Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset ei enää nykyään leiki?

Vierailija
27.12.2018 |

Miksi 7-10v lapset eivät enää leiki? Oma 7v kummipoika sai pari legoa jouluna, loput pelejä yms. elektroniikkaa. 10v siskonsa ei saanut ainuttakaan lelua. Mikä on niin muuttunut että leikki ei enää kannata?

Kommentit (257)

Vierailija
241/257 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsista toinen oli luontainen leikkijä alakoulun loppuun saakka. Toinen taas lopetti leikkimisen eskari-ikään ja on enemmän puuhailija, eli tekee käsillään, urheilee ja tekee muuta toiminnallista. Ei hänkään konsoleilla tai kännyllä päiviä vietä. Toki kännyllä menisi helpostikin liikaa aikaa, jos ei vahtisi.

Vierailija
242/257 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä yksi ongelman ytimestä on, että lapset kasvatetaan olemaan ulkoapäin viihdytettyjä. Eli leikkivät kyllä, jos joku tekee sitä heidän kanssaan, mutta ei omatoimisesti. Kännyn ja konsolin kautta viihdytys tulee ulkoapäin, mutta aikuisen ei tarvitse sitä 24/7 järjestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/257 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset leikkivät ihan samalla tavalla kuin itsekin penskana. Ovat paljon ulkona ja koko naapuruston 10 kossia leikkivät keskenään. Leikkivät lähimetsässä, pihalla ja leikkikentällä. Tekevät lumilinnoja ja tunneleita.

Juuri 10.v kysyi saako mennä hiihtämällä kouluun? (3km). Ihmettelin miten aikoo pyörätiellä hiihtää? Sanoi että ovat kavereiden kanssa polkeneet suksien kanssa ladun lähes koko matkalle. -"No mene ihmeessä jos siltä tuntuu".

Niin kauan kun omani leikkivät ja touhuavat ulkona, saavat myös pelata pleikkaria ja puhelimella. Rajoitettu ruutuaika.

Olen ollut huomaavinaan että lapset jotka eivät osaa enää leikkiä, ovat järkiään vanhempien joilla elämänhallintataidot ontuvat muiltakin elämän osa-alueilta.

Vierailija
244/257 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tutun kanssa kaupoilla ja ostin samalla tytölle uudet kurahousut ja -rukkaset kevään pihaleikkeihin. Tuttu kysyi ihan tosissaan, että ei kai se enää mitään kuraleikkejä leiki! :( Ja lapsi on siis vasta 7v!

Vierailija
245/257 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin tutun kanssa kaupoilla ja ostin samalla tytölle uudet kurahousut ja -rukkaset kevään pihaleikkeihin. Tuttu kysyi ihan tosissaan, että ei kai se enää mitään kuraleikkejä leiki! :( Ja lapsi on siis vasta 7v!

No ei kurahousuja enää koululaisilla käytetä. 😅 3-4.v pukee kurahousut. 7.v käyttää Coretex pukuja jotka näyttää myös fiksuilta. Ei ne enää lätäkössä istu.

Vierailija
246/257 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vanhemmat ostaa niille puhelimia ja tabletteja yms

Vierailija
247/257 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä yksi ongelman ytimestä on, että lapset kasvatetaan olemaan ulkoapäin viihdytettyjä. Eli leikkivät kyllä, jos joku tekee sitä heidän kanssaan, mutta ei omatoimisesti. Kännyn ja konsolin kautta viihdytys tulee ulkoapäin, mutta aikuisen ei tarvitse sitä 24/7 järjestää.

Kyllä, ja tämä johtuu siitä että lapset eivät saa tehdä mitään, koska kaikki on vaarallista. 

Vierailija
248/257 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kurahousuja enää koululaisilla käytetä. 😅 3-4.v pukee kurahousut. 7.v käyttää Coretex pukuja jotka näyttää myös fiksuilta. Ei ne enää lätäkössä istu.

Sinun kaltaisilta vanhemmilta lapset siis oppivat, että ei saa leikkiä!

Vierailija
249/257 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä käyttää kyllä ihan koko perhe (2, 8 10 ja 2x38 v) kun keli/leikit/puuhat niitä vaativat. Gorejakin on, niitä tosin käytetään aika vähän. Ai niin, meillä aidilläkin on kurarukkaset puutarhahommissa ;)

Vierailija
250/257 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko seitsemänvuotiaan pihapukeutumisessa todellakin tärkeintä se, että "näyttää fiksulta" ??

Vierailija
251/257 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattele, minulla ja kavereilla oli 90-luvulla toppahaalareita vielä 5-6-luokilla ja ihan koulussakin! Leikittiin lumileikkejä välitunnilla ja hauskaa oli. Ja näytettiin varmasti tosi fiksuilta! :O

Vierailija
252/257 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä lapset edelleen leikkivät; 12 v, 9 v ja 2 v.

Vierailija
253/257 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä! Mun 9 v oli viikonloppuna viimeksi kurikset jalassa (vyötärömalliset, oikein fiksun näköiset), koska oli juuri siellä lätäkössä polvillaan! 😄 11 v valitti, kun hänelle ei ollut kotona sopivan kokoisia kurarukkasia, kun ne goretexit kastui, kun rakensivat jotain lumesta. Kesällä kun mennään sadekelillä kalaan, näillä samoilla lapsilla on sadehousut eli kurahousut jalassa, koska ei niitä goreja viitsi pilata jatkuvalla pesemisellä ja pelkällä huuhtelulla se kalan haju ei lähde. Kyllä mun vähän käy sääliksi sun lapsia, jos ne on noin pieninä jo niin isoja, että kuraleikit on out.

Vierailija
254/257 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat voisi katsoa peiliin. On olemassa fiksujakin vanhempia.

Vierailija
255/257 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon tyytyväinen että ehdin lapsuuden elää sitä aikaa ku ei ollu vielä puhelimet se ykkös juttu. Ite leikin pikkusiskon kanssa varmaan 13 vuotiaaksi asti Barbeilla, leegoilla ja pehmoleluilla.

Vierailija
256/257 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan lapset ovat sen verran tyhmempiä, ei millään pahalla, mutta aivot eivät kehity normaalisti jollei leiki lapsena. Oletteko katsoneet nykyajan uusia lastenohjelmia? Niissäkään ei ole päätä ei häntää, ja aika autistisia ovat. Nekin ovat omiaan surkastuttamaan kehitysvaiheessa olevia aivoja, jollei ole mitään järkevää virikettä.

Minulla on neljänkymmenen vuoden ajalta kokemusta peruskoululaisista ja täytyy sanoa, että tässä on osittain perää. Tyhmempiä ovat esim, matematiikassa ja oikeinkirjoituksessa, todella surkeita liikunnassa ja käsitöissä kuin vielä kaksikymmentä vuotta sitten. Silloinhan alakoululaiset osasivat ulkoa paljon matematiikan kaavoja, tunsivat kasveja ja lintuja ja osasivat neuloa sukan ja ommella vaatteita jo alakoulussa. Nyt on jouduttu siirtämään paljon oppiainesta yläkouluun, kun lapset ovat heikompia eivätkä pysty (tai jaksa pinnistellä!). Mutta suullinen kielenkäyttö, perusteleminen ja englannin osaaminen suullisesti on parantunut. Myös rohkeus esiintyä ja olla eri mieltä on parantunut.

Mutta, valitettavaa, taso on huonompaa kuin nelkyt vuotta sitten peruskoulussa.

Vierailija
257/257 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aikuisten roolipelit ja seksileikit yleistyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän