Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sairaalan henkilökunnalla oikeus

Vierailija
20.07.2008 |

olla antamatta vauvalle lisämaitoa? Tai sanoa, ettei pullosta saa juottaa, vaan täytyy hörpyttää mukista?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vain imettävä äiti on hyvä äiti. Muita vaihtoehtoja ei sallita olevan edes olemassa.

Kukaan toinen ei voi pakottaa äitiä imettämään, jos äiti on päättänyt vaikka olla imettämättä. Kolmen päivän sairaalajakson aikana äitin tuskin onnistutaan aivopesemään.

Joten kyse on puhtaasti äidin päätöksestä ja valinnasta ja hoitohenkilökunnan tulisi tukea äitiä päätöksessään, oli se sitten mikä hyvänsä. Korvikkeen antaminen ei tee lapsesta tai äidistä sen huonompaa eikä aiheuta lapselle vaaraa.

Mutta ihmettelen, jos imetystukilista eei mielestäsi ole tarpeeksi puolueetonta.

Olen synnyttänyt kaksi lasta, molemmat n. 3.5kg syntyessään, ja pärjäsivät mainiosti ilman lisämaitoa. Maidon nousu kesti n. 5 vrk. Se, ettei meille tuputettu lisämaito, oli mielestäni erittäin hyvä ratkaisu ja osoitti kätilön positiivisesti tukevan imetyksen käynnistymistä ja onnistumista.

Kumma juttu, että hoitohenkilökunta leimataan heti imetysfanaatikoiksi kun he tekevät työtään.

Vierailija
42/54 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jotenkin mä olettaisin ettei sillä ole mitään "piiloagendaa", vaan suosittelevat ja tukevat imetystä, koska ovat kaiken todistusaineiston perusteella siihen lopputulokseen tulleet. Ei siis esim. siksi että niillä olisi jonkinlainen oma lehmä ojassa - mikä se lehmä edes voisi olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselee kaksi vuotta sitten Jorvissa synnyttänyt, jonka vauva sai lisämaidoksi Tutteli1:stä.

nykyään myös suositellaan, että vastasyntyneelle ei annettaisi lehmänmaito pohjaisia korvikkeita (esim tutteli, nan) koska juuri vastasyntyneellä suolisto on kaikkein herkimmillä (ensimmäiset muutaman viikkoa) ja jos lapsi tällöin saa lehmänmaitopohjaista korviketta on tutkimuksissa todettu sen voivan laukaista maitoallergiaa.

Vierailija
44/54 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka imetys ei onnistuisi tai et haluaisi imettää, niin ei se ole vain SINUN päätöksestäsi, kyseessä on myös lapsesi. Ei, sinun ei tarvitse imettää, mutta voit silti kuten järkevä aikuinen keskustella asiasta, kuunnella hoitohenkilökunnan mielipiteitä ja pohtia mikä on järkevää lapsen kannalta. ei lisämaito ole aina absoluuttinen ratkaisu esim vauvan itkuisuuteen. se että nainen on juuri synnyttänyt ja siten äiti ei tee hänestä mitään lapsenhoitogurua joten neuvoja voi edelleen ottaa vastaan. ja ihmettelen miksi, oman ylpeydenkö vuoksi, ei voi esimerkiksi tutustua tutkimuksiin siitä että korvike ensiviikkoina voi altistaa maitoallergialle... itse ainakin olen kehdannut niellä oman ylpeyteni ja kuunnella lääkäreitten ja hoitajien mielipiteitä koska loppujen lopuksi minulle on tärkeää lapseni terveys ja hyvinvointi ei se että pääsen toitottamaan että mä en imetä ja olen ylpeä siitä ja muut haistakaa..

Vierailija
45/54 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on vauvalle pahempi kokemus: lisämaidon saaminen vai jatkuva verensokerien mittaaminen?

Vierailija
46/54 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on allergialääkäreiltä kuultua tietoa.

joissain sairaaloissa jo noudatetaankin aika tarkasti että vauvat saavat vain pankkimaitoa, mutta monissa sairaaloissa muut asiat ajavat lapsen edun edelle...

Vierailija
47/54 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyydän henkilökunnalta vauvalleni lisämaitoa ja saan vastaukseksi "punnitaanpa ensin ja katsotaan vauvan verensokerit", niin voinko kieltää heitä piikittämästä vauvaa ja vaatia antamaan maitoa?

Vierailija
48/54 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin esikoistani täysimetyksellä 5kk ja sen jälkeen osittaisimetin 1v5kk ikään saakka. Luonnollisesti toivon samaa myös toisen lapseni kohdalla.

Esikoiseni oli iso vauva ja hänelle annettiin sairaalassa lisämaitoa tuttipullosta ilman mitään mukinoita. Toista olen menossa synnyttämään eri sairaalaan, jossa on vallalla tuo "lisämaitokielteisyys".

Vauvasta odotetaan vähintään yhtä isokokoista, joten soisin myös hänelle lisämaidon siihen saakka, kunnes oma maito lähtee nousemaan. Mutta jos henkilökunta on sitä mieltä, että ensin seurataan painoa ja mitataan verensokereita, niin onko minulla oikeus kieltäytyä noista toimenpiteistä ja vaatia lapselleni lisämaitoa?

Hörppyyttämisen koen hankalana, mieluummin annan pullosta. Esikoinen sai alkupäivinä maidon pullosta, mutta oppi syömään rintaakin, koska sitä hänelle koko ajan siinä ohessa tarjottiin. Tuttipullot jäivät pois käytöstä imetyksen käynnistyttyä ja tuttiakaan hän ei sairaalassa olon jälkeen enää huolinut.

Kyse ei siis ole imetyskielteisyydestä eikä ylpeydestä vaan puhtaasti kokemuksesta ja omista tuntemuksista. Itse olen sitä mieltä, että lisämaidon antaminen on vauvalle huomattavasti pienempi paha kuin jatkuvienn kipukokemusten tuottaminen turhilla verensokerimittauksilla.

vaikka imetys ei onnistuisi tai et haluaisi imettää, niin ei se ole vain SINUN päätöksestäsi, kyseessä on myös lapsesi. Ei, sinun ei tarvitse imettää, mutta voit silti kuten järkevä aikuinen keskustella asiasta, kuunnella hoitohenkilökunnan mielipiteitä ja pohtia mikä on järkevää lapsen kannalta. ei lisämaito ole aina absoluuttinen ratkaisu esim vauvan itkuisuuteen. se että nainen on juuri synnyttänyt ja siten äiti ei tee hänestä mitään lapsenhoitogurua joten neuvoja voi edelleen ottaa vastaan. ja ihmettelen miksi, oman ylpeydenkö vuoksi, ei voi esimerkiksi tutustua tutkimuksiin siitä että korvike ensiviikkoina voi altistaa maitoallergialle... itse ainakin olen kehdannut niellä oman ylpeyteni ja kuunnella lääkäreitten ja hoitajien mielipiteitä koska loppujen lopuksi minulle on tärkeää lapseni terveys ja hyvinvointi ei se että pääsen toitottamaan että mä en imetä ja olen ylpeä siitä ja muut haistakaa..

Vierailija
49/54 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mietitään annetaanko lisämaitoa vai ei

jatkaa edellinen.

Vierailija
50/54 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyydän henkilökunnalta vauvalleni lisämaitoa ja saan vastaukseksi "punnitaanpa ensin ja katsotaan vauvan verensokerit", niin voinko kieltää heitä piikittämästä vauvaa ja vaatia antamaan maitoa?

Vierailija
51/54 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Taysista vuodelta 2000 kokemusta siitä, kuinka hoitohenkilökunta synnärillä käveli äidin (ja isän) yli vauvamme hoitoon liittyvissä asioissa.

Olimme esikoisen syntymän jälkeen antaneet nimenomaisen kiellon olla antamatta lisämaitoa lapsellemma, vaan lähtiessämme sain epikriisistä lukea, että lapsellemme oli lisämaitoa annettu.

Tein asiasta kantelun potilasasiamiehelle, sillä minulla ei maidon nousussa ollut mitään ongelmia (nousi kolmantena päivänä synnytyksen jälkeen ja kolostrumia tuli heti salissa).

Suosittelen tekemään kantelun potilasasiamiehelle myös tapauksessa, jossa hoitohenkilöstö ei viimeistään neljäntenä päivänä synnytyksen jälkeen suostu vauvalle lisämaitoa antamaan, vaikka äidillä olisi aiemmista kerroista kokemusta hitaasta maidonnoususta tai nousemattomuudesta.

Toki kannattaa muistaa, että jokainen synnytys, lapsi ja imetys on erilainen!

Pitäkää puolenne myös te esikoisen vanhemmat. Lapsi on teidän lapsenne ja teillä on oikeus puuttua hänen hoitoonsa ja saada perustelut hoitohenkilöstön toimille.

Vierailija
52/54 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden!

Se ei tee sinusta asiantuntijaa.

Synnytysosaston henkilökunnalla on pitkä kokemus asiasta ja myös opiskelua ja tutkimustietoa perusteena toiminnalleen.

Vierailija
53/54 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan olen lapsen ÄITI, joten mielestäni minulla on suurempi oikeus päättää lastani koskevista asioista kuin hoitohenkilökunnalla.

Yhden!

Se ei tee sinusta asiantuntijaa.

Synnytysosaston henkilökunnalla on pitkä kokemus asiasta ja myös opiskelua ja tutkimustietoa perusteena toiminnalleen.

Vierailija
54/54 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sitä lisämaitoa tyrkytetään ihan turhaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme