Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset ei enää nykyään leiki?

Vierailija
27.12.2018 |

Miksi 7-10v lapset eivät enää leiki? Oma 7v kummipoika sai pari legoa jouluna, loput pelejä yms. elektroniikkaa. 10v siskonsa ei saanut ainuttakaan lelua. Mikä on niin muuttunut että leikki ei enää kannata?

Kommentit (257)

Vierailija
181/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykännyt, tietokoneet. Lasten tuho. Ihmiskunnan tuho.

Vierailija
182/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kotitöihin vanhaa malliin. Ei ehdi leikkiä eikä näplätä koneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä leikin reilusti yli 10-vuotiaana, ehkä jopa 13-14, mutta yksin salaa. 90-luvulla.

184/257 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä leikitään 9v. Ja 10v. Ostin sormiskeittarit ja pehmot ystävänpäivä lahjaksi. Heti rakentelivat ramppeja ja koko ilta leikkivät, hyvä että nukkumaan malttoivat mennä😃. Kyllä meillä muutenkin leikitään. Välillä ollaan koko perhe Lego laatikon ympärillä😂

Vierailija
185/257 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lelukaupat eivät ainakaan oikein kannata.

Vierailija
186/257 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi 7-10v lapset eivät enää leiki? Oma 7v kummipoika sai pari legoa jouluna, loput pelejä yms. elektroniikkaa. 10v siskonsa ei saanut ainuttakaan lelua. Mikä on niin muuttunut että leikki ei enää kannata?

Kyllä ne leikkii. Tavat ja välineet ovat vaan muuttuneet.

Vierailija
187/257 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkivät ja tekevät jos ei anna olla lähellä tekniikkaa ja elektroniikkaa.

Vierailija
188/257 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntui jo 90-luvulla, että kaikki lakkas leikkimästä, kun olin n. 9 - 10v. Monet meni kylään kavereille pelaamaan silloisia videopelejä ja katselivat videoita. 

Vierailija
189/257 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu vanhemmista

Vierailija
190/257 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nuo ovat leikkineet.

Nuorimmainen on nyt 10, alkaa leikkiminen pikkuhiljaa vähentyä.

Mutta kuten ketjussa on mainittu, jos koulun jälkeen vapaa-ajan täyttävät ohjatut harrastukset, ei leikille jää sijaa.

Vierailija
191/257 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä lapset leiki edes ulkona. Kuskataan harrastuksiin.

Vierailija
192/257 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä leikin vielä 12-vuotiaana. Nykyään 12-vuotiaat tekee jo lapsia. Hullu maailma.

Vierailija
193/257 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun pian 11v tyttö leikkii paljonkin ja aika paljon siskonsa, tänä vuonna 14, osallistuu niihin. Tää isompi myös askartelee paljon ja tekee käsitöitä.

Pian 16v poika ei leiki, mutta pallottelee paljon pikkusiskojensa kanssa.

Vierailija
194/257 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun pian 11v tyttö leikkii paljonkin ja aika paljon siskonsa, tänä vuonna 14, osallistuu niihin. Tää isompi myös askartelee paljon ja tekee käsitöitä.

Pian 16v poika ei leiki, mutta pallottelee paljon pikkusiskojensa kanssa.

Olisi outoa jos 16 v leikkii.

Vierailija
195/257 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hassua, jos ekaluokkalaiset eivät enää leiki, mutta tuo ei ole minusta ihme, jos 10-vuotias ei saa joululahjaksi leluja. Yksi selittävä tekijä lienee puberteetin aikaistuminen. Itse olen syntynyt 1990, ja minulla oli tuolloin jo murrosikä käynnissä niin fyysisesti kuin henkisestikin (kuukautiset alkoivat vuotta myöhemmin). Vapaa-ajallani kuuntelin musiikkia, kirjoitin runoja ym. Mieluisimpia lahjoja tuoton aikaan olivat jonkun hyvän bändin cd tai Suosikin tai Demin tilaus vuodeksi. Tietysti lapset kehittyvät eri aikaan, osa toki nauttii leikeistä pidempään.

No joo, pihaleikit olivat ehkä poikkeus. Välitunneilla hypittiin narua ja leikittiin hippaa ala-asteen loppuun asti. Leluilla leikkiminen kuitenkin oli tuossa iässä jäänyt. Ehkä vielä aikaisemmilla sukupolvilla oli erilaista.

Vierailija
196/257 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkivät ja tekevät jos ei anna olla lähellä tekniikkaa ja elektroniikkaa.

Niin no sitä minäkin ihmettelen tässä ketjussa, että taivastellaan puhelimia ja pelejä, ihan kuin lapset olisivat itse ne omilla rahoillaan käyneet jostain hakemassa.

Vierailija
197/257 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Display Generation on toista maata. Joukko joka istuu, toimii ja kommunikoi kuvaruutujen ja näyttöjen välityksellä. Siinäpä tulevaisuus?

Vierailija
198/257 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykykakaroilla ei enää mielikuvitus leikkimiseen, kun syntyvätkin älypuhelin kourassa.

Vierailija
199/257 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ekaluokkalaisella ainakin päivittäin tuntikausien mielikuvitusleikit (yksin) pystyssä, kuten oli mullakin lapsena.

Myös kavereiden kanssa leikkii, roolileikkejä ja leluilla.

Lautapelit, pyörällä temppuilu, ulkona seikkailu ym. on myös perusajanviettä lapselleni ja muille lähipiirin 6-12v lapsille.

Tiedän kyllä yhden perheen, jossa lapset ei kauheasti leiki ja ovat paljon ruudun edessä peliohjaimet käsissä tai sarjoja kattomassa, mutta nää on tosiaan ne yhdet.

Heidän kanssaan ei ole vanhemmat koskaan tehneet mitään retkiä, riehuneet yms.

Näiden lasten vanhemmatkin on luonteeltaan hyvin mielikuvituksettomia, viihdytettäviä oravia.

Vierailija
200/257 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee liian paljon rattaissa olevia lapsia joilla kännykkä tai tabletti. Äiti myös kännykkää veivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi