämässäni ihan hyvin. Sitä vaan reagoi kaikkeen siihen, mikä ei ole hyvin. Tulee tavallaan sokeaksi kaikelle muulle. Purskahdan itkuun jostain ihan vähäpätöisestä syystä, joka ei parempina aikoina hetkauta suuntaan eikä toiseen. Tuntuu, että aivot ei edes toimi loogisesti tai muutenkaan järkevällä tavalla. Vähemmän kivuliaina aikoina pystyn oikein hyvin nauttimaan elämästäni ja työntämään kivut ajatuksissani syrjään. Ajattelemaan loogisesti ja tekemään järkeviä, kauaskantoisia päätöksiä.
Anna-Maijan elämässä ei ole asiat hyvin. Eivät ole eivätkä tule koskaan olemaankaan. Hän elää eräänlaisessa syöksykierteessä eikä tunne voivansa vaikuttaa oman elämänsä kulkuun. Kaikki, mitä hänen elämässään tapahtuu, on pelkkää vastoinkäymistä. Leipäjonosta hän saa ruokaa lapselleen, mutta silti leipäjonokin on hänelle murheen paikka. Lapsen vuoroviikkoasuminen helpottaa Anna-Maijan arkea, mutta on silti ikävä asia, koska tuet pieneni. Viikon kuntoutuskin olisi monelle todella ihana mahdollisuus, mutta Anna-Maijalle ei, koska joutui maksamaan matkoista satasen. Edes edullisempaan asuntoon muutto ei ollutkaan hyvä asia, koska osa muuttolaatikoista on edelleen purkamatta. Anna-Maijan kyky nähdä hyviä asioita on kadonnut ja kyky nähdä huonoja asioita on kasvanut.
Kannattaa muistaa, että roskalehdet kärjistää, vinouttaa yms muuten muuttelee juttujaan, jotta saataisiin mahdollisimman paljon keskustelua, klikkauksia jne.
Ei ole varmasti koko totuus kenenkään elämästä.
Lehdet elävät sillä, että saadaan mammat paheksumaan. Älkää menkö tähän jujuun.
Joku liikunnallinen harrastus tytölle olisi tosiaan parempi, kuin joku sello.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Eri
Ihme v itun ul inaa taas. Nyky-yhteiskunnassa lihavuus ei kerro hyvinvoinnista vaan pahoinvoinnista.
On moneen kertaan todettu, että vähällä rahalla ei saa yhtä laadukasta ruokaa ja että jopa asuinalue vaikuttaa kaupan valikoimiin. Kukaan ei täytä vatsaansa lantulla, ja henkisesti hyvinvoiva ihminen lienee myös neuvokkaampi keittiössä.
Kannattaa hankkia vähän lennokkaampia unelmia ja pyrkiä jatkossa kadehtimaan varakkaita, ei työttömän liisteriateriaa.
Ja taas revitään pääasiassa Jenkeistä sikäläisen yhteiskunnan ongelmia (ja sikäläisen lib/vas-aktivistien puheenaiheita) ja yritetään sitkeästi tällätä niitä sopimaan suomalaiseen yhteiskuntaan, vaikka eivät oikeasti sovi. Ei Helsingissä todellakaan ole missään näitä autosta riippuvaisia "ruoka-aavikoita" vaan julkisilla pääsee ja kuten joku jo totesikin, esim. Lidlejä tuolla hänenkin asuinalueellaan on ihan kävelymatkan päässä. Ja Suomessa terveellinen ruoka on todellakin edullista verrattuna epäterveellisen purtavaan ja täällä on jokaisella myös se kunnollinen keittiö jossa niitä voi kokkailla.
Kannattaa muistaa, että Anna-Maija tuli julkisuuteen antamaan tietyille ongelmille kasvot. Vähän kuten Selänne mediassa ollessaan puhuu vain lätkästä. Ei silti tarkoita, etteikö elämässä olisi muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja senhän sinä tiedät, koska olet nähnyt naisen jopa huikeat 2 kertaa telkkarissa ja lukenut jonkun roskalehden jutun siitä?
Jo se ertä tunkee aktiivisesti lehtiin koko ajan huomiohuoraamaan on riittävä peruste.
Ja televisiossa lapsi oli likainen, rasvainen, lihava ja hoitamaton. Pakotetaan musiikkiluokalle, vaikkei osaa soittaa ja siitä sellon hankkimisesta tehdään koko kansan asia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että roskalehdet kärjistää, vinouttaa yms muuten muuttelee juttujaan, jotta saataisiin mahdollisimman paljon keskustelua, klikkauksia jne.
Ei ole varmasti koko totuus kenenkään elämästä.
Lehdet elävät sillä, että saadaan mammat paheksumaan. Älkää menkö tähän jujuun.
Yleisradioonhan hän tunki. Ihan omalla naamalla, omin sanoin moneen kertaan.
Ei siinä kukaan toimittaja mitään ole vääristellyt, vaan ihan itse on saanut puhunut. Monesti.
Galaxyn parhaalla.