Äiti antoi minulle ja siskolle joululahjaksi 250 euroa molemmille
Minut hän ohjeisti jakamaan rahan tasan koko perheen kesken (minä, mies, kolme lasta). Sisko sai rahan yksin, koska on itsellinen ihminen.
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintökaaren mukaan äitisi lahjat menivät juuri niinkuin piti.
Tällä logiikalla joululahjoja ei anneta muille kuin perillisille ollenkaan.
Tulee varmaan yllätyksenä, että on perheitä joihin ei tule yhtään joululahjaa.
Suu pyöreänä luen tätä aloitusta, jossa vielä itketään ettei muka saatu tasapuolisesti.
Ap saisi olla iloinen, että sai edes jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain äidiltäni kirjan ja kynttilän. Ihan hyvät lahjat minun mielestäni. Annoin kirjan ja itsetehtyjä leivonnaisia. Mitä ap annoit äidillesi?
En ainakaan kakkostyypin diabetesta.
No ei se kakkostyypin diabetes nyt jouluna syödyistä leivonnaisista tule, miettikää nyt vähän mitä tänne oikein kirjoitatte. Aina jonkun ortoreksin täytyy tulla tänne pätemään vaikka nyt olit kyllä NIIN väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee niin, että jokainen saa vanhemmiltani 100€ lahjakortit. Meidän perheessä ihmisiä 6 niin se on yht. 600€, siskoni perheessä kolme niin se on 300€. Eikä ole siskoni kateellinen =)
Asiahan on niin, että jos vanhempani alkaisivat ostaa lahjoja lapsillemme, niihinkin menisi enemmän rahaa kuin mitä menee yhteen lapseen. Ja noilla lahjakorteilla ostetaan aina hyödyllisiä juttuja kuten luistimet, vaatetta, kenkää ym.
Eka kappale asiaa. Toinen p-skaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se perhe nyt sitten enää olekaan se yksikkö?
Ainakaan meillä läheisille joihin myös isovanhemmat kuuluu ei perhe ole yksikkö. Kyllä äiti nytkin odotti joulupöytää erityisesti lapsenlapsi olisi varmasti ollut pettynyt jos vain me sisarusteni kanssa olisimme menneet paikalle. Esim. tädeilleni taas varmasti meidän perhe on enemmän yksikkö, lahjoja ei jaeta mutta joulutervehdys tulee minulle perheineen samoin kun minä laitan joulutervehdyksen minulta ja perheeltäni.
Olipa hankalalukuista tekstiä.
Jos nelihenkisessä perheessä on kahden aikuisen tulot, lapsilisät, mahdolliset helsinki-lisät tmv. ja ilminen julkinen liikenne tmv, ja kaikki menot maksetaan puoliksi, sinkun pitäisi itse asiassa saada enemmän kuin perheen. Sinkut ovat keskimäärin perheitä köyhempiä, yhteiskunta ei kompensoi heille mitään ja he maksavat kaikesta tuplana. Myös esim. kotitalousvähennykset yms suosivat perheellisiä.
Joitain ihmisiä ei voi koskaan miellyttää. Ap:n äidin olisi kannattanut olla antamatta mitään lahjaa, koska sama lopputulos oli ollut kuitenkin.
Minulla on kaksi tyttöä. Ihan varmasti annan heille tulevaisuudessa saman verran rahaa, jos joskus annan, riippumatta siitä onko lapsia vai ei. Jos mussuttavat yhtään, en anna mitään.
Vierailija kirjoitti:
Siis Finlexinistäkö se pitää tarkistaa, mitä ja kenelle antaa joululahjaksi :D :D :D Ei ole todellista...
Se lakiverkkopalvelu on nimeltään Finlex.
Sitten on flunssalääke nimeltä Finrexin.
Ei muuta, jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt se on, mutta ei sitten kun mökkivuokraa jaetaan.
Mökkiketjussa jo todettiinkin, että perhe on yksikkö silloin, kun siitä on perheelle taloudellista hyötyä.
Perheellisten kaksinaismoralismi, jos puhutaan lahjoista niin perhe ei ole yksikkö vaan jokaiselle oma osuus joka on yhtä paljon kuin sinkulla. Sitten taas jos 2 pariskuntaa ja yksi sinkku vuokraa mökin niin pariskunnat ovat yksikkö ja maksavat saman verran kahdestaan kuin sinkku yksin.
Suatana mitä lokkeja!
Okei, typerä kommentti äidiltä se että jakaa rahat perheen kesken. Itse kun katsoisin tilanteen siten ”minun kaksi lastani, saman verran rahaa molemmille”. Muulla ei ole väliä. Oli toinen sinkku ja toinen omaisi vaikka viisi lasta. Minä olisin antanut tasapuolisen summan omille lapsilleni, en muille.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi tyttöä. Ihan varmasti annan heille tulevaisuudessa saman verran rahaa, jos joskus annan, riippumatta siitä onko lapsia vai ei. Jos mussuttavat yhtään, en anna mitään.
Samaa mieltä. Sama koskee muuten kummejakin. Tasapuolinen on oltava.
Joskus joku lapsi voi tarvita enemmän jeesausta, mutta hyvät sisarussuhteet auttavat ymmärtämään. Se että meillä kaikilla menee edes jotenkin, auttaa koko perheen sisäisessä balanssissa.
Ja mitä tulee yksikköön perhe, niin myös yksinhuoltaja omaa perheen. Työpaikalla taas ketään ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan. Suurperheen isä, yksinhuoltajaäiti, lapseton tai eläkeikää lähestyvä; he kaikki ovat yksilöitä, ihmisiä!
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee niin, että jokainen saa vanhemmiltani 100€ lahjakortit. Meidän perheessä ihmisiä 6 niin se on yht. 600€, siskoni perheessä kolme niin se on 300€. Eikä ole siskoni kateellinen =)
Asiahan on niin, että jos vanhempani alkaisivat ostaa lahjoja lapsillemme, niihinkin menisi enemmän rahaa kuin mitä menee yhteen lapseen. Ja noilla lahjakorteilla ostetaan aina hyödyllisiä juttuja kuten luistimet, vaatetta, kenkää ym.
Tuo on epäoikeudenmukaista! Teidän perhe 600 € koska kuusi henkilöä ja siskon perhe 300 € koska kolme henkilöä!
Teidän lasten lapsilisät ovat järkyttävästi suuremmat kuin siskon perheen ja voi olla että sisko ei ole tehnyt neljää itse lasta koska rahaa ei ole.
Ja tietysti voi olla niinkin että siskolla on kaksi lasta ja hän on ainoa huoltaja. Sinulla on mies ja neljä lasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on epäoikeudenmukaista! Teidän perhe 600 € koska kuusi henkilöä ja siskon perhe 300 € koska kolme henkilöä!
Teidän lasten lapsilisät ovat järkyttävästi suuremmat kuin siskon perheen ja voi olla että sisko ei ole tehnyt neljää itse lasta koska rahaa ei ole.
Ja tietysti voi olla niinkin että siskolla on kaksi lasta ja hän on ainoa huoltaja. Sinulla on mies ja neljä lasta!
Kaikkihan saavat saman summan, niin miten se on muka epäoikeudenmukaista? Miten ne lasten rahat on plussaa vanhemmille, vai onko sulla tapana tuhlata lastenkin rahat itse? Kommentoijan sisko saa vähemmän lapsilisiä, mutta hänellä on myös vähemmän elätettäviä. Ei se lapsilisä riitä lähellekään kaikkeen mitä lapsiin menee.
Musta tää on täysin verrattavissa siihen että jos mä ostan vaikka konvehtirasian lahjaksi kaverille, niin en osta neljää konvehtirasiaa nelihenkiselle perheelle. Lahja on lahja, ei sitä anneta pääluvun mukaan ja on aika itsekästä ajatella että jos on itse mennyt tekemään lapsia, muiden kuuluu kompensoida tätä omaa valintaa. Ehkä tässä sekoittaa se, että yhteiskunta kyllä kompensoi perheellisille asioita, mutta ei se vaade yksityishenkilöitä koske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt se on, mutta ei sitten kun mökkivuokraa jaetaan.
Mökkiketjussa jo todettiinkin, että perhe on yksikkö silloin, kun siitä on perheelle taloudellista hyötyä.
Varmaan samat jotka täällä nyt mölisee, että tämä oli oikeudenmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Musta tää on täysin verrattavissa siihen että jos mä ostan vaikka konvehtirasian lahjaksi kaverille, niin en osta neljää konvehtirasiaa nelihenkiselle perheelle. Lahja on lahja, ei sitä anneta pääluvun mukaan ja on aika itsekästä ajatella että jos on itse mennyt tekemään lapsia, muiden kuuluu kompensoida tätä omaa valintaa. Ehkä tässä sekoittaa se, että yhteiskunta kyllä kompensoi perheellisille asioita, mutta ei se vaade yksityishenkilöitä koske.
Kaverit ja omat lapsenlapset ei ole samalla viivalla. Paitsi mitä ilmeisemmin heistä, jotka eivät niistä välitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka kappale asiaa. Toinen p-skaa.
Siis täh, millä logiikalla toinen kappale on kakkaa? Väitätkö, että yhteen lapseen (tai lahjoihin) menee saman verran rahaa kuin neljään?
Olen hyvätuloinen joten en saanut mitään, alaikäinen pieni lapseni sai vanhemmiltani jotain pientä mutta kivaa muistamista.
Köyhä siskoni osin teini/osin aikuisine köyhine lapsineen (5kpl, onneksi eivät ole vielä lisää silmukoituneet) saa aina isot rahalahjat vanhemmiltani jouluna ja juhannuksena. Muuten on ok koska en ole avustuksen tarpeessa ja olen sen myös vanhemmilleni kertonut mutta siskoni on niiin kiitämätön ja näkevät lastensa kanssa vanhempani vaan isona paksuna lompakkona.
Itse auttelen vanhempiani paljon mutta siskoni hoidattunut lapsensa heillä plus nyhtänyt rahaa vuosikausia, esim. nykyään kun lapset isoja ottavat rahaa myös esim. jos joku lapsista tekee isovanhemmille kodin raskaita askareita tai kyyditsee jonnekkin. Uskomaton tapaus.
Sanomattakin selvää, että siskoni perhe ja nyt osin aikuiset lapsensa käyttävät myös surutta jos mitäkin tukirahaa ahkerasti. Ja välillä kaikki masentuneita ja vanhempani huolesta soikeita.
Ainakaan meillä läheisille joihin myös isovanhemmat kuuluu ei perhe ole yksikkö. Kyllä äiti nytkin odotti joulupöytää erityisesti lapsenlapsi olisi varmasti ollut pettynyt jos vain me sisarusteni kanssa olisimme menneet paikalle. Esim. tädeilleni taas varmasti meidän perhe on enemmän yksikkö, lahjoja ei jaeta mutta joulutervehdys tulee minulle perheineen samoin kun minä laitan joulutervehdyksen minulta ja perheeltäni.