Äiti antoi minulle ja siskolle joululahjaksi 250 euroa molemmille
Minut hän ohjeisti jakamaan rahan tasan koko perheen kesken (minä, mies, kolme lasta). Sisko sai rahan yksin, koska on itsellinen ihminen.
Kommentit (313)
Ap, saatko äidiltäsi lastenhoitoapua vuoden aikana? En nyt ryhtyisi joululahjojen euroja vertailemaan, kun on muutakin , johon sisarusten perhetilanne saattaa vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että antaa lapsettomalle ja lapselliselle saman summan ja käskee vielä toista jakamaan se perheen kanssa on ihan loistava tie pilata sisarusten välit.
No kyllä sisarukset ihan itse ne välinsä pilaa jos pilaa. Sitä ei enää mitenkään saa äidin niskoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin ok että kaksi lasta saavat saman summan huolimatta siitä onko toisilla omia lapsia vai ei, MUTTA tässähän ei niin mennyt. Äiti antoi toiselle lapselle 250 e ja perheelle 250 e. Äiti ei siis antanut molemmille lapsille samaa summaa henkilökohtaisena lahjana, vaan käski toista lasta jakamaan rahan lapsenlapsille ja miehelle.
Voin tulkita nyt täysin pieleen, mutta jotenkin tuntuu, että tämä äiti on väsynyt perheellisen lapsensa (raha-ja apu-) vaatimuksiin ja päättänyt, ettei halua olla siinä sopassa enempää ja kehottaa tätä jakamaan rahasta miten itse haluaa.
Tulkitset täysin pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ok. Jos lapset sai omat lahjat. Ei niinkään olisi kyllä voinut tehdä että sulle 400 euroa. Siskolle 100.
Ap:n lapset ei saaneet mitään "omia lahjoja"
Saivat. Ap juuri kertoi, että itse neulotut villasukat ja oliko lapasetkin. Eli aika hienot lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin ok että kaksi lasta saavat saman summan huolimatta siitä onko toisilla omia lapsia vai ei, MUTTA tässähän ei niin mennyt. Äiti antoi toiselle lapselle 250 e ja perheelle 250 e. Äiti ei siis antanut molemmille lapsille samaa summaa henkilökohtaisena lahjana, vaan käski toista lasta jakamaan rahan lapsenlapsille ja miehelle.
Voin tulkita nyt täysin pieleen, mutta jotenkin tuntuu, että tämä äiti on väsynyt perheellisen lapsensa (raha-ja apu-) vaatimuksiin ja päättänyt, ettei halua olla siinä sopassa enempää ja kehottaa tätä jakamaan rahasta miten itse haluaa.
Sitä et voi tietää, ellet ole ap etkä ehkä vaikka olisitkin. Vain lahjojen antaja tietää.
Vierailija kirjoitti:
Ap, saatko äidiltäsi lastenhoitoapua vuoden aikana? En nyt ryhtyisi joululahjojen euroja vertailemaan, kun on muutakin , johon sisarusten perhetilanne saattaa vaikuttaa.
Ap ei ole pyytänyt eikä saanut koskaan minkäänlaista apua - hoitoapua, tai rahaa - vanhemmiltaan. Se, että sisaruksia kohdellaan tasaveroisesti, on (tai siis, olisi) ap:n mielestä aivan oikea periaate.
Vierailija kirjoitti:
Minut hän ohjeisti jakamaan rahan tasan koko perheen kesken (minä, mies, kolme lasta). Sisko sai rahan yksin, koska on itsellinen ihminen.
No sehän meni tasapuolisesti, kuten pitikin. Vai oletatko, että äitisi perinnönjaossakin sinulle kuuluisi 5/6 ja siskolle 1/6?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä et voi tietää, ellet ole ap etkä ehkä vaikka olisitkin. Vain lahjojen antaja tietää.
Nyt en kyllä ymmärrä.
Mitä lahjojen antaja tietää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole pyytänyt eikä saanut koskaan minkäänlaista apua - hoitoapua, tai rahaa - vanhemmiltaan. Se, että sisaruksia kohdellaan tasaveroisesti, on (tai siis, olisi) ap:n mielestä aivan oikea periaate.
No nyt teitä kohdeltiin täysin tasapuolisesti. Siis rahan suhteen. Vaivaa äitisi näki perheesi suhteen huomattavasti enemmän, koska neulominen vie paljon aikaa. Eli sinä sait paljon enemmän kuin siskosi.
Gonamies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän meni tasapuolisesti, kuten pitikin. Vai oletatko, että äitisi perinnönjaossakin sinulle kuuluisi 5/6 ja siskolle 1/6?
Nythän ei ollut kysymys perinnönjaosta vaan läheisille annettavista joululahjoista. Kuinka moni jättää lapsenlapsensa lahjoitta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en kyllä ymmärrä.
Onko väsynyt johonkin asiaan aloittajassa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Gonamies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän ei ollut kysymys perinnönjaosta vaan läheisille annettavista joululahjoista. Kuinka moni jättää lapsenlapsensa lahjoitta?
Ei jättänyt. Antoi kaikille itse tehdyt lapaset ja villasukat eli harvinaisen hienot lahjat.
Lovebotti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että antaa lapsettomalle ja lapselliselle saman summan ja käskee vielä toista jakamaan se perheen kanssa on ihan loistava tie pilata sisarusten välit.
Viela parempi tie pilata ne sisarusten valit on se, etta annat toiselle heista enemman. Parempi jakaa tasan ilman mitaan epareilua tarveharkintaa.
Nimenomaan tästä olikin aloituksessa kyse. Nyt ei mennyt oikein sisarusten osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en kyllä ymmärrä.
Tietää, onko väsynyt perheellisen lapsensa mahd rahan- ja avunpyyntöihin.
Vierailija kirjoitti:
Lovebotti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viela parempi tie pilata ne sisarusten valit on se, etta annat toiselle heista enemman. Parempi jakaa tasan ilman mitaan epareilua tarveharkintaa.
Nimenomaan tästä olikin aloituksessa kyse. Nyt ei mennyt oikein sisarusten osalta.
Miten niin? Rahaa saivat saman verran, muita lahjoja ap perheineen enemmän.
Meillä on neljä lasta. Yksi on ilmoittanut ettei halua materialahjoja, mahdollisesti toivoisivat että veisimme lapsenlapsia erilaisiin paikkoihin (joskus viemmekin kyllä, mutta ei me kaikille semmoisia joululahjoja voida antaa eikä olisi tasapuolista antaa vain jollekin). Kolme on päättänyt lisääntyä, yksi ei.
Annamme saman verran rahaa kaikille lapsille, oli heillä viisi lasta tai ei yhtään lasta. Jokainen ovat meidän lapsiamme, ja ihkasen aikuisia kaikki tyynni. Jokaiselle on annettu niin hyvät eväät elämään mitä on pystytty antamaan. Jos yksi on päättänyt tehdä viisi lasta ja yksi ei yhtään, yksi taas on muodostanut uusperheen jossa sinun minun meidän lapset, niin nämä valinnat ovat heidän kunkin asia. Käyttävät rahat sitten miten haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Lovebotti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan meni oikein. Sama summa riippumatta lasten valitsemasta elämäntyylistä.
Ja ehkäpä mummi on avustanut elämän aikana perheellistä lastaan monella muullakin tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ok. Jos lapset sai omat lahjat. Ei niinkään olisi kyllä voinut tehdä että sulle 400 euroa. Siskolle 100.
Ap:n lapset ei saaneet mitään "omia lahjoja"
Saivat. Jos huomioidaan sukkien ja lapasten rahallinen arvo, ap:n perheelle tuli rahan lisäksi lahjoja n. 150-200 euron arvosta.
Mitä siinä rutiset, itse olet päättänyt lisääntyä.