Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset ei enää nykyään leiki?

Vierailija
27.12.2018 |

Miksi 7-10v lapset eivät enää leiki? Oma 7v kummipoika sai pari legoa jouluna, loput pelejä yms. elektroniikkaa. 10v siskonsa ei saanut ainuttakaan lelua. Mikä on niin muuttunut että leikki ei enää kannata?

Kommentit (257)

Vierailija
161/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös leikkipaikka jossa leikitty sukupolvesta toiseen ja oli jo polutkin muodostunut sekä tallautunut ja tänäpäivänä jo kasvaa risukkoa.

Lapsetkin lähinnä enään haahuilevat kännykkä käsissä ja vähänväliä tarkistetaan.

Vierailija
162/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset leikkii, koska me ei olla osteltu niille mitään pelikoneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät leiki enää ja lelukauppoja menee konkurssiin. Lapsi ei ole terve, jos se ei leiki.

Vierailija
164/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa olen viime vuosina huomannut, kuinka kerrostalojen pihojen leikkipaikat ja yleiset leikkipuistot näyttävät kovin tyhjältä. Olen itse syntynyt 1996, ja vielä silloin kun olin itse lapsi, niin leikkipuistoissa oli aina paljon porukkaa, varsinkin kesällä.

Vierailija
165/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lapset yhä leikkii.  Minun 10- ja 8-vuotiaat pojat leikkii paljon mieluummin, kuin pelaisivat. Samoin heidän luokkakaverinsa leikkivät, kuten lähes kaikki muutkin lapset siellä ala-asteen pihalla. Leikkipuistotkin täynnä leikkiviä iltapäiväkerholaisia. En kyllä ole kauheasti törmännyt "ei leikkiviin" alakoululaisiin... :)

Vierailija
166/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kännykän ja tablein näprääminenkin lapsille leikkimistä. Meillä ei sitä rajoiteta mitenkään, en näe mitään pahaa siinä. Kehittävämpiä monet pelit on kuin oman lapsuuteni tylsät leikit.

Vierailija
167/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissäni lapset, jotka ovat harrastaneet tavoitteellista urheilua 3-vuotiaasta, eivät enää ole suurin piirtein 6-vuotiaasta asti leikkineet. Kyse on yhdestä perheestä, en voi yleistää mutta kerron yhden tapauksen. Viimeistään 10-vuotiaasta asti lapset ovat viettäneet kaiken vapaa-aikansa harrastuspaikalla, treenimäärä kahdeksat treenit viikossa ja leirit päälle. Missäs välissä leikit. Tämän perheen äiti ei ole koskaan kannustanut leikkimistä, vaan kaikki on ollut lapsellista. Teimme sen virheen, että olemme usein kysyneet synttäritoiveita, ne olivat 6-vuotiaalle kuulokkeet ja 7-vuotiaalle pussilakanat (hyvin toimeentuleva perhe niin olisi nämä itsekin voinut ostaa, todella en usko että lapsi on lakanoita halunnut)... Toisella lapsella oli 7-vuotiaana omaa rahaa tullut lahjaksi jostain, niin olisi halunnut pehmolelun. Ei saanut, kun se on niin lapsellista. :(

Vierailija
168/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkii ne, aikuiset vain eivät vaivaudu leikkimään mukana ja opettamaan leikkiä. 3 vuotiaalle ostetaan jo omat tabletit. Helppoa, tabletti kouraan ja äidillä on omaa aikaa. Meillä lapset leikkii, samoin ystävilläni. Myös ulkona. Kaikkia meitä yhdistää se, että olemme paljon lastemme kanssa. Harrastamme, retkeilemme ja leikimme, työt ei ole syy. Käyn fyysisessä työssä ja hyvin on silti illalla aikaa olla lasten kanssa. Tänään viimeksi kävimme uimassa ja tuossa nyt valmistautuvat iltapalalle. Tablettimammat ja papat ovatkin sitten leikkupuistossa sen oman kännykän kanssa ja lapsi kun kasvaa, ei lasta enää puistossa näy. Ovat omilla puhelimillaan. Mä ostin 6 vuotiaalle ekan puhelimen ja se todellakaan ei ole älypuhelin.

Vierailija
169/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parhaillaan "karkoitettuna" taloyhtiön kerhohuoneelle, kun lapset halusivat leikkiä rauhassa. Ovat 12 ja 14. 14-vuotias on erityislapsi, ikäistään lapsellisempi. Hain kahvia ja siellä oli dinoleikit käynnissä, hauskaa kuului olevan.

Joo, ovat kyllä sitten vastaavasti puhelimellaan ihan riittävästi ja ulkona ei juuri viihdytä, mikä on harmillista.

Vierailija
170/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen voi viedä vaikka hop loppiin kavereiden kanssa, siihen leikkiin pitää kannustaa, kännykkä ja pelit ovat koukuttavia.

Vierailija
171/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs leikkivät! Meillä ainakin 14v, 13v, 8v, 7v, 4v ja 1v lapset leikkivät juuri parhaillaan tuolla ulkona lumessa.

Vierailija
172/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuossa vähän huolettaa, että mitenkäs ne kommunikointitaidot, ryhmätaidot ja sosiaalinen kehitys kehittyvät, kun leikki on kuitenkin mitä luonnollisempi tapa harjoitella noita taitoja. Puhumattakaan empatiasta ja toisten huomioon ottamisesta ynnä muusta. Mielikuvituskin kehittyy kivasti leikkiessä, ei välttämättä niinkään valmista känny/tietokone/pelikonepeliä näprätessä, niin kivoja ja opettavaisia kuin nekin toki voivat olla. Itse halusin lapsena pelikoneen, mutta en saanut, ja hyvä niin. Leikin pihalla ja muiden lasten kanssa pitkälle alakoulun viimeisille luokille. Olisikohan seiskaluokka ollut se, mikä katkaisi leikiltä siivet ja barbit, hipat ym. jäivät lopullisesti. Mutta jokaisena aikana omalla tavallaan. Surulliselta se silti tuntuu, sillä itse olen ainakin saanut elää mielikuvitus- ja leikkirikkaan, pitkän lapsuuden.

Vierailija
173/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs leikkivät! Meillä ainakin 14v, 13v, 8v, 7v, 4v ja 1v lapset leikkivät juuri parhaillaan tuolla ulkona lumessa.

jos viesti on tullut 20:25, aika myöhään sulla eteenkin nuoremmat leikkii lumessa...

Vierailija
174/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä muista, että kasarillakaan oltais enää 10-12 vuotiaana leikitty. Siis leluilla. Kattelin lapsuuden päiväkirjoja joululomalla ja kyllä lahjatkin ovat olleet vaatteita, kirjoja, koruja, pelejä yms.

Vierailija
175/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ilmiö oli valitettavasti olemassa jo 90-luvulla/ 2000-luvun alussa. Siskon kanssa pohdittiin tuolloin että voidaan sitten vanhuksina muistella mitä kaikkia hauskoja leikkejä leikittiin lapsena (Kirkonrotta jne), mutta meidän pikkuveli voi vain muistella että mitä eri ps-pelejä pelasi lapsuudessa. Surullista :(

Vierailija
176/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tabletti, puhelin ja läppäri. Ne on siinä ja leikki ei maita.

Vierailija
177/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin käy kun vanhemmat eivät rajoita ruutuaikaa! Kyllä ne lapset leikkii, kun tietävät että koneet eivät juuri nyt ole saatavilla!

Vierailija
178/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 7 v leikkii, mutta ruutuhommia saakin tehdä vain joskus ja luvan kanssa. Toimii nyt, mutta katotaan kun ikää tulee. nyt jo ongelmia kun minun ja isänsä käsitys sopivasta määrästä ruutuaikaa eroaa isosti..

Vierailija
179/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ilmiö oli valitettavasti olemassa jo 90-luvulla/ 2000-luvun alussa. Siskon kanssa pohdittiin tuolloin että voidaan sitten vanhuksina muistella mitä kaikkia hauskoja leikkejä leikittiin lapsena (Kirkonrotta jne), mutta meidän pikkuveli voi vain muistella että mitä eri ps-pelejä pelasi lapsuudessa. Surullista :(

Meillä tässä naapurustossa on menty Kirkonrottaa vielä 2010 luvullakin. Omat teinit leikittävät pienempiään ja ovat opettaneet nuo pihapelit, kuten heille opetti seinänaapurin teinit n. kymmenen vuotta aikaisemmin.

Ovat porukalla rakentaneet majaa lähimetsään, kirkkistä, polttopalloa, korista, persistä... ovat tehneet teatteri-tanssiesityksiä ja visailuja meille aikuisille. Tänä talvena rakensivat lumilinnaa ja lumiukkoja porukalla. Ikähaitari on 3-18v ja lapsia oli paikalla 13 kappeletta. Eniten alakouluikäisiä.

Meillä on kiva yhteisö tässä ollut nyt parikytä vuotta ja onneksi saaga jatkuu. Aikuisten yhteisöllisyydestä tietty kaikki on alkunsa saanut, mutta aivan ihanaa, että lapset pitää toisistaan huolta perheestä riippumatta.

Pieni rivariyhteisö Vantaalla.

Vierailija
180/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ootte ostaneet sitten puhelimet niille? Itse sain puhelimen 13-vuotiaana eikä mitään ongelmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi