Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ateistit perustelevat joulunviettoa sen pakanallisilla juurilla?

Vierailija
23.12.2018 |

Eikö kansakuntamme terävimmät älyköt tiedä ettei pakanallinen tarkoita ateistista :D

Kommentit (182)

Vierailija
121/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vietän joulua jos haluan ja miten haluan, kunhan en loukkaa muita.

En nimittäin teeskentele eläväni jonkun satukirjan ja mielikuvitusolennon määräysten mukaisesti.

Elämäntavastasi ja arvomaailmastasiko tuo halveksiva ylemmyydentuntosi kumpuaa?

Enpä tiedä mitä halveksuvaa siinä on, jos ei koe oikeudekseen rajoittaa muiden tekemisiä.

Olipa kaikkien verkkokeskustelun pereinteiden mukaisesti erinomaisesti tarkoituksellisesti väärinymmärretty. Ihan varmasti tiesit mihin viittasin, mutta sitähän ei voinut tunnustaa, koska samalla joutuisit myöntämään että itsekin huomaat sen.

Vierailija
122/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhuu, voisiko joku selventää, mikä nyt lasketaan joulun viettämiseksi?

Ihan vakavissasiko kuvittelet saavasi tähän yksiselitteisen vastauksen? Joulun viettämistä on se miten kukin joulua viettää.

Miksi siis jonkun pitäisi perustella lanttulaatikkonsa syömistä jollekin?

Tietyllä tasolla ei tarvitsekaan. Toki se on erikoista, jos vaikkapa ateisti juhlii innokkasti diwalia ja eid-al-fitriä. Tavallaan sitä joutuu selittämään, kun ei ole omaan maailmankuvaansa liittyvästä juhlasta kuitenkaan.

Kyllä juhlin noita silloin kun asuin maassa jossa niitä juhlittiin. Ei ne minulle ole sen kummempia kuin juhlia toisten häitä tai synttäreitä. Itse järjestän mielelläni juhlia ystäville. Mitä milloinkin. Eli voisin laittaa id-juhlan, jolla ei sen syvällisempää tarkoitusta olisi kuin ystävänpäivällä tai nimipäivällä.

Onko joulun viettäminen kulttuurillista omimista?

Olen asunut islamilaisissa maissa vuosia, enkä koskaan juhlinut heidän juhliaan. En tehnyt sitä, koska en halunnut osallistua epäjumalan juhlintaan. Tuo vain kertoo sen, että suhtaudun oman Jumalani sanaan tiukemmin kuin sinä omasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluun ei kuulu kristillisyys, joulua on vietetty tuhansia vuosia, kauan ennen kuin kristity keksi siihen liittää jeesusvauvan.

Millonhan tämä menisi jeesusvouhottajille perille, joulu on talven juhla, valo alkaa jouluista lisääntymään. 

Jaaha, tiukka fanaatikko osui paikalle muistuttamaan, että tuollaisia vihaajiakin joukossamme on. Teitä on tulevaisuudessa aina vaan enemmän.

Vierailija
124/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä uskovaisia kirvelee se fakta, että ovat ryöstäneet nämä pyhät toisilta ja liimanneet omat kekkulointinsa sen päälle. Lopettakaa nyt ensi alkuun siitä joulusta puhuminen ja puhukaa tosiaan siitä kristusmessusta edes, kuten tässäkin ketjussa jo mainittu.

Tässä ketjussa käsitellään ateistien epäloogisuuksia. Eli miksi vietät joulua vaikka et ole kristitty etkä pakana? Viettääkö ateistit muidenkin uskontojen juhlia ominaan?

Koska muinaissuomalainen ja Skandinaavinen juhla on liittynyt Suomen pimeimpään aikaan ja siihen että elämä alkaa pikkuhiljaa taas voittamaan. Se pätee edelleen, on todella pimeää ja ikävää, on hienoa tuoda juhlaa pimeyteen.

Jeesuksen voit työntää per5eeseesi.

Suomen muinaisusko et ollut ateistinen uskonto, joten joulu ei täten ole ateistinen juhla edelleenkään.

Kukaan ateisti ei ole väittänytkään että joulu olisi ateistinen juhla. Se että joulu ei ole kristillistä alkuperää, ei tee siitä ateistista. Ylipäätään ateistiin ei sisälly mitään juhlia tai rituaaleja. Jos ateisti viettää joulua, niin se johtuu muusta kun hänen ateismistaan.

Suomenuskolla ei ole mitään ateismia vastaan ja on olemassa suomenuskoisia ateisteja. Olen tavannut parikin. Siinä että on ateisti ja suomenuskoinen ei ole mitään ristiriitaa, eikä ateisti-suomenuskoinen ole millään tavalla huonompi kuin polyteisti-suomenuskoinen. 

Tämmöiset lillukanvarret että pitäisi tarkkaan määritellä ja arvottaa uskomisensa ovat monoteismia. Sillä ei ole tekemistä suomenuskon kanssa. 

Koska ateisti siis voi olla suomenuskoinen, voivat muutkin ateistit minun puolestani viettää joulua iloisella mielellä ja lainata perinteitämme sen verran kuin haluavat. Olen ylpeä ja kiitollinen siitä että he näkevät perinteemme jatkamisen arvoiseksi ja heidän katsomukseensa sopeutuviksi.  Loppujen lopuksi se että kristitytkin tuntevat tarvetta saunoa, syödä perinneruokia, käydä suvun haudoilla ym. vain kertoo siitä ettei heillekään tule oikea joulu ilman synkretismiin turvautumista. :D Ymmärrän, kuulostaahan joulu ilman esikristillisiä perinteitä varsin ankealta. Onneksi meillä on rikas kansanperinne joka ei lopu kesken vaikka joku tulisi lainaamaan, eikä tarvetta kieltää ilonpitoa keneltäkään.

Kristillinen lähimmäisenrakkaus sen sijaan tuntuu olevan kovin niukkaa kun noin säännöstellä pitää ja painaa muita alas. Missäs sitä sanottiinkaan että sydämen kyllyydestä suu puhuu..?

t. suomenuskoinen

Kiitos, kun vahvistit ylemmyydentuntoisella viestilläsi, että koet juuri kristityt vastustajiksesi. Mekin tiedämme maailman vastustavan meitä, koska maailma on synnin ja kapinan vallassa ja vastustaa Kristusta.

Ole hyvä. Eikö olekin ärsyttävää, kun joku kohtelee sinua ylemmyydentuntoisesti? Suosittelen mietiskelemään tätä pidempäänkin, esim. ennen käännyttämään lähtemistä. 

Mitä kristittyihin vastustajina tulee, te aloititte. Väkivallalla. Ja kun olette joutuneet luopumaan väkivaltamonopolista, alkaa pöytään läiskyä uhriutumiskortti...

Ettei asia kuitenkaan jäisi epäselväksi: älkää imarrelko itseänne kuvittelemalla että pitäisimme teitä vastustajina. Minä henkilökohtaisesti en ainakaan pidä. Ei minun tarvitse vaivautua nostamaan pikkusormeanikaan teitä vastaan, ei lausua yhtään loitsua tuomaan teille mitään vahinkoa. Istun laavullani toivoen teille kaikkea hyvää, annan ajan kulua, päivän mennä ja toisen tulla. Kun tämän päivän männyntaimi on kasvanut ikihongaksi, teitä ei enää näillä main näy. Tikahtumisemme omaan mahdottomuuteenne on alkanut jo, ja hillitty aggressiivisuutesi on siitä vain yksi pieni merkki.

t. suomenuskoinen

Kuten jo sanoin, ketään en käännytä, mutta evankeliumista kerron. Sinulle se ilmeisesti on sitä käännyttämistä. Jos se sinua kiusaa, niin sille en mitään voi.

Sinulla ei ole mitään loitsua, joka oman mielesi ulkopuolella toimisi mitenkään, joten siitä ei huolta.

Älä pidättele hengitystäsi tikahtumistamme odotellessasi. Me tiedämme, että tulevaisuudessa olemme taas vainottuja, mutta tiedämme myös että meidän Kuninkaamme on todellinen maailman Herra. Kristus voi palata ennen kuin se männyntaimi kasvaa ikihongaksi, tai sitten ei. Sen kuitenkin tiedämme varmuudella, että me kristityt emme maailmasta mihinkään häviä, kun valo kerran tänne on tullut.

Oletko opiskellut teologiaa?

Vierailija
125/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluun ei kuulu kristillisyys, joulua on vietetty tuhansia vuosia, kauan ennen kuin kristity keksi siihen liittää jeesusvauvan.

Millonhan tämä menisi jeesusvouhottajille perille, joulu on talven juhla, valo alkaa jouluista lisääntymään. 

Kristus tuli valoksi maailmaan, miksi ei synttäreitä saisi viettää nyt, kovasti tuntuu häiritsevän ateisteja, pakanoita sekä uusjuutalaisia.

Vierailija
126/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kastettu, eli teoriassa en ole pakana vaikka olen ateisti.

En perustele pakanuudella, vaan omalla kulttuurillani. Minun juurensa ovat lutetilaisuudessa ja sen tavat kuuluu tapoihini. Uskominen ei. Esim joulukirkko on hieno tapahtuma, muttei hengellinen kokemus.

Koska vanhempani kuuluivat luterilaiseen kirkkoon, on minutkin vauvana kastettu mutta en voinut siinä iässä vielä suurimman vaikuttaa kyseiseen tapahtumaan. Silti oli jo 15-vuotiaana sen verran itsenäinen että jätin käymättä rippikoulun koska ei voinut ottaa pappien puheita ja Raamatun juttuja tosissani. Koska vihollinen pitää tuntea, minulla oli lukion päästötodistuksessa sekä historiasta että uskonnosta arvosana 10, ja opiskelin myöhemmin yliopistossa historiaa ja filosofiaa. Kirkosta erosin heti 18-vuotiaana, joten en ole koskaan maksanut kirkollisveroa.

Kirkkohistoria on toki mielenkiintoista kuten paavien valtataistelut, mutta minua on aina oudoksuttanut kristinuskon syyllistävä ajattelu ihmisestä jonkinlaisena "heikkona syntisenä". Lisäksi asioihin pitää pyrkiä vaikuttamaan tässä maailmassa eikä haaveilla jostain epämääräisestä "tuonpuoleisesta".

Mitä tulee pakana-sanaan niin sehän on kunnianimitys, ja huomattava osa länsimaisesta kulttuurista perustuu kreikkalais-roomalaiseen perinteeseen kuten monet sivistyssanat osoittavat. Esimerkiksi Sokrates, Platon ja Aristoteles olivat taatusti pakanoita, ja pakanoiden ansiosta länsimaissa on voinut kehittyä uskonnoista riippumatonfilosofia ja maallinen tiede, jossa asioita ei perustella millään Raamatun tai Koraanin kohdilla.

Vierailija
127/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhuu, voisiko joku selventää, mikä nyt lasketaan joulun viettämiseksi?

Ihan vakavissasiko kuvittelet saavasi tähän yksiselitteisen vastauksen? Joulun viettämistä on se miten kukin joulua viettää.

Miksi siis jonkun pitäisi perustella lanttulaatikkonsa syömistä jollekin?

Tietyllä tasolla ei tarvitsekaan. Toki se on erikoista, jos vaikkapa ateisti juhlii innokkasti diwalia ja eid-al-fitriä. Tavallaan sitä joutuu selittämään, kun ei ole omaan maailmankuvaansa liittyvästä juhlasta kuitenkaan.

Kyllä juhlin noita silloin kun asuin maassa jossa niitä juhlittiin. Ei ne minulle ole sen kummempia kuin juhlia toisten häitä tai synttäreitä. Itse järjestän mielelläni juhlia ystäville. Mitä milloinkin. Eli voisin laittaa id-juhlan, jolla ei sen syvällisempää tarkoitusta olisi kuin ystävänpäivällä tai nimipäivällä.

Onko joulun viettäminen kulttuurillista omimista?

Nimenomaan on. Pakanakulttuurin omimista. Christmasissa on sentään yritystä järjestää oma juhla. 

Vierailija
128/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, joten en tiedä, onko joku jo sanonut tän, mutta siis olen ateisti (uskonnoton) ja siksi saan käyttää ihan minkä vaan uskonnon perinteitä joulunvietossani, jos niistä tykkään. Eli voin ottaa rusinat pullista, minun ei tarvi tehdä mitään ikäviä asioita, joita noihin uskontoihin kuuluu, kivat perinnejutut vaan. Suosittelen kaikille! Luopukaa tylsien uskontojenne kurjista puolista ja pitäkää vain kivat! Näin meillä kaikilla on hauskempaa.

Vierailija
129/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nimittäin teeskentele eläväni jonkun satukirjan ja mielikuvitusolennon määräysten mukaisesti.

Enpä tiedä mitä halveksuvaa siinä on, jos ei koe oikeudekseen rajoittaa muiden tekemisiä.

Olipa kaikkien verkkokeskustelun pereinteiden mukaisesti erinomaisesti tarkoituksellisesti väärinymmärretty. Ihan varmasti tiesit mihin viittasin, mutta sitähän ei voinut tunnustaa, koska samalla joutuisit myöntämään että itsekin huomaat sen.

Voihan se olla, että koen ylemmyydentuntoa siitä etten koe oikeudekseni rajoittaa mielivaltaisesti toisten elämää mielikuvitusolentoon vetoamalla. Enemmän kuitenkin koen empatiaa heitä kohtaan joita ns. uskovaiset kohtelevat ns. uskonsa varjolla väärin.

Vierailija
130/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, joten en tiedä, onko joku jo sanonut tän, mutta siis olen ateisti (uskonnoton) ja siksi saan käyttää ihan minkä vaan uskonnon perinteitä joulunvietossani, jos niistä tykkään. Eli voin ottaa rusinat pullista, minun ei tarvi tehdä mitään ikäviä asioita, joita noihin uskontoihin kuuluu, kivat perinnejutut vaan. Suosittelen kaikille! Luopukaa tylsien uskontojenne kurjista puolista ja pitäkää vain kivat! Näin meillä kaikilla on hauskempaa.

Sarkasmisi ei oikein pure. Edelleen kysyn, miksi se on kristityille ongelma, jos muutkin syövät jouluna lanttulaatikkoa. Kinkun ei ainakaan luulisi olevan ongelma, arvaat varmaan itsekin miksi. Joulukuusikin taisi olla aika harvinainen Lähi-idässä 2000 vuotta sitten, eikä saunojakaan tainnut olla joka torpassa.

Vierailija
131/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmisi ei oikein pure. Edelleen kysyn, miksi se on kristityille ongelma, jos muutkin syövät jouluna lanttulaatikkoa. Kinkun ei ainakaan luulisi olevan ongelma, arvaat varmaan itsekin miksi. Joulukuusikin taisi olla aika harvinainen Lähi-idässä 2000 vuotta sitten, eikä saunojakaan tainnut olla joka torpassa.

Ja muistutan vielä, että nuokin joulunviettotavat liittyvät meillä nimenomaan jouluaattoon. Päivään, joka muualla kristillisessäkin maailmassa on normaali arkipäivä ja jolla ei ole yhtään mitään tekemistä Jeesuksen symbolisen syntymäpäivän kanssa.

Mutta me agnostikot ja ateistit emme saisi viettää joulukuun 24. päivää tuolla tavalla, koska...?

Vierailija
132/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla, että koen ylemmyydentuntoa siitä etten koe oikeudekseni rajoittaa mielivaltaisesti toisten elämää mielikuvitusolentoon vetoamalla. Enemmän kuitenkin koen empatiaa heitä kohtaan joita ns. uskovaiset kohtelevat ns. uskonsa varjolla väärin.

Double-down käynnissä näemmä.

Vierailija
133/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmisi ei oikein pure. Edelleen kysyn, miksi se on kristityille ongelma, jos muutkin syövät jouluna lanttulaatikkoa. K

No kun ei se ole. Miten tuo vastaus pitää sinulle tavuttaa, että noteeraat sen?

Vierailija
134/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä uskovaisia kirvelee se fakta, että ovat ryöstäneet nämä pyhät toisilta ja liimanneet omat kekkulointinsa sen päälle. Lopettakaa nyt ensi alkuun siitä joulusta puhuminen ja puhukaa tosiaan siitä kristusmessusta edes, kuten tässäkin ketjussa jo mainittu.

Eikä vaan pyhät. Suomessakin on rakennettu kirkot vanhojen palvontapaikkojen päälle. 

Entä sitten? Niiden vanhojen käyttäjät ovat kuolleet ja unohtuneet aikapäiviä sitten.

Ei me mitään kuolleita olla, itseäni risoo kristittyjen joulun vietto. Millä oikeudella he kuvittelevat oman jumalansa olevan oikeutetumpi kuin minun jumalattareni?

Samoin. Suomessa on arviolta vähintään satoja suomenuskoisia, vain pieni osa on järjestäytynyt. Päälle tulevat aasainuskoiset ym.

Kristinusko on vain ohimenevä muoti-ilmiö. Ei aavikkojumala pohjoisen metsissä kestä vaikka miten mesoaa. 

Suomenusko ei ole kirjauskonto jossa olisi tiukasti määritelty oikea oppi. Myös ateistit ovat tervetulleita kutsumaan itseään suomenuskoiseksi, esim. jos pitävät kekrin vietosta, arvostavat juuriaan ja kokevat pyhyyttä luonnossa.

Kristityt, koska te alatte rakastamaan lähimmäisiänne sellaisina kuin he ovat: ilman tarvetta käännyttää tai kiusata niitä jotka eivät halua kääntyä? 

t.suomenuskoinen

Juuri näin. Jos me emme saa juhlia edes meidän omaa joulua, niin onko meidän sitten pakko alkaa juhlia jouluisin vaikka sitten sen kristityn lähetyssaarnaajan kohtaloa sillä suljetulla saarella?

Vierailija
135/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta me agnostikot ja ateistit emme saisi viettää joulukuun 24. päivää tuolla tavalla, koska...?

Kyse ei ole siitä ettet saa, mutta se menee vähän samaan sarjaan kuin että eid-el-adhana viiltäisit vuohen kaulaa auki. Saat toki niin tehdä, mutta ymmärrät varmaan että se herättää kysymyksiä.

Vierailija
136/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä vaan pyhät. Suomessakin on rakennettu kirkot vanhojen palvontapaikkojen päälle. 

Entä sitten? Niiden vanhojen käyttäjät ovat kuolleet ja unohtuneet aikapäiviä sitten.

Ei me mitään kuolleita olla, itseäni risoo kristittyjen joulun vietto. Millä oikeudella he kuvittelevat oman jumalansa olevan oikeutetumpi kuin minun jumalattareni?

Samoin. Suomessa on arviolta vähintään satoja suomenuskoisia, vain pieni osa on järjestäytynyt. Päälle tulevat aasainuskoiset ym.

Kristinusko on vain ohimenevä muoti-ilmiö. Ei aavikkojumala pohjoisen metsissä kestä vaikka miten mesoaa. 

Suomenusko ei ole kirjauskonto jossa olisi tiukasti määritelty oikea oppi. Myös ateistit ovat tervetulleita kutsumaan itseään suomenuskoiseksi, esim. jos pitävät kekrin vietosta, arvostavat juuriaan ja kokevat pyhyyttä luonnossa.

Kristityt, koska te alatte rakastamaan lähimmäisiänne sellaisina kuin he ovat: ilman tarvetta käännyttää tai kiusata niitä jotka eivät halua kääntyä? 

t.suomenuskoinen

Totta. Mahtoiko Jesse edes kävellä vetten päällä, ettei vaan ollut hyvin suolainen meri tai kuumuudessa haihtunut lätäkkö?

Vierailija
137/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.suomenuskoinen

Juuri näin. Jos me emme saa juhlia edes meidän omaa joulua, niin onko meidän sitten pakko alkaa juhlia jouluisin vaikka sitten sen kristityn lähetyssaarnaajan kohtaloa sillä suljetulla saarella?

Tuo "suomenuskoinen" pääsi juuri irvimästä kristittyjä uhriutumisesta ja nyt sinä sitten vedät uhriutumisen kolmanteen potenssiin. Eikö tästä ketjusta ole jo sinulle käynyt ilmi, että juhli mitä juhlit?

Vierailija
138/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

He jotka vaativat esim kouluihin uskonnottomia joulujuhlia - miksi he ylipäänsä viettävät joulua ollenkaan, millään tavalla? Pitääkö Suvi-Petterin saada lahjoja?

Jouluna juhlitaan Jeesuksen syntymää. Ilman tätä ei ole joulua.

Vierailija
139/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi Räsäsen saatte pitää, mutta joulua ette meiltä vie!

Vierailija
140/182 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ateistit perustele joulunviettoa sen pakanallisia juurilla, vaan käyttävät pakanallisia juuria ja raamatullisia ristiriitoja esimerkkinä miksi joululla ei ole _mitään_ tekemistä kristinuskon kanssa. Ja syy miksi moni tuntee tarvetta tehdä näin, on koska niin moni uskovainen elää harhaluulossa ettei ateisti saisi juhlia joulua koska se olisi mukamas kristitty juhla, vaikka näin ei ole eikä ole koskaan ollutkaan. Kaikki edes vähänkin sivistyneet ihmisethän tietävät, ettei Jeesus edes syntynyt joulukuussa, vaan ihan raamatun omien oppien mukaan Jeesuksen syntymä-aika ajoittuu syys-lokakuun aikoihin.

Kova ristiriita sinulla ja #46:lla motiiveissa. Sinä jo tunnet tarvetta väittää, että joululla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa, vaikka on ihan selvää että on. Jo pelkästään sen takia, että kristityt viettävät jouluna Jeesuksen syntymän muistojuhlaa. Muistojuhlaa voi viettää milloin vaan, ja me olemme symbolisista syistä valinneet vuoden pimeimmän ajan muistaaksemme Valomme saapumista maailmaan. Ei muistojuhlaa tarvitse varsinaisena syntymäpäivänä viettää, etenkin kun kukaan ei tiedä mikä se oli.

Mikään ei muuta sitä faktaa että joulu ei ole kristittyjen keksimä, eikä kristityillä ole mitään morralista yksinoikeutta sen viettämiseen. Siitähänän nämä keskustelut aina alkaa kun laupias kristitty yrittää omia joulun itselleen. Sinulla taitaa olla aika yksinäinen joulu, kun pitää kehitellä tällainen riitelyketju ihan tyhjästä?

Ei kukaan kristitty väitäkään, että joulun ajankohtaan osuvat ei-kristilliset joulut ovat kristittyjen keksimää. Sen sijaan kristityt katsovat, että kristillinen joulu on kristillinen juhla. Menikö tämä lopultakin perille. Minä omin itselleni kristillisen joulun. Jos sinä haluat juhlia samaan aikaan jotain pakanallista taivaanseisausta, niin ei se ole minulta pois. Lakkaa kuitenkin nyyhkimästä, että sinun juhlasi on ryöstetty, kun ihan vapaasti voit juhlia mitä lystäät minä tahansa päivänä haluatkin.

Ryhtyisinköhän minä sitten juhlimaan Jeesuksen syntymäpäivää syys-lokakuun vaihteessa? Eikö kuulostakin pöljältä?