Kuntouttava työ pitkäaikaistyöttömälle, miten ja mihin se johtaa ja kuntouttaa?
Jos pitkäaikaistyötön sairastuu tai saa jonkin vamman vartaloonsa, ja työkyvyttömyyseläkkeelle ei lasketa, vaikka kela/työeläkeyhtiö toteaisikin työttömän sairaaksi, mutta arvioisivat kuitenkin johonkin työhön työttömän sairaan kykenevän, niin millainen on siten se kuntouttava työ, jossa kaikki nuo ajan myötä ilmaantuneet vartalovauriot ja sairaudet saadaankin pois päiväjärjestyksestä työttömän kohdalla? En vaan käsitä, koska lääkäritkään eivät ole kyenneet työttömän pääsemään sairauksistaan pääsemään eroon.
Onnistukoo ns. "orjatyö" poistamaan työttömän krooniset sairauden oireet ja tekemään työttömästä sairaasta terveen jälleen?
Kommentit (98)
Vain rikollisia ymmärretään nykymaailmassa.
Arbeit macht frei. Ain laulain työtäs tee vaikka palkkaa ei tulekaan. Pelkkä tieto siitä että olet ihan oikea työllinen (tilastoissa) parantaa kaiken syövästä vaivaisenluuhun, kunhan oikein uskoo (oikein).
Kerronpas tositarinan eräästä pitkäaikaistyöttömästä, joka sairastui syöpään, ja siitä hoitojen ja sairasloman jälkeen kuitenkin parantui, mutta ei lopullisesti, vaan syöpähoitojen jälkeen, vaikka ne olisivat onnistuneetkin parantamaan ihmisen siltä kohtaa, jossa syöpä oli jyllännyt, niin seuraavat viisi vuotta on käytävä seurantatutkimuksissa, jotta ihminen voidaa todeta lopullisesti selättäneensä syövän.
Työtön pakotettiin sitten karenssin uhkaamana ja toimeentulotuen alentamisella KUNTOUTTAVAAN työhön, ja työtön sitten valitsi kaikista vaihtoehdoista eli huonoista vähemmän huonon, mutta kuinkas kävikään, hän erehtyi valinnassaan, ja valitsi kirpputorin orjatyökseen, ja oltuaan siellä vuoden päivät, hän saikin uuden taudin kirpputorin sisäilmaongelmista eli kosteusvaurioisen rakennuksen sisältämistä homeista. Iski siis ankara hengityselinsairaus! Siinäpä se kuntoutuminen sitten olikin kyseisen työttömän kohdalla.
Eikä mennyt pitkään, kunnes syöpäkin levisi, ja työtön kuoli.
Ja eläkevakuutuslaitos säästi jälleen yhden kohdalla, kun ei tarvinnutkaan maksella eläkettä yhtään senttiä.
Ei mihinkään. Sen tarkoitus ei edes ole johtaa mihinkään eikä kuntouttaa mihinkään.
Sen on tarkoitus johtaa ikuiseen 9 e orjuuteen. Kokoomuksessa ollaan laskettu että tämä on hyvää bisnestä. Palkatkin kohdallaan.
Tunnen yhden tällaisen, ja hänelle kuntouttava työtoiminta on todella tarpeellinen järkevän arkirytmin ylläpitämiseksi ja neljän seinän sisältä lähtemiseksi. Ilman velvoitetta makaisi päivät sohvalla ja jättäisi lapsillekin tuollaisen elämisen mallin.
Vierailija kirjoitti:
Menee töihin, helppoa.
Mahtaa olla painetta pahanhajuisiin aivopieruihin, kun pitää joka ketjuun pläjäyttää tämä tuotos.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitkäaikaistyötön sairastuu tai saa jonkin vamman vartaloonsa, ja työkyvyttömyyseläkkeelle ei lasketa, vaikka kela/työeläkeyhtiö toteaisikin työttömän sairaaksi, mutta arvioisivat kuitenkin johonkin työhön työttömän sairaan kykenevän, niin millainen on siten se kuntouttava työ, jossa kaikki nuo ajan myötä ilmaantuneet vartalovauriot ja sairaudet saadaankin pois päiväjärjestyksestä työttömän kohdalla? En vaan käsitä, koska lääkäritkään eivät ole kyenneet työttömän pääsemään sairauksistaan pääsemään eroon.
Onnistukoo ns. "orjatyö" poistamaan työttömän krooniset sairauden oireet ja tekemään työttömästä sairaasta terveen jälleen?
Pääset keräilemään risuja jätesäkkiin ja haravoimaan jäistä nurmikkoa. Kuntouttaa 😂🤣😁😄😃varmaan!
Tajuavatko kaikki suomalaiset veronmaksajat edes sitä tosiasiaa, kuinka paljon on kaupungeissamme valjastettu kunnan henkilökuntaa (esim. sosiaaliohjaajia yms.) palkkatöihin edistämään kipeiden/terveiden pitkäaikaistyöttömien laittamista orjuutusduuneihin ja ilman normipalkkaa, jotka eivät todellakaan johda työtöntä mihinkään parempaan vaan päinvastoin, mutta sehän se vissiin pohjimmainen tarkoitus onkin?
Väkisin tulee mieleen 30-luvun ja 40-luvun vaihteen työleirit Saksassa ja Puolassa jne. , jossa parempia etuja saivat ns. leiriläisten keskuudesta valitut ns. kapot, tai eivät ainakaan joutuneet suihkuhuoneen kautta uuniin.
Kuntoutettava työtoiminta ei ole koskaan työllistänyt ketään työtöntä. Siitä oli juttua keväällä uutisissakin.
Mulle sattui tosi hyvä kuntouttava paikka. Sain mielekästä tekemistä käsilleni, ompelin, maalasin, nilkatkin jne. Mulla oli tosi paha paniikkihäiriö, ahdistusta, masennusta, pelkäsin kaikkea ja kaikkia ja itsetuntoni oli epätodellisen huono. Kahden vuoden aikana siellä sain rytmiä, tekemistä, kavereita ja itsetuntoni kohentui huimasti. Paniikkihäiriö ja ahdistus ei enää määrää enää.
Pääsin sieltä ensin työharjoitteluun ja sitä kautta oikeisiin töihinkin. Mutta tuonne paikkaan menisin mielelläni takaisin, tiedän kyllä että kaikkialla asiat ei ole yhtä mielekkäästi.
Mun kohdalla tuo paikka oli pelastus, ilman sitä olisin vieläkin ihmisrauniona neljän seinän sisällä ja tiedän muitakin samanlaisia.
Tiedän myös että se on joidenkin kohdalla liian "alentavaa" mutta ei sen ole tarkoituskaan olla koko loppuelämän ratkaisu vaan välivaihe.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden tällaisen, ja hänelle kuntouttava työtoiminta on todella tarpeellinen järkevän arkirytmin ylläpitämiseksi ja neljän seinän sisältä lähtemiseksi. Ilman velvoitetta makaisi päivät sohvalla ja jättäisi lapsillekin tuollaisen elämisen mallin.
Mulla ovat lapset jo aikuisia, ja olleet poissa jaloistani jo vuosien ajan.
Arkirytmini on ihan normi. Nousen aamulla varhain, kuten töissä ollessanikin ja keitän kahveet jne.
Mulla oli pelkkiä idiooottiopettajia joiden kuuluisi olla ko virasssa.
Millaisia paikkoja nämä puljut ovat missä sairaat työskentelevät? Itse olen juuri menossa ammatilliseen kuntoutukseen, mitään raskasta en pysty tekemään tai mitään käsityötyyppistä pyörittelyä. En vielä tiedä mitä tällaiseen edes hyväksytään, työtä tai opiskelua mutten sen tarkemmin.
Kyllä se kuntouttava työtoiminta on hyväksi monille työttömille. Parempi se on käydä vaikka risuja haravoimassa kun maata kotana lipittämässä kaljaa. Moni on kuntouttavan työtoiminnan jälkeen lähtenyt opiskelemaan tai päässyt töihin.
Miksi siitä kuntouttavasta työstä ei makseta palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ovat lapset jo aikuisia, ja olleet poissa jaloistani jo vuosien ajan.
Arkirytmini on ihan normi. Nousen aamulla varhain, kuten töissä ollessanikin ja keitän kahveet jne.
Ja kummasti on tässä kotonakin tuon yksityissektorilla töissä käyvän puolison takia vaatehuoltoa ja ruoanlaittoa, siivousta ja kaikkea muuta kuntouttavaa kummasti, vaikka krooniset vaivat vaivaavatkin, mutta hammasta purren ja lääkkeiden avittamana. Pitäisikö tästä vielä lähteä toisaalle kipeenä tekemään ilmais- työtä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kuntouttava työtoiminta on hyväksi monille työttömille. Parempi se on käydä vaikka risuja haravoimassa kun maata kotana lipittämässä kaljaa. Moni on kuntouttavan työtoiminnan jälkeen lähtenyt opiskelemaan tai päässyt töihin.
Kuinka moni? Linkki olisi enemmän kuin kiva!
Minä myös olen ihmetellyt asiaa. Miten ihmeessä tämä kuntoutumisprosessi käytännössä etenee 🤔