Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työ pitkäaikaistyöttömälle, miten ja mihin se johtaa ja kuntouttaa?

Vierailija
30.12.2018 |

Jos pitkäaikaistyötön sairastuu tai saa jonkin vamman vartaloonsa, ja työkyvyttömyyseläkkeelle ei lasketa, vaikka kela/työeläkeyhtiö toteaisikin työttömän sairaaksi, mutta arvioisivat kuitenkin johonkin työhön työttömän sairaan kykenevän, niin millainen on siten se kuntouttava työ, jossa kaikki nuo ajan myötä ilmaantuneet vartalovauriot ja sairaudet saadaankin pois päiväjärjestyksestä työttömän kohdalla? En vaan käsitä, koska lääkäritkään eivät ole kyenneet työttömän pääsemään sairauksistaan pääsemään eroon.
Onnistukoo ns. "orjatyö" poistamaan työttömän krooniset sairauden oireet ja tekemään työttömästä sairaasta terveen jälleen?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten tosiaan siellä oli useitakin vanhalle ja tuorellekin viinalle haisevia, vaikka tottakai joka paikassa on nollatoleranssi.

Vierailija
62/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava on samaa hommaa kuin työkokeilu mutta eri nimike.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaan saa automaattisesti matkalippurahat, työkokeiluun ei kuin erikoistapauksessa.

Vierailija
64/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko paikkoja joissa ei työkavereiksi "saa" alkoholisteja, huumeidenkäyttäjiä tai mt-potilaita? Itselläni on siis fyysinen vamma ja oikeasti pelkään joutuvani alkkisten kanssa johonkin työpajaan. Olen itse absolutisti.

Työpajoilla on kyllä yleensä ihan nollatoleranssi, sinne ei mennä vanhalta viinalta haisevana, eikä varsinkaan päihtyneenä. Ja mt-potilaita on ihan varmasti koska usealla on masennusta taustalla, samoin nuorilla on usein adhd tai joku autismiin kuuluva diagnoosi. Mitään täysin hulluja siellä ei tietenkään ole, sellaiset tapaukset on sitten ihan hoidossa mihin kuuluvat. Aika yleistä työpajalla oleville on sosiaalisten tilanteiden pelko, eli ovat todella ujoja ja saattavat kärsiä esim. paniikkihäiriöistä helposti. En usko että näistä on sinulle haittaa jos ei sinusta heille.

Kuolaako ne ja pyörivät ympyrää? 🤐

Kyllä niitäkin meillä on.

T. Pajaesimies

Vierailija
65/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavan työn tarkoitus on saada työntekijä niin hyvään fyysiseen ja psyykkiseen kuntoon että jaksaa taas seuraavat viisi vuotta työttömyyttä.

Vierailija
66/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja muuten tosiaan siellä oli useitakin vanhalle ja tuorellekin viinalle haisevia, vaikka tottakai joka paikassa on nollatoleranssi.

Saahan sitä vähän haiskahtaa 😁

Vierailija
67/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Kuntoutettava ei ns. työtä virallisesti. Ja päivät vaan 4 tuntia.

Vierailija
68/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä kuntouttavasta työstä ei makseta palkkaa?

Saa siitä korvauksen.

Se on KULUkorvaus, joka tosin monilla ei kata edes matkakustannuksia.

Ei palkkaa, ei eläkettä, ei lomaa, ei mitään koska ei ole työsuhdettakaan.

Kulukorvaus +9e pvä.

Vierailija
69/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kuntouttava työtoiminta on hyväksi monille työttömille. Parempi se on käydä vaikka risuja haravoimassa kun maata kotana lipittämässä kaljaa. Moni on kuntouttavan työtoiminnan jälkeen lähtenyt opiskelemaan tai päässyt töihin.

Tulihan se paremman ihmisen ylenkatsova pläjäys taas sieltä.

Kunpa opiskelemaan vain "lähdettäisiin". Itse olen hakenut enkä ole päässyt. En lipitä kaljaa, ikinä. Opiskelen koko ajan jotain ja suunnittelen tulevaisuutta, haen joka haussa kouluihin.

Tiedän kyllä porukkaa, joille on ihan sama ovatko jossain kuntouttavassa vai eivät, he eivät ole kykeneviä tai halukkaita tekemään mitään. Yksikin elämään kyllästynyt pääsi töihin ja lopetti saman tien.

Sitten on sellaisia, jotka eivät saa sitä oikeaa apua mitä tarvitsisivat vaikka mielenterveysongelmiinsa, kuntouttavassa vaan roikotetaan ilman jotain oikeaa suunnitelmaa tulevaisuudelle.

Vierailija
70/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntoutettava työtoiminta ei ole koskaan työllistänyt ketään työtöntä. Siitä oli juttua keväällä uutisissakin.

Jaaha. Minä olen kerran saanut 8 vuotta kestäneen työsuhteen, päättyi tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Kerran 1 vuoden kestäneen määräaikaisen työsuhteen. Ja nyt viimeksi tänä vuonna puolen vuoden määräaikaisen työsuhteen. Tällä hetkellä olen kuntouttavassa työtoiminnassa helmikuun puoleenväliin (omasta pyynnöstäni) ja minulle on nyt jo tarjottu samassa työpaikassa kahden kuukauden verran palkkatyötä. Täytyyhän se nyt vastaanottaa, kun noin töitä tyrkytetään ja tilillä on saldona nyt jo 5 numeroa desimaalipilkun vasemmalla puolella. Eihän tässä kurjuuden maksimointi onnistu millään!

Vierailija
71/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa siitä korvauksen.

Se on KULUkorvaus, joka tosin monilla ei kata edes matkakustannuksia.

Ei palkkaa, ei eläkettä, ei lomaa, ei mitään koska ei ole työsuhdettakaan.

Kulukorvaus +9e pvä.

Saa matkaliput/rahnat myös. Lähi tai seutu. Ainut hyvä juttu.

Vierailija
72/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minimissään 4 tuntia.

"Työtoiminnan jakson pituus on vähintään kolme kuukautta ja enintään 24 kuukautta. Jakson aikana työtön käy töissä 4–8 tuntia päivässä 1–5 päivänä viikossa, työaika räätälöidään asiakkaan mukaan"

Vierailija
73/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mihinkään. Sen tarkoitus ei edes ole johtaa mihinkään eikä kuntouttaa mihinkään.

''

Lähinnä on tarkoitus saada henkilö punkan pohjalta liikkeelle. Koska lopulta käynee niin että sinne kotiinkin pitäsi arjen apua tarjota jotta selviäisi perusaskareista. Se vasta tuleekin yhteiskunnalle kalliiksi. Nyt on jo paljon +20v nuoria joilla käy kaupungin turvaverkosto säännöllisesti ns. kotipalvelu hoitamassa arjen pyörityksen jotta pärjäisivät omillaan. Surullista.

Miksi tuohon sirkukseen sitten pakotetaan yli 20 vuotta töitä tehneitä ammatti-ihmisiä, jotka ovat sattuneesta yyteissä saamaan lapun kouraan?

Eikö heille pitäisi löytyä oikeita töitä oikealla palkalla?

Vierailija
74/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa siitä korvauksen.

niin 9 €:a/päivä/4h - 4x4H/vko eli noin 2 € ja sentit päälle/1 tunti.

Kauhiasti rikastuu työtön kuntoutuva (ei mihinkään jatkossa), etenkin kun tuo 9 euroa ei edes riitä kuntouttavan työpaikan väliseen matkusteluunkaan.

Kuntouttavassa saa olla 4-8h päivässä ja viitenä päivänä viikossa .

Vierailija
75/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minimissään 4 tuntia.

"Työtoiminnan jakson pituus on vähintään kolme kuukautta ja enintään 24 kuukautta. Jakson aikana työtön käy töissä 4–8 tuntia päivässä 1–5 päivänä viikossa, työaika räätälöidään asiakkaan mukaan"

Totta, mutta kuka on käytännössä niin urpo, että on enemmän kuin sen pakollinen 4 tuntia. Ja eikö 6 tuntia päivässä ole maksimi kuitenkin?

Vierailija
76/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava työtoiminta ei ole vain vammutuneille ja sairaille. Minut on myös laitettu kuntouttavaan, koska olin tarpeeksi vanha - yli 25v ja olin ollut vuoden työttömänä.

Ei olekaan. Minut laitettiin sinne alle 25-vuotiaana, koska ei kai sitten ollut parempaakaan vaihtoehtoa. En olisi esimerkiksi saanut työttömyystukea muuten, enkä opiskellut kokopäiväisesti joten en myöskään opintotukea. 

Vierailija
77/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä vähän haiskahtaa 😁

Eiköhän suurella osaa näistä pajakavereista ole reseptillä määrätyt napit, ei tarvitse haista viinalle.

Vierailija
78/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko paikkoja joissa ei työkavereiksi "saa" alkoholisteja, huumeidenkäyttäjiä tai mt-potilaita? Itselläni on siis fyysinen vamma ja oikeasti pelkään joutuvani alkkisten kanssa johonkin työpajaan. Olen itse absolutisti.

Työpajoilla on kyllä yleensä ihan nollatoleranssi, sinne ei mennä vanhalta viinalta haisevana, eikä varsinkaan päihtyneenä. Ja mt-potilaita on ihan varmasti koska usealla on masennusta taustalla, samoin nuorilla on usein adhd tai joku autismiin kuuluva diagnoosi. Mitään täysin hulluja siellä ei tietenkään ole, sellaiset tapaukset on sitten ihan hoidossa mihin kuuluvat. Aika yleistä työpajalla oleville on sosiaalisten tilanteiden pelko, eli ovat todella ujoja ja saattavat kärsiä esim. paniikkihäiriöistä helposti. En usko että näistä on sinulle haittaa jos ei sinusta heille.

Kuolaako ne ja pyörivät ympyrää? 🤐

Ei tietenkään. Ihan normaaleja ihmisiä kaikki työpajoilla on, kuten sanoin. Ei se mikään mielisairaala ole. Suurin osa suomalaisista on masentuneita jossain vaiheessa elämäänsä, ei siinä ole mitään häpeämistä, me olemme kaikki varmasti jossain vaiheessa olleet tai tulemme olemaan mt-ongelmaisia. En ainakaan tunne ketään joka ei olisi jostain mielenterveydellisestä ongelmasta vähintäänkin väliaikaisesti kärsinyt.

Vierailija
79/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minimissään 4 tuntia.

Totta, mutta kuka on käytännössä niin urpo, että on enemmän kuin sen pakollinen 4 tuntia. Ja eikö 6 tuntia päivässä ole maksimi kuitenkin?

Minä olin 5 päivänä ja 7h/ päivä kun olin kuntouttavassa. Ja saa olla 8 tuntiakin jos haluaa.

Vierailija
80/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava työtoiminta ei ole vain vammutuneille ja sairaille. Minut on myös laitettu kyntouttavaan, koska olin tarpeeksi vanha - yli 25v ja olin ollut vuoden työttömänä.

Ei kuntouttava työtoiminta ole edelleenkään mikään sairaiden kuntoutus, vaan vaikeasti työllistyville tarkoitettua toimintaa joka valmentaa opiskeluun tai töihin. Eikä sinne ketään väkisin laiteta. Se sovitaan aina yhdessä että mitä sun kannattaisi tehdä jos olet pitkäaikaistyötön eli yli vuoden ollut työttömänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän