Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työ pitkäaikaistyöttömälle, miten ja mihin se johtaa ja kuntouttaa?

Vierailija
30.12.2018 |

Jos pitkäaikaistyötön sairastuu tai saa jonkin vamman vartaloonsa, ja työkyvyttömyyseläkkeelle ei lasketa, vaikka kela/työeläkeyhtiö toteaisikin työttömän sairaaksi, mutta arvioisivat kuitenkin johonkin työhön työttömän sairaan kykenevän, niin millainen on siten se kuntouttava työ, jossa kaikki nuo ajan myötä ilmaantuneet vartalovauriot ja sairaudet saadaankin pois päiväjärjestyksestä työttömän kohdalla? En vaan käsitä, koska lääkäritkään eivät ole kyenneet työttömän pääsemään sairauksistaan pääsemään eroon.
Onnistukoo ns. "orjatyö" poistamaan työttömän krooniset sairauden oireet ja tekemään työttömästä sairaasta terveen jälleen?

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kuntouttava työtoiminta on hyväksi monille työttömille. Parempi se on käydä vaikka risuja haravoimassa kun maata kotana lipittämässä kaljaa. Moni on kuntouttavan työtoiminnan jälkeen lähtenyt opiskelemaan tai päässyt töihin.

Ai yli kuusikymppisetkinkö - siis normaalipalkka-alalle? 

Ihanko oot tosissasi?

Vierailija
22/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava työtoiminta ei ole sama asia kuin kuntuotus. Kuntouttavassa työtoiminnassa on kuntouttavaa se itse työ, ei henkilökunta. Henkilökunta kyllä auttaa, ohjaa ja valmentaa, mutta se joka ihmistä siinä kuntouttaa kohti opiskelua tai työpaikkaa tai vaikka vaan elämänhallintaa, on se itse työ.

Kyse ei ole siitä että siellä parannettaisiin jotain sairauksia, niitä varten valmentautujilla on hoitosuhteet ammatti-ihmisiin esim. psyk.polilla tai vaikka päihdeklinikalla. Työpaja on sitä että opetellaan tekemään töitä, olemaan työkavereiden kanssa, menemään töihin ajoissa ja olemaan työpaikalla siihen asti kuin on sovittu ja muutenkin noudattamaan työelämän sääntöjä. Joillekin se on sitä että on jotain tekemistä ja sekin on todella hyvä juttu koska ne jotka opettelevat työelämän sääntöihin hyötyvät siitä että osa porukasta osaa ne jo.

Työpajalla saattaa olla vanhempaa porukkaa jotka odottelevat jo eläkettä, ja tykkäävät puuhastella työpajalla ja opettaa nuoria työjutuissa, siinä hyötyy sekä ne nuoret että vanhat. Monille vanhemmille ihmisille se on mukavaa ajankäyttöä ja nuorille ponnistuslauta opiskeluun ja töihin. Pakottamalla sinne on turha ketään laittaa, se kuitenkin kunnallekin maksaa monta kymppiä per päivä per valmentautuja, ei sitä kannata tuhlata ihmisiin jotka sitä ei tarvi tai halua. Halukkaita on aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sattui tosi hyvä kuntouttava paikka. Sain mielekästä tekemistä käsilleni, ompelin, maalasin, nilkatkin jne. Mulla oli tosi paha paniikkihäiriö, ahdistusta, masennusta, pelkäsin kaikkea ja kaikkia ja itsetuntoni oli epätodellisen huono. Kahden vuoden aikana siellä sain rytmiä, tekemistä, kavereita ja itsetuntoni kohentui huimasti. Paniikkihäiriö ja ahdistus ei enää määrää enää.

Pääsin sieltä ensin työharjoitteluun ja sitä kautta oikeisiin töihinkin. Mutta tuonne paikkaan menisin mielelläni takaisin, tiedän kyllä että kaikkialla asiat ei ole yhtä mielekkäästi.

Mun kohdalla tuo paikka oli pelastus, ilman sitä olisin vieläkin ihmisrauniona neljän seinän sisällä ja tiedän muitakin samanlaisia.

Tiedän myös että se on joidenkin kohdalla liian "alentavaa" mutta ei sen ole tarkoituskaan olla koko loppuelämän ratkaisu vaan välivaihe.

Ne laittaa myös tarpeeksi pitkään olleita työttömiä noihin automaattisesti, vaikka ei olisi mitään arjen ongelmia. Sinne kävelemään lapio ja jätesäkki kädessä. Todella kuntouttavaa.

Vierailija
24/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on amiistasollla noin kaikki mun alallla on rääkättyjä etttei kun kukaan ei ole vahvoilla niin kaikki on vain puolustuskannalla.

Vierailija
25/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on amiistasollla noin kaikki mun alallla on rääkättyjä etttei kun kukaan ei ole vahvoilla niin kaikki on vain puolustuskannalla.

Mä en tohoon vtun hlvettiin enään astu.

Vierailija
26/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monelle aletaan hakea työkyvyttömyyseläkettä, kun työtoimintakaan ei onnistu eli heidät se kuntouttaa eläkkeelle.

Vierailija
27/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavan työtoiminnan ei ol tarkoitus parantaa kenenkään sairauksia. Sen idea on antaa syrjäytyneelle kuvaa työelämästä, perata harhaluuloja, sovittaa päivärytmiä normaaliksi jne. Kuntoutuksen jälkeen pitäisi olla työkykyinen jotta voi olla työtön työnhakija.

Vierailija
28/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kuntouttava työtoiminta on hyväksi monille työttömille. Parempi se on käydä vaikka risuja haravoimassa kun maata kotana lipittämässä kaljaa. Moni on kuntouttavan työtoiminnan jälkeen lähtenyt opiskelemaan tai päässyt töihin.

En pysty haravoimaan risuja tai tekemään mitään mikä rasittaa käsiä koska minulla on vaikea nivelrikko oikeassa kädessä. Enkä muuten käytä lainkaan alkoholia.

Vierailija
29/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä päättelet että kaikki työttömät lipittää kaljaa kotona ja on arjen ongelmia. Taidat olla aika yksinkertainen.

Vierailija
30/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kuvittelet, että kaikilla pitkäaikaistyöttömillä olisi ongelma kaljan juonnin kanssa?

Itse en ole kyseisiä mallasjuomia pystynyt juomaan enää vuosikymmeniin, sillä suolistoni menee vallan sekaisin yhdestäkin ohramallasjuomasta ja saan näppylöitä iholleni.

Vierailija
31/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että kaljan lipittäminen on ainoa vaihtoehto? Tällaisilla argumenteilla arvon hallituksemme pelaa. 

Vierailija
32/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monelle aletaan hakea työkyvyttömyyseläkettä, kun työtoimintakaan ei onnistu eli heidät se kuntouttaa eläkkeelle.

Vierailija
33/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Puolikuolleetkin pidetään väkisin mukana.

Vierailija
34/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavan työtoiminnan ei ol tarkoitus parantaa kenenkään sairauksia. Sen idea on antaa syrjäytyneelle kuvaa työelämästä, perata harhaluuloja, sovittaa päivärytmiä normaaliksi jne. Kuntoutuksen jälkeen pitäisi olla työkykyinen jotta voi olla työtön työnhakija.

Jaa yli 60v.Älä naurata.

Vierailija
35/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näennäistyötä. Haravoidaan -10 pakkasella nurtsia. Kannattavaa ja kuntoutettavaa. Antaa eväitä tulevaan 🤔

Vierailija
36/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei haloo, mutta eihän ennen kuntouttavaa työtäkään työtön ole välttis työkyvytön,  mutta kuitenkin työtön työnhakija, ja niinhän se tilanne on tuonkaltaisen turhakekuntouttavan orjuutushommankin jälkeenkin sama tilanne kuin ennen kuntouttavaa työtoimintajaksoa.

Vierailija
37/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastojahan tässä pyritään kaunistelemaan.

Minä, kohta 60-vuotias, jätin osapäivätyöni (2-3h/pv) kun ei kroppa enää kestänyt. Rankka diabetes pamahti päälle ja verenpaineet huiteli tajuttomissa lukemissa. Niska- ja hartiasäryt ovat vaivanneet vuosia ja selkää särkee jatkuvasti. Kuvauksissa todettiin lannerangan alueella jonkun siirtyneen pois paikoiltaan, mitä lie tarkoittanee. Siitä selkäkivut, ja sellaiset että taju lähtee. Leikkausta ei voi tehdä, pyörätuoli vaihtoehtona, kun halvaantumisriski on huomattava. Fysiatri kertoi minun olevan täysin vinossa.

Ja niin nytkähti TE/Kela/terveyskeskus-karuselli käyntiin, huh huh.

Ammattini perustuu ruumiilliseen työhön ja käsillä tekemiseen. Uudelleenkoulutusta ei muumioille anneta. Eli kuntouttavaan kävi tie. Kirpputorille, kuinka ollakaan.

No mitäpäs siellä, kun ei voi nostaa, työntää eikä vetää. Istuin kuin joku prinsessa erään yhdistyksen riesana (noh, minusta kuitenkin maksettiin heille) ja eräs tuolikin vietiin myymälän tiloista pois, se ainoa, jossa pystyin selkääni lepuuttamaan. Kyllä oli helvetilliset kuukaudet, onneksi sentään ilmainen ruoka kuului tähän kuntoutukseen. Ja sitä sai myös halvalla ostaa kotiin viemisiksi.

Tiedän toki, ettei minusta ole yhteiskunnalle muuta kuin kulunkeja, mutta en ole juoppo, en tupakoi, en rötöstele, vaan elän tervettä elämää siltä osin kuin se on mahdollista. En ymmärrä miten huippupalleilla istuvat "viisaat" viitsivät roikottaa meitä raihnaisia, jotka ovat jo oman osansa antaneet.

Koskaan en ole töistä kieltäytynyt, ja kaikki työpaikat olen ihan itse hankkinut. TE-toimistosta ei ole mitään apua ollut. Ai juu, onhan ne tarjonneet vuosia siivoustöitä tällaiselle krämpälle. Nikkeliallergia ja eräs toinen vaiva estävät siivouksen, mutta näistä toimittamani lääkärintodistukset olivat oudosti hävinneet. Itse asiassa hävittivät vielä ne seuraavatkin, jotka vein "kadonneiden" tilalle.

Tässä sitä taas odotellaan kevättä ja TE:n seuraavaa aktivointisuunnitelmaa. Mitähän ne keksivät ideoida? Tuntuu, että siellä on joku pirullisten sadistien kööri kokoontumassa ja noita helvetillisiä älynväläyksiään keksimässä. Huokaus.

Vierailija
38/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä kuntouttavasta työstä ei makseta palkkaa?

Saa siitä korvauksen.

Vierailija
39/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hitsi sentään, elikkäs meinaat, jottei elämänsä varrella pitkän uran tehnyt (esim. 30 vuotta), olisi kuvaa työelämästä, ja päivärytmikin voipi olla parempi kuin vuorotöissä aikoinaan - normaalimpi työttömänä kuin töissä ollessaan????????????

Nyt et kyllä näköjään tajua tuota kunnan ja te-keskuksen virkailijan kanssa järkkäämää Kuntouttavaa työtoimintaa pitkäaikaistyöttömille, mitä se on, mutta mä kerron, se on työkykyisen tai jopa sairaan osatyökykyisen kyykyttämistä ilman minkäänlaista tarkoitustakaan saada henkilöstä innokasta työnhakijaa,  vaan masennus vaan syvenee kaikenmaailman huumehörhelöiden ja alkkiksien seassa jossain työpajalla ilman normaalia palkkaa, 9 ekun kulukorvauksella työttömyyskorvauksen päälle.

Vierailija
40/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näennäistyötä. Haravoidaan -10 pakkasella nurtsia. Kannattavaa ja kuntoutettavaa. Antaa eväitä tulevaan 🤔

Minä ainakin otan ton ex. työnantajani kolme vuotta vanhan joululahjakonjakkiputelin mukaan taskuuni, jos tommoseen hommaan joudun.  Antaapi sitten viitteitä tulevaan:D Sitten vasta aloitan alkoholistiksi kuntoutumisen tosissain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi