Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan ruokaa valmiissa purkeissa: kuka kotona oleva ostaa?

Vierailija
02.01.2019 |

Olen ylpeä siitä, että lapseni sai aina ihan oikeasti äitinsä tekemää ruokaa alkaen 4 kk.
Ens´alkuun oli soseena perunaa, porkkanaa, parsakaalia yrttimausteilla, myöhemmin naudanlihaa ja kalaa ruokaan lisättynä.

Ja kaurapuuroa, ihan itse keitettyä kaurapuuroa banaanilla ja marjoilla höystettynä.

-

Meitä on moneksi, mutta silti hämmästelen, että lastaan kotona hoitavat ihmiset ostavat jotain Piltti- ym. purkkeja, kun kotona ollaan hoitotuella ihan siksi, että se lapsenhoito on senhetkinen työ.

Eikö osata pottua keittää?

Voi tämän provoksikin lukea, mutta olen kyllä ihmetyksineni ihan tosissani.

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppohan se on ottaa vauvalle vähän perunaa ja porkkanaa ja lihaa samalla kun tekee muille. Nuo purkkiruuathan on ihan järkyttäviä, en vois kuvitellakaan syöväni enkä siis antaiai lapselle.

Mikä niissä järkyttää?

Vierailija
22/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pidemmälle tässä äitiydestä pääsen, sitä enemmän ymmärrän olla tuomitsematta ja arvostelematta muiden vanhempien valintoja.

Kannattais ehkä täälläkin muutaman kommentoijan yrittää samaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveitä ovat molemmat lapset, vaikka söivät myös pilttiä ja kuopus joi korviketta.

Vierailija
24/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppohan se on ottaa vauvalle vähän perunaa ja porkkanaa ja lihaa samalla kun tekee muille. Nuo purkkiruuathan on ihan järkyttäviä, en vois kuvitellakaan syöväni enkä siis antaiai lapselle.

Mikä niissä järkyttää?

Oletko sattunut maistamaan? Hedelmäsoseet nyt vielä menee, mutta ne vihannes-lihasötkötykset on ihan kaamean makusia.

Vierailija
25/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan monipuolisuuden vuoksi saa välillä kun en ole mikään keittiövelho, ja aina on kaapissa varuiksi jos tekeekin mieli nostaa jalat ylös vauvan mennessä päikkkäreille eikä alkaa kokata. Vauvani on hyvin kaikkiruokainen, kotiruoka uppoaa ja purkista myös.

Sen katson, että lisättyä sokeria sisältäviä en anna enkä myöskään liharuokia jotka on tehty Espanjassa. Mutta tiesittekö, että lohiruokien suhteen on lastenruoissa niin tarkat säännöt, että vain villilohi kelpaa - ei kasvattamoissa tuotettu. Kasvattamoissa käytetään paljon antibiootteja.

Ja sinulle joka kommentoit että pakkohan lapsille on jossain vaiheessa alkaa kokata kaksi ateriaa päivässä niin hm... Nykyään on purkkiruokaa myös taaperoille. Monet aikuisetkin syövät toisinaan valmisruokaa. Eiköhän tärkeintä ole, että joka päivä kuitenkin syödään.

Vierailija
26/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, alkakaahan syyllistää minua, kun en täysimettänyt kauemmin kuin 4 kk.

Sori, kun en syyllisty.

Enkä syyllistä ketään, ihmettelen vain!

Purkkiruoka on mielestäni hyvä ja hätäinen matkaruoka.

"Hätätilaruoka".

Vierailija
27/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin. Tein ensin itse soseita eikä vauva syönyt niitä. Pilttiä taas söi joten niillä mentiin. Oli sitäpaitsi helpompaa reissuissa ja mökillä.

Ihan riittävästi oli haastetta kaikkien allergioiden ja uniongelmien kanssa niin menin ihan suosiolla siitä mistä aita oli matalin.

Vierailija
28/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä niissä järkyttää?

Oletko sattunut maistamaan? Hedelmäsoseet nyt vielä menee, mutta ne vihannes-lihasötkötykset on ihan kaamean makusia.

Niinhän ne voivat olla myös ihan kotituotantona aivan kaameita makuelämyksiä.

Vierailija
29/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä niissä järkyttää?

Niinhän ne voivat olla myös ihan kotituotantona aivan kaameita makuelämyksiä.

Aivan varmasti voi. Siksi en lähtenyt ruokaa pilaamaan soseuttamisella.

Vierailija
30/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ihmetellyt samaa. Kaksi kertaa ostettiin jotain pilttiä purkissa, toinen kerta jäi viimeiseksi kun oikeaan ruokaan tottunut lapsi oksensi kaiken syömänsä ulos.

Onnea tuleville vuosille.

Terveisin kolmen kaikkiruokaisen  teinin äiti.

Loistavia esim. mökillä ja muutenkin reissussa, kotonakin silloin kun suunnitelmat muuttuvat ja tulee kiire saada ruokaa pöytään. 

En näe nissä mitään muuta huonoa kuin lasipurkkijätteen. Joka tietty menee kierrätykseen.

Kyllä meilläkin kaikkiruokaisia ollaan, ei vaan syödä eineksiä. Eipä ole vielä tullut kertaakaan niin kiire saada ruokaa, että olisi pakko syödä ravintoarvotonta roskaa. Mutta varmasti kolmen lapsen kanssa on eri kuin yhden.

Ja sitten todisteet siitä, että eines on ravintoarvotonta roskaa ja sinun tekemäsi ei. Kotona tehty kun ei ole synonyymi hyvälle ja terveelliselle.

Ei kotiruoka olekaan synonyymi kotiruualle, vaikka sen kyllä pitäisi olla: kotiruoka ei ole einestä.

Vierailija
31/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että olet provo, mutta jos et ole, katso peiliin ja häpeä. Tämänkaltaiset aloitukset ovat juurikin osasyy siihen, miksi äidit uupuvat ja kokevat riittämättömyyden tunteita. Kai sitä jaksaisi soseuttaa itse, ellei nurkan takana vaanisi loputonta joukkoa väittämässä, että olet huono äiti, kun teet senkin jollain tavalla väärin. Lapset tässä kärsivät, kun äidit vaativat itseltään ja toisiltaan täydellisyyttä. Soseuta ihan rauhassa ja työnnä omahyväinen pääsi samalla sinne parsakaalimössöön. Et ole muita parempi ihminen.

Mutta entäpäs jos onkin? Olen eri ja vela, mutta jos olisi kakaroita tekisin ruoat todennäköisesti ihan itse alusta loppuun. Miksi? No siksi. Eikä tarvitse tulla vaahtoamaan, ettei lapseton tiedä lapsiperhearjesta mitään. Tiedän aika paljonkin, ja juuri sen vuoksi tein tietoisen valinnan olla lisääntymättä. 

Vierailija
32/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein itse ihania soseita kahdelle vanhemmalle lapselleni. Kolmas ei suostukaan sitten syömään kuin yhtä tiettyä valmissosetta. On kaiken kukkuraksi jo yli yksivuotias, ja ainoastaan tuo purkkiruoka maittaa.

Ja arvatkaa mitä! Ihan sama mulle. Kyllä se kouluun mennessä syö jo muutakin.

Vierailija
33/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin hirvittävän makuisia ovat nämä "pikkukalastajanherkut" ym. ällötykset, ettei omani syönyt, vaikka olisin pakottanut.

AP

Vierailija
34/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että olet provo, mutta jos et ole, katso peiliin ja häpeä. Tämänkaltaiset aloitukset ovat juurikin osasyy siihen, miksi äidit uupuvat ja kokevat riittämättömyyden tunteita. Kai sitä jaksaisi soseuttaa itse, ellei nurkan takana vaanisi loputonta joukkoa väittämässä, että olet huono äiti, kun teet senkin jollain tavalla väärin. Lapset tässä kärsivät, kun äidit vaativat itseltään ja toisiltaan täydellisyyttä. Soseuta ihan rauhassa ja työnnä omahyväinen pääsi samalla sinne parsakaalimössöön. Et ole muita parempi ihminen.

Mutta entäpäs jos onkin? Olen eri ja vela, mutta jos olisi kakaroita tekisin ruoat todennäköisesti ihan itse alusta loppuun. Miksi? No siksi. Eikä tarvitse tulla vaahtoamaan, ettei lapseton tiedä lapsiperhearjesta mitään. Tiedän aika paljonkin, ja juuri sen vuoksi tein tietoisen valinnan olla lisääntymättä. 

Mutta onko ruoat alusta alkaen kokkaava ihminen kuitenkaan parempi ihminen kuin sellainen, joka viettää saman ajan rennosti lapsensa kanssa?

Vierailija
35/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ymmärtää, miten voi kiinnostaa se, millä tavalla joku vauvansa ruokkii. Vaikka se ei nyt ehkä vauva-aikana siltä tunnu, se aika on kuitenkin ihan tosi lyhyt aika. Parin vuoden päästä sä et aloittaja edes itse muista jotain soseiden kokkailua.

Vierailija
36/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ihmetellyt samaa. Kaksi kertaa ostettiin jotain pilttiä purkissa, toinen kerta jäi viimeiseksi kun oikeaan ruokaan tottunut lapsi oksensi kaiken syömänsä ulos.

Onnea tuleville vuosille.

Terveisin kolmen kaikkiruokaisen  teinin äiti.

Loistavia esim. mökillä ja muutenkin reissussa, kotonakin silloin kun suunnitelmat muuttuvat ja tulee kiire saada ruokaa pöytään. 

En näe nissä mitään muuta huonoa kuin lasipurkkijätteen. Joka tietty menee kierrätykseen.

Kyllä meilläkin kaikkiruokaisia ollaan, ei vaan syödä eineksiä. Eipä ole vielä tullut kertaakaan niin kiire saada ruokaa, että olisi pakko syödä ravintoarvotonta roskaa. Mutta varmasti kolmen lapsen kanssa on eri kuin yhden.

Ja sitten todisteet siitä, että eines on ravintoarvotonta roskaa ja sinun tekemäsi ei. Kotona tehty kun ei ole synonyymi hyvälle ja terveelliselle.

Voi että. Kannattaisi tutustua eineksien valmistustapoihin. Ensinnäkin ne on pitkän säilymisajan vuoksi kuumennettava niin kuumissa lämptiloissa, että kaikki elollinen ruuasta kuolee, siis kaikki se hyvä. Pilttien syöminen on ihan sama kuin söisi vitaminoitua perunajauho-vesi-kiisseliä. Se ei ole oikeaa ravintoa, keho ei saa mitään kasvutarvikkeita niistä, vain ne lisätyt vitamiinit.

Vierailija
37/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko ruoat alusta alkaen kokkaava ihminen kuitenkaan parempi ihminen kuin sellainen, joka viettää saman ajan rennosti lapsensa kanssa?

Rennosti lapsen kanssa 24/7, nyt ilmoittautui vanhempi, joka ei voi käydä pöntölläkään ilman, että lapsi on sylissä.

Vierailija
38/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, no sitä ei voi tietää etukäteen. Voi osua kohdalle valvottava vauva, tai sitten vaikka sellainen, jolle ei kotitekoiset soseet kelpaa. Mun ystävän esikoinen on aistiyliherkkä, eikä hänelle kelvanneet äidin tekemät soseet, ainoastaan kaupan soseet, koska ne olivat tasalaatuisia ja aina saman makuisia. 

Se, mitä sinä et koskaan omakohtaisesti tule kokemaan, on se, että voi kuvitella etukäteen hoitavansa hommat näin tai näin, mutta todellisuus ei välttämättä vastaa ollenkaan sitä kuvitelmaa. Eikä siinä mitään vikaa, ettet tule sitä kokemaan, mutta vanhemmuuden oikeasti kokeneena voin kertoa.

Vierailija
39/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vietetty aikaa vauvan kanssa neljän seinän sisällä oikeastaan ollenkaan, joten milloinpa olisin soseita vääntänyt.

Vierailija
40/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä nyt niin ihmeellistä on että tekee itse ruokaa! Ei se ole mikään superihmisen merkki, että keittää perunaa?? Ostaa vaikka valmiiksi pestynä perunat, heittää kattilaan veden kans ja puolen tunnin päästä on valmista. Sekaan voi laittaa lihat, muut vihannekset ja mausteet. Kyllä siinä se ”ruoanlaiton” osuus on aika vaatimaton...

Aika lähelle sama vaiva kun mikron käytössä :D.

Joka tapauksessa sen äidinkin olisi hyvä syödä jotain oman terveytensä takia päivällä, joten miksei sitten vaikka samaa ruokaa vauvan kanssa!