Äiti antoi minulle ja siskolle joululahjaksi 250 euroa molemmille
Minut hän ohjeisti jakamaan rahan tasan koko perheen kesken (minä, mies, kolme lasta). Sisko sai rahan yksin, koska on itsellinen ihminen.
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ok. Jos lapset sai omat lahjat. Ei niinkään olisi kyllä voinut tehdä että sulle 400 euroa. Siskolle 100.
Ap:n lapset ei saaneet mitään "omia lahjoja"
Saivat. Jos huomioidaan sukkien ja lapasten rahallinen arvo, ap:n perheelle tuli rahan lisäksi lahjoja n. 150-200 euron arvosta.
Tekokuituisista purkulangoista tehdyt riemunkirjavat tekeleet eivät ole 200 euron arvoisia :D
Vierailija kirjoitti:
Ikävää tässä on se, että ap olisi ollut tyytyväinen omaan rahalahjaansa kunhan sisko olisi saanut selvästi vähemmän.
:(
Niin. Ja sisko sai jo nyt selvästi vähemmän, mummo panosti ap:n perheeseen todella paljon enemmän lapasten ja sukkien muodossa. Ajallisesti hyvin paljon. Mutta sekään ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ok. Jos lapset sai omat lahjat. Ei niinkään olisi kyllä voinut tehdä että sulle 400 euroa. Siskolle 100.
Saivat. Jos huomioidaan sukkien ja lapasten rahallinen arvo, ap:n perheelle tuli rahan lisäksi lahjoja n. 150-200 euron arvosta.
Tekokuituisista purkulangoista tehdyt riemunkirjavat tekeleet eivät ole 200 euron arvoisia :D
Kyllä on, kun käsityön tuntipalkka lasketaan.
Vielä jäänyt mulle epäselväksi mitä ap, mies ja lapset antoivat mummolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on ap, mummo alkaa vaikuttaa yhä enemmän ahneen kakaran uhrilta. Miten kukaan kehtaa?
Vierailija kirjoitti:
Gonamies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut hän ohjeisti jakamaan rahan tasan koko perheen kesken (minä, mies, kolme lasta). Sisko sai rahan yksin, koska on itsellinen ihminen.
No sehän meni tasapuolisesti, kuten pitikin. Vai oletatko, että äitisi perinnönjaossakin sinulle kuuluisi 5/6 ja siskolle 1/6?
Nythän ei ollut kysymys perinnönjaosta vaan läheisille annettavista joululahjoista. Kuinka moni jättää lapsenlapsensa lahjoitta?
Ei tuolla ole mitään merkitystä varsinkaan rahalahjojen kohdalla.
Lapsille voi antaa lisäksi jotain pientä, kuten tuossa oli annetukin. Se, että äidin lapsilleen antama joulubonus pitäisi jakautua jotenkin lasten lukumäärän, tai jopa miehen mukaan, on ihan huuhaata.
Se 250 euroa annettiin juurikin näille sisaruksille, ei lapsille, saati miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monetko olet tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, mistä langoista lahjat oli tehty? Vai oletko ap? 200e jaettuna viidelle on 40e. Sillä rahalla sukat ja lapaset on jopa halpa.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää tässä on se, että ap olisi ollut tyytyväinen omaan rahalahjaansa kunhan sisko olisi saanut selvästi vähemmän.
Kuinka niin?
Ihme tulkintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lovebotti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että antaa lapsettomalle ja lapselliselle saman summan ja käskee vielä toista jakamaan se perheen kanssa on ihan loistava tie pilata sisarusten välit.
Viela parempi tie pilata ne sisarusten valit on se, etta annat toiselle heista enemman. Parempi jakaa tasan ilman mitaan epareilua tarveharkintaa.
Nimenomaan tästä olikin aloituksessa kyse. Nyt ei mennyt oikein sisarusten osalta.
Miten niin? Rahaa saivat saman verran, muita lahjoja ap perheineen enemmän.
Miksei ihmiset ole peruskoulussa jo oppineet lukemaan?
Loppupeleissä tämä on erittäin yksinkertainen jako. Jaetaan perhekunnittain tai jokaiselle henkilökohtaisesti. Ap:n tapauksessa jako on tehty perhekunnittain eli jokaiselle lapselle on annettu tietty summa, jonka hän sitten jakaa omien perheenjäsentensä kesken ja sisko sitten jakaa niiden kanssa, jotka ehkä mieltää perheekseen (ystävät, lemmikit jne).
Kun rahaa jaetaan perhekunnittain, on se edullisempaa ap:lle, jos pitää ostaa kimppalahjaa kyseiselle äidille. Sisko maksaa lahjasta puolet ja ap puolet. Helppoa ja tässä tilanteessa ap:n mies ja lapset pääsevät ns. ilmaiseksi mukaan lahjaan.
Jos taas on totuttu jakamaan lahjoja jokaisen pääluvun mukaan, niin myös maksut menevät jokaisen pääluvun mukaan. Niinpä kimppalahjassa viisihenkinen perhe maksaa 5/6 osan lahjasta ja se sinkku sen 1/6 osan lahjasta.
Ei siis kannata nilittää yksittäisestä tapaukseta, kun kummallakin tavalla on etunsa ja haittansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saivat. Ap juuri kertoi, että itse neulotut villasukat ja oliko lapasetkin. Eli aika hienot lahjat.
Kertoiko? Ei lukenut että olisi ollut ap:n vastaus.
Mun mielestä voisi keskittyä ihan siihen mitä alussa on kirjoitettu ja sekin on valtaosalle joukosta ylivoimaisen vaikea sisäistää. Siskon joululahja oli siis 250 euroa ja ap:n 50 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin?
Ihme tulkintoja.
Siitähän aloitus juuri on. Sama summa siskoille, kun ap olisi halunnut selvästi siskoaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin?
Ihme tulkintoja.
Nyt pitäisi olla tyytyväinen kun sai 5-kert. vähemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saivat. Ap juuri kertoi, että itse neulotut villasukat ja oliko lapasetkin. Eli aika hienot lahjat.
Mun mielestä voisi keskittyä ihan siihen mitä alussa on kirjoitettu ja sekin on valtaosalle joukosta ylivoimaisen vaikea sisäistää. Siskon joululahja oli siis 250 euroa ja ap:n 50 euroa.
Ei ollut. Molemmat saivat 250e ja Ap.n perhe vielä muuta. Ap.n oma valinta on, miten hän summan jakaa jos jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut. Molemmat saivat 250e ja Ap.n perhe vielä muuta. Ap.n oma valinta on, miten hän summan jakaa jos jakaa.
Myös ap:n sisko sai sitä muuta. Eikä ole oma valinta, jos käsky kävi jakaa.
Minä sain vanhemmilta 100 Ja mieheni satasen ja isot lapset sai 50e nuorin ei saanut rahaa. En tiedä mitä sisareni sai. Mieheni rahan otin kyllä itselleni. 🤣
Jako meni tismalleen oikein. Äiti antoi molemmille lapsilleen yhtä paljon, itse asiassa todella paljon. Ap olisi varmaan ilman mitään ohjeistustakin käyttänyt rahansa perheen hyväksi, joten missä se ongelma on? Vai paljonko ap:n perheen olisi mielestänne pitänyt saada, 1250 euroako?
Vierailija kirjoitti:
Lapsista tuntuu ehkä kurjalle jos eivät saa isovanhemmilta lahjoja ollenkaan. Itse ehkä antaisin isovanhempana lahjat mieluiten heille. Perintö taas aikanaan menee tuolla tavalla tasan omille lapsille.
misä lapse tietäisi, pukkihan lahjat tuo