Lapsuuden mökin omistaminen ja sisarukset
Muistan että aiheesta on keskusteltu aiemminkin, mutta en löytänyt sitä haulla. Miehen vanhat ja sairauksien vaivaamat vanhemmat ehdottivat että ostaisimme heidän kesämökkinsä, joka on siis miehen lapsuudenperheen kesäpaikka. Viihdymme siellä ja tarjous on hyvä. Tähän asti olemme olleet ne, jotka pitävät mökin kunnossa, remontoimme, teemme puut, siivoamiset ym. Miehen sisarukset lapsineen pitävät myös mökkiä kesäpaikkanaan ja käyvät siellä ahkerasti, asetelman luisuttua siihen, että he vain vierailevat eivätkä osallistu kunnossapitoon lainkaan. Myös sisarusten lapset ja kaverit käyttävät mökkiä vapaasti minkä appivanhemmat sallivat.
Onkohan ostoajatus ihan pommi? Muut sisarukset eivät ole kiinnostuneita mökin omistamisesta, mutta voin kuvitella että sen käyttö innostaa kuten aiemminkin, mökillä on esimerkiksi paljon sisarusten omaisuutta, tietokoneita joilla pelataan, vaatteita, irtaimistoa.. Sisarukset pitävät miestäni perheen lellipentuna ja että hän olisi saanut kaiken valmiina, mikä ei pidä paikkaansa, olemme seurustelleet teineistä ja mies on asemansa ansainnut omalla työllään, olen kaiken nähnyt omin silmin ja myös mahdollistanut hoitamalla lapsia ylitöiden ym. ajan. Emme ole saaneet taloudellista apua, mutta mies on varakkaampi kuin sisaruksensa, joilla työttömyyttä ja koulujen kesken jäämistä. Pelkään että meistä tulee vain maksumiehiä, sehän kelpaisi kyllä suvulle. Asumme mökistä kauempana kuin muut, eli heidän olisi helppo siellä viettää aikaa kun asuvat lähellä. Tuleeko vain hirveä sukuriita, kokemuksia?
Kommentit (109)
Voi toimia jos olette valmiita kieltämään miehen sisaruksia tulemasta mökille muuten kuin kutsuttuna (ja kutsutte VAIN kun oikeasti haluatte), ja kestämään sen, että todennäköisesti ainakin jotkut kilahtavat tästä. Miehen täytyy ehdottomasti kyetä ottamaan tiukka linja sisarusten kanssa. Avaimet pois jne. Jos on vähänkin epäilystä, että tuo ei toteudu, tai ette halua riskeerata välejä, niin en ostaisi.
Rohkea keskustelu sisarrusten kesken. Joko kaikki ostavat mökin ja jakavat siihen liittyvät kulut tai sitten te ostatte sen, jonka jälkeen mökki ei ole enää yhteiskäytössä. Lukot vaihtoon ja yhteiskäytön päättyminen selväksi kaikille.
Kolmantena vaihtoehtona tietysti vielä se, että unohdatte koko mökin ja ostatte vaikka kokonaan uuden.
Eihän siitä mitään riitaa tule. Joko annatte niiden käyttää mökkiä kuten ennenkin ja maksatte kulut. Tai pyydätte hakemaan kamansa pois ja vaihdatte lukot. No, siitä voi tietenkin tulla riita, mutta eivätpähän enää käytä mökkiä.
Itse ehkä ostasin ihan oman mökin, en alkais maksaa muiden mökkeilyä.
Jos te ostatte möki, niin se on sitten teidän. Muut käyvät siellä sitten enintään teidän kutsumina vieraina.
Kuulostaa siltä että ette pysty suhtautumaan tarpeeksi jämäkästi.
Jos ostatte mökin, kerrotte muille koska hakevat tavaransa pois, sitten vaihdatte kaikki lukot, ette anna ensimmäistäkään avainta muille ja asennatte hälytysjärjestelmän.
Ette kuuntele valituksia & selityksiä joita kyllä alkaa tulla saman tien.
Muuten teidän ylitsenne kävellään jatkuvasti, uskokaa pois.
Meillä mies peri toisen vanhemman kuollessa mökin ja samalla minä sain siitä puolet. Remontoimne mökin ja vaihdoimme lukot.
Hirveä haloo miehen sisaruksilta kuinka me olemme ilkeitä kun emme anna heidän lomailla lapsuuden mökillä. ( vietämme siellä itse tosi paljon aikaa) ilmeisesti heidän mielestään heidän olisi kuulunut saada sekö rahat että osuus mökistä vaikka ihan sovussa perinnönjakoa tehtiin ja kukaan ei silloin ollut kiinostunut mökistä kuin mieheni.
Ei kannata ostaa, koska tulee muodostumaan kiistakapulaksi. Yhteiskäyttö tai -omistaminen ei vaan toimi, koska aina joku mielestään maksaa tai hoitaa mökkiä enemmän ja joku siipeilee. Pankaa myyntiin keväällä.
Aikovatko vanhemmat pitää itsellään käyttöoikeuden? Jos aikovat, niin pysykää erossa koko roskasta. Ja jos vanhemmat aikovat myydä mökin ilman käyttöoikeuden pitämistä, kannattaa keskustella sisarusten ja mahdollisesti puolisoiden kesken, kenellä olisi halukkuutta ostaa.
Jos teitä ei haittaa että oston jälkeen homma jatkuu aivan kuten aiemminkin.
Eli älkää ostako.
Tuo on ihan totta, jämäkkä suhtautuminen on vaikeaa. Tuntuu, että olemme tehneet aika paljon hyväntekeväisyyttä suvulle jo nyt, passanneet jopa sisarusten kutsumia vieraita ja lapsia, jotka vain dumpataan mökille. Ja selän takana puhuvat meistä hyväosaisina kultalusikka p*rseessä olevina mikä ei pidä paikkaansa. Heidän olisi myös ollut mahdollista kovalla työllä edetä urallaan. Tämä on vähän julmasti sanottu mutta totta. Ihan kuin meillä olisi moraalinen velvollisuus menestyneempinä 40+ ikäisinä ottaa taloudellinen vetovastuu kesäpaikasta, "teillä kun tuota rahaa riittää". Mikä ei sekään pidä paikkaansa, olemme vain ns. keskiluokkaa, ja meidän oletetaan pitävän huolta myös sisarusten elintason säilymisestä mökkeilyn osalta. Näin vahvasti luulen. Ehkä on parempi ostaa kokonaan oma mökki, mikä varmasti sekin aiheuttaa kiukkua kun tuon joutuu vieraalle myymään. (Ja menettää oman käyttöoikeuden.)
Ostakaa pois vain, mutta ilmoitatte heti että mökki on teidän ja jokainen hoitaa omat tavaransa sieltä päivämäärään x.y. mennessä teidän valvonnassanne.
Minä ostin siskoni ulos mökistä, koska meillä homma meni siihen, että vain meidän perhe käytti sitä ja remontoi sitä ja sisko maksoi osuutensa remonttitarpeista. Se ei tuntunut oikealta kummankaan kannalta. Nyt mökki on minun ja saamme tehdä mitä haluamme ja maksamme itse.
Appivanhemmat pitäisivät itsellään käyttöoikeuden, juu. Pelkään, että se tarkoittaa automaattisesti tätä samaa sisaruskatrasta joka siellä nytkin pyörii. Me vain kustantaisimme lystin.
Aivan, kannattaa keskustella onko muilla ostohalukkuutta. Ettei kukaan ala jälkikäteen kitisemään, että hekin olisivat halunneet...
Minulla ei ole kokemusta, mutta miten toimii, jos mökkiä sitten vuokraisi muille sisaruksille? Ei millään kiskurivuokralla, mutta niin, ettei itseä harmita. Saattaisi nimittäin käydä niin, että parissa vuodessa sisarusten kiinnostus lopahtaa, kun huvista pitää maksaa.
Ja vuokrasopimus kirjallusena ja siihen painettuna, että vuokra maksetaan ennen viikkoa ja mökki luovutetaan siivottuna, puut kannettuna, jne.
Vierailija kirjoitti:
Muistan että aiheesta on keskusteltu aiemminkin, mutta en löytänyt sitä haulla. Miehen vanhat ja sairauksien vaivaamat vanhemmat ehdottivat että ostaisimme heidän kesämökkinsä, joka on siis miehen lapsuudenperheen kesäpaikka. Viihdymme siellä ja tarjous on hyvä. Tähän asti olemme olleet ne, jotka pitävät mökin kunnossa, remontoimme, teemme puut, siivoamiset ym. Miehen sisarukset lapsineen pitävät myös mökkiä kesäpaikkanaan ja käyvät siellä ahkerasti, asetelman luisuttua siihen, että he vain vierailevat eivätkä osallistu kunnossapitoon lainkaan. Myös sisarusten lapset ja kaverit käyttävät mökkiä vapaasti minkä appivanhemmat sallivat.
Onkohan ostoajatus ihan pommi? Muut sisarukset eivät ole kiinnostuneita mökin omistamisesta, mutta voin kuvitella että sen käyttö innostaa kuten aiemminkin, mökillä on esimerkiksi paljon sisarusten omaisuutta, tietokoneita joilla pelataan, vaatteita, irtaimistoa.. Sisarukset pitävät miestäni perheen lellipentuna ja että hän olisi saanut kaiken valmiina, mikä ei pidä paikkaansa, olemme seurustelleet teineistä ja mies on asemansa ansainnut omalla työllään, olen kaiken nähnyt omin silmin ja myös mahdollistanut hoitamalla lapsia ylitöiden ym. ajan. Emme ole saaneet taloudellista apua, mutta mies on varakkaampi kuin sisaruksensa, joilla työttömyyttä ja koulujen kesken jäämistä. Pelkään että meistä tulee vain maksumiehiä, sehän kelpaisi kyllä suvulle. Asumme mökistä kauempana kuin muut, eli heidän olisi helppo siellä viettää aikaa kun asuvat lähellä. Tuleeko vain hirveä sukuriita, kokemuksia?
Mun miehellä oli myös tilanne jos oltais otettu kontolle.. Mies sanoi ihan suoraan, että muut sisarukset lyö käteen rahaa oman osuuden verran ja ei mennä sinne mökille enää. Miehen kolme sisarusta tietenkin innoisssaa osti mieheni ulos siitä. Ostettiin 60 neliöinen honkamökki ja tontti järvenrannalta ja mua vähän harmitti se aluksi, kun tykkäsin miehen sukupaikasta missä vietettiin monta hyvää kesää.. Mies vaan sanoi, että ymmärrät myöhemmin miksi tein näin, että otin rahana osuuteni eikä ole mitään velvollisuuksia siihen paikkaan.. Meni parivuotta ja miehen siskot riiteli keskenään kuka saa olla millonkin mökillä ja kuka korjailee mitäkin. Kuka on viimeksi pilkkonut polttopuut ja miksi saunassa ei ole sitä ja tätä valmiina ja se lista riidoista on loputon. Yksi niistä siskoista soitti miehelle, että voisitko tulla rakentamaan uutta laituria ja että osallistut kuluihin yhteisesti muiden kanssa. Mies vaan sanoi, että ei ole mitään vastuuta ja kuluja teidän omalle mökille. Se on teidän ei minun ja tämän takia minä ehdotin teille, että ostatte mut ulos siitä. Nyt tajuat miksi otin rahat ja ostin oman mökin ja tontin.
Meillä tulossa samanlainen tilanne suvussa. Viisi lasta puolisoineen saa mökin käyttöön, todennäköisesti vain ajan kysymys koska riitely alkaa. On yritetty kuitenkin saada toimimaan etukäteisvalmisteluilla. Meillä kaikki lapset omistavat saman verran mäkistä, tehtiin tiukat säännöt yhteisomistajuudelle, kustannusten jako, talkoot, vuorojen arvonta jne. Silti ostin omalle perheelle oman mökin jossa voimme olla koska haluamme, menee paineita yhteismökin käytöltä. Apn tapauksessa mökki on heidän, tuo pitäisi tehdä selväksi suvulle: ovat tervetulleita kutsuttaessa ja kutsutuksi ajaksi mäkille, eivät muulloin. hankalaa, mutta voisi toimia jos sisarukset tajuavat tuon.
Mitä mieltä miehen sisarukset ovat siitä, että ostaisitte mökin? Loppuelämän sukuriidan siemenet on kyllä alulla..
Silloin ok. jos kaikilla rintaperillisellä on osto-oikeus ja vanhemmat ottavat sen esille. Ja ulkopuolinen hinta-arvio. Jos ilmantuu useampi ostojaehdokas, korkein tarjous voittaa.
Muussa tapauksessa sukuriita on valmis ja hyväksikäytön makua.
Me ostettiin miehen isovanhempien mökki ja riitaahan siitä tuli. Osan kanssa ollaan taas väleissä, osan kanssa tuskin koskaan tullaan olemaan. Jotkut vaan eivät ymmärrä, että sisaruksen oma tosiaankin on sisaruksen oma, eikä siinä voi siipeillä lapsuusmuistoihin vedoten.
Voittehan te lainata mökkiä välillä? Teette selväksi että tekevät myös töitä siellä ja siivoavat jälkensä ym.
Tuomittu epäonnistumaan, jos ei heti laiteta kunnollisia rajoja.