Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asumisen hintaa vääristävä asumistuki tulisi lakkauttaa!

Vierailija
04.01.2019 |

Yläpeukuta tähän, jos olet samaa mieltä. Alapeukuta, jos olet vastakkaista mieltä. Itse yläpeukutan, koska maksan itse ja asun köyhemmin kuin asuntotuen saaja. Olen pian neljäkymppinen.

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet pois ja heti!! Nykyinen järjestelmä on aivan sairas.

Jaa että ihmiset kadulle? Tuo vasta sairasta on.

Vierailija
102/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun itse kerrostaloasunnossa, jossa olen ainoa työssäkäyvä koko rapussa. Kaikilla meillä on suunnilleen samankokoiset asunnot ylimmän kerroksen kahta isompaa asuntoa lukuunottamatta, mutta minä olen ainoa joka maksaa liki tonnin kuussa vuokraa omasta pussistani. Muut nostavat asumistukea ja x määrää muita yhteiskunnan tukia. Minä en saa mitään, vaikka en ole hyvätuloinen. Kaikki naapurit ovat työkykyisiä ja -ikäisiä ihmisiä, osa minua paljon nuorempia. Kun lähden aamulla töihin, liki koko talo on pimeänä, aina. Helpon elämän eläjät jäävät köllimään.

Valitettavasti ollaan tultu pisteeseen, että tulonsiirrot pitää lakkauttaa ja sosiaalinen tukiverkko ajaa alas ja kenkiä väki väkisin töihin. Nämä luumuilijat ja tukien varassa öllöttelijät ovat sen itse aiheuttaneet. Sapettaa aivan saa*tanasti omien lasten vuoksi.

Mistä ihmeestä tämän kirjoittaja kuvittelee tietävänsä naapuriensa työkykyisyyden?

Itse olen 24 vuotias nainen ja täysin normaalin ja terveen oloinen. Todellisuudessa kärsin vaikeista mielenterveydellisistä ongelmista jotka vaativat ammattilaisten säännöllistä valvontaa ja tekevät toisinaan normaalin, itsenäisen elämän mahdottomaksi

Ihan samaa mietin! Ei työkyky välttämättä näy päällepäin mitenkään. Minä varmasti näytän ihan terveeltä sellaisen silmissä joka ei tiedä että oikea käteni meni pyöräilyonnettomuudessa aivan tohjoksi luita ja jänteitä myöten enkä pysty edes kirjoittamaan tai avaamaan limsapulloa. Miten tämä työkykyisyys oikein näkyy jos tämä kommentoija voisi kertoa? Oletko jokaisen elämästä keskustellut heidän kanssaan kun noin tarkkaan muka heidän asiansa tiedät?

Muuten, ystäväni juuri eilen kertoi (on muuttanut 2kk sitten Helsinkiin) että hän kyllä saa asumistukea vaikka palkka on 2000€+ iltalisät. Vuokra on 1000€ ja asumistuki 250€. Hänellä on lapsi joten ehkä sen vuoksi tuota tukea sitten saa kun joku tässä ketjussa samoilla tuloilla ei ollut saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule tapahtumaan koska sekä vasemmisto, että oikeiston kannattajat hyötyvät. Se on tulonsiirto suoraan heille.

Vuokra-asuntojen hintoja pystyisi pudottamaan 70% ja ne silti tuottaisivat voittoa. Miksi vasemmisto-omisteiset hallintayhtiöt eivät toimi näin?

Ei pidä paikkaansa. Asunnosta on omistajalleen myös kuluja kuten vastike ja laina. Lisäksi jäljelle jäävästä summasta lähtevät vielä verot.

Mulle jää vuokrakämpästä 50€/kk käteen, ei siitä paljoa pysty pois ottamaan.

Jossain tsadissa asia on varmaan toinen.

Vierailija
104/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrakatto.

Jos ahneet vuokraajat eivät saa vuokralaista, niin kenelle he vuokraavat?

Rikkaat elävät köyhistä.

Ei rikkaiden tarvitse elää vuokralla.

Jos vuokralaiset pantaisiin kadulle, niin kuka niissä kämpissä asuisi tai kuka niitä ostaisi kun ne eivät vuokralle menisi?

Vuokrakatto.

Ei rikkaillakaan ole varaa ampua itseään jalkaan?

Vierailija
105/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vuokrarosvot kirjoitti:

Vuorille pitäisi olla maksimi ja jos pitää ylihintaista vuokraa niin vankilaan rosvoamisesta.

Sanoisin että 500e on maksimi kolmiosta. Ei yhtään enempää.

Vuokrissahan on ollut säätely, mutta se purettiin aikoinaan, jotta saatiin lisää asuntoja vuokramarkkinoille ja näin kävi. Epäilemättä sama toimii toisin päin, jos vuokria aletaan säädellä, niin moni vuokra-asunto siirtyy pois vuokrakäytöstä.

Ja tuohon on helppo kiertokeino. "vuorkataan asunto, kalustettuna, kalusteiden vuokra erikseen. +pakollinen autopaikkavuokra" lisäksi vesimaksun voi rykästä pilviin.

nykyään vuokra 1200, jatkossa vuorka 420, kalusteet 600, vesimaksu 60, autopaikka 120.

Vierailija
106/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei urpot, asumistuessa on jo katto. Suurimmassa osassa kaupunkeja se on 80% korkeintaan 390 eurosta. Toisin sanoen asumistuen määrä yksin asuvalla on sama noin 300 euroja huolimatta siitä, onko vuokra 450 vai 750 euroa. Onko tätä liian vaikea ymmärtää, kun samat selitykset tonnien asunnoista täällä aina näkee?

Yleisen asumistuen enimmäismäärä riippuu asuinkunnasta sekä siitä montako henkilöä ruokakuntaan kuuluu:

https://www.kela.fi/asunto-ja-asumismenot

Lisäksi Kela voi myöntää perustoimeentulotukea asumismenoihin:

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot

Silloin Kela hyväksyy asumismenot todellisen suuruisina, ellei niitä pidetä kohtuuttomina. Kohtuullisena pidetään pääkaupunkiseudulla yksinasujalle vähän reilut 700 €. 3-henkiselle tai suuremmalle perheelle kohtuullisuus tarkoittaa jo yli tonnia.

Kela voi kuitenkin hyväksyä suuremmatkin asumismenot todellisen suuruisena, jos paikkakunnalla ei ole tarjolla asuntoa, jonka asumismenot ovat kohtuulliset.

Persaukiselle toimeentulotuki parsii kaiken lopun.

Se on siinä kohtaa ihan sama millä nimikkeellä ilmainen kämppä alle tulee.

Vierailija
107/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei urpot, asumistuessa on jo katto. Suurimmassa osassa kaupunkeja se on 80% korkeintaan 390 eurosta. Toisin sanoen asumistuen määrä yksin asuvalla on sama noin 300 euroja huolimatta siitä, onko vuokra 450 vai 750 euroa. Onko tätä liian vaikea ymmärtää, kun samat selitykset tonnien asunnoista täällä aina näkee?

Yleisen asumistuen enimmäismäärä riippuu asuinkunnasta sekä siitä montako henkilöä ruokakuntaan kuuluu:

https://www.kela.fi/asunto-ja-asumismenot

Lisäksi Kela voi myöntää perustoimeentulotukea asumismenoihin:

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot

Silloin Kela hyväksyy asumismenot todellisen suuruisina, ellei niitä pidetä kohtuuttomina. Kohtuullisena pidetään pääkaupunkiseudulla yksinasujalle vähän reilut 700 €. 3-henkiselle tai suuremmalle perheelle kohtuullisuus tarkoittaa jo yli tonnia.

Kela voi kuitenkin hyväksyä suuremmatkin asumismenot todellisen suuruisena, jos paikkakunnalla ei ole tarjolla asuntoa, jonka asumismenot ovat kohtuulliset.

Persaukiselle toimeentulotuki parsii kaiken lopun.

Se on siinä kohtaa ihan sama millä nimikkeellä ilmainen kämppä alle tulee.

Toimeentulotuki vääristää vuokra-asumisen hintaa – ei asumistuki.

Ketä kiinnostaa, niin Soininvaaran blogissa on juttua siitä, miten tämä asuntosijoittajien tukijärjestelmä olisi syytä purkaa.

http://www.soininvaara.fi/2018/04/01/asumisen-tukeminen/

Vierailija
108/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrakatto.

Rikkaat elävät köyhistä.

Jos vuokralaiset pantaisiin kadulle, niin kuka niissä kämpissä asuisi tai kuka niitä ostaisi kun ne eivät vuokralle menisi?

Vuokrakatto.

Ei kukaan vuokraa tappiolla. Yrittäkää nyt oikeasti sisäistää tämä. Ei, vaikka täällä kuinka jankutettaisiin siitä vuokrakatosta.

Vierailija
109/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten kyllä, jos se vaikuttaisi suoraan vuokrien hintojen laskuun. Valitettavasti näin ei käy, joten asumistuki on välttämätön nykyään. Siitä on tullut oma noidankehänsä.

Vierailija
110/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan. Asunnottomia olisi kerralla noin 900 000 ja siihen Suomella ei ole varaa. Lakkauttamisen  sijaan pitää säätää vuokramaksimit.

Miten niin olisi? Asuntojen vuokrat laskisi samassa suhteessa, edes pöljin sijoittaja pitää kämppää tyhjänä ja kylmänä jos olisi mahdollisuus edes muutama satanen ansaita. Se että miten käy asuntokaupan ja rakentamisen, on eri juttu. Saattaa sakata pahasti... Talon rakentaminen, sen ylläpitäminen ja kunnostaminen on niin kallista että ehken enää lähtisi sijoittamaan asuntoihin. WT porukka joutuu sillan alle, mutta ne ei ole minun valintoja.

Minulla on vuokralla kaksio Helsingissä. Olen sen osittain perinyt, osittain maksellut omista palkoistani itse. Se jäi omalle perheelle liian pieneksi, joten ostimme isomman perheen kasvaessa ja vanha jäi vuokralle. Se on ollut koko ajan vuokrattuna. Kaikki vuokralaiseni ovat maksaneet asunnon omilla tuloillaan, asumistukea ei ole nautittu. Mikäli tilanne olisi, että asumistuki loppuisi, omaan vuokraustoimintaani se ei vaikuttaisi. Jos en olisi saanut hyvätuloisia vuokralaisia, en pitäisi asuntoa vuokralla. En usko, että kenelläkään piensijoittajalla on varaa antaa asuntonsa kulua ja ottaa riskiä huonosta vuokralaisesta ilman, että kate on edes jotain. Nythän voittoa verotetaan 30%. Jollain hullulla satasella ei kukaan anna monen sadan tuhannen omaisuuttaan tuhottavaksi, kyllä se myydään per heti tai jopa annetaan olla tyhjillään parempia aikoja odottamassa.

Tässä kuitenkin haettiin skenaariota missä huusholli on maksettu, ja vuokraajalle (omistajalle) olisi kuluja lähinnä yhtiövastike (vesi, sähkö, autotolppa). Myydä voi, mutta ostajia ei olisi, koska tuotto sijoitukseen on niin surkea. Miksi kukaan haluaa omilla rahoillaan elättää lokkeilijoita.

Ja taas on kätevästi unohdettu remontit ja - pk-seutua ja muutamia muita poikkeuksia lukuunottamatta - asunnon arvon lasku. Ja jos asunto on vuokralaisen vaihtuessa tai vaikka putkiremontin aikaan tyhjillään, niin vuokran täytyy kattaa myös tämä aika.

Ja kun hinta riittävästi laskee, niin kyllä ostaja löytyy. Vaikka näistä lukemattomista sinun kaltaisistasi vuokraajista jotka eivät koskaan ole vaivautuneet ottamaan selvää omistusasumisen todellisista kustannuksista, ja kuvittelevat omistuskämpän olevan joku rahasampo. Mahtaa tulla ikäviä ylläreitä vastaan.

Vierailija
111/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti köyhä jätkä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun itse kerrostaloasunnossa, jossa olen ainoa työssäkäyvä koko rapussa. Kaikilla meillä on suunnilleen samankokoiset asunnot ylimmän kerroksen kahta isompaa asuntoa lukuunottamatta, mutta minä olen ainoa joka maksaa liki tonnin kuussa vuokraa omasta pussistani. Muut nostavat asumistukea ja x määrää muita yhteiskunnan tukia. Minä en saa mitään, vaikka en ole hyvätuloinen. Kaikki naapurit ovat työkykyisiä ja -ikäisiä ihmisiä, osa minua paljon nuorempia. Kun lähden aamulla töihin, liki koko talo on pimeänä, aina. Helpon elämän eläjät jäävät köllimään.

Valitettavasti ollaan tultu pisteeseen, että tulonsiirrot pitää lakkauttaa ja sosiaalinen tukiverkko ajaa alas ja kenkiä väki väkisin töihin. Nämä luumuilijat ja tukien varassa öllöttelijät ovat sen itse aiheuttaneet. Sapettaa aivan saa*tanasti omien lasten vuoksi.

Trololololoooooooooo

Eihän tuo ole mitään trollausta, vaan faktaa. Ei taida olla kokemusta esimerkiksi Saton asunnoista? Itse asuin mokomassa ja olin valehtelematta jos nyt en ainoa, niin yksi harvoista jotka kävi töissä siitä talosta. Vuokrat oli todella suolaiset ja monta kertaa ajattelin, että asuuko naapureissa kenties lottovoittajia vai perijöitä, ennen kuin tajusin että tuillahan ne elää. Ja se tottakai sopi vuokrantajalle, joka muistikin nostaa vuokria säännöllisesti ja runsaasti. Lopulta minä, työssäkäyvä, jouduin muuttamaan halvempaan koppiin kun ei ollut enää varaa asua mutta he, joutilaat, jäivät paikalleen, koska yhteiskunta maksoi kiltisti vuokrat. Kyllä silloin mietin että ei jumalauta, mutta tällainen systeemi tämä on.

En kannata asumistuen lakkauttamista, mutta kannatan ehtojen tarkentamista radikaalisti. Tämä nykyinen systeemi on myrkkyä tavalliselle, pienituloiselle palkansaajalle, koska vuokrat nousevat koko ajan eikä omaan asuntoon ole monesti varaa. Ja tukia ei tosiaan palkan päälle myönnetä.

Kyllä me pienituloiset palkansaajat saamme asumistukea.

Itse saan kuukaudessa ylitöineen sen 1400ekk. Ilman ylitöitä saisin 1200e kk. 9e tunti on palkka. Vuokra on tonnin verran.

Kyllä me pienituloiset saamme asumistukea.

Minä en saa. Tienaan 2100 euroa kuukaudessa brutto, enkä ole siis hyvätuloinen, vaan matalapalkkainen. Mikään laskuri ei osoita minulle asumistukea, asun Helsingissä ja suuri osa palkasta menee asumiseen. 

Usko nyt: kaltaiseni parin bruttotonnin duunarit saavat kärsiä tästä systeemistä kaikkein eniten, koska mikään systeemi ei heitä auta. 

Et Sinä ole pienituloinen etkä köyhä. Et ehkä ryve yltäkylläisyydessä, mutta et elä puutteessa etkä kurjuudessa.

Olisit tuon valittamisen sijaan tyytyväinen, ettet joudu kituuttamaan 400 e / kk käyttöbudjetilla ja maksamaan siitä puhelin- ja nettilaskut, ruuan, vaatteet ja kaikki muut, sekä äkseeraamaan joka ilta kaupoissa punalappuisia -60 % alennusappeita keräilemässä ja seisoskelemassa märissä vaatteissa räntäsateella leipäjonossa.

Mutta kun ei: mikään ei riitä.

Nettotulot tuosta palkasta n 1700 euroa kk, siitä kun vähennät esim. 800 euron vuokran, sähköt ja muut laskut, kenties opintolainan lyhennyksen, tyypille tuskin kamalasti jää mällättävää. On se nyt perkelettä että kehtaat naputtaa turpaasi ja jeesustella kohtaloasi, vaikka nautit tukia samaan aikaan kun työssäkäyvätkin elävä monesti helvetin tiukoilla. 

Mutta kun ei mikään riitä.

Vierailija
112/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä tämän kirjoittaja kuvittelee tietävänsä naapuriensa työkykyisyyden?

Itse olen 24 vuotias nainen ja täysin normaalin ja terveen oloinen. Todellisuudessa kärsin vaikeista mielenterveydellisistä ongelmista jotka vaativat ammattilaisten säännöllistä valvontaa ja tekevät toisinaan normaalin, itsenäisen elämän mahdottomaksi

Ihan samaa mietin! Ei työkyky välttämättä näy päällepäin mitenkään. Minä varmasti näytän ihan terveeltä sellaisen silmissä joka ei tiedä että oikea käteni meni pyöräilyonnettomuudessa aivan tohjoksi luita ja jänteitä myöten enkä pysty edes kirjoittamaan tai avaamaan limsapulloa. Miten tämä työkykyisyys oikein näkyy jos tämä kommentoija voisi kertoa? Oletko jokaisen elämästä keskustellut heidän kanssaan kun noin tarkkaan muka heidän asiansa tiedät?

Muuten, ystäväni juuri eilen kertoi (on muuttanut 2kk sitten Helsinkiin) että hän kyllä saa asumistukea vaikka palkka on 2000€+ iltalisät. Vuokra on 1000€ ja asumistuki 250€. Hänellä on lapsi joten ehkä sen vuoksi tuota tukea sitten saa kun joku tässä ketjussa samoilla tuloilla ei ollut saanut.

Lapsi voi vaikuttaa, mutta muuten ei todellakaan tipu mitään tukia noilla tuloilla. 

Vierailija
113/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten kyllä, jos se vaikuttaisi suoraan vuokrien hintojen laskuun. Valitettavasti näin ei käy, joten asumistuki on välttämätön nykyään. Siitä on tullut oma noidankehänsä.

Näinpä. Kun suurin osa siitä rahasta ei ole asuntosijoittajien katteissa, vaan ainakin pk-seudulla se on valunut eteenpäin mm. tonttien ja remontti- ja rakennuspalveluiden hintoihin. Esimerkiksi minun kaksiooni tulee putkiremppa jonka hinta-arvio on jopa 50-60 000 euroa. Verottaja huomioi sen tappiona kymmenen vuoden ajan. Jos haluaisin kuitata sen tuossa kymmenessä vuodessa, pitäisi tuoton olla 6000 euroa vuodessa mitä se ei todellakaan vastikkeen ja muiden kulujen jälkeen ole. Eli kymmenen vuoden jälkeen maksan veroja kuvittellisesta tuotosta vaikka itseasiassa olen vielä tappiolla. Minulla ei kertakaikkiaan ole varaa vuokrata senttiäkään halvemmalla vaikka kuinka uhottaisiin asumistuen poistolla, vuokrakatoilla sun muilla.

Vierailija
114/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa varsin tutulta! Tämä on kyllä ihan käsittämätöntä, että toiset kuittaavat asumistuella isoja vuokria, kun taas toiset joutuvat käymään töissä ja suuri osa palkasta menee asumiseen. Eikä mitään asumistukia myönnetä. Ei sen puoleen, en ole sellaista vaillakaan, maksan asumiseni pienestä palkastani, mutta tukien nauttijoille voisi hieman asetella ehtoja sen tuen vastineeksi. Esimerkiksi se, että yksi ihminen ei tarvitse kaksiota tai peräti kolmiota mistään paraatipaikalta, vaan simppeli yksiö on hänelle ihan ok ja sijainti sieltä, missä on edullista. 

Sinkku voi asua myös solussa, ei tarvita yksiötä.

Vierailija
115/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä asumista ajatellaan ensisijaisesti maksimaalista voittoa tuottavana bisneksenä eikä ihmisten koteina. Monia muita elämän perusasioita ei ajatella niin markkinaehtoisesti: esim. koululaitosta, terveydenhuoltoa jne.

Yksityisomisteisille pankeille on annettu oikeus ”painaa rahaa” kun saavat antaa lainoja paljon enemmän kuin mitä omaa pääomaa todellisuudessa on, ja nostaa vielä korkoa vaikka ”myyvät ilmaa”. Velkavivulla asuntosijoittavan täytyy tietysti saada vielä oma siivunsa siihen päälle. ”Raha tekee työtä” – ei sellainen ole tuottavaa taloutta, pelkästään hyödyntävää, käytännössä verenimemistä.

Vaihtoehtona voisi olla, että valtio myöntäisi ihmisille tietyillä ehdoilla matalakorkoista asuntolainaa; köyhälle johonkin minimiasumisstandardiin riittävää. Jos sellaiseen tilanteeseen joutuisi, että tarvii asumistukea tai toimeentulotukea, niin niitä voisi sitten käyttää lainanlyhennyksiin. Asumistuen tarve vähenisi vuosi vuodelta ja lopulta sitä tarvisi enää vain juokseviin kuluihin. Kaikki hyöty tulonsiirrosta menisi suoraan köyhälle itselleen ja markkina tervehtyisi. Nykytilanne on päinvastoin: tuet vääristää markkinaa ja kulut karkaa käsistä. Voittajia nykyisessä kieroutuneessa tulonsiirtomallissa ovat rikkaat asuntosijoittajat ja pankit.

Vierailija
116/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi vaikuttaa, mutta muuten ei todellakaan tipu mitään tukia noilla tuloilla. 

No sitten se vaikuttaa ja toki pitäisikin. On eri asia elättää itsensä ja lapsi kuin vain itsensä. Hänenkin lapsensa on teini. Itse en siis saa asumistukea koska mies on töissä ja tulot yhteensä nettona 3000€ ja asunto on oma (=pankin, lainaa vielä jäljellä) jossa asumiskustannukset samaisen 1000€ kuin ystävälläni. Mulla kaksi lasta. Asumistukea ei kyllä varmaan saataisi näillä tuloilla vaikka vuokralla asuttais.

Vierailija
117/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha kuvitella tai antaa ymmärrystä että ostovoima lisäntyisi jos tuet otettaisi pois, tai että tulisi vakituisia työpaikkoja. Ei se raha tukia poistamalla siirry työntekijöille tai paranna työtilannetta. Keskustelin kerran yhden tyhjäpään kanssa (sairaanhoitaja) hän selitti silmät kirkkaina siitä kuinka sosiaalituet aiheuttavat sen että hän ei tienaa tarpeeksi jne.

Eiköhän se lääkäri syö hänenkin palkkansa ja pitää vähän lyhyempiä työviikkoja. Noh, anteeksi nyt vaan lääkärit heh heh. Mistä muuten sairaanhoitaja duunari on tuollaista saanut päähänsä?

Työntekijän etu on että tuet on ja pysyy turvana, kun joutuu työttömäksi ja niinhän sitä joutuu jatkuvasti työttömäksi. Minäkin olen taas ollut 2kk työttömänä ja ei hakemuksiin vastailla.

Päättäjät on niin monta kertaa pettäneet lupauksensa että en usko mihinkään.

Eli palkat yli puolella korkeammalle ja ei pätkätöitä. Sillä ehdolla. Tämä taas on ihan utopiaa. Suomen tukimalli näyttäisi toimivan ja ihmiset eivät palellu pihalle kuten satoja vuosia sitten. Näillä mennään.

Ihmettelen oikeasti näiden sankareiden arvomaailmaa tai mielenmaailmaa, kun edes tekevät aloituksia tukien poistoita. Ei siitä voida keskustella 2019. Tehän olette aivan sairaita päästänne!

Vierailija
118/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun lapsen kanssa Helsingissä vuokralla, kaksiossa 59m2. Vuokra on 1100€, vesi 30€ ja sähkö ehkä noin 20€/kk. Asumistukea saadaan täydet 588€, toimeentulotukea ei ollenkaan. Tulot on noin 1100€/kk, eli asumistuen kanssa käteen jää elämiseen kahdelle noin 540€/kk. Jos asumistuki poistuisi, niin silloin pitäisi hakea sossusta rahaa elämiseen, jos sitä sossuakaan enää olisi, eli millä rahalla ostettaisiin ruokaa?

Joo, toki voitaisi muuttaa sinne jonnekin pikkukuntaan jossa vuokra olisi 500€/kk, mutta siihen samaan kuntaan muuttaisi varmaan muitakin kalliita kaupunkivuokria pakoon, joten työpaikkoja ei kaikille riittäisi, eli jollain tavalla asumis ja elämiskulut pitäisi kuitenkin kattaa, taas päädytään hakemaan kelan luukulta. Ympyrä pyörii ja pyörii, ei tähän ole mitään ratkaisua, vai onko?

Vierailija
119/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrakatto.

Rikkaat elävät köyhistä.

Vuokrakatto.

Ei kukaan vuokraa tappiolla. Yrittäkää nyt oikeasti sisäistää tämä. Ei, vaikka täällä kuinka jankutettaisiin siitä vuokrakatosta.

Jos tulisi joku neliömääräinen vuokrakatto, tai asumistuki poistettaisiin ja en löytäisi vuokrakaksiooni vuokralaista, myisin kaksion pois. Se on järkevän hintainen, ja yhtiössä on tehty remontit ajallaan - siinä on siis loistava ensiasunto jollekin, jolla on sellainen mahdollista ostaa. Heitäkin on vielä, ja tulee aina olemaankin. Jotenkin se unohtuu näissä keskusteluissa monelta. 

Rautalangasta: jos vuokria alennettaisiin tai asumistuki poistettaisiin, vuokramarkkinoilta poistuisi paljon vuokra-asuntoja ja valikoima pienisisi. Kukaan ei todellakaan vuokraa tappiolla kenellekään, eikä sellaista lakia tässä maassa saada aikaiseksi, että olisi pakko vuokrata, halusi tai ei. 

Vierailija
120/135 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrakatto.

Rikkaat elävät köyhistä.

Vuokrakatto.

Jos tulisi joku neliömääräinen vuokrakatto, tai asumistuki poistettaisiin ja en löytäisi vuokrakaksiooni vuokralaista, myisin kaksion pois. Se on järkevän hintainen, ja yhtiössä on tehty remontit ajallaan - siinä on siis loistava ensiasunto jollekin, jolla on sellainen mahdollista ostaa. Heitäkin on vielä, ja tulee aina olemaankin. Jotenkin se unohtuu näissä keskusteluissa monelta. 

Rautalangasta: jos vuokria alennettaisiin tai asumistuki poistettaisiin, vuokramarkkinoilta poistuisi paljon vuokra-asuntoja ja valikoima pienisisi. Kukaan ei todellakaan vuokraa tappiolla kenellekään, eikä sellaista lakia tässä maassa saada aikaiseksi, että olisi pakko vuokrata, halusi tai ei. 

Pitää myös muistaa, että on paljon hyvätuloisia vuokralaisia. Nämä ovat esim. vast'ikään yhteen muuttaneita pariskuntia, joille omistusasunto on vasta tulevaisuuden juttu, kaupunkiin vats'ikään muuttaneet, jotka eivät tiedä jäävätkö tai minne siellä haluavat asettua jne. Nämä todennäköisesti ajaisivat köyhien vuokralaisten ohi mikäli vuokra-asuntoja poistuisi markkinoilta ja köyhät jäisivät kyselemään yömajapaikkaa sosiaalivirastosta.