Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Migreenistä!

Vierailija
13.05.2006 |

Mulla on tosi voimakkaita migreenikohtauksia.

Kohtaukset alkavat näköhäiriöillä, sitten puutuu toinen puoli kehosta, ensin naama, rinta, käsi ja jalka. Puhe sammaltaa (osin siksi että suu ja kieli puutuu).

Kohtaus kestää puolesta tunnista kolmeen tuntiin.

Nyt kuulin, että täsmälleen samat oireet on myös aivoverenvuodossa ja / tai aivoveritulpassa ja HETI ensioireiden olmaannuttua pitäisi soittaa ambulanssi! Tämä siksi, että jos kyse on aivoveritulpasta, on aikaa aloittaa liuotushoito TASAN TUNTI!

Monesti itse kohtauksen kourissa makaan sängyssä kolmekin tuntia ja nukun, toivoen kohtauksen menevän ohi.

Mitä jos saankin joskus aivoverenvuodon tai aivoveritulpan, ja otankin vain särkylääkettä ja menen nukkumaan, luottaen että mulla on vain migreenikohtaus....?

Jos soittaisin aina ambulanssin kun em. oireet tulee, niin se tarkottaisi sitä, että meillä pahimmillaan kävisi ambulanssimiehet kerran viikossa mua hakemassa...

Onko täällä muita migreeni potilaita samoin oirein?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
14.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä tuo työssäkäynti? Mulla ainakin on pakko lähteä kesken päivän kotiin, kun aurallinen kohtaus iskee. On sen verran raju, ½h aura ja sitten 4h infernaalinen toispuoleinen päänsärky ynnä pahoinvointia. E-pillereiden aikana kohtauksia oli useita viikossa (en voinutkaan niitä käyttää paria kk enempää), mahdollinen raskaus pelottaa nimenomaan migreenin vuoksi. Kun auratontakin migreenimäistä päänsärkyä on usein, kerran viikossa. Panadolit ja Panacodit eivät minulle auta. Sairaslomalleko koko raskausajaksi?

Vierailija
22/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen miettinyt samaa... Mietin, et kun seuraavan kerran käyn uusimassa lääkereseptin, niin kysyn lääkäriltä, miten teen.. Ja muutenkin, oletko ikinä miettinyt onko strokella ja migreenillä yhteyttä toisiinsa?

M

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla selkeitä syitä kohtauksille (stressi, väsymys, niska-hartiaongelmat, hormonitasapaino tms.)? Yritä löytää lääkäri, joka perehtyisi kokonaisvaltaiseen hoitoon ja pyri saamaan elämäntavat sellaisiksi että kohtauksia olisi harvemmin.

Vierailija
24/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenillä ja millä? siis yhteyttä toisiinsa?

Tarkoitatko, että olenko miettinyt, että onko migreenipotilailla suurempi riski saada aivoverenvuoto tai -tulppa helpommin kuin muilla?

Jos tarkoitit, niin kyllä olen miettinyt ja pelännyt. Meillä kun on suvussa muutama kuolintapaus, jotka johtuneet veritulpista.

ap

Vierailija
25/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että hormoonitasapainolla on suuri vaikutus.

Raskaana ollessani saan kohtauksia huomattavasti useammin ja voimakkaampina kuin normaalitilassa.

Nyt olen taas raskaana ja PELKÄÄN että milloin nuo hurjat kohtaukset taas alkaa useammin.

ap

Vierailija
26/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se vie kohtaukset pois.

Vierailija
27/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö pillereitä.

Joskus söin, mutta silloin kohtauksia tuli useammin ja lopetin ne juuri siksi.

Nyt olen raskaana.

Vierailija
28/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa lisää omista migreeneistänne (vaikkei ihan samanlaisia olisikaan) ja kuinka toimitte kohtauksen iskiessä.

Tulen lukemaan vastauksia myöhemmin, kunhan koneelle taas ehdin.

Kiitos jo vastanneille!

Eritoten kiitokset sinulle nro 2, kiva tietää että minulla on kohtalotoveri. Nää meidän oireet kun taitaa olla harvinaisempia.

ap

Vierailija
29/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi näköhäiriöillä niinkun tavallista, ja särky tuli. Yleensä helpottaa kolmessa tunnissa. Nyt sain näköhäiriöt vielä kaksi kertaa uudestaan, aina niiden välillä alkoi helpottaa muutamaksi minuutiksi, ja sitten migreeni alkoi ikäänkuin uudestaan. Outoa, ei ole ollut tällaista aiemmin.

Anyway, halusin vaan kertoa. Oli muuten mukava eka työpäivä uudessa duunipaikassa...

Vierailija
30/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, siis stroke on ruotsiksi aivoverentulppa... :)

Mulla on molempien raskauksien aikana kohtaukset vähentyneet merkittävästi. Alkaneet noin kerta/viikko synnytyksien jälkeen. Ja kauheeta oli erityisesti imetysaika kun lääkkeitä ei saanut ottaa.. Olen kokeillut noita estolääkkeitä, mutta kohtaukset on alkanut uudestaan muutamien viikkojen kuluessa. Eli ei apua..

Mullakin kohtaus alkaa aina tuolla näköhäiriöllä (kirkas valo, ei pysty esim. lukemaan silloin..), sitten hetki oireetonta, ja sitten alkaa puutuminen. Eka yleensä sormet, suu, jalka.. Joskus vaan osa. Sitten tulee päänsärky ja oksentelu. Ainoa hyväksi toteamani täsmälääke (muuten, joku kirjoitti ettei niitä sais ottaa jos näin raju migreeni. MIKSI EI?) on Almogran - niminen lääke. EN tiedä myydäänkö sitä Suomessa, täällä Ruotsissa ainakin sairaan kallis lääke, maksaa noi 150kr/ tabletti. Mutta tepsii, ja otankin sen jos olen esim. korvaamaton töissä juuri sinä päivänä jne..

Mullekaan ei e- pillerit käy, migreenin vuoksi ja lihomisenkin.. =)

Mulla on myös sellaista toisentyyppistä päänsärkyä, joka ei ala näillä oireilla mutta on sitten samantyyppinen migreeni kuitenkin. Alkaa monesti yöllä / heti aamulla.

En tunne ketään, joka kärsisi näin rajusta migreenistä kuin mie =(

Isälläni on migreeni, mut ei ihan näin paha. Luulen, et sillä on stressiperäinen, mulla laukaisee niin monet eri asiat yhdessä :(

M

Vierailija
31/32 |
14.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös migreeni ja noista lääkkeistä sen verran että nykyään on rinnaikslääkkeissä noita täsmälääkkeitäkin saatavilla halvempina versioina. Kysy lääkäriltä.

Vierailija
32/32 |
14.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköhäiriöitä ei ole koskaan ollut, mutta särky alkaa aivan yhtäkkiä. Toispuoleinen päänsärky joka saattaa kestää montakin vuorokautta. Toisinaan on puutumista ja aina uskomatonta oksentamista. Aika menee pimeässä vessassa lattialla maaten. Haukotteleminen ja makean himo olivat ainoat ennakoivat oireet.

Söin vuosia e-pillereitä, merkkiä vaan vaihdettiin usein. Olin kohtausten alkaessa n. 16 vee (nyt 27 vee) ja niitä tuli parhaillaan 4 kertaa viikossa. Kaksi vuotta olen ollut ilman pillereitä ja kohtaukset harvenivat n. 1-2 krt/kk.

Nyt olen raskaana (rv 38+2) ja koko alkuraskauden kärsin päänsäryistä. Välillä tuli migreeninä, välillä tavallisena särkynä. Sitten ne loppuivat kuin seinään. Nyt loppuajasta ovat taas tulleet riesaksi. Viime yön viimeksi valvoin kun tunnin unien jälkeen heräsin särkyyn. Nyt on taas " piilossa" ja illalla viimeistään alkaa uudelleen.

Minulla on pää kuvattu ja otettu kaikki mahdolliset käyrät. Mitään häiritsevää vikaa ei löytynyt, piilevänä löytyi epilepsia. Kuvauksista on aikaa n. 5 vuotta eikä tuo epilepsia ole vieläkään puhjennut. Voi olla ettei tule koskaan.

Alkoholia en pystynyt juomaan vuosiin, vaan aina tuli kohtaus, viimeistään yön aikana. Pillerit kun jäi pois niin sitten pystyi juomaan ilman kohtauksia. Töistä jouduin aina lähtemään, koska tuo oksentaminen ei sovi kokin työhön. Toivotaan että elämä synnytyksen jälkeen ei mene kyseisen sairauden takia sekaisin.

Tsemppiä kaikille kanssakärsijöille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi