Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän perheen bruttotulot 9700€ ja mitään ei jää säästöön

Vierailija
01.01.2019 |

Kallista on asuminen ja eläminen kolmen teinipojan kanssa Espoossa.

Kommentit (178)

Vierailija
41/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto taitaa olla 11 k€/kk ja joitain tuhansia vuodessa taitaa jäädä säästöön. Toinen palkka aika tarkkaan menee ihan peruskiinteisiin

Asuminen 1900 € (lyhennys ja vastike)

Autot 700 €

Päivähoito 400

Tuossa on ekat 3000 € palanut jo. Eihän niitä pakollisia toki enää tuon päälle ihan poskettomasti ole ehkä 1000-2000 €, meillä tuo matkustelu nielee ainakin 10 k€/v joka toki on oma valinta mutta kerran täällä eletään.

Vierailija
42/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, säälittävääkin,  miten hyvätuloisilla on tarve huutaa julkisesti että OLEN TYHMÄ, EN OSAA HOITAA TALOUTTANI :D Millä ihmeen konstilla ovat päässeet noin hyväpalkkaisiin työpaikkoihin? Varmaankin suhteilla tai äidin/isän avustamina tai reittä pitkin?. Opiskelemalla tuskin ovat tutkintoja ja työpaikkoja saaneet, jos ei äly riitä edes oman pienen talouden hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi teitä köyhiä. Nyt mars siitä Kelaan hakemaan toimeentulotukea, kun ette pärjää.

Näissä aloituksissa monilta menee pointti täysin ohi. Kotitalouden bruttotulot ovat 9700 euroa, mutta jos tuo jaetaan oletusarvoisesti kahtia, saadaan "vain" 4850 euroa per naama. Tuosta menee veroja suurin piirtein reilut 1600 euroa, joten jäljelle jää noin 3200. Nettotulot ovat siis 6400.

Kukaan ei väitä olevansa köyhä näillä tuloilla, mutta kun pointtina on se että mitään ei meinaa jäädä säästöön ja mihinkään arkea hienompaan ei tunnu olevan varaa, koska hinnat eivät Suomessa kohtaa palkkatasoa. Tuon 6400 tienaava pariskunta joutuu maksamaan itse kaiken, asumisen Espoossa, kolmen teinin ruoat, harrastukset, vaatteet sun muut. Ei heru asumistukia, ei tuettuja harrastuksia, eikä mitään muitakaan sosiaalitukia tai alennuksia. Espoossa 5 hengen perheelle soveltuva asunto on toista tonnia asumiskustannuksiltaan kuukaudessa, ja pk-seudulla nyt sattuu olemaan suurin osa rahakkaimmista työpaikoista joten poiskaan ei kannata muuttaa. 

Lähes 5000 euron kuukausituloilla sitä luulisi elelevän herroiksi ja säästöjen kasvavan massiivisesti. Nopeasti tuollaisiin tuloihin päästyään huomaa miten paljon verotus ja muut maksut siitä lohkaisevat, ja loputkin menevät sitten elämiseen. Progressiivinen verotus pitää huolen että kukaan ei pääse rikastumaan ansiotuloilla eikä rikastumista kannata edes yrittää. 

Miksei kannata? Ainakin meillä on kannattanut, Joka kuukausi rikastutaan vähän enemmän kuin edellisessä kuussa. Sijoittaminen pitää siitä huolen, Nyt jo kuukausittainen ylimääräinen kassavirta on satasissa, parhaina kuukausina nelinumeroinen summa. Ja verokin on miellytävämpi kuin palkkatuloista.

Vierailija
44/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi tietää, että mihin ne +5t€ nettotulot oikein katoaa?

Itse saan tällä hetkellä työttömyyskorvauksen (te-keskuksen kanssa sovittu opiskelu) eli 520e/kk enkä yhtään mitään muuta. Siitä maksan:

- auton vakutuus

- auton vero

- auton bensa

- auton mahdolliset korjauskulut, katsastus

- nuohous, jäte, tienhoito

- sähkö

- ruoka kotiin ja työharjoitteluihin

- lemmikkien ruoka ja ell-kulut + harrastukset

- vaatteet, kampaaja, meikit, hygienia

- puhelin, netti, lehtitilaukset

Tällä hetkellä en säästöön voi laittaa mitään ja mies hoitaa (netto n. 2000e) opiskelujen ajan lainan työssäkäyvänä, mutta kyllä minä pärjään/me pärjätään ihan ok. Mihin ihmeeseen te tungette sen rahan?

Vierailija
45/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä brutto 8500e ja netto 4300e yhteensä.

N tonni kuukaudessa jää matkatilille "säästöön". Tosin meillä ei ole kalliita harrastuksia ja kotona enää 1 teini.

Vierailija
46/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoista, säälittävääkin,  miten hyvätuloisilla on tarve huutaa julkisesti että OLEN TYHMÄ, EN OSAA HOITAA TALOUTTANI :D Millä ihmeen konstilla ovat päässeet noin hyväpalkkaisiin työpaikkoihin? Varmaankin suhteilla tai äidin/isän avustamina tai reittä pitkin?. Opiskelemalla tuskin ovat tutkintoja ja työpaikkoja saaneet, jos ei äly riitä edes oman pienen talouden hoitoon.

Ensinnäkin persaukiset eivät ymmärrä miten progressiivinen verotus toimii, koska eivät siihen ole koskaan joutuneet totuttaumaan.

Tottahan toki tulot ja menot usein kulkevat käsi kädessä. Ainakin me osaamme hoitaa talouttamme mutta rahalla saa kaikkea mukavaa nyt joten miksi sitä väkisin säästämään? Tilillä kuitenkin aina se väh 15 k€ pahan päivän varalle.

Vierailija
47/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi teitä köyhiä. Nyt mars siitä Kelaan hakemaan toimeentulotukea, kun ette pärjää.

Näissä aloituksissa monilta menee pointti täysin ohi. Kotitalouden bruttotulot ovat 9700 euroa, mutta jos tuo jaetaan oletusarvoisesti kahtia, saadaan "vain" 4850 euroa per naama. Tuosta menee veroja suurin piirtein reilut 1600 euroa, joten jäljelle jää noin 3200. Nettotulot ovat siis 6400.

Kukaan ei väitä olevansa köyhä näillä tuloilla, mutta kun pointtina on se että mitään ei meinaa jäädä säästöön ja mihinkään arkea hienompaan ei tunnu olevan varaa, koska hinnat eivät Suomessa kohtaa palkkatasoa. Tuon 6400 tienaava pariskunta joutuu maksamaan itse kaiken, asumisen Espoossa, kolmen teinin ruoat, harrastukset, vaatteet sun muut. Ei heru asumistukia, ei tuettuja harrastuksia, eikä mitään muitakaan sosiaalitukia tai alennuksia. Espoossa 5 hengen perheelle soveltuva asunto on toista tonnia asumiskustannuksiltaan kuukaudessa, ja pk-seudulla nyt sattuu olemaan suurin osa rahakkaimmista työpaikoista joten poiskaan ei kannata muuttaa. 

Lähes 5000 euron kuukausituloilla sitä luulisi elelevän herroiksi ja säästöjen kasvavan massiivisesti. Nopeasti tuollaisiin tuloihin päästyään huomaa miten paljon verotus ja muut maksut siitä lohkaisevat, ja loputkin menevät sitten elämiseen. Progressiivinen verotus pitää huolen että kukaan ei pääse rikastumaan ansiotuloilla eikä rikastumista kannata edes yrittää. 

Miksei kannata? Ainakin meillä on kannattanut, Joka kuukausi rikastutaan vähän enemmän kuin edellisessä kuussa. Sijoittaminen pitää siitä huolen, Nyt jo kuukausittainen ylimääräinen kassavirta on satasissa, parhaina kuukausina nelinumeroinen summa. Ja verokin on miellytävämpi kuin palkkatuloista.

No vitsi onkin se että ette rikastu ansiotuloilla vaan sijoittamalla.

Vierailija
48/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on niin wt kun asunto pitää olla hieno. Oikeastaan vain pankki kiittää.

Oikeastaan on vain hyvä jos asuntolainojen korot nousee - sitten on idioottejenkin pakko mietti kulutustottumuksia.

Itse olen tottunut vähään muutaman kituvuoden takia. Karsin kaikki ylimääräiset menot.

Vierailija
49/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaisi tietää, että mihin ne +5t€ nettotulot oikein katoaa?

Itse saan tällä hetkellä työttömyyskorvauksen (te-keskuksen kanssa sovittu opiskelu) eli 520e/kk enkä yhtään mitään muuta. Siitä maksan:

- auton vakutuus

- auton vero

- auton bensa

- auton mahdolliset korjauskulut, katsastus

- nuohous, jäte, tienhoito

- sähkö

- ruoka kotiin ja työharjoitteluihin

- lemmikkien ruoka ja ell-kulut + harrastukset

- vaatteet, kampaaja, meikit, hygienia

- puhelin, netti, lehtitilaukset

Tällä hetkellä en säästöön voi laittaa mitään ja mies hoitaa (netto n. 2000e) opiskelujen ajan lainan työssäkäyvänä, mutta kyllä minä pärjään/me pärjätään ihan ok. Mihin ihmeeseen te tungette sen rahan?

No teillä ei taida olla isoa asuntoa tai kolmea lasta. Ei oikein voi verrata tuloja keskenään jos elämäntilanne on täysin eri. Sinäkin luultavasti saat opiskelijana alennuksia jostain? 

Hyväpalkkaisessa työssä rahaa menee usein myös vaatetukseen ja edustavan ulkonäön ylläpitoon, lounaisiin ja liikkumiseen aivan eri tavalla kuin jos olisi tehdaslinjastolla töissä suojapuku päällä ja työpaikalta ei tarvitse poistua asiakastapaamisiin sun muihin kesken päivän. 

Vierailija
50/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on niin wt kun asunto pitää olla hieno. Oikeastaan vain pankki kiittää.

Oikeastaan on vain hyvä jos asuntolainojen korot nousee - sitten on idioottejenkin pakko mietti kulutustottumuksia.

Itse olen tottunut vähään muutaman kituvuoden takia. Karsin kaikki ylimääräiset menot.

Kieltämättä on todella wt jos haluaa panostaa siihen ympäristöön jossa viettää puolet elämästään. Sitten kun ne lainat on maksettu on omaisuutta ja rahaa kulutukseen helvetisti. Ne elämän lainalaisuudet nyt vain sattuvat menemään niin että kaikki kulut kasaantuvat ruuhkavuosille.

Vierailija
51/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika erikoista että useimmat eivät tajua säästävänsä kun maksavat omaa asuntoaan.

No, taloudenpito näyttää monille olevan muutenkin ylivoimaista...

Vierailija
52/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn perheellä tosi huonoa oman talouden hallintaa.

Vierailija
53/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteensä bruttotulot n 11 t kuussa. Mutta, mutta, se nettohan tässä vaikuttaa. Katsoin joulukuun palkasta, että kyllä siitä ihan sairaasti menee kaiken maailman maksuja. Bruttona sain 6190,- ja kaikkien pakollisten vähennysten jälkeen netto oli 3973,-

Tästä palkasta on vähennetty siis verot, puhelinetu, liiton maksu jne..

Meillä on yksi lapsi (harrastus maksaa), asumme Helsingissä rivitalossa, yksi auto,ja lainaa on vielä pankille 140t.

Säästöön saamme kyllä joka kuukausi tonnin verran suunnilleen, mutta kyllä pk-seudulla arjen kulut on aika kovat.

Ruoka maksaa kyllä saman verran kuin muualla, mutta kaikenlaisia muita piilokuluja tulee. Esim pysäköinnistä saa stadissa maksaa aika paljon.

Vierailija
54/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteensä bruttotulot n 11 t kuussa. Mutta, mutta, se nettohan tässä vaikuttaa. Katsoin joulukuun palkasta, että kyllä siitä ihan sairaasti menee kaiken maailman maksuja. Bruttona sain 6190,- ja kaikkien pakollisten vähennysten jälkeen netto oli 3973,-

Tästä palkasta on vähennetty siis verot, puhelinetu, liiton maksu jne..

Meillä on yksi lapsi (harrastus maksaa), asumme Helsingissä rivitalossa, yksi auto,ja lainaa on vielä pankille 140t.

Säästöön saamme kyllä joka kuukausi tonnin verran suunnilleen, mutta kyllä pk-seudulla arjen kulut on aika kovat.

Ruoka maksaa kyllä saman verran kuin muualla, mutta kaikenlaisia muita piilokuluja tulee. Esim pysäköinnistä saa stadissa maksaa aika paljon.

A) luontoisedut ei ole VÄHENNYKSIÄ vaan ovat OSA PALKKAA.

B) Liiton maksu ei ole VÄHENNYS vaan ihan normaali kulu kuten puhelinlasku, sähkölasku, vakuutuslasku, luottokorttilasku.....

Miten noin dille voi tuollaista palkkaa saada.

Vierailija
55/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy, yhyy, mä oon köyhä, kun talo on maksanu 700000 ja pihassa on 3 uudenkarheaa autoa. Palkkaa tulee kyllä nettona lähes 6000, mutta asuntolainakulut on 2500 ja jokaisesta autosta maksettavaa menee 800 eli jää enää 1100 kuussa. Eihän tuolla pysty tekeen kuin vain joka toinen kuu ulkomaan reissun. Yhyy, hei säälikää nyt mua, kun mulle jää NIIN vähän rahaa käteen.

Vierailija
56/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme miehen kanssa kumpikin vaativassa ja hyväpalkkaisessa asiantuntijatyössä. Lapsia 3.

Mitään summia mainitsematta kyllä jossain määrin koen epäreiluna sen, että tulojen pitäisi nousta aivan sairaasti, jotta oikeasti elintason voi sanoa nousevan ns seuraavalle tasolle. Meillä on velkainen järkevän kokoinen okt, kaksi keskihintaista autoa (toinen jo vanha, toinen uudempi), ihan perusharrastukset ja kerran vuodessa tehdään joku reissu, missä aika tarkkaan lasketaan budjetti. Säästöön jää kuukausittain pieniä summia, ne sijoitetaan, mutta jos vaikka työttömäksi jäätäisiin, nuo summat olisi äkkiä kulutettu ennenkuin saisimme elintasoa muokattua alemmalle tasolle.

Että sikäli koen Suomen ympäristönä varsin epämotivoivaksi hyvätuloiselle. Tottakai, olemme saaneet hyvät koulutukset täällä halvalla ja monia asioita arvostan, mitä verorahoilla rahoitetaan. Mutta totuuden nimissä, eivät nuo asiat kevyemmän verotuksen maissakaan välttämättä huonosti ole.

Tämän sanottuani en koe sinänsä tarvetta kuluttaa enempää, mutta jotenkin kokisin kohtuullisena, että rahaa voisi helpommin säästää ja sijoittaa enemmän näillä tuloilla, jotta voisi oikeasti tuntea olonsa turvatuksi.

Vierailija
57/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten taloustiedot ja -taidot ovat ala-arvoiset Suomessa. Oma lukunsa on ne, jotka makuuttavat kymmeniä tuhansia jollain tilillä.

Mulla makaa säästötilillä 50 000 €. Nettopalkkani on 1600 €/kk. Olen säästänyt pitkäjänteisesti palkastani, joka ei edes yllä keskiluokan tasolle. En ole uskaltanut sijoittaa, koska pelkään sitä, että kovalla säästämisellä ansaitut eurot menevät virhesijoituksen takia kuin tuhka tuuleen. Mihin siis sijoittaisin järkevästi ja turvallisesti? 

58/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten taloustiedot ja -taidot ovat ala-arvoiset Suomessa. Oma lukunsa on ne, jotka makuuttavat kymmeniä tuhansia jollain tilillä.

Mulla makaa säästötilillä 50 000 €. Nettopalkkani on 1600 €/kk. Olen säästänyt pitkäjänteisesti palkastani, joka ei edes yllä keskiluokan tasolle. En ole uskaltanut sijoittaa, koska pelkään sitä, että kovalla säästämisellä ansaitut eurot menevät virhesijoituksen takia kuin tuhka tuuleen. Mihin siis sijoittaisin järkevästi ja turvallisesti? 

Sijoita Nordnetin kuluttomiin superrahastoihin. Jos et tiedä sijoittamisesta mitään eikä kiinnosta niin ne ovat ainoat järkevät vaihtoehdot.

Itse säästän niihin kuukausittain molemmille lapsille. Oma salkkuni on paljon riskipitoisempi mutta sijoittaminen onkin minulle myös harrastus. Tänä syksynä oman salkkuni riskit ovat realisoituneet aika pahasti :) .

Vierailija
59/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, et viitsi ottaa riskiä, koska EHKÄ menee kuin tuhka tuuleen. Sen sijaan makuutat tilillä niin VARMASTI menee kuin tuhka tuuleen...

Vierailija
60/178 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heität makuuttamalla sellaisen 2000-4000 euroa vuosittain menemään tuolla toiminnalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän