Miksi ateistit perustelevat joulunviettoa sen pakanallisilla juurilla?
Eikö kansakuntamme terävimmät älyköt tiedä ettei pakanallinen tarkoita ateistista :D
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ateistit perustele joulunviettoa sen pakanallisia juurilla, vaan käyttävät pakanallisia juuria ja raamatullisia ristiriitoja esimerkkinä miksi joululla ei ole _mitään_ tekemistä kristinuskon kanssa. Ja syy miksi moni tuntee tarvetta tehdä näin, on koska niin moni uskovainen elää harhaluulossa ettei ateisti saisi juhlia joulua koska se olisi mukamas kristitty juhla, vaikka näin ei ole eikä ole koskaan ollutkaan. Kaikki edes vähänkin sivistyneet ihmisethän tietävät, ettei Jeesus edes syntynyt joulukuussa, vaan ihan raamatun omien oppien mukaan Jeesuksen syntymä-aika ajoittuu syys-lokakuun aikoihin.
Kova ristiriita sinulla ja #46:lla motiiveissa. Sinä jo tunnet tarvetta väittää, että joululla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa, vaikka on ihan selvää että on. Jo pelkästään sen takia, että kristityt viettävät jouluna Jeesuksen syntymän muistojuhlaa. Muistojuhlaa voi viettää milloin vaan, ja me olemme symbolisista syistä valinneet vuoden pimeimmän ajan muistaaksemme Valomme saapumista maailmaan. Ei muistojuhlaa tarvitse varsinaisena syntymäpäivänä viettää, etenkin kun kukaan ei tiedä mikä se oli.
Mikään ei muuta sitä faktaa että joulu ei ole kristittyjen keksimä, eikä kristityillä ole mitään morralista yksinoikeutta sen viettämiseen. Siitähänän nämä keskustelut aina alkaa kun laupias kristitty yrittää omia joulun itselleen. Sinulla taitaa olla aika yksinäinen joulu, kun pitää kehitellä tällainen riitelyketju ihan tyhjästä?
Ei kukaan kristitty väitäkään, että joulun ajankohtaan osuvat ei-kristilliset joulut ovat kristittyjen keksimää. Sen sijaan kristityt katsovat, että kristillinen joulu on kristillinen juhla. Menikö tämä lopultakin perille. Minä omin itselleni kristillisen joulun. Jos sinä haluat juhlia samaan aikaan jotain pakanallista taivaanseisausta, niin ei se ole minulta pois. Lakkaa kuitenkin nyyhkimästä, että sinun juhlasi on ryöstetty, kun ihan vapaasti voit juhlia mitä lystäät minä tahansa päivänä haluatkin.
Ryhtyisinköhän minä sitten juhlimaan Jeesuksen syntymäpäivää syys-lokakuun vaihteessa? Eikö kuulostakin pöljältä?
Ellet ole kristitty, niin oudoltahan se kuulostaisi. Jos olet kristitty, niin ei. Jeesuksen maailmaansaapumista voi muistaa aina. Muistojuhlahan joulukin kristityille on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ristiuskovaiset käyttävät symbolinaan teloitusvälinettä, eikö se oo aika perverssiä semmonen?
Taidat kyllä tietää siihen jo vastauksen, mutta haluat pilkata sen minkä pystyt, joten siksi kysyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, joten en tiedä, onko joku jo sanonut tän, mutta siis olen ateisti (uskonnoton) ja siksi saan käyttää ihan minkä vaan uskonnon perinteitä joulunvietossani, jos niistä tykkään. Eli voin ottaa rusinat pullista, minun ei tarvi tehdä mitään ikäviä asioita, joita noihin uskontoihin kuuluu, kivat perinnejutut vaan. Suosittelen kaikille! Luopukaa tylsien uskontojenne kurjista puolista ja pitäkää vain kivat! Näin meillä kaikilla on hauskempaa.
Mutta me agnostikot ja ateistit emme saisi viettää joulukuun 24. päivää tuolla tavalla, koska...?
Kyse ei ole siitä ettet saa, mutta se menee vähän samaan sarjaan kuin että eid-el-adhana viiltäisit vuohen kaulaa auki. Saat toki niin tehdä, mutta ymmärrät varmaan että se herättää kysymyksiä.
Kovin ristiriitaisia viestejä. Yhdessä viestissä lanttulaatikon syömiseni ei ole ongelma, toisessa se on sama asia kuin vuohen kosher-teurastaminen islamilaisena juhlapäivänä.
No, en jaksa vängätä, vietän joulua kuten yli 50:nä aiempanakin vuonna syömällä, saunomalla, käymällä hautausmaalla ja antamalla lahjoja läheisilleni.
Tai no, siihen kysymykseen vielä toivoisin vastausta palstan kristity(i)ltä evankeliumin levittäjältä, että onko hän opiskellut teologiaa. Itselleni olisi mahdoton ajatus kääntyä johonkin uskoon ilman että perehtyisin sen uskonnon historiaan ja tieteellisen tiedon perusteisiin.
Vierailija kirjoitti:
He jotka vaativat esim kouluihin uskonnottomia joulujuhlia - miksi he ylipäänsä viettävät joulua ollenkaan, millään tavalla? Pitääkö Suvi-Petterin saada lahjoja?
Jouluna juhlitaan Jeesuksen syntymää. Ilman tätä ei ole joulua.
Oletko oikeasti noin tyhmä vai provoatko? Ihmiset viettävät joulua eri syistä, näin on ollut kautta historian.
Julkipakana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kastettu, eli teoriassa en ole pakana vaikka olen ateisti.
En perustele pakanuudella, vaan omalla kulttuurillani. Minun juurensa ovat lutetilaisuudessa ja sen tavat kuuluu tapoihini. Uskominen ei. Esim joulukirkko on hieno tapahtuma, muttei hengellinen kokemus.Kirkkohistoria on toki mielenkiintoista kuten paavien valtataistelut, mutta minua on aina oudoksuttanut kristinuskon syyllistävä ajattelu ihmisestä jonkinlaisena "heikkona syntisenä". Lisäksi asioihin pitää pyrkiä vaikuttamaan tässä maailmassa eikä haaveilla jostain epämääräisestä "tuonpuoleisesta".
Tuohan on ihan klassinen tapa manipuloida toista. Ekaksi viedä haukkumalla toiselta itsetunto "Et ole mitään." Sitten saada toinen tanssimaan oman pillin mukaan: "Mutta minua seuraamalla voit edes olla heijastuma jumalaisesta."
Vierailija kirjoitti:
He jotka vaativat esim kouluihin uskonnottomia joulujuhlia - miksi he ylipäänsä viettävät joulua ollenkaan, millään tavalla? Pitääkö Suvi-Petterin saada lahjoja?
Kymmenen sivua teille kristityille on koitettu rautalangasta vääntää, että joulussa ei ole kyse jessen syntymästä, vaan talvipäivän seisauksesta ja valon lisääntymisestä. Siis todellisesta luonnon ilmiöstä. Tätä saavat kaikki juhlia. Suomessa on tapana ollut juhlia syömällä kinkkua, lanttulaatikkoa ja piparkakkuja ja antamalla lahjoja. Mikään näistä ei ole kristillinen perinne. Meidän ateistiperhe ei käy joulukirkossa, lue evankeliumia, laula uskonnollisia lauluja eikä koristele kotia uskonnollisella kuvastolla. Meidän joulu ei ole uskonnollinen juhla.
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Mun tuntemani ateistit käyttävät pakanauskonnot argumenttia yleensä vain silloin, kun vastapuoli on aloittanut keskustelun "ateistit eivät saisi viettää joulua koska kristinusko" -argumentilla. Tällöin minusta on ihan ymmärrettävää muistuttaa, että ei se joulunajan juhla alunperin kovin kristillinen ole.
Aivan totta parahin herbert, pitäisi sanoa että ateistit eivät saisi viettää joulua koska uskonto.
Miksi sinusta noin pitäisi sanoa? Sittenhän kai pitäisi sanoa kristityille, että he eivät saa viettää joulua, koska se on alunperin ei-kristillinen juhla. Sinäkö haluaisit noin sanoa toiselle ihmiselle, joka ei muuta kaipaa kuin viettää rauhallisen joulun rakkaimpiensa kanssa? En minä vaan haluaisi. Minä suon joulun vieton ihan jokaiselle, joka sitä haluaa viettää, uskontoon ja maailmankatsomukseen katsomatta.
0len viettänyt uskonnotonta joulua perheeni kanssa ja kristillistä joulua mieheni vanhempien ja suvun kanssa. Aina on ollut mukavaja rauhallinen joulu. Anopin kanssa kävin jouluaamuna kirkossa. Kaunis, rauhoittava ja harras tunnelma sielläkin oli. Joku soitti kulkusia kirkkopolun varrella ja se oli minusta erityisen kivaa. Joskus käydään haudoilla, joskus ei. Joululauluja kuunnellaan radiosta aina ja Raskasta joulua joko keikalla tai telkkarista kuuluu jo perinteeseen. Mun lempijoululauluja ovat Tonttu, Heinillä härkien ja Kello löi jo viisi. Mieheni tykkää Sylvian joululaulusta ja Varpusesta jouluaamuna eniten. Joulumaa on kiva meistä molemmista. Joskus on kuusi ja joskus ei. Joskus on enemmän lahjoja ja joskus ei ollenkaan. Aina on kuitenkin kivaa.
Hauskaa joulua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, joten en tiedä, onko joku jo sanonut tän, mutta siis olen ateisti (uskonnoton) ja siksi saan käyttää ihan minkä vaan uskonnon perinteitä joulunvietossani, jos niistä tykkään. Eli voin ottaa rusinat pullista, minun ei tarvi tehdä mitään ikäviä asioita, joita noihin uskontoihin kuuluu, kivat perinnejutut vaan. Suosittelen kaikille! Luopukaa tylsien uskontojenne kurjista puolista ja pitäkää vain kivat! Näin meillä kaikilla on hauskempaa.
Mutta me agnostikot ja ateistit emme saisi viettää joulukuun 24. päivää tuolla tavalla, koska...?
Kyse ei ole siitä ettet saa, mutta se menee vähän samaan sarjaan kuin että eid-el-adhana viiltäisit vuohen kaulaa auki. Saat toki niin tehdä, mutta ymmärrät varmaan että se herättää kysymyksiä.
Kovin ristiriitaisia viestejä. Yhdessä viestissä lanttulaatikon syömiseni ei ole ongelma, toisessa se on sama asia kuin vuohen kosher-teurastaminen islamilaisena juhlapäivänä.
Olet varmaan yli 50 vuoden aikana huomannut, että ihmisillä on eri mielipiteitä. Se selittää ristiriitaiset vastaukset. Et edes saisi olettaa saavasi täältä yhden konsolitoidun vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen sivua teille kristityille on koitettu rautalangasta vääntää, että joulussa ei ole kyse jessen syntymästä, vaan talvipäivän seisauksesta ja valon lisääntymisestä. Siis todellisesta luonnon ilmiöstä. Tätä saavat kaikki juhlia. Suomessa on tapana ollut juhlia syömällä kinkkua, lanttulaatikkoa ja piparkakkuja ja antamalla lahjoja. Mikään näistä ei ole kristillinen perinne. Meidän ateistiperhe ei käy joulukirkossa, lue evankeliumia, laula uskonnollisia lauluja eikä koristele kotia uskonnollisella kuvastolla. Meidän joulu ei ole uskonnollinen juhla.
Misäthän löytyisi tarpeeksi rautalankaa, jotta sinä hyväksyisit sen että kristillinen joulu on olemassa ja kristityt viettävät sitä. Ihan sinulta tai ateistiperheeltäsi lupaa kysymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä uskovaisia kirvelee se fakta, että ovat ryöstäneet nämä pyhät toisilta ja liimanneet omat kekkulointinsa sen päälle. Lopettakaa nyt ensi alkuun siitä joulusta puhuminen ja puhukaa tosiaan siitä kristusmessusta edes, kuten tässäkin ketjussa jo mainittu.
Eikä vaan pyhät. Suomessakin on rakennettu kirkot vanhojen palvontapaikkojen päälle.
Entä sitten? Niiden vanhojen käyttäjät ovat kuolleet ja unohtuneet aikapäiviä sitten.
Ei me mitään kuolleita olla, itseäni risoo kristittyjen joulun vietto. Millä oikeudella he kuvittelevat oman jumalansa olevan oikeutetumpi kuin minun jumalattareni?
Samoin. Suomessa on arviolta vähintään satoja suomenuskoisia, vain pieni osa on järjestäytynyt. Päälle tulevat aasainuskoiset ym.
Kristinusko on vain ohimenevä muoti-ilmiö. Ei aavikkojumala pohjoisen metsissä kestä vaikka miten mesoaa.
Suomenusko ei ole kirjauskonto jossa olisi tiukasti määritelty oikea oppi. Myös ateistit ovat tervetulleita kutsumaan itseään suomenuskoiseksi, esim. jos pitävät kekrin vietosta, arvostavat juuriaan ja kokevat pyhyyttä luonnossa.
Kristityt, koska te alatte rakastamaan lähimmäisiänne sellaisina kuin he ovat: ilman tarvetta käännyttää tai kiusata niitä jotka eivät halua kääntyä?
t.suomenuskoinen
Juuri näin. Jos me emme saa juhlia edes meidän omaa joulua, niin onko meidän sitten pakko alkaa juhlia jouluisin vaikka sitten sen kristityn lähetyssaarnaajan kohtaloa sillä suljetulla saarella?
Tuo "suomenuskoinen" pääsi juuri irvimästä kristittyjä uhriutumisesta ja nyt sinä sitten vedät uhriutumisen kolmanteen potenssiin. Eikö tästä ketjusta ole jo sinulle käynyt ilmi, että juhli mitä juhlit?
Ei se saarijuttu ollut pakanoille mitään uhriutumista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä uskovaisia kirvelee se fakta, että ovat ryöstäneet nämä pyhät toisilta ja liimanneet omat kekkulointinsa sen päälle. Lopettakaa nyt ensi alkuun siitä joulusta puhuminen ja puhukaa tosiaan siitä kristusmessusta edes, kuten tässäkin ketjussa jo mainittu.
Eikä vaan pyhät. Suomessakin on rakennettu kirkot vanhojen palvontapaikkojen päälle.
Entä sitten? Niiden vanhojen käyttäjät ovat kuolleet ja unohtuneet aikapäiviä sitten.
Ei me mitään kuolleita olla, itseäni risoo kristittyjen joulun vietto. Millä oikeudella he kuvittelevat oman jumalansa olevan oikeutetumpi kuin minun jumalattareni?
Samoin. Suomessa on arviolta vähintään satoja suomenuskoisia, vain pieni osa on järjestäytynyt. Päälle tulevat aasainuskoiset ym.
Kristinusko on vain ohimenevä muoti-ilmiö. Ei aavikkojumala pohjoisen metsissä kestä vaikka miten mesoaa.
Suomenusko ei ole kirjauskonto jossa olisi tiukasti määritelty oikea oppi. Myös ateistit ovat tervetulleita kutsumaan itseään suomenuskoiseksi, esim. jos pitävät kekrin vietosta, arvostavat juuriaan ja kokevat pyhyyttä luonnossa.
Kristityt, koska te alatte rakastamaan lähimmäisiänne sellaisina kuin he ovat: ilman tarvetta käännyttää tai kiusata niitä jotka eivät halua kääntyä?
t.suomenuskoinen
Juuri näin. Jos me emme saa juhlia edes meidän omaa joulua, niin onko meidän sitten pakko alkaa juhlia jouluisin vaikka sitten sen kristityn lähetyssaarnaajan kohtaloa sillä suljetulla saarella?
Tuo "suomenuskoinen" pääsi juuri irvimästä kristittyjä uhriutumisesta ja nyt sinä sitten vedät uhriutumisen kolmanteen potenssiin. Eikö tästä ketjusta ole jo sinulle käynyt ilmi, että juhli mitä juhlit?
Ei se saarijuttu ollut pakanoille mitään uhriutumista...
Toivottavasti tuo on edes provohenkistä tahallista väärinymmärtämistä, muuten epäilisin vakavasti älyllisiä edellytyksiäsi selvitä yhteiskunnassa yksinkertaisistakaan tehtävistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Misäthän löytyisi tarpeeksi rautalankaa, jotta sinä hyväksyisit sen että kristillinen joulu on olemassa ja kristityt viettävät sitä. Ihan sinulta tai ateistiperheeltäsi lupaa kysymättä.
Ohis. Se että sinä vietät joulua kristinuskon takia, ei tarkoita sitä, että myös muut tekevät niin. Joulu merkitsee eri ihmisille eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös me nyt sitten ollakaan pakanoita. Niinhän uskikset meitä tavallisesti kutsuu.
Ateisti on ateisti, pakana uskoo johonkin muuhun jumaluuteen kuin pakanaksi kutsuja.
Monet tapakristityt käyttävät haukkumasanana tuota pakana-sanaa. Yrittävät saada ateistin ärsyyntymään, mutta eivät ymmärrä, että se on pikemminkin kunnianosoitus tulla kutsutuksi pakanaksi.
Jotkut ateistijankuttajat ovat kyllä kuin jonkun fundamentalistilahkon jäseniä.
Aivan. Koen näitä ateistijankuttajia rasittavimmiksi kuin uskonlahkojen jäseniä. Jehovat jättävät yleensä rauhaan ja he ymmärtävät kun heille sanoo ei, sama mormoneilla. Nämä "eroakirkosta vapaa-ajattelijat" ovat sitten aivan eri maata. Kaikkia jotka haluavat vaalia jotain perinteitä niin haukutaan ja heitetään jotain typerää ivaa heitä kohtaan. Kaikesta valitetaan jossa on vähänkin jotain uskontoon liittyvää. 99% ihmisille on aivan yhdentekevää lauletaanko kouluissa suvivirttä tai mainitaanko Jeesuksen nimeä jossain, mutta teille jankuttajille se on niin vaikea niin vaikea pala. On se elämä rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piparkakut tais tulla Ruotsista tai jostain ulkoa. Pepparkakor ja silleen...
Ei ne mausteet ainakaan oo mitään suomalaisia muinaiskasveja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarkasmisi ei oikein pure. Edelleen kysyn, miksi se on kristityille ongelma, jos muutkin syövät jouluna lanttulaatikkoa. Kinkun ei ainakaan luulisi olevan ongelma, arvaat varmaan itsekin miksi. Joulukuusikin taisi olla aika harvinainen Lähi-idässä 2000 vuotta sitten, eikä saunojakaan tainnut olla joka torpassa.
Ja muistutan vielä, että nuokin joulunviettotavat liittyvät meillä nimenomaan jouluaattoon. Päivään, joka muualla kristillisessäkin maailmassa on normaali arkipäivä ja jolla ei ole yhtään mitään tekemistä Jeesuksen symbolisen syntymäpäivän kanssa.
Käytännössä Agnostikot ja Eitiestit voivat juhlia ihan joka päivä jos niin haluavat.
Minä vietän huomenna siitoksen päivää. Eli noin tarkalleen minut siitettiin 40 vuotta sitten ja kehityin äitini pillussa isäni siittiön työntymisen tuloksena.
Eli olemme meidän perheessä tavallaan luoneet uuden traditsioonin.
Miehenä olen perheen johtaja ja samalla Jumala. Minua arvostetaan.
Arvostus näkyy juhlapäivinä dissauksena. Lapseni tekevät asioita nurinkurin ja meidän perheessä roolit kääntyvät väärinpäin. Eli lapset ovat jumalia ja tekevät mitä haluavat. Äsken perheen nuorimmainen löi vasaralla heavy-kokoelmiani. Ei haittaa kun olen tallentanut levyt kovalevylle.
Juhlapyhinä pitää tehdä uhrauksia. Levyjen tappaminen on ihan hyvä.
Kun olen kännissä niin en kyllä helposti loukkaannu kepposista ja yleisestä dissailusta. Poika äsken kusi metsurin saappaisiini. Naureskelin vaan ja vein pakkaseen. Helposti kopistuu kun jiätyy. Huuhtelee sittne vedellä loput.
Äitee ja pappa ne kattelee tätä meitin perinnettä vähän pettyneinä. Heillä on lupa tuoda jeesusta meille ja ei me pahastella niiden tapoja. Joulupukkikin on tulossa kylään. Huomenna tulee pukki (vaimo laittautunut pukiksi) Illalla panen pukkia peppuun perinteiden mukaisesti. Tämä on meidän hauska perinne vaimon kanssa. Hän laittautuu mieheksi ja minä pitkätukkana olen vaan mä.
Tämmöstä meidän juleen kuuluu. Ei meillä ole mitään jeesus uskovaisia vastaan. Mamma ja pappa pitäköön jeesuksensa ja me pidetään siitoksen päivää. Mamman pillusta olen tullut ja vaimoni peppuun olen menevi. Tällästä meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytyisi tarpeeksi rautalankaa, jotta sinä ymmärtäisit, että kaikki eivät vietä joulua samasta kristillisestä syystä kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös me nyt sitten ollakaan pakanoita. Niinhän uskikset meitä tavallisesti kutsuu.
Ateisti on ateisti, pakana uskoo johonkin muuhun jumaluuteen kuin pakanaksi kutsuja.
Monet tapakristityt käyttävät haukkumasanana tuota pakana-sanaa. Yrittävät saada ateistin ärsyyntymään, mutta eivät ymmärrä, että se on pikemminkin kunnianosoitus tulla kutsutuksi pakanaksi.
Jotkut ateistijankuttajat ovat kyllä kuin jonkun fundamentalistilahkon jäseniä.
Aivan. Koen näitä ateistijankuttajia rasittavimmiksi kuin uskonlahkojen jäseniä. Jehovat jättävät yleensä rauhaan ja he ymmärtävät kun heille sanoo ei, sama mormoneilla. Nämä "eroakirkosta vapaa-ajattelijat" ovat sitten aivan eri maata. Kaikkia jotka haluavat vaalia jotain perinteitä niin haukutaan ja heitetään jotain typerää ivaa heitä kohtaan. Kaikesta valitetaan jossa on vähänkin jotain uskontoon liittyvää. 99% ihmisille on aivan yhdentekevää lauletaanko kouluissa suvivirttä tai mainitaanko Jeesuksen nimeä jossain, mutta teille jankuttajille se on niin vaikea niin vaikea pala. On se elämä rankkaa.
Eiköhän tässä keskustella siitä, saammeko me ei-kristityt viettää joulua vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Se että sinä vietät joulua kristinuskon takia, ei tarkoita sitä, että myös muut tekevät niin. Joulu merkitsee eri ihmisille eri asioita.
Kyllähän minä sen tiedän. Jos kerran maailmassa on 4300 uskontoa, niin tuohan on väistämätöntä. Joillekin tässä ketjussa vaan tuntuu olevan ylipääsemättömän tuskan takana myöntää, että joulu on myös kristillinen juhla. Heti alkaa tärisevä nyyhkytys, että olette varastaneet juhlapäivämme, miksi oi miksi sen meille teitte. Ja kova kiisto, että joulu ei voi olla kristillinen koska se on aiemmin ollut jotain muutakin. Tuo sinun pointtisi ei uppoa heihin mitenkään, huomaat sen ihan vaikka tätä ketjua lukemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytyisi tarpeeksi rautalankaa, jotta sinä ymmärtäisit, että kaikki eivät vietä joulua samasta kristillisestä syystä kuin sinä.
Olen jo ajat sitten tässäkin ketjussa myöntänyt tuon, mutta sinulla lienee vähän kosteat sytyttimet. Pyydä vaikka jos muijasi polkisi sinut käyntiin., kun itse et oikein anna kipinää.
Miksi ristiuskovaiset käyttävät symbolinaan teloitusvälinettä, eikö se oo aika perverssiä semmonen?