Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan ruokaa valmiissa purkeissa: kuka kotona oleva ostaa?

Vierailija
02.01.2019 |

Olen ylpeä siitä, että lapseni sai aina ihan oikeasti äitinsä tekemää ruokaa alkaen 4 kk.
Ens´alkuun oli soseena perunaa, porkkanaa, parsakaalia yrttimausteilla, myöhemmin naudanlihaa ja kalaa ruokaan lisättynä.

Ja kaurapuuroa, ihan itse keitettyä kaurapuuroa banaanilla ja marjoilla höystettynä.

-

Meitä on moneksi, mutta silti hämmästelen, että lastaan kotona hoitavat ihmiset ostavat jotain Piltti- ym. purkkeja, kun kotona ollaan hoitotuella ihan siksi, että se lapsenhoito on senhetkinen työ.

Eikö osata pottua keittää?

Voi tämän provoksikin lukea, mutta olen kyllä ihmetyksineni ihan tosissani.

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ihmetellyt samaa. Kaksi kertaa ostettiin jotain pilttiä purkissa, toinen kerta jäi viimeiseksi kun oikeaan ruokaan tottunut lapsi oksensi kaiken syömänsä ulos.

Onnea tuleville vuosille.

Terveisin kolmen kaikkiruokaisen  teinin äiti.

Loistavia esim. mökillä ja muutenkin reissussa, kotonakin silloin kun suunnitelmat muuttuvat ja tulee kiire saada ruokaa pöytään. 

En näe nissä mitään muuta huonoa kuin lasipurkkijätteen. Joka tietty menee kierrätykseen.

Kyllä meilläkin kaikkiruokaisia ollaan, ei vaan syödä eineksiä. Eipä ole vielä tullut kertaakaan niin kiire saada ruokaa, että olisi pakko syödä ravintoarvotonta roskaa. Mutta varmasti kolmen lapsen kanssa on eri kuin yhden.

Ja sitten todisteet siitä, että eines on ravintoarvotonta roskaa ja sinun tekemäsi ei. Kotona tehty kun ei ole synonyymi hyvälle ja terveelliselle.

Voi että. Kannattaisi tutustua eineksien valmistustapoihin. Ensinnäkin ne on pitkän säilymisajan vuoksi kuumennettava niin kuumissa lämptiloissa, että kaikki elollinen ruuasta kuolee, siis kaikki se hyvä. Pilttien syöminen on ihan sama kuin söisi vitaminoitua perunajauho-vesi-kiisseliä. Se ei ole oikeaa ravintoa, keho ei saa mitään kasvutarvikkeita niistä, vain ne lisätyt vitamiinit.

Hahahaa! Etkö itse syö lämmintä ruokaa? Se kun on tapana kypsentää kiehuvan kuumaksi ennen syömistä. Tai paistaa pannulla tai kypsentää uunissa.ihan kotiruoka.

Vierailija
42/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ha.

Vastaustani ei julkaista.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hienoa ap että olet onnistunut ruokkimaan lapsesi sillä tavalla kuin halusit, onnittele itseäsi asiasta ja siirry eteenpäin elämässä.

Vierailija
44/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ha.

Vastaustani ei julkaista.

-ap

Jos kirjoitat monta viestiä ketjuun peräkkäin käymättä etusivulla, voi olla, että viesti jää sensuuriin.

Vierailija
45/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että olet provo, mutta jos et ole, katso peiliin ja häpeä. Tämänkaltaiset aloitukset ovat juurikin osasyy siihen, miksi äidit uupuvat ja kokevat riittämättömyyden tunteita. Kai sitä jaksaisi soseuttaa itse, ellei nurkan takana vaanisi loputonta joukkoa väittämässä, että olet huono äiti, kun teet senkin jollain tavalla väärin. Lapset tässä kärsivät, kun äidit vaativat itseltään ja toisiltaan täydellisyyttä. Soseuta ihan rauhassa ja työnnä omahyväinen pääsi samalla sinne parsakaalimössöön. Et ole muita parempi ihminen.

Mutta entäpäs jos onkin? Olen eri ja vela, mutta jos olisi kakaroita tekisin ruoat todennäköisesti ihan itse alusta loppuun. Miksi? No siksi. Eikä tarvitse tulla vaahtoamaan, ettei lapseton tiedä lapsiperhearjesta mitään. Tiedän aika paljonkin, ja juuri sen vuoksi tein tietoisen valinnan olla lisääntymättä. 

Mutta onko ruoat alusta alkaen kokkaava ihminen kuitenkaan parempi ihminen kuin sellainen, joka viettää saman ajan rennosti lapsensa kanssa?

Rennosti lapsen kanssa 24/7, nyt ilmoittautui vanhempi, joka ei voi käydä pöntölläkään ilman, että lapsi on sylissä.

Eiköhän aika monikin meistä ole käynyt pöntöllä vauvan kanssa.

Vierailija
46/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä nyt niin ihmeellistä on että tekee itse ruokaa! Ei se ole mikään superihmisen merkki, että keittää perunaa?? Ostaa vaikka valmiiksi pestynä perunat, heittää kattilaan veden kans ja puolen tunnin päästä on valmista. Sekaan voi laittaa lihat, muut vihannekset ja mausteet. Kyllä siinä se ”ruoanlaiton” osuus on aika vaatimaton...

Aika lähelle sama vaiva kun mikron käytössä :D.

Joka tapauksessa sen äidinkin olisi hyvä syödä jotain oman terveytensä takia päivällä, joten miksei sitten vaikka samaa ruokaa vauvan kanssa!

Eihän siinä potunkeitossa mitään ihmeellistä olekaan.

Juuri see oli mun pointtini.

Vierailija
47/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika on purkkiruoissa? Piltit ovat ihan samaa mössöä, mitä itsekin keittelette. Turhaan taas syyllistetään äitejä ja ehkäpä väsyneitä vanhempia, jotka arkeaan helpottaakseen ostavat valmisruokaa vauvalle. Eiköhän ole jokaisen perheen oma asia, mihin rahansa käyttää. Pääasia on, että lapsi kasvaa ja voi hyvin. Omat lapseni (esikoinen keskosvauva ja kahden vuoden kuluttua kaksoset) saivat aikoinaan sekä äidinmaitoa että Tuttelia, ja neljän kuukauden ikäisinä siirryttiin Piltti-soseisiin. Itsekin olen adoptiolapsena kasvanut aikoinaan korvikemaidolla. Ihan kelpo aikuinen minustakin tuli, samoin lapsistani on varttunut hienoja, terveitä nuoria. Jospa siis vouhotettaisiin ja päsmäröitäisiin vähän vähemmän ja keskityttäisiin nauttimaan perhe-elämästä rennosti.

Vierailija
48/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ihmetellyt samaa. Kaksi kertaa ostettiin jotain pilttiä purkissa, toinen kerta jäi viimeiseksi kun oikeaan ruokaan tottunut lapsi oksensi kaiken syömänsä ulos.

Loistavia esim. mökillä ja muutenkin reissussa, kotonakin silloin kun suunnitelmat muuttuvat ja tulee kiire saada ruokaa pöytään. 

En näe nissä mitään muuta huonoa kuin lasipurkkijätteen. Joka tietty menee kierrätykseen.

Kyllä meilläkin kaikkiruokaisia ollaan, ei vaan syödä eineksiä. Eipä ole vielä tullut kertaakaan niin kiire saada ruokaa, että olisi pakko syödä ravintoarvotonta roskaa. Mutta varmasti kolmen lapsen kanssa on eri kuin yhden.

Ja sitten todisteet siitä, että eines on ravintoarvotonta roskaa ja sinun tekemäsi ei. Kotona tehty kun ei ole synonyymi hyvälle ja terveelliselle.

Voi että. Kannattaisi tutustua eineksien valmistustapoihin. Ensinnäkin ne on pitkän säilymisajan vuoksi kuumennettava niin kuumissa lämptiloissa, että kaikki elollinen ruuasta kuolee, siis kaikki se hyvä. Pilttien syöminen on ihan sama kuin söisi vitaminoitua perunajauho-vesi-kiisseliä. Se ei ole oikeaa ravintoa, keho ei saa mitään kasvutarvikkeita niistä, vain ne lisätyt vitamiinit.

Kaikki hyvä elollinen, joka katoaa kuumentaessa. Ai niinku listeria?

Vierailija
49/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä siinä mitään vikaa, ettet tule sitä kokemaan, mutta vanhemmuuden oikeasti kokeneena voin kertoa.

Uahhahaa, ja vielä supervakuuttavasti elävänelämänesimerkillä... kaverisi elämästä tosin. 😂

Vierailija
50/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä reilu satsi soseita pakkaseen. Yhtenä päivänä keittää kattilallisen porkkanaa, perunaa, kukkakaalia jne ja tekee eri makuyhdistelmiä. Helppo sulattaa sieltä.

Vierailija
51/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi ei ilmeisesti ole vielä koulussa?

Hankalaksi käy, jos oksentaa muusta kuin kotona valmistetusta ruoasta.

Vierailija
52/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä siinä mitään vikaa, ettet tule sitä kokemaan, mutta vanhemmuuden oikeasti kokeneena voin kertoa.

Uahhahaa, ja vielä supervakuuttavasti elävänelämänesimerkillä... kaverisi elämästä tosin. 😂

No kun nyt oli tästä ruokailusta kyse, mutta jos nyt yhtään pitemmälle pystyt itse ajattelemaan, voi ehkä mieleesi tulla, että vanhemmuudessa on pari muutakin juttua kuin ruuanlaitto. Ja näissä muissa asioissa on sitten tullut eteen kaikenlaista, jossa huomaa, että kuvitelma ei vastaa todellisuutta.

Voimme jatkaa keskustelua, jos jatkat asiallisemmalla linjalla, mutta jos aiot jatkossakin argumentoida hymiöillä ja tuollaisilla järjettömillä heitoilla, mä voin lopettaa omasta puolestani keskustelun tähän.

Vierailija
53/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva oli 3kk kun hänen isä kuoli onnettomuudessa. Siinä meni aika monta kuukautta lähinnä siinä, että minä äitinä sain pidettyä itseni jotakuinkin elossa. Vauva söi purkkiruokaa ja äiti söi eineksiä, niitäkin vähän puoliksi pakolla. No diakonian kautta sain vapaaehtoisen, joka kävi meillä välillä pitämässä mua järjissään ja teki mulle ruokaa. Imetyskin loppui, korvikkeella mentiin.

No vauvasta kasvoi aikuinen mies. Ihana nuori ihminen, isänsä silmät ja samanlainen olemus, huumorintaju.

Että mua jotenkin v i t u t t a a putkiaivoiset jyrääjämammat. Tukehtukaa erinomaisuuteenne, b i t c h e s .

Vierailija
54/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika on purkkiruoissa? Piltit ovat ihan samaa mössöä, mitä itsekin keittelette. Turhaan taas syyllistetään äitejä ja ehkäpä väsyneitä vanhempia, jotka arkeaan helpottaakseen ostavat valmisruokaa vauvalle. Eiköhän ole jokaisen perheen oma asia, mihin rahansa käyttää. Pääasia on, että lapsi kasvaa ja voi hyvin. Omat lapseni (esikoinen keskosvauva ja kahden vuoden kuluttua kaksoset) saivat aikoinaan sekä äidinmaitoa että Tuttelia, ja neljän kuukauden ikäisinä siirryttiin Piltti-soseisiin. Itsekin olen adoptiolapsena kasvanut aikoinaan korvikemaidolla. Ihan kelpo aikuinen minustakin tuli, samoin lapsistani on varttunut hienoja, terveitä nuoria. Jospa siis vouhotettaisiin ja päsmäröitäisiin vähän vähemmän ja keskityttäisiin nauttimaan perhe-elämästä rennosti.

On se hyvä, kun lastenruokateollisuus voi hyvin.

Ihan oikeastiko ette pottuja jaksa keittää? Kyllä ne kiehuvat hellalla ilman jaksamisia...

Vierailija
55/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyllä totta toinen puoli. Ei kukaan listeriaa tai salmonellaa halua, mutta kun kaikki lihavuudesta mielenterveysongelmiin liitytään nykyään suoliston bakteeriflooraan niin vaikea kuvitella että sileät viimeisen päälle mikrobittomiksi käsitellyt soseet olisivat se oikea pöperö suolistolle. Niitä mikrobejakin kuuluu saada. Esim. ykköstyypin diabeteksen ja pelkän purkki-ja tölkkiruuan yhteyttä on spekuloitu.

Vierailija
56/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tehdä reilu satsi soseita pakkaseen. Yhtenä päivänä keittää kattilallisen porkkanaa, perunaa, kukkakaalia jne ja tekee eri makuyhdistelmiä. Helppo sulattaa sieltä.

Mutta eikös pakastaminen hävitä vitamiinit?

Vierailija
57/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kotiruoka olekaan synonyymi kotiruualle, vaikka sen kyllä pitäisi olla: kotiruoka ei ole einestä.

Ja täällä ison enemmistön mielestä ruskea kastike ja perunat ovat kelporuokaa sellaisenaan ja ruskea kastike  itsestäänselvä pohja moniin erilaisiin kastikeruokiin. Täällä oli myös ihana makaronilaatikon ohje, jossa laitettiin pakastevihanneksia, nyhtlkauraa, makaronia ja kaurakermaa vuokaan ja uuniin. 

Vaikea kuvitella mitään kammottavampaa ja epäterveellisempää sotkua kuin ruskea kastike jossa seassa käristettyä sikanautaa tai edes härkistä. Pikkukalastajan herkku näyttäytyy gourmet-annoksena monen mamman kotiruokaan verrattuna.

Vierailija
58/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyllä totta toinen puoli. Ei kukaan listeriaa tai salmonellaa halua, mutta kun kaikki lihavuudesta mielenterveysongelmiin liitytään nykyään suoliston bakteeriflooraan niin vaikea kuvitella että sileät viimeisen päälle mikrobittomiksi käsitellyt soseet olisivat se oikea pöperö suolistolle. Niitä mikrobejakin kuuluu saada. Esim. ykköstyypin diabeteksen ja pelkän purkki-ja tölkkiruuan yhteyttä on spekuloitu.

Lisään vielä että omaa sädekehääni en voi kiilotella, lapset ovat töihin palattuani syöneet niin usein noutoruokaa että jos on vauvana höyrytetyillä luomubataatti-sormiruokapaloilla jotain saavutettu niin se on nyt historiaa. Mutta pitkälle prosessointu ruoka ja suolistofloora on minusta kiehtova aihe.

Vierailija
59/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskat ostaa, pääsee helpommalla avata purkki ja lämmittää kun alata keittelemään ainesosia.

Vierailija
60/111 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hyvä, kun lastenruokateollisuus voi hyvin.

Ihan oikeastiko ette pottuja jaksa keittää? Kyllä ne kiehuvat hellalla ilman jaksamisia...

Musta on jännä, kun tässä ketjussa kuitataan vauvanruokien tekeminen potunkeitolla (joku viitseliäs voisi jopa laskea, monessako viestissä). Mä tein molemmille vauvoilleni sormiruuat, eikä heille ainakaan peruna maistunut ollenkaan. Ja kyllä tosiaan montaa eri ruoka-ainetta piti laitella, ei potunkeitto riittänyt. Onko joku tosiaan antanut vain pelkkää perunaa vauvalle?