Miksi ateistit perustelevat joulunviettoa sen pakanallisilla juurilla?
Eikö kansakuntamme terävimmät älyköt tiedä ettei pakanallinen tarkoita ateistista :D
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä uskovaisia kirvelee se fakta, että ovat ryöstäneet nämä pyhät toisilta ja liimanneet omat kekkulointinsa sen päälle. Lopettakaa nyt ensi alkuun siitä joulusta puhuminen ja puhukaa tosiaan siitä kristusmessusta edes, kuten tässäkin ketjussa jo mainittu.
Tässä ketjussa käsitellään ateistien epäloogisuuksia. Eli miksi vietät joulua vaikka et ole kristitty etkä pakana? Viettääkö ateistit muidenkin uskontojen juhlia ominaan?
Koska muinaissuomalainen ja Skandinaavinen juhla on liittynyt Suomen pimeimpään aikaan ja siihen että elämä alkaa pikkuhiljaa taas voittamaan. Se pätee edelleen, on todella pimeää ja ikävää, on hienoa tuoda juhlaa pimeyteen.
Jeesuksen voit työntää per5eeseesi.Suomen muinaisusko et ollut ateistinen uskonto, joten joulu ei täten ole ateistinen juhla edelleenkään.
Kukaan ateisti ei ole väittänytkään että joulu olisi ateistinen juhla. Se että joulu ei ole kristillistä alkuperää, ei tee siitä ateistista. Ylipäätään ateistiin ei sisälly mitään juhlia tai rituaaleja. Jos ateisti viettää joulua, niin se johtuu muusta kun hänen ateismistaan.
Suomenuskolla ei ole mitään ateismia vastaan ja on olemassa suomenuskoisia ateisteja. Olen tavannut parikin. Siinä että on ateisti ja suomenuskoinen ei ole mitään ristiriitaa, eikä ateisti-suomenuskoinen ole millään tavalla huonompi kuin polyteisti-suomenuskoinen.
Tämmöiset lillukanvarret että pitäisi tarkkaan määritellä ja arvottaa uskomisensa ovat monoteismia. Sillä ei ole tekemistä suomenuskon kanssa.
Koska ateisti siis voi olla suomenuskoinen, voivat muutkin ateistit minun puolestani viettää joulua iloisella mielellä ja lainata perinteitämme sen verran kuin haluavat. Olen ylpeä ja kiitollinen siitä että he näkevät perinteemme jatkamisen arvoiseksi ja heidän katsomukseensa sopeutuviksi. Loppujen lopuksi se että kristitytkin tuntevat tarvetta saunoa, syödä perinneruokia, käydä suvun haudoilla ym. vain kertoo siitä ettei heillekään tule oikea joulu ilman synkretismiin turvautumista. :D Ymmärrän, kuulostaahan joulu ilman esikristillisiä perinteitä varsin ankealta. Onneksi meillä on rikas kansanperinne joka ei lopu kesken vaikka joku tulisi lainaamaan, eikä tarvetta kieltää ilonpitoa keneltäkään.
Kristillinen lähimmäisenrakkaus sen sijaan tuntuu olevan kovin niukkaa kun noin säännöstellä pitää ja painaa muita alas. Missäs sitä sanottiinkaan että sydämen kyllyydestä suu puhuu..?
t. suomenuskoinen
Kiitos, kun vahvistit ylemmyydentuntoisella viestilläsi, että koet juuri kristityt vastustajiksesi. Mekin tiedämme maailman vastustavan meitä, koska maailma on synnin ja kapinan vallassa ja vastustaa Kristusta.
Huhuu, voisiko joku selventää, mikä nyt lasketaan joulun viettämiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Ihan vakavissasiko kuvittelet saavasi tähän yksiselitteisen vastauksen? Joulun viettämistä on se miten kukin joulua viettää.
Vietän joulua jos haluan ja miten haluan, kunhan en loukkaa muita.
En nimittäin teeskentele eläväni jonkun satukirjan ja mielikuvitusolennon määräysten mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
En nimittäin teeskentele eläväni jonkun satukirjan ja mielikuvitusolennon määräysten mukaisesti.
Elämäntavastasi ja arvomaailmastasiko tuo halveksiva ylemmyydentuntosi kumpuaa?
Kylläpä on taas typerä ketju. Ihan tiedoksi, että "ev.lut." ei ole yhtä kuin kristitty. Todennäköisemmin suurimmat kristityt ovat tässä maassa kirkon ulkopuolella eli kuuluvat esim. vapaakirkkoon tai helluntaiherätykseen. Kristitty ei siis ole "hlö joka on ev.lut. kirkon jäsen". Edes tällaisen faktan voisi opetella nämä ilmeisesti teini-ikäiset ateisteiksi itseään kutsuvat, jotka tuskin ymmärtävät sitäkään sanaa.
Tuli alkusivun pakanakeskustelusta mieleen uskovainen mummoni, jonka pähkinärasian olivat vallaneet mitkä lie mustat tuholaishyönteiset. Haukkui ne pakanoiksi ja kaatoi "tolua häntään ulukomuan mus limeille".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vakavissasiko kuvittelet saavasi tähän yksiselitteisen vastauksen? Joulun viettämistä on se miten kukin joulua viettää.
Miksi siis jonkun pitäisi perustella lanttulaatikkonsa syömistä jollekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyllä tasolla ei tarvitsekaan. Toki se on erikoista, jos vaikkapa ateisti juhlii innokkasti diwalia ja eid-al-fitriä. Tavallaan sitä joutuu selittämään, kun ei ole omaan maailmankuvaansa liittyvästä juhlasta kuitenkaan.
Olen kastettu, eli teoriassa en ole pakana vaikka olen ateisti.
En perustele pakanuudella, vaan omalla kulttuurillani. Minun juurensa ovat lutetilaisuudessa ja sen tavat kuuluu tapoihini. Uskominen ei. Esim joulukirkko on hieno tapahtuma, muttei hengellinen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä uskovaisia kirvelee se fakta, että ovat ryöstäneet nämä pyhät toisilta ja liimanneet omat kekkulointinsa sen päälle. Lopettakaa nyt ensi alkuun siitä joulusta puhuminen ja puhukaa tosiaan siitä kristusmessusta edes, kuten tässäkin ketjussa jo mainittu.
Tässä ketjussa käsitellään ateistien epäloogisuuksia. Eli miksi vietät joulua vaikka et ole kristitty etkä pakana? Viettääkö ateistit muidenkin uskontojen juhlia ominaan?
Koska muinaissuomalainen ja Skandinaavinen juhla on liittynyt Suomen pimeimpään aikaan ja siihen että elämä alkaa pikkuhiljaa taas voittamaan. Se pätee edelleen, on todella pimeää ja ikävää, on hienoa tuoda juhlaa pimeyteen.
Jeesuksen voit työntää per5eeseesi.Suomen muinaisusko et ollut ateistinen uskonto, joten joulu ei täten ole ateistinen juhla edelleenkään.
Kukaan ateisti ei ole väittänytkään että joulu olisi ateistinen juhla. Se että joulu ei ole kristillistä alkuperää, ei tee siitä ateistista. Ylipäätään ateistiin ei sisälly mitään juhlia tai rituaaleja. Jos ateisti viettää joulua, niin se johtuu muusta kun hänen ateismistaan.
Suomenuskolla ei ole mitään ateismia vastaan ja on olemassa suomenuskoisia ateisteja. Olen tavannut parikin. Siinä että on ateisti ja suomenuskoinen ei ole mitään ristiriitaa, eikä ateisti-suomenuskoinen ole millään tavalla huonompi kuin polyteisti-suomenuskoinen.
Tämmöiset lillukanvarret että pitäisi tarkkaan määritellä ja arvottaa uskomisensa ovat monoteismia. Sillä ei ole tekemistä suomenuskon kanssa.
Koska ateisti siis voi olla suomenuskoinen, voivat muutkin ateistit minun puolestani viettää joulua iloisella mielellä ja lainata perinteitämme sen verran kuin haluavat. Olen ylpeä ja kiitollinen siitä että he näkevät perinteemme jatkamisen arvoiseksi ja heidän katsomukseensa sopeutuviksi. Loppujen lopuksi se että kristitytkin tuntevat tarvetta saunoa, syödä perinneruokia, käydä suvun haudoilla ym. vain kertoo siitä ettei heillekään tule oikea joulu ilman synkretismiin turvautumista. :D Ymmärrän, kuulostaahan joulu ilman esikristillisiä perinteitä varsin ankealta. Onneksi meillä on rikas kansanperinne joka ei lopu kesken vaikka joku tulisi lainaamaan, eikä tarvetta kieltää ilonpitoa keneltäkään.
Kristillinen lähimmäisenrakkaus sen sijaan tuntuu olevan kovin niukkaa kun noin säännöstellä pitää ja painaa muita alas. Missäs sitä sanottiinkaan että sydämen kyllyydestä suu puhuu..?
t. suomenuskoinen
Kiitos, kun vahvistit ylemmyydentuntoisella viestilläsi, että koet juuri kristityt vastustajiksesi. Mekin tiedämme maailman vastustavan meitä, koska maailma on synnin ja kapinan vallassa ja vastustaa Kristusta.
Ole hyvä. Eikö olekin ärsyttävää, kun joku kohtelee sinua ylemmyydentuntoisesti? Suosittelen mietiskelemään tätä pidempäänkin, esim. ennen käännyttämään lähtemistä.
Mitä kristittyihin vastustajina tulee, te aloititte. Väkivallalla. Ja kun olette joutuneet luopumaan väkivaltamonopolista, alkaa pöytään läiskyä uhriutumiskortti...
Ettei asia kuitenkaan jäisi epäselväksi: älkää imarrelko itseänne kuvittelemalla että pitäisimme teitä vastustajina. Minä henkilökohtaisesti en ainakaan pidä. Ei minun tarvitse vaivautua nostamaan pikkusormeanikaan teitä vastaan, ei lausua yhtään loitsua tuomaan teille mitään vahinkoa. Istun laavullani toivoen teille kaikkea hyvää, annan ajan kulua, päivän mennä ja toisen tulla. Kun tämän päivän männyntaimi on kasvanut ikihongaksi, teitä ei enää näillä main näy. Tikahtumisemme omaan mahdottomuuteenne on alkanut jo, ja hillitty aggressiivisuutesi on siitä vain yksi pieni merkki.
t. suomenuskoinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyllä tasolla ei tarvitsekaan. Toki se on erikoista, jos vaikkapa ateisti juhlii innokkasti diwalia ja eid-al-fitriä. Tavallaan sitä joutuu selittämään, kun ei ole omaan maailmankuvaansa liittyvästä juhlasta kuitenkaan.
Ylläri pylläri: kaikkien juhlien ei tarvitse perustua omaan maailmankuvaan. Joskus voi vain pitää hauskaa. Suosittelen sinuakin kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämäntavastasi ja arvomaailmastasiko tuo halveksiva ylemmyydentuntosi kumpuaa?
Enpä tiedä mitä halveksuvaa siinä on, jos ei koe oikeudekseen rajoittaa muiden tekemisiä.
Joulu nykyisin on juhla jossa yhdistyvät monet perinteet ja vaikutteet useista kulttuureista ja kautta historian.
Tästä seurauksena se, ettei ole yhtä ja ainoaa oikeaa Joulunviettotapaa tai sitä yhtä oikeaa syytä Juhlimiseen. Vaikka omassa perheessäsi, kaveripiirissäsi tai vaikka seurakunnassasi olisikin opetettu Joululle selvät syyt ja tavat juhlimiseen, on hyvä ymmärtää että tavat ja perinteet Joulun vietolle voivat olla täysin erilaiset jo naapuritalossa.
Jokainen Joulua viettävä perustelee juhlimisen omista lähtökohdistaan ja näkökulmastaan. Joulu kun on jokaiselle jotakin. Vaikea sitä on yleisessä keskustelussa minkään yksittäisen ryhmittymän täysin itselleen omia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minä näissä uskovaisissa aina ihmettelen. Miksi pitää puuttua toisten asioihin? Ja miksi perustelevat omaa elämäänsä/toisten elämään puuttumista jollakin oppaalla/jumalalla, jonka lähempää tarkastelua eivät kuitenkaan sitten siedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä juhlin noita silloin kun asuin maassa jossa niitä juhlittiin. Ei ne minulle ole sen kummempia kuin juhlia toisten häitä tai synttäreitä. Itse järjestän mielelläni juhlia ystäville. Mitä milloinkin. Eli voisin laittaa id-juhlan, jolla ei sen syvällisempää tarkoitusta olisi kuin ystävänpäivällä tai nimipäivällä.
Onko joulun viettäminen kulttuurillista omimista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. suomenuskoinen
Ole hyvä. Eikö olekin ärsyttävää, kun joku kohtelee sinua ylemmyydentuntoisesti? Suosittelen mietiskelemään tätä pidempäänkin, esim. ennen käännyttämään lähtemistä.
Mitä kristittyihin vastustajina tulee, te aloititte. Väkivallalla. Ja kun olette joutuneet luopumaan väkivaltamonopolista, alkaa pöytään läiskyä uhriutumiskortti...
Ettei asia kuitenkaan jäisi epäselväksi: älkää imarrelko itseänne kuvittelemalla että pitäisimme teitä vastustajina. Minä henkilökohtaisesti en ainakaan pidä. Ei minun tarvitse vaivautua nostamaan pikkusormeanikaan teitä vastaan, ei lausua yhtään loitsua tuomaan teille mitään vahinkoa. Istun laavullani toivoen teille kaikkea hyvää, annan ajan kulua, päivän mennä ja toisen tulla. Kun tämän päivän männyntaimi on kasvanut ikihongaksi, teitä ei enää näillä main näy. Tikahtumisemme omaan mahdottomuuteenne on alkanut jo, ja hillitty aggressiivisuutesi on siitä vain yksi pieni merkki.
t. suomenuskoinen
Kuten jo sanoin, ketään en käännytä, mutta evankeliumista kerron. Sinulle se ilmeisesti on sitä käännyttämistä. Jos se sinua kiusaa, niin sille en mitään voi.
Sinulla ei ole mitään loitsua, joka oman mielesi ulkopuolella toimisi mitenkään, joten siitä ei huolta.
Älä pidättele hengitystäsi tikahtumistamme odotellessasi. Me tiedämme, että tulevaisuudessa olemme taas vainottuja, mutta tiedämme myös että meidän Kuninkaamme on todellinen maailman Herra. Kristus voi palata ennen kuin se männyntaimi kasvaa ikihongaksi, tai sitten ei. Sen kuitenkin tiedämme varmuudella, että me kristityt emme maailmasta mihinkään häviä, kun valo kerran tänne on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylläri pylläri: kaikkien juhlien ei tarvitse perustua omaan maailmankuvaan. Joskus voi vain pitää hauskaa. Suosittelen sinuakin kokeilemaan.
Olet aivan oikeassa. Mutta siitähän minä en puhunutkaan. Puhuin juhlimisesta oman maailmankuvan ulkopulisella tavalla. En minä ainakaan hauskaa halutessani rupea eid-al-adhan hengessä vuohelta kaulaa katkomaan. En sano, etteikö se sinusta voisi olla hauskinta hauskuutta, mutta vähän outoa se minusta olisi hauskuustarkoituksessa.
Jouluun ei kuulu kristillisyys, joulua on vietetty tuhansia vuosia, kauan ennen kuin kristity keksi siihen liittää jeesusvauvan.
Millonhan tämä menisi jeesusvouhottajille perille, joulu on talven juhla, valo alkaa jouluista lisääntymään.
Noh, jos jotenkin pitää selittää, niin pidän jumalien olemassaoloa epätodennäköisenä. En kuitenkaan mistään voi tietää, onko niitä olemassa vai ei, joten vastaukseni on savolainen: voip olla mutta voip olla olemattakin. Hauska fakta: ennen olin ihan täysi uskovainen ja uskoin nimenomaan kristinuskon jumalaan. Sitten aloin ajatella eri tavalla ja haastaa maailmassa aivan kaiken.
Ja miksi itse vietän joulua vielä nykyäänkin: se on suvussani perinne. Mutta pärjäisin mainiosti ilmankin, mitään ns joulufiilistä minulla ei enää ole. Enkä sitä kaipaakaan, minusta on hauskaa vain viettää aikaa suvun kanssa :)