Miksi lapset ei enää nykyään leiki?
Miksi 7-10v lapset eivät enää leiki? Oma 7v kummipoika sai pari legoa jouluna, loput pelejä yms. elektroniikkaa. 10v siskonsa ei saanut ainuttakaan lelua. Mikä on niin muuttunut että leikki ei enää kannata?
Kommentit (257)
Lasten serkku on pelannut noin nelivuotiaasta alkaen, nyt 9 ja tuntuu, että puhelin tai tabletti on käpälässä aivan koko ajan, vessassa, automatkoilla, mummolassa, möksällä, kotona... kaikissa valokuvissa ja videopätkissäkin.
Älkää ostako kännyköihin nettiä ei härveleitä ja jos niin rajoitus. Lapsia ei näe ulkona enään. Osaa viedään harrastuksiin osa kai istuu sisällä.
Kyllä meidän poika leikkii tuossa kokoajan ja kohta lähdetään pihalle tekemään umpihankeen labyrintti.
Ötti kirjoitti:
No täällä leikitään 9v. Ja 10v. Ostin sormiskeittarit ja pehmot ystävänpäivä lahjaksi. Heti rakentelivat ramppeja ja koko ilta leikkivät, hyvä että nukkumaan malttoivat mennä😃. Kyllä meillä muutenkin leikitään. Välillä ollaan koko perhe Lego laatikon ympärillä😂
Ei ne kauaa niitä sormiramppeja tee. Lapset kyllästyy aina pitäisi olla hauskaa. Lasten pitäisi myös keskenään osata leikkiä tai vaikkapa yksin. Opettaa tekemään kotihommia. Ei aina oo hauskaa. Elämä on välillä tylsää. Retkeilkää yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Ötti kirjoitti:
No täällä leikitään 9v. Ja 10v. Ostin sormiskeittarit ja pehmot ystävänpäivä lahjaksi. Heti rakentelivat ramppeja ja koko ilta leikkivät, hyvä että nukkumaan malttoivat mennä😃. Kyllä meillä muutenkin leikitään. Välillä ollaan koko perhe Lego laatikon ympärillä😂
Ei ne kauaa niitä sormiramppeja tee. Lapset kyllästyy aina pitäisi olla hauskaa. Lasten pitäisi myös keskenään osata leikkiä tai vaikkapa yksin. Opettaa tekemään kotihommia. Ei aina oo hauskaa. Elämä on välillä tylsää. Retkeilkää yhdessä.
Ps. Hiihtoloma stadissa. Menkää hiihtämään Paloheinään. Uimahallille. Suomenlinnaan. Kirjastoon. Luetaanko enään? Kännykät jää kotiin.
Miksi ei leiki? No ei varmasti kun jo taaperoikäisille työnnetään puhelin käteen. Puhelimesta tai teeveestä sit katotaan lastenohjelmia pitkin päivää..onko siinä ihmekkää jos lapsilta häviää mielikuvitus ja se leikkimisen ilo.
Meilä miehen 9v poika pyörii levottomasti ympäri taloa jos sanotaan että nyt pelit pois. Tekee tätä tahallaan, kuin näyttääkseen meille että mitään muuta ei voi elämässä tehdä kuin pelata puhelimella tai tabletilla. Surullista. Jo sanotaan että nyt pitää mennä pihalle välillä, niin hänmenee kyllä, mutta seisoo vain pihalla ja potkiskelee lunta, tulee sisälle 10 min jälkeen koska on "kylmä". Itse leikin pienenä tuntikausia yksin pihalla, koska minulla oli mielikuvitusta. Nykylapsilla ei ole, vaan leikitään youtubejulkkiksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ötti kirjoitti:
Ps. Hiihtoloma stadissa. Menkää hiihtämään Paloheinään. Uimahallille. Suomenlinnaan. Kirjastoon. Luetaanko enään? Kännykät jää kotiin.
Se on ENÄÄ, ei enääN.
Riippuu paljon lapsen kaveriporukasta.
Tytär leikki vielä noin 9-10 v. iässä.
Huh, toivottavasti ei käy noin! 5-vuotias on kova leikkimään, ja ulkoilee kyllä isompien lähipiirin lasten kanssa. Kyllä tuntemani 9-10-vuotiaat harrastavat pihapelejä ym. Viereisellä ala-asteella on välitunneilla aina jotain kivaa touhua menossa. Olen tehnyt nuorena kerhon- ja leirinohjausta, ja kaikki askartelu, laulu- ja tanssileikit ovat minusta mukavia. Perheen kesken pelataan lautapelejä, mutta se ei ehkä ole leikkiä.
Mulla on kaveripiirissä yhdellä 6-vuotias tyttö, joka olisi (ja kai onkin nykyään), joka hetken tabletilla. Kun hän oli vielä 3-4v, hän parkkeerasi usein syliini kirjan kanssa ja pyysi lukemaan. Ja joskus intouduttiin hakemaan leluja ja leikkimään jotain sankarileikkiä tms. Silloin muistan lapsen äidin sanoneen:"Ihana, kun joku vielä jaksaa touhuta sen kanssa." Eikö hän sitten jaksa? Olen huomannut iän myötä muutoksen tytössä. Ennen leikittiin pikkupöydällä legoilla, poneilla, vaikka millä. Nykyään esittelee mulle uusia pelejä tabletillaan..
Päiväkodissa, jossa työskentelen on onneksi vielä leikkiviä lapsia. Ihana katsoa, kun tommoset 3v-naperot virittää ihan itse perheleikin. Eikä haittaa oliko vauvana oikeasti vauvanukke, vaiko poni, mutta sitä laitellaan niin nätisti nukkumaan.
Aiemmin olin eskariryhmässä töissä ja kyllä siinä huomasi, ketkä leikkii kotona, ketkä ei. Osa vapaan leikin alkaessa lähti heti etsimään jotain mieluista tai tuli tivaamaan Uunon pelaamista. Pari lasta jäi vaan seisoskelemaan. Menin sitten kysymään, että mikäs on. "Mitä meidän pitää tehdä?" "Ihan vaan leikkiä." "Mitä?" Lapset eivät millään osanneet ohjautua itse leikkien pariin. Ja kun ehdoteltiin leikkejä, ne oli kuulemma tylsiä. Ehdotin kerran jopa että kun on liikkasali tyhjänä, että lähdetäänkö purkamaan energiaa ja pelaamaan vaikka palloa tms. "Hyi, liian rankkaa. Äiti aina käskee, että pitää liikkua. Ei se oo hauskaa." Yritäpä näiden kanssa sitten. Istukoot sen vapaan leikkiajan ilman tekemistä, jos ei kelpaa.
Minä pienenä (synnyin 1990) ravasin metsiä ja paikkoja. Ranteeseen lyötiin kello ja kerrottiin, että siihen ja siihen aikaan pitää olla kotona. Toki siis pienempinä lapsina leikittiin pihalla hiekkalaatikolla, mutta vähän isompana maailma alkoi avartua. Pikkuveljeni onneksi oppivat osittain saman. Rakensivat majan metsään ja kiertelivät. Mutta sitten tuli se videopelimonsteri ja vei heidät. Olivat alle 10v. Itse samassa iässä käveltiin kaverin kanssa pitkin pururataa ja rakenneltiin siltoja pururadan ja metsän välissä menevän puron yli. Se oli hauskaa. Aina piri rakentaa tai keräillä jotain. Ei ehtinyt paljon miettiä pelejä.
Joskus mietin että miten nykyvanhemmilla on edes varaa hankkia ensinnäkin itselleen jotkut iPhonet ja sitten vielä lapsilleenkin jonkinlaiset härpättimet, eikö niihin kaikkiin liity kuukausimaksut ym.
Ei meillä ainakaan olisi mitenkään ollut varaa. Hyvä kun oli lankapuhelin.
Jos oli tylsää niin voi itku, vanhemmat eivät ainakaan panneet kortta ristiin, itse piti ihan luonnollisesti keksiä tekemistä, mennä vaikka kaverin kodin ovelle kysymään tulisiko ulos.
Miten noiden nykylasten mielikuvitus voisikaan kehittyä, kun aina on vanhemmat järjestämässä toimintaa tai jokin härpäke nenän edessä?
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan lapset ovat sen verran tyhmempiä, ei millään pahalla, mutta aivot eivät kehity normaalisti jollei leiki lapsena. Oletteko katsoneet nykyajan uusia lastenohjelmia? Niissäkään ei ole päätä ei häntää, ja aika autistisia ovat. Nekin ovat omiaan surkastuttamaan kehitysvaiheessa olevia aivoja, jollei ole mitään järkevää virikettä.
Lähinnä huolestuttaa tulevaisuus kun nämä (ja tulevat) jo nuorena "surkastetut" sukupolvet hoitavat tämän(kin) maan asioita. Ja kuinka moni enää haluaa esim. tehdä oikeita töitä tai puolustaa tätä maata.
EIkös jossain tutkimuksessa nuoriso ilmoittanut lähtevänsä reissuun jos sota tulisi.. se siitä puolustamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ötti kirjoitti:
Se on ENÄÄ, ei enääN.
😂😂😂😂😂
Sääliksi käy nämä nykyajan penskat joiden pitää taiteilla tässä hullussa, oikean elämän ja netin sekamelskassa. On pelit ja vempeleet ja muu hyvinvointi ja silti lapset yhä sairaampia.
Huh onneksi sai elää lapsuutensa aikana jolloin naapuruston pennut kaikki koolla leikkimässä kirkkistä, 10tikkualaudalla ja hyppynarua/twistiä pomppimassa, vai aikako se kultaa muistot :)
Saanko kysyä? jos kerran lapsi ei saa katsoa puhelinta niin miksi sitten aikuinen saa? Jos kerran aikuiset valittaa lapsilleen "älä oo puhelimella"... Kumpa aikuisillakin olis puhelinkiellon yms. Tehdään näin, että kaikki pitää puhelittoman päivän! Näin tämän aikuisten puheli rääkytyksen saa pois! Kiitos olen puhunut!
Kyllä meillä leikkii lapset ja paljon! Mutta meillä onkin rajattu ruutuaika, koko aikaa ei notkuta puhelimessa, tabletilla tai telkkarin ääressä.
Ai ennen on ollut viitsiviä aikuisia, jotka ovat opettaneet lapset leikkimään?
Oliko se silloin kun lasten kuului olla hiljaa ja osallistua aktiivisesti kotitöihin?
Vai oliko se silloin kun lasten tuli viettää aikansa ulkona eikä aikuisia häiritsemässä?