Paras lukemasi kirja?
Suosikkikirjasi, joka jokaisen tulisi mielestäsi lukea?
Kommentit (200)
John Irvingin Kaikki isäni hotellit!!
En ole koskaan lukenut yhtään kirjaa. Enkä lue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teurastamo 5, Kurt Vonnegut.
Tämä oli kyllä todella hyvä: absurdi, kaunis, säälimätönkin.
Luin tämän ihan vastikään, tykkäsin kovasti sen sarkastisesta tyylistä.
Vaikea nimetä parasta, kirjojen kirjalliset ansiot kovin erilaisia.
Sinuhestakin tykkään kovasti.
Päätalon Iijokisarjan koin syvästi, vaikka
sitä jotkut lukukelvottomaksi haukkuvat.
Faith kirjoitti:
Vähän aikaa sitten katsoin Youtubesta videoita aiheesta "paras lukemani kirja" ja tajusin, että maailmassa on valtavasti kiehtovia kirjoja. Haluaisin lukea paljon enemmän, mutta koen varsinkin romaanien lukemisen uuvuttavaksi.
Yksi vaikuttavimmista on ollut Leena Krohnin Ettei etäisyys ikävöisi. Se on romaani, jossa on kaksi tarinaa. Varsinkin jälkimmäinen on vaikuttava.
Edgar Allan Poen novellikokoelmia olen lukenut useita. Poe on lempikirjailijoitani.
Useita satukokoelmia olen lukenut aikuisenakin monia kertoja, mm. H.C. Andersenin ja Grimmin veljesten.
Yllättävä, puistattava, mielenkiintoisia näkökulmia tarjonnut romaani on ollut Markiisi de Saden Justine. Luin sen joskus parikymppisenä opintoja varten ja myöhemmin luin sen uudestaan, koska halusin ymmärtää sen pointin. Se ei kuulu lempiromaaneihini, mutta mieleenpainuva se on.
Alex Haleyn Juuret on yksi lempiromaaneistani kautta aikojen.
.........
Ei-fiktion puolelta mainitsen Oliver Sacksin kirjan Mies joka luuli vaimoaan hatuksi. Todella mielenkiintoinen kokoelma hämmästyttäviä tapauskertomuksia neurologian potilastyöstä. Löysin kirjan aikoinaan kirpputorilta ja olen lukenut sen monta kertaa.
Monet Freudin mielenteoriaa käsittelevät esseekokoelmat.
Olen uskovainen, ja Raamattu on minulle kirjojen kirja. Raamatussa on 66 kirjaa, ja ne kaikki ovat Jumalan sanaa, mutta erityisen rakkaita minulle ovat Johanneksen evankeliumi, Jesajan kirja ja Jobin kirja.
Jobin kirja on kyllä huikeaa settiä.
Raamatun suosittelen jokaista lukemaan , tylsät sululuettelot voi hyppiä yli.
Jos ei tunne Raamattua, jää moni muu teos vajaasti ymmärretyksi, koska Raamattu- vittauksia on paljon.
Kirja, joka jokaisen tulisi lukea...
Esko Valtaoja: Kotona maailmamkaikkeudessa
Vierailija kirjoitti:
Harper Leen Kuin surmaisi satakielen
Muuten hyvä kirja, mutta rasistinen idea - tarvitaan valkoinen pelastaja.
Raamattu, sieltä varsinkin Saarnaajan kirja, Psalmit ja Ilmestyskirja. Myös Paavalin kaikki kirjeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harper Leen Kuin surmaisi satakielen
Muuten hyvä kirja, mutta rasistinen idea - tarvitaan valkoinen pelastaja.
Toki rasistista, mutta kirja onkin ajankuva. Sellaista se on silloin ollut. Hyvä että niistä asioista ja ajoista edelleen puhutaan, ja hyvä että kertomus 1930-luvun Amerikasta tänä päivänä kuohuttaa. Ainakin voidaan huomata, että niistä ajoista on jonkinlaista kehitystä tapahtunut, kun tällaiset tapahtumat eivät ole enää aivan yhtä jokapäiväisiä ja tuntuvat vääriltä.
Jean-Paul Sartre: Inho
Nykykirjallisuus on todella turhanpäiväistä dekkareineen päivineen.
Ketjua lukiessani tajusin etten ole aikoihin lukenut juuri muuta kuin pokkareita tai vähemmän vakavaa esim. fantasiaa. Voisi tietty luetella klassikoita mutta ehkä ne mainitaan muutenkin riittävän usein joten valkataan jotain muuta tällä kertaa.
A. C. Clarke: Randezvous with Rama - just sopivan avoin tutkimusmatka ohikulkevaan avaruusalukseen, lähinnä tunnelma ja idea tässä viehättävät
Clarkelta voisi valkata myös kirjan: Lapsuuden loppu - avaruusoliot saapuvat maahan ja mitäs sitten tapahtuukaan
Heinlein: Moon is a harsh mistress - tarina kuun siirtokunnasta, yhteiskuntakuvaus
Stanislav Lem: tähtipäiväkirjat - novellikokoelma oikeastaan, huumoria ja outoja sattumuksia
Raamattu. :-) Etenkin se kohta, missä jumala tekee neitsyen luvatta raskaaksi, syntyy ihmiseksi ja sitten uhraa itse itsensä itselleen.
John Steinbeckin Vihan hedelmät.
Kaikki ne kirjat kouluaikoina, missä takakansi ja ehkä maksimissaan joku etusivun intro kertoi kirjasta kaiken oleellisen. Niitä ei tarvinnut lukea, kun piti kirjoittaa lukemastaan kirjasta arvostelu.
Luen paljon. Yhtäkkiä tuli mieleeni Annie Prouxin Laivauutisia.
Jos pitää vain yksi kirja mainita, niin olkoon se Douglas Adamsin Linnunradan käsikirja liftareille. Huumoria ja nerokasta eksistentiaalista pohdintaa, yhteiskuntakritiikkiä ja vaikka mitä. Ja ajankohtainen edelleen, jos miettii vaikka tätä sitaattia presidentistä: "To summarize the summary: anyone who is capable of getting themselves made President should on no account be allowed to do the job."
Intian bandiittikuningattaren muistelmat, Minä, Phoolan Devi.
Monte Christon kreivi