Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paksusuolen tähystyksessä olleet - onko tämä mielestänne asianmukaista kohtelua?

Vierailija
04.01.2019 |

JOS OLET VASTA MENOSSA TÄHYSTYKSEEN, ÄLÄ LUE TÄTÄ TEKSTIÄ. Todennäköisesti sulla se ei tule olemaan yhtä kivuliasta kuin mulla.

Tänään uskaltauduin vihdoin menemään paksusuolen tähystykseen pitkäaikaisten oireiden jälkeen. Itse tyhjennys sujui ok, sain sitä litkua, mitä ei tarvinnut paljoa juoda. Välillä toki vähän epätoivoinen fiilis, kun tuntui ettei se suoli vaan tyhjene.

Itse toimenpide olikin sitten aivan järkyttävää. Tähystykseen meno jännitti, mutta ei nyt kuitenkaan mitään järkyttäviä paniikin tunteita herättänyt (mulle ei siis koskaan aikasemmin ole sitä tehty, niin en yhtään tiennyt miltä ko toimenpide tuntuu). Käsitykseni mukaan se esilääkityshän on rauhottavaa, ei niinkään siihen kipuun? Joka tapauksessa mulle ei missään vaiheessa kukaan edes esilääkitystä ehdottanut. Oletin myös että laitetaan kanyyli käteen ja siitä tarvittaessa kipulääkettä, kun muiden kokemuksia lukiessa monelle niin oli tehty.

No, päästyäni toimenpidehuoneeseen ei mistään kanyylin laitoista tai kipulääkkeistä puhuttu mitään. Asia ok, ajattelin kuitenkin selviäväni, koska en todellakaan osannut odottaa että se sattuisi niin paljon. Ennen tutkimusta lääkäri kysyi olenko saanut esilääkityksen tai onko sitä edes mulle tarjottu. Sanoin, että ei. Siinä vaiheessa vaan tokaisi ”no kyllä se siinä lapuissa luki”. Toimenpide aloitettiin, aluksi kaikki ok. Epämiellyttävältä tuntui, mutta ihan kestettävää. Kunnes päästiin suolen mutkaisempiin osiin. Normaalisti en ole hirveän kipuherkkä, mutta mulla toi toimenpide sattui JÄRKYTTÄVÄSTI. Huusin kivusta ääneen, en yksinkertaisesti voinut sille mitään, koska sattui niin hirveästi. Lääkäri rauhoitteli aluksi, kunnes lopulta hänkin vaikutti ärsyyntyvän muhun. Mua kiellettiin huutamasta, oletin sen takia, että saisin hengityksen pidettyä rauhallisempana. Kivusta huutamisen lopettaminen oli kuitenkin mahdotonta, koska ihan rehellisesti sattui niin v*tusti. Yritin purra kättäni ja sillä tukahduttaa kivusta huutamisen, se kiellettiin myös. Olisi pitänyt maata täysin rentona, hengitys aivan tasaisena päästämättä ääntäkään. No, vähän helpommin sanottu kuin tehty niissä kivuissa :(
Jossain kohtaa lääkäri sanoi että ”sun täytyy lopettaa toi huutaminen ku täällä on niin huono äänieristys ettei kuulu tonne käytävään tähystystä odottaville potilaille”. Kiitos, ne käytävässä odottavat potilaathan siinä vaiheessa mulla olikin mielessä, kun en yksinkertaisesti pystynyt oleen kivusta huutamatta. Uhattiin myös lopettaa operaatio, jos en ole hiljaa. Kaiken huippu oli se, että toinen hoitajista kivahti lääkärille että ”korviin sattuu”, kun huusin kivuissani. Just sillä tavalla, että lääkärin pitäis komentaa mut hiljaseks. Ja tosiaan kättä en olis saanut myöskään purra, minkä avulla sain oltua hiljempaa. Siinä vaiheessa rupes paniikki iskemään ja itkin ihan paniikissa loppu toimenpiteen ajan.

Ei saatu edes loppuun asti tähystettyä, jos on tarvetta tehdä uudelleen, niin pakko tehdä nukutuksessa. Joo ok, tämän ymmärrän kyllä. Mutta mun mielestä tollaset ”korviin sattuu”-nurinat hoitajalta tossa kohtaa on aika asiattomia? Keltään ei minkään näköistä empatiaa kun itkin paniikissa. No, en mä nyt mitään kädestä kiinni pitämistä kaivannut, mutta edes sitä ettei oltais ihan mulle näytetty sitä kuinka hankala ja hirveä potilas olen, kun sattuu. Lisäksi syyllistäminen mua siitä, etten ole saanut esilääkitystä, koska en todellakaan tiennyt tota operaatiota noin hirveäksi. Lääkäri vaan sanoi, että noin nuorille pitäis aina antaa esilääkitys (kiva, mistä mä sen olisin tiennyt). Annettiin vaikutelma, että olen paska ja hankala potilas, kun sattuu. Onko tää teidän mielestä asianmukaista kohtelua? Vielä toimenpiteen jälkeenkin itkin paniikissa.

Kommentit (313)

Vierailija
161/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

161 jatkaa vielä että äitini oli huutanut kivusta ja jopa kiroillut. Ja hän oli itse tyyneys ja ei koskaan kiroillut.

Joten kivun voi vaan kuvitella. Esim. kun hän synnytti minut niin ei päästänyt ääntäkään. Eli sairaan suolen tähystyskipu voi olla kovempi kuin synnytyskipu!

Vierailija
162/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti nämä suolitähystykset ovat lähinnä toimenpiteen suorittavan lääkärin näkökulmasta kiinni... ? Tällainen kuva tulee, kun ketjun kokemuksia lukee. Minulle suolen tähystyksen suoritti yksityinen gastroenterologi. Ennen tutkimuksen aloittamista kerroin, että minulta on vaikean endometrioosin vuoksi poistettu kohtu, toinen munasarja sekä tehty parit laparotomiat, joten kiinnikkeitä on satavarmasti. Lääkäri otti tiedon tosissaan, ja sain kanyylin käteeni. Siitä sitten tiputettiin kipua loiventavaa ihanuutta joka kerta, kun rupesin uikuttamaan. Aivan kivutta en selvinnyt, mutta toimenpide oli siedettävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinen terveydenhuolto on mitä on.  Minulle, pelkopotilaalle suunilleen naurettiin päin naamaa  hammaslääkärissä kun kyselin rauhoittavasta esilääkityksestä, ei kuulemma terveille aikuisille anneta. Seurauksena on ollut paniikkihtoauksia hoitotuolissa , kesken jääneitä juurihoitoja ja poistettuja hampaita. Olen nyt 38v ja 9 hammasta poistettu, syöminen on vaikeaa . Kun kyselin kunnallisella implanteista, tarjottiin loppujenkin repimistä pois ja tekareita.

Se implantin laitto on kyllä hankalampi toimi kuin juurihoito. Jos juurihoidot on jääneet kesken, niin tuskin implantteja kannattaa edes yrittää. Itselleni laitettiin eteen implantti. Ei kylläkään julkisella, koska täällä niitä ei saa julkiselta terve aikuinen, vaan pitää mennä yksityiselle. Hinta on noin 2000€ per hammas. Vaatii pitkän hoidon ja monta käyntiä. Hammassilta on myös aika yleinen, etenkin jos on hampaissa kiinnityskudosongelmia. Silloin ei ruuvata implanttia leukaluuhun. Se ei tietysti onnistu, jos puuttuu tosi paljon hampaita.

Entä silta? Sen saa laitettua jos vieressä hampaita ja tulisi halvemmaksikin. On se kumma, jos kunnallisella puolella ei ole tarjolla kuin tekareita!

Vierailija
164/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen terveydenhuolto on mitä on.  Minulle, pelkopotilaalle suunilleen naurettiin päin naamaa  hammaslääkärissä kun kyselin rauhoittavasta esilääkityksestä, ei kuulemma terveille aikuisille anneta. Seurauksena on ollut paniikkihtoauksia hoitotuolissa , kesken jääneitä juurihoitoja ja poistettuja hampaita. Olen nyt 38v ja 9 hammasta poistettu, syöminen on vaikeaa . Kun kyselin kunnallisella implanteista, tarjottiin loppujenkin repimistä pois ja tekareita.

Aivan järkyttävää, jos juurihoidot on todella keskeytetty kokemasi pelon vuoksi! Hampaiden repiminen pois nuorelta ihmiseltä on äärimmäisen radikaali teko: implantit ovat kalliita, ja tekohampaat eivät missään nimessä ole mikään varteenotettava vaihtoehto omille hampaille. En voi käsittää, miksei pelkopotilaita voi lääkitä kunnolla, ja ottaa pelkoja vakavasti?! Tulisi yhteiskunnallekin edullisemmaksi, kun potilaat uskaltautuisivat lääkärille ajoissa, ennen kuin puoli suuta on mädäntynyt. Hammaslääkärikammo on suhteellisen yleistä, ja sen takia moni jättää hampaidenhoidon retuperälle. Olisihan se lääkärillekin helpompaa, kun toimenpiteen voisi suorittaa keskeytyksettä ja ilman, että potilas tärisee ja parkuu.

Vierailija
165/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähystys oli kohdallani myös niin kivulias että huusin ja lujaa. Sitten kun mukavan hoitajan ehdotuksesta sain luvan kääntyä kylkiasennosta selälleni, helpotti paljon.

Myös gastroskopiassa olen käynyt monesti ja se on kivutonta mutta epämiellyttävää.

Vierailija
166/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se implantin laitto on kyllä hankalampi toimi kuin juurihoito. Jos juurihoidot on jääneet kesken, niin tuskin implantteja kannattaa edes yrittää. Itselleni laitettiin eteen implantti. Ei kylläkään julkisella, koska täällä niitä ei saa julkiselta terve aikuinen, vaan pitää mennä yksityiselle. Hinta on noin 2000€ per hammas. Vaatii pitkän hoidon ja monta käyntiä. Hammassilta on myös aika yleinen, etenkin jos on hampaissa kiinnityskudosongelmia. Silloin ei ruuvata implanttia leukaluuhun. Se ei tietysti onnistu, jos puuttuu tosi paljon hampaita.

Entä silta? Sen saa laitettua jos vieressä hampaita ja tulisi halvemmaksikin. On se kumma, jos kunnallisella puolella ei ole tarjolla kuin tekareita!

Minulle on ihan tarjottu julkisella puolella hammasimplanttia ja sellaisen ottaminen on edessä. Tämä kylläkin osana oikomishoitoa.

Implantteja ei ehkä laiteta ihmisille, jotka omalla pitkäaikaisella suuhygien laiminlyönnillään ovat aiheuttaneet hampaiden poistot ja implantin tarpeen. Silloin julkisella puolella voidaan todeta, että yhden implantin laittaminen on hyödytöntä, koska pian joudutaan poistamaan seuraava hammas ja jälleen pitää olla laittamassa uutta implanttia.

Vierailija
167/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä viestiä kun lukee,ei voi muuta kuin todeta,että kovin on mamoiksi ja herkkähipiäksi porukka menny . Hampaitakaan ei puuduttamatta paikata, nykyajan porilla joilla on niin kovat kierrokset,ettei kauaa toimenpide ees kestä. Ennen oli miehet /naiset rautaa. Nykyään ulistaan joka asiasta. Hävetkää !

Vierailija
168/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähystys oli kohdallani myös niin kivulias että huusin ja lujaa. Sitten kun mukavan hoitajan ehdotuksesta sain luvan kääntyä kylkiasennosta selälleni, helpotti paljon.

Myös gastroskopiassa olen käynyt monesti ja se on kivutonta mutta epämiellyttävää.

Paljonko se huutaminen auttoi ??

Vierailija
169/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mullekaan kukaan kertonut, että paksusuolentähystykseen voi saada esilääkityksen... No en kyllä olisi sitä tarvinnutkaan, en kokenut niin kivuliaaksi, vaikka toki epämiellyttävää oli.

Kotiin tulee kirje, jossa kerrotaan esilääkityksen mahdollisuudesta. Silloin pitää olla yhteydessä toimistoon ja saapua aiemmin sairaalaan.

Kävin Mehiläisessä eikä sielläkään  mitenkään vihjaistu että voisi olla lääkitystäkin tarjolla. No operaatio oli minusta epämielyttävän vittumaisen ja kivuliaan välimaastossa ja varmaankin hyvin yksilöllistä miltä se kenestäkin tuntuu,seuraavalla kerralla varmasti kyllä kysyn esilääkitystä  M

Vierailija
170/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etukäteen ei voi tietää, kenelle kolonoskopia on ihan ongelmaton ja kenelle liian kivulias.

Hyvin yksilöllistä, mutta jos olet isokokoinen keski-ikäinen mies, niin älä viivyttele toimenpiteeseen menoa. Itse menisin milloin vaan uudestaan, mutta onneksi tuloksilla saa 5 - 10 vuoden ”takuun”.

Vähän hävettää kirjoittaa tänne, että tietämättäni kuuluin siihen onnekkaaseen joukkoon, joka ilman mitään lääkityksiä selviää kivutta.

Tärkeää on myös tekijän kokemus ja taito. Päätin itse maksaa yksityiselle ja valitsin iäkkäämmän ja alan erikoislääkärin tai oikeastaan tohtorin (LT). Suolimutkien tai lenkkien läpipääsy varmasti vaatii kokemusta, mistä milloinkin ja miten avustaja vatsaa painelee. Tämä olikin ainoa ongelma: hengittäminen piti vetää ihan pinnalliseksi aina välillä minuutiksi tai pariksi.

Ihmiset laittaa enemmän rahaa autonsa kuin itsensä hoitamiseen. Halvalla harvoin saa parasta.

Vierailija
171/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin se 2 vuotta sitten, Laaksossa. Heti halusivat laittaa kanyylin, vaikka sanoin kestäväni kovaa kipua. Lääkäri sanoi laitetaan, nyt kanyyli vaan ja ainoa asia mikä (muka), olis mennyt huonosti oli se, että sh ei saanut kanyyliä laitettua, sen laittoi lääkäri. Sain osaksi rentouttavaa lääkettä ja osan kipu lääkettä.

Sain rupatella sairaanhoitajien kanssa, koko tutkimuksen ajan. Ja ihana lääkäri kertoi koko ajan, mitä tekee ja kun otti koepaloja. Ap tuntuu, että sinulla kävi todella huono onni lääkärin ja sh kanssa!

T. Yksi jolla kaikki meni hyvin

Vierailija
172/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsut ja lääkärit pöllii itselleen ne huumeet omaan käyttöön.

Vierailija
173/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä kommentti. Kivusta huutaminen on luonnollista, eläimetkin tekevät niin. Ja osa ei vain yksinkertaisesti pysty olemaan hiljaa, kun on riittävän kovat tuskat. Ja huom. itse en kuulu näihin ihmisiin: itse käperryn tuskissani sykkyrälle ja huokailen hiljaa. En silti koe olevani huutajia parempi tai urhoollisempi ihminen.

Vierailija
174/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että nämä kyselijät ovat trolleja. Huutaminen tulee hallitsemattomana reaktiona siinä vaiheessa, kun kipu on niin kovaa, ettei ihminen enää voi kontrolloida mitä tekee. Siihen asti yleensä purraan hammasta ja koetetaan miettiä mukavia asioita, jotta ei oltaisi vaivaksi ja jotta toimenpide olisi äkkiä ohi. Seuraava vaihe voi olla tajunnan menetys.

Vierailija
175/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi saamari, täällä jotkut oikeasti haukkuu ap:ta kun kehtasikin huutaa kivusta. Pelottavaa että tälläisen mielipiteen omaavia ihmisiä on töissä sairaaloissa.

Sanos muuta, käsittämätön asenne nykyaikana. Vaikuttaa tunteettomalta tai sadistiselta.

Vierailija
176/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipuja vähättelevälle mieslääkärille voi tokaista, että me kaikki ei olla totuttu täytteeseen siellä.

Vierailija
177/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä viestiä kun lukee,ei voi muuta kuin todeta,että kovin on mamoiksi ja herkkähipiäksi porukka menny . Hampaitakaan ei puuduttamatta paikata, nykyajan porilla joilla on niin kovat kierrokset,ettei kauaa toimenpide ees kestä. Ennen oli miehet /naiset rautaa. Nykyään ulistaan joka asiasta. Hävetkää !

Juuri tällaista asennetta en käsitä: jostain syystä ihmisten vain pitäisi kärsiä, vaikkei se ole välttämätöntä? Miksi ihmeessä - siksikö, että ennenkin kärsittiin? Kannattaa muistaa, että satakunta vuotta sitten, saati aiemmin, sairauksien hoito oli vielä paljon kivuliaampaa kuin sinun nuoruudessasi. Menisitkö itse vaikka leikkaukseen ilman puudutusta, kun ennenmuinoinkin ihmiset ovat joutuneet menemään? Kivunlievitys ei ole keneltäkään muulta pois: ei pääsääntöisesti aiheuta merkittäviä lisäkustannuksia tai hoitohenkilökunnalle lisävaivaa. Potilaan kärsimyksestä ei ole kenellekään mitään hyötyä.

Vierailija
178/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskolleni tehtiin Ranskassa gastroskopia nukutuksessa. Ei puhettakaan ilman anestesiaa.

Suomen winter war -tyyli ei ole käytössä varmaan muuallakaan.

Me monet olemme gastroskopian läpikäyneet (kirjaimellisesti, lähes) eikä se ollut liian paha, mutta...

Rauhoittava, Diapam kai se usein on, ei poista kipuja. Tämä harha on toinen suomalainen winter war -tyyli. Saat rauhoittavaa jotta voit kirkkain silmin ja levollisena kohdata kipua. Ei hyvä heilu.

Vihaan käypä hoito -metodia. Koska potilas jää lääkärin huomiotta vaikka huutaisi kivuissaan - lääkäri työskentelee käypä hoito -umbrellan alla.

Hällä väliä. Virallisesti todettu käypä hoito -säännöstö täyttyy, valitukset eivät mene läpi.

Kenenkään lääkärin taito tai luovuus ei kehity, kun kaikki mitä teet on säännelty ennalta. Ei ole vanhoja kunnanlääkäreitä enää, eikä tule.

Hernesniemi testaa itseään käsiseisonnalla joka aamu jotta näkee toimivatko kädet kuten niiden hallitusti pitää toimia.

Tämä onkin eri tähystys. Nopeampi ja kivuttomampi, sanonut muutama tuttu jotka on tähystetty molemmista päistä.

On eri tähystys toki. Olenkin kirjoittaja. Mutta keskustellessani siskoni kanssa huomattiin ero anestesiassa ja sen puuttumisessa sekä siinä, miten lääkäri perusteli anestesian tarpeellisuuden.

Vierailija
179/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti tekee näitä työkseen ja kuulemma ainakin heillä saa hyvin helposti tajun pois kummankin pään tähystyksiin etenkin jos tajuaa pyytää etukäteen jossain toisessa toimipisteessä kuulemma tehdään lähes kaikki niin, että potilaalta on taju kankaalla. Heillekin tulossa ylimääräinen heräämöpaikka lähiaikoina. Töissä Turussa julkisella.

Vierailija
180/313 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kauanko se kokonaisuudessaan ees kesti? Synnyttäessä pyllistetään ja ähkitään joskus jopa vuorokauden ja sekään henkeä uhkaa. Mietin vaan,että onko nyt tehty kärpäsestä härkänen ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi