Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työ pitkäaikaistyöttömälle, miten ja mihin se johtaa ja kuntouttaa?

Vierailija
30.12.2018 |

Jos pitkäaikaistyötön sairastuu tai saa jonkin vamman vartaloonsa, ja työkyvyttömyyseläkkeelle ei lasketa, vaikka kela/työeläkeyhtiö toteaisikin työttömän sairaaksi, mutta arvioisivat kuitenkin johonkin työhön työttömän sairaan kykenevän, niin millainen on siten se kuntouttava työ, jossa kaikki nuo ajan myötä ilmaantuneet vartalovauriot ja sairaudet saadaankin pois päiväjärjestyksestä työttömän kohdalla? En vaan käsitä, koska lääkäritkään eivät ole kyenneet työttömän pääsemään sairauksistaan pääsemään eroon.
Onnistukoo ns. "orjatyö" poistamaan työttömän krooniset sairauden oireet ja tekemään työttömästä sairaasta terveen jälleen?

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kuntouttava työtoiminta on hyväksi monille työttömille. Parempi se on käydä vaikka risuja haravoimassa kun maata kotana lipittämässä kaljaa. Moni on kuntouttavan työtoiminnan jälkeen lähtenyt opiskelemaan tai päässyt töihin.

Kolikilikoli...mäyrälootikko kilisten painun kuntouttavaan työtoimintaan, jaan vieläpä kolleegoillenikin peltiohramallasjuomaa, ja juopotellaan sitten yhessä kirpputorin pöydän äärellä.  Eipähän olla sitten syrjäytyneitä enää!!!!

Vierailija
42/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kuntouttava työtoiminta on hyväksi monille työttömille. Parempi se on käydä vaikka risuja haravoimassa kun maata kotana lipittämässä kaljaa. Moni on kuntouttavan työtoiminnan jälkeen lähtenyt opiskelemaan tai päässyt töihin.

:D JUUH; maistuuhan se ölvi paremmin haravoinnin yhteydessä, janojuomana kulahdellen; saatanpa tarjoilla ohjaajallekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä kuntouttavasta työstä ei makseta palkkaa?

Saa siitä korvauksen.

niin 9 €:a/päivä/4h - 4x4H/vko eli noin 2 € ja sentit päälle/1 tunti.

Kauhiasti rikastuu työtön kuntoutuva (ei mihinkään jatkossa), etenkin kun tuo 9 euroa ei edes riitä kuntouttavan työpaikan väliseen matkusteluunkaan.

Vierailija
44/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mihinkään. Sen tarkoitus ei edes ole johtaa mihinkään eikä kuntouttaa mihinkään.

''

Lähinnä on tarkoitus saada henkilö punkan pohjalta liikkeelle. Koska lopulta käynee niin että sinne kotiinkin pitäsi arjen apua tarjota jotta selviäisi perusaskareista. Se vasta tuleekin yhteiskunnalle kalliiksi. Nyt on jo paljon +20v nuoria joilla käy kaupungin turvaverkosto säännöllisesti ns. kotipalvelu hoitamassa arjen pyörityksen jotta pärjäisivät omillaan. Surullista.

Vierailija
45/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavan työtoiminnan ei ol tarkoitus parantaa kenenkään sairauksia. Sen idea on antaa syrjäytyneelle kuvaa työelämästä, perata harhaluuloja, sovittaa päivärytmiä normaaliksi jne. Kuntoutuksen jälkeen pitäisi olla työkykyinen jotta voi olla työtön työnhakija.

Ei hitsi sentään, elikkäs meinaat, jottei elämänsä varrella pitkän uran tehnyt (esim. 30 vuotta), olisi kuvaa työelämästä, ja päivärytmikin voipi olla parempi kuin vuorotöissä aikoinaan - normaalimpi työttömänä kuin töissä ollessaan????????????

Nyt et kyllä näköjään tajua tuota kunnan ja te-keskuksen virkailijan kanssa järkkäämää Kuntouttavaa työtoimintaa pitkäaikaistyöttömille, mitä se on, mutta mä kerron, se on työkykyisen tai jopa sairaan osatyökykyisen kyykyttämistä ilman minkäänlaista tarkoitustakaan saada henkilöstä innokasta työnhakijaa,  vaan masennus vaan syvenee kaikenmaailman huumehörhelöiden ja alkkiksien seassa jossain työpajalla ilman normaalia palkkaa, 9 ekun kulukorvauksella työttömyyskorvauksen päälle.

Meillä makaa kotona paljon myös alle kolmikymppisiä janttereita, joilla ei ole mitään kuvaa työmarkkinoista tai työnteosta. Heille kuntouttava työtoiminta antaa mahdollisuuden katsella millaista se työ oikein on. Useimmilla näillä tuskin on edes lapsuuden kodista kokemusta työssäkäynnistä vaan lonkkaa on vedetty jo jokunen sukupolvi.

Toinen porukka on ihmiset, joiden työtaidot ovat jääneet historiaan. On ihan sama onko kuinka työkykyinen kirjanpainaja maailmassa, jossa kirjanpainajia ei enää tarvita.

Ja mikä vinkuna tämä on, että yhyhyy, ikää on jo 60. Entä sitten. Itselläni eläkeikä on 70. Pitäisikö alkaa elää niin, että laitetaan hanskat vaan pöytään jossain itse määritetyssä iässä ja olla vaan toisten niskoilla?

Vierailija
46/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mihinkään. Sen tarkoitus ei edes ole johtaa mihinkään eikä kuntouttaa mihinkään.

''

Lähinnä on tarkoitus saada henkilö punkan pohjalta liikkeelle. Koska lopulta käynee niin että sinne kotiinkin pitäsi arjen apua tarjota jotta selviäisi perusaskareista. Se vasta tuleekin yhteiskunnalle kalliiksi. Nyt on jo paljon +20v nuoria joilla käy kaupungin turvaverkosto säännöllisesti ns. kotipalvelu hoitamassa arjen pyörityksen jotta pärjäisivät omillaan. Surullista.

Valehtelet! Olen omin silmin nähnyt naapurin kolmekymppisen alkoholisoituneen ja huumeiden myötä terveytensä menettäneen naisen, jolla ei kyllä käynyt yksikään yhteiskunnan palvelusväestä apujaan antamassa, vaan ihan oma toinen vanhempansa kävi avittamassa tai sitten lukuisat juopottelupoikafrendinsä ja etenkin eläkkeenmaksupäivinä kylästämässä. Surullista, mutta kyseinen nainen oli jätetty kyllä minun silmissäni täysin ilman kaupungin turvaverkkoa kotipalveluineen.  Ihmettelin vaan kovasti, että miksi ei tuota nuorta naista oltu laitettu kuntouttavaan työhön jo aikapäiviä sitten ja suorastaan pakkokuntoutukseen alkkiksille tarkoitettuun päihdehuollon kuntoutukseen, vaan hänet oli kyllä päästetty eläköitymään ihan huolella.  Sitten toisaalta kunnollisia ja ei alkoholisteja työttömiä, jotka jo pelkästään korkean ikänsä puolesta ovat ylijäämäporukkaa pakotetaan karenssin uhalla orjuushommiin kaupungin tai yhdistyksen, säätiön ja valtionkin kuntouttaviin?  

Vierailija
47/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

''

Valehtelet! Olen omin silmin nähnyt naapurin kolmekymppisen alkoholisoituneen ja huumeiden myötä terveytensä menettäneen naisen, jolla ei kyllä käynyt yksikään yhteiskunnan palvelusväestä apujaan antamassa, vaan ihan oma toinen vanhempansa kävi avittamassa tai sitten lukuisat juopottelupoikafrendinsä ja etenkin eläkkeenmaksupäivinä kylästämässä. Surullista, mutta kyseinen nainen oli jätetty kyllä minun silmissäni täysin ilman kaupungin turvaverkkoa kotipalveluineen.  Ihmettelin vaan kovasti, että miksi ei tuota nuorta naista oltu laitettu kuntouttavaan työhön jo aikapäiviä sitten ja suorastaan pakkokuntoutukseen alkkiksille tarkoitettuun päihdehuollon kuntoutukseen, vaan hänet oli kyllä päästetty eläköitymään ihan huolella.  Sitten toisaalta kunnollisia ja ei alkoholisteja työttömiä, jotka jo pelkästään korkean ikänsä puolesta ovat ylijäämäporukkaa pakotetaan karenssin uhalla orjuushommiin kaupungin tai yhdistyksen, säätiön ja valtionkin kuntouttaviin?  

No, työllisyyslaki on sama kaikille oletpa 20 tai 60, johonkin se raja on vedettävä ja samaa lakia noudatetaan kunnes olet virallisessa eläkeiässä.

Vierailija
48/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa siitä korvauksen.

Se on KULUkorvaus, joka tosin monilla ei kata edes matkakustannuksia.

Ei palkkaa, ei eläkettä, ei lomaa, ei mitään koska ei ole työsuhdettakaan.

Vierailija
49/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikkoja joissa ei työkavereiksi "saa" alkoholisteja, huumeidenkäyttäjiä tai mt-potilaita? Itselläni on siis fyysinen vamma ja oikeasti pelkään joutuvani alkkisten kanssa johonkin työpajaan. Olen itse absolutisti.

Vierailija
50/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

''

Sinun usko ihmisiin on todella negatiivinen ja yleistävä. Taidat olla joku niistä piiskuri rotista itse.

Vierailija
51/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paikkoja joissa ei työkavereiksi "saa" alkoholisteja, huumeidenkäyttäjiä tai mt-potilaita? Itselläni on siis fyysinen vamma ja oikeasti pelkään joutuvani alkkisten kanssa johonkin työpajaan. Olen itse absolutisti.

Työpajoilla on kyllä yleensä ihan nollatoleranssi, sinne ei mennä vanhalta viinalta haisevana, eikä varsinkaan päihtyneenä. Ja mt-potilaita on ihan varmasti koska usealla on masennusta taustalla, samoin nuorilla on usein adhd tai joku autismiin kuuluva diagnoosi. Mitään täysin hulluja siellä ei tietenkään ole, sellaiset tapaukset on sitten ihan hoidossa mihin kuuluvat. Aika yleistä työpajalla oleville on sosiaalisten tilanteiden pelko, eli ovat todella ujoja ja saattavat kärsiä esim. paniikkihäiriöistä helposti. En usko että näistä on sinulle haittaa jos ei sinusta heille.

Vierailija
52/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

''

No, työllisyyslaki on sama kaikille oletpa 20 tai 60, johonkin se raja on vedettävä ja samaa lakia noudatetaan kunnes olet virallisessa eläkeiässä.

Paitsi m a t u i l l e. Niitä ei ole noissakaan haravanvarsi hommissa.

Vierailija
53/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommoinen kuntoutusprosessi lyttää ihmisen itsetunnon ja opettaa ajattelemaan ettei hän edes ansaitse ihmisarvoista elämää.

Se on sellainen syrjäyttämisen pikakurssi.

Vierailija
54/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpajoilla on kyllä yleensä ihan nollatoleranssi, sinne ei mennä vanhalta viinalta haisevana, eikä varsinkaan päihtyneenä. Ja mt-potilaita on ihan varmasti koska usealla on masennusta taustalla, samoin nuorilla on usein adhd tai joku autismiin kuuluva diagnoosi. Mitään täysin hulluja siellä ei tietenkään ole, sellaiset tapaukset on sitten ihan hoidossa mihin kuuluvat. Aika yleistä työpajalla oleville on sosiaalisten tilanteiden pelko, eli ovat todella ujoja ja saattavat kärsiä esim. paniikkihäiriöistä helposti. En usko että näistä on sinulle haittaa jos ei sinusta heille.

Siinä on meidän tiiminvetäjä. Puhut kuin elukoista.

Vierailija
55/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on meidän tiiminvetäjä. Puhut kuin elukoista.

Miten niin puhun kuin elukoista? Miten pitäisi puhua kun kerran vastasin siihen mitä kysyttiin?

Vierailija
56/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolaako ne ja pyörivät ympyrää? 🤐

Vierailija
57/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa siitä korvauksen.

Muistattehan, että kuntouttava työtoiminta on sosiaalihuollon palvelu, ei työtä.

Vierailija
58/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja kaverillani lähinnä katsottiin onko meistä käymään jossain säännöllisessä toiminnassa, ja kun oli meihin satsattiin ja nyt molemmilla oikea työ. Kummallakin taustalla päihdeongelma.

Vierailija
59/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ihan hirveässä kuntouttamispaikassa ja sitten ihan kivassa. Erityistä hyötyä ei kummastakaan ollut, toisessa vain oli ihan kiva jutella ihmisten kanssa eikä haitannut joutua siellä käymään silloin tällöin. Toinen paikka oli ahdistava ja onneksi väliaikainen, muuten olisi varmaan ollut mielenterveys jo koetuksella. 

Kaikkein järkevimmin aika tosin menisi kotona opiskellessa. Enemmän auttaa opiskella uusia kieliä, lukea koulujen pääsykokeisiin tai vaikka opiskella oman alan asioita, kuin että menee painamaan t-paitoja joista joku muu käärii rahat.

Vierailija
60/98 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava työtoiminta ei ole vain vammutuneille ja sairaille. Minut on myös laitettu kyntouttavaan, koska olin tarpeeksi vanha - yli 25v ja olin ollut vuoden työttömänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi