Onko sairaalan henkilökunnalla oikeus
olla antamatta vauvalle lisämaitoa? Tai sanoa, ettei pullosta saa juottaa, vaan täytyy hörpyttää mukista?
Kommentit (54)
imetys on sellainen asia, johon ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa vastausta. Eli imetys on puhtaasti henkilökohtainen asia, eikä mun mielestä henkilökunnalla ole oikeutta yrittää pakottaa äitiä imettämään, jos hän ei vaikka halua. Sairaalassa ollaan vain muutama päivä, joten kuvitteleeko ne saavansa äidin aivopestyä sinä aikana?
Ja vaikka äiti haluaisikin imettää, mutta maito ei lähde heti nousemaan, on mun mielestä äidillä oikeus valita, seurataanko ensin vauvan painoa ja verensokereita piikittämällä vai annetaanko suoraan lisämaitoa. Kuten äidin valinta on myöskin se, annetaanko maitoo pullosta vai mukista sekä saako lapsi tuttia vai ei.
Mun esikoiselle annettiin Jorvissa lisämaitoa ihan suosiolla. Kyseessä oli yli 4kg vauva eikä mun maito lähtenyt nousemaan kuin vasta kolmantena päivänä. Musta ois ollut ihan järjetöntä seurailla sokereita, ei tuon kokoinen vauva pärjää kolmea päivää ilman maitoa. Lisämaito annettiin pullosta ja silti imetys käynnistyi ihan hyvin.
Toivottavasti niillä on oikeus tomia niin kuin ammattilaisina parhaaksi katsovat.
Minä en halua, että lapselleni annetaan lisämaitoa ja jos jostain syystä olisikin pakko antaa, niin hörpyttämällä. Tuttipulloa ei saa nataa.
Mutta vaikeeta on ollu vastustaa. Tai kahden ekan kanssa pienessä synnytyssairaalassa onnistui hyvin, mutta kolmannen kanssa isossa on aika vaikea vahtia, että kaikki kätilöt noudattaisivat toiveitani.
Usein kätilöt/lastenhoitajat menevät omin luopinensa antamaan kisämaitoa, joka loukkaa minua valyavasti. Kyllä minun kanssai pitää asiasta keskustella.
olipa asia sitten kummin päin hyvänsä. Asiasta pitää keskustella ja äidin toivetta pitää noudattaa.
Usein kätilöt/lastenhoitajat menevät omin luopinensa antamaan kisämaitoa, joka loukkaa minua valyavasti. Kyllä minun kanssai pitää asiasta keskustella.
24h/vrk.. Ihmettelenpähän vaan ;)
mutta mä olin ainakin niin huonossa kunnossa ensimmäisen vuorokauden ajan, etten voinut pitää vauvaa vieressä 24h......
että vauva kyllä saa ternimaitoa tarpeellisen määrän ennen kuin se maito nousee, eli ei se lisämaito todellakaan ole tarpeen suurimmassa osassa tapauksia, joissa äiti vouhottaa siitä.
Eri asia on sitten, kun joskus harvoin vauva tosiaan tarvitsisi enemmän kuin mitä imemällä saa, mutta tämä on melko harvinaista.
Luonto on hoitanut asian niin, että vastasyntyneellä on ihan pikkiriikkinen vatsalaukku, joten ei sinne paljoa alkuun mahdukaan.
Ja tosiaan se imettäminen ennen maidon nousua myös nopeuttaa sitä maidon nousua.
Vielä kiinnostaa, että mistä tiedätte, että maitoa ei tule lainkaan? Itse en ole koskaan tuntenut maidon tulemista ja herumista, vaan olen luottanut siihen, että sitä tulee (5 lasta, vähintään vuoden imettänyt jokaista). Painon nousu/nousematta jättäminen on mielestäni luotettava merkki, mutta se että vauva teiskaa rinnalla kertoo yleensä jostain muusta, kuin siitä, että "ei sieltä mitään tuu, nälkähän sillä on".
kun toivuin leikkauksesta ja kolmas lapseni joutui lastenosastolle, jossa en päivystänyt 24h/vrk, koska en saanut. Lypsin omalla osastollani maitoa ja olisin halunnut hörpyttää maitoni, menin osastolle aina syöttöaikoihin, mutta silti lapselle annettiin pullosta maitoa.
-25-
Mä olen sitä mieltä, että ehkä joku 3kg vauva pärjää muutaman ensimmäisen päivän ilman lisämaitoakin, mutta jos mennään sen alle tai sanotaanko yli 4kg, niin sittenpä ei enää pärjääkään.
Oletko siis sitä mieltä, että henkilökunnalla on oikeus jyrätä äidin mielipiteiden yli ja sanoa, että "näin me nyt sinun lapsesi kanssa tehdään, siitä viis mitä sinä ajattelet"? Kumman lapsi se oikeastaan on?
että vauva kyllä saa ternimaitoa tarpeellisen määrän ennen kuin se maito nousee, eli ei se lisämaito todellakaan ole tarpeen suurimmassa osassa tapauksia, joissa äiti vouhottaa siitä.
Eri asia on sitten, kun joskus harvoin vauva tosiaan tarvitsisi enemmän kuin mitä imemällä saa, mutta tämä on melko harvinaista.
tuosta lisämaidon tarpeettomuudesta? Ja en kaipaa linkkejä imetystukilistan sivuille vaan oikeasti PUOLUEETONTA tietoa siitä, että yli 4kg vauvakin pärjää kolmisen päivää ilman lisämaitoa......
ei se lisämaito todellakaan ole tarpeen suurimmassa osassa tapauksia, joissa äiti vouhottaa siitä.
(siis vauvoilla, joiden äideillä ollut rask.ajandiabetes) hyvin usein ternimaito ei riitä, ja tämä diabetesjuttuhan ei nykyään ole kovinkaan harvinaista.
Meilläkin molemmat sokerivauvat oli ensin tissillä ja sitten saivat 10-20ml pullosta aivan ensimm. päivästä lähtien. Ja kyllä sen huomaa jos lapsi itkee nälkäitkua!
ensin joku kiven kovaan väittää tietävänsä miten asiat ovat, mutta sitten kun pyydetään jotain faktaa väittämien tueksi, niin koko ketju hiljenee saman tien.
tuosta lisämaidon tarpeettomuudesta? Ja en kaipaa linkkejä imetystukilistan sivuille vaan oikeasti PUOLUEETONTA tietoa siitä, että yli 4kg vauvakin pärjää kolmisen päivää ilman lisämaitoa......
ei se lisämaito todellakaan ole tarpeen suurimmassa osassa tapauksia, joissa äiti vouhottaa siitä.
Mutta ihmettelen, jos imetystukilista eei mielestäsi ole tarpeeksi puolueetonta.
Olen synnyttänyt kaksi lasta, molemmat n. 3.5kg syntyessään, ja pärjäsivät mainiosti ilman lisämaitoa. Maidon nousu kesti n. 5 vrk. Se, ettei meille tuputettu lisämaito, oli mielestäni erittäin hyvä ratkaisu ja osoitti kätilön positiivisesti tukevan imetyksen käynnistymistä ja onnistumista.
Kumma juttu, että hoitohenkilökunta leimataan heti imetysfanaatikoiksi kun he tekevät työtään.
ja uskaltavat vaatia äideiltä jotain saadakseen parhaan hoidon vauvoille, tarkoitan.
t. 35
mulkoili osa hoitajista ihmeellisen kiukkuisesti kun pyysin lisämaitoa vauvalle, kun ei maito ollut kunnolla noussut ja näki selvästi että vauva ei tullut kylläiseksi saamastaan maidosta...!
tämä tilanne toistui toisenkin lapseni kohdalla. Hitto että ärsytti kun piti oikein anella sitä lisämaitoa!!! tällaista satakunnan keskussairaalassa.
ystäväni taas oli päättänyt ettei aio imettää ollenkaan vauvaa, ja hänen päätökseensä suhtauduttiin ihan ok ( kuulemma), eli hän sai pullomaitoa niin paljon kun tarvis oli, ilman mitään mukinoita....
vähän nurinkurista?
jonka jokainen tavismamma kuvittelee tuntevansa paljon paremmin kuin ne jotka tekevät sitä työkseen...
mutta tästä on kyllä tutkimuksia tehty, että näitä äitejä on hyvin vähässä, useimmiten kyse on siitä että äitiä huolestuttaa tuleeko tarpeeksi eikä hormooneissaan ja pelokkaassa olotilassaan pysty luottamaan sairaalanhenkilökuntaan. hoitajien toki pitäisi tälläisessä tilanteessa voida äidin kanssa keskustella ja selittää että kuule sille teidän vauvalle riittää ne pienetkin tipat. toisekseen ei ole mitenkään hölmöä juottaa vauvaa hörppyyttämällä, siihenkin on ihan omat perustelunsa ja syynsä miksi se on järkevää, en tiedä koetteko sen sitten työlääksi vai mitä? itse ainakin hörppyytin ihan mielelläni, mitäpä muutakaan tekemistä minulla olisi sairaalassa ollut? nykyään myös suositellaan, että vastasyntyneelle ei annettaisi lehmänmaito pohjaisia korvikkeita (esim tutteli, nan) koska juuri vastasyntyneellä suolisto on kaikkein herkimmillä (ensimmäiset muutaman viikkoa) ja jos lapsi tällöin saa lehmänmaitopohjaista korviketta on tutkimuksissa todettu sen voivan laukaista maitoallergiaa. joten äitien olisi hyvä olla valveutuneita ja tiedustella sairaalan henkilökunnalta on käytössä äidinmaitopankkia josta vauva voisi saada luonnollisempaa ravintoa. enkä nyt ole tässä mitään imetysnatsi, mikä on muuten aika ikävä sana, omatkin vauvani ovat korvikkeita saaneet, vaan koitan sanoa juuri sitä, että jos se imetys ei heti tai koskaan täysin onnistu, ei silti kannata mennä sata prosenttia toiseen suuntaan vaan tutustua objektiivisesti eri vaihtoehtoihin ja tehdä päätöksiä aidosti niin mikä LAPSELLE on parasta, eikä niin että haluan nyt vaan vastustaa tuota imetysnatsi kätilöä niin uhmallanikin vetäsen puol litraa tuttelia takataskusta vaikkei se vauvan kannalta ole järkevää. vähän aikuismaisempaa ajattelua.
puolustaa nimensä mukaisesti imetyksen TUKEMISTA, joten kyllähän se siellä jaettava tieto on selkeästi imetyksen kannalla ja lisämaitoa vastaan.
Imetysvastustuslistaa ei kuitenkaan taida olla olemassa? ;D Sieltä saisi ehkä sitä toisenlaistakin tietoa....
Mun esikoinen oli yli 4kg ja selkeästi tarvitsi lisämaitoa. Toisesta on odotettavissa ihan yhtä isokokoinen. Joten mielelläni tutustuisin tuohon puolueettomaan tietoon, jossa väitetään että myös isokokoiset vauvat pärjäävät ilman lisämaitoa ensi päivät. Oma kokemus kun osoittaa päinvastaista.
Mutta ihmettelen, jos imetystukilista eei mielestäsi ole tarpeeksi puolueetonta.
vauvalle lisämaitoa. Mikäli en olisi saanut, olisin kyllä metelin nostanut . Ainoa mitä ei saanut, oli luovutettu maito, jota annetaan ainakin täälläpäin kuulemma vain oienikokoisina syntyneille, diabetesäitien vauvoille sekä keskosvauvoille., Ja ymmärrettävää se.
Silti äidin tahtoa pitäisi kuunella. Itse en ole pystynyt imettämään, ja silti 4 täysin tervettä lasta olen saanut elämäni iloksi.
Tosin olen kuullut sairaaloista, joista et saa lapselle lisamaitoa, vaikka vauva huutaisi aamusta iltaan:( Kauheaa.
100 varmaksi sanoa jotain kaavaa että minkä kokoinen tarvii tai ei tarvi.
Karkeasti: alle 3kg, yli 4.5kg, pikkuviikkoinen, yli(42)aikainen, sokeriongelmat, infektiot, huonot apg-pist.
Vauvaa tarkkailemalla vain voi tietää: vapistelu, virtsan eritys, painon lasku(yli7%), kellakkuus, jne. Tää kun ei ole mitään insinööritiedettä ;)
oh:n alaisena? Onko teillä koskaan ollut potilaana äitiä, joka yksinkert. kieltäytyy edes yrittämästä? Miten olette siinä tilanteessa toimineet?