Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin katsomassa mummoani hoitokodissa ja järkytyin

Vierailija
22.12.2018 |

Mummo makasi laitojen takana sängyssä yöpaita päällään (kello tuolloin puoli kolme) ja aneli päästä kotiin.. Mummollani siis melko pitkälle edennyt dementia, mutta ihmettelen silti tuota laitojen käyttöä ja yöpaitaa tuohon aikaan päivästä!? Hoitajat kertoivat sängynlaitojen olevan mummon turvaksi ja yöpaitaa selittivät suihkussa käymisellä.. Oli kuulemma ollut järkevintä vaihtaa suihkun jälkeen suoraan yöpaita päälle ettei illalla tarvitsisi vaihtaa taas uudestaan vaatteita.. Käsittämätöntä!

Kommentit (324)

Vierailija
281/324 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppuisin siellä hoitokodissa vedetään minimimiehityksellä. Aamuvuorot ovat todella hektisiä. Lisäksi hoitajat tekevät kaikki keittiöhommat. Joskus että ehtii vetämään koko rumban läpi on pakko priorisoida.

Yksinkertainen ratkaisu: palkattaisiin kunnon miehitys myös viikonloppuihin. Olisi ihan oma keittiötyöntekijä, tarpeeksi hoitajia asukkaita  varten. Mutta kun jotkut viisaat ovat huomanneet, että hoitajat vetävät nämäkin vuorot joten ja kuten, niin se kelpaa. 

Jep jep..

Hektistäpä hyvinkin.

Faijan hoitokodissa on 6 asukasta. Yksi huone vapaana, en tiedä miksi.

No....kauhea kiire saada vanhuksille ruoka klo 13 ja 13:30 haetaan astiat pois. Sen jälkeen ei sitä akkalaumaa näe enää siinä kerroksessa...

Varmaan ovat kahvilla kahviossa.

Ei ristin sielua. Koko kerroksessa.

Ja tuosta palvelusta veloitetaan 1500€/kk...kunnallisessa siis. Ei yksityinen.

Voisko olla, että se sama akkalauma hoitaa muitakin kerroksia?

Vierailija
282/324 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on 15 asukasta ja kahdella heistä käy lapset päivittäin kylässä. Lapsenlapsia käy ja koiriakin tulee mukana välillä. Jostain syystä nuo päivittäin käyvät ovat niitä kaikista tyytyväisimpiä ja kiitollisimpia omaistensa hoidosta. He myös näkevät kunnon romahtamisen hiljalleen toisin kuin kerran vuodessa järkyttymässä käyvät.

Tämän saman havaitsin isän ollessa palvelutalossa. Kysehän on siitä, että omaa huonoa omaatuntoa puretaan hoitajiin. Mutta jos ehdotetaan, että sen papan tai mummon voi ottaa vaikka edes tunniksi mukaan, löytyy pitkä liuta tekosyitä, miksi ei voi. Ehkä surullisin tapaus on, ettei sisarensa hautajaisiinkaan ollut päässyt, kun kukaan ei halunnut ottaa "vaivoikseen" ja kyseessä oli kuitenkin mieleltään ihan virkeä mummo, jolla oli vain liikuntaongelmia ja matkakaan hautajaisiin ei ollut puolta tuntia pitempi autolla. Kun ko. mummo kuoli, löytyi pesänjakajia enemmän kuin mitä koskaan näin käymässä. 

Ihan paskapuhetta.

Itse kuskaan omaa isääni ulos aina kuin mahdollista.

Päälle 85 ja Parkinsonin vaivaista.

Rullatuolissa istuu. Justiin vietin tunteja hoitokodissa ja tehtiin joulutortutkin siellä. Hoitajat kyllä katos heti kun oli muonitus hoidettu.

Pyykit laitetaan tahallaan väärille hyllyille, vaikka joka hyllyyn on kiinnitetty lappu..mikä kuuluu mihinkin. Viimeks itkettiin, ettei ole muka partahöyliä. Jumalauta kun oli kylppärin kaapissa niitä vuodeksi! Ei stanan sokeat lepakot edes viitsi katsoa niihin kaappeihin. Sama on ihan kaiken kanssa.

Nyt itkettiin, että on astoita liikaa alahyllyllä...ei käsi ojentunut sitten hyllyttämään ylemmälle hyllylle?

Iso osa aterimista varastettu. Siis oikeasti kallista. No. Ne mitkä löytyi on viety pois.

Ihan uskomatonta touhua kunnallisella puolella sanon minä.

Siellä ne makaa, jos ei omaiset vie ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/324 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vierailla useesti houtokodissa mm ulkoiluttaa ja syöttää ja jos huomaat että pitää vaippa vaihtaa niin vaihda. Ota kotiisi ja tee hyvää ruokaa. Saunota ja juttele jos ymmärtää vielä puhetta.

Vierailija
284/324 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on 15 asukasta ja kahdella heistä käy lapset päivittäin kylässä. Lapsenlapsia käy ja koiriakin tulee mukana välillä. Jostain syystä nuo päivittäin käyvät ovat niitä kaikista tyytyväisimpiä ja kiitollisimpia omaistensa hoidosta. He myös näkevät kunnon romahtamisen hiljalleen toisin kuin kerran vuodessa järkyttymässä käyvät.

Tämän saman havaitsin isän ollessa palvelutalossa. Kysehän on siitä, että omaa huonoa omaatuntoa puretaan hoitajiin. Mutta jos ehdotetaan, että sen papan tai mummon voi ottaa vaikka edes tunniksi mukaan, löytyy pitkä liuta tekosyitä, miksi ei voi. Ehkä surullisin tapaus on, ettei sisarensa hautajaisiinkaan ollut päässyt, kun kukaan ei halunnut ottaa "vaivoikseen" ja kyseessä oli kuitenkin mieleltään ihan virkeä mummo, jolla oli vain liikuntaongelmia ja matkakaan hautajaisiin ei ollut puolta tuntia pitempi autolla. Kun ko. mummo kuoli, löytyi pesänjakajia enemmän kuin mitä koskaan näin käymässä. 

Ihan paskapuhetta.

Itse kuskaan omaa isääni ulos aina kuin mahdollista.

Päälle 85 ja Parkinsonin vaivaista.

Rullatuolissa istuu. Justiin vietin tunteja hoitokodissa ja tehtiin joulutortutkin siellä. Hoitajat kyllä katos heti kun oli muonitus hoidettu.

Pyykit laitetaan tahallaan väärille hyllyille, vaikka joka hyllyyn on kiinnitetty lappu..mikä kuuluu mihinkin. Viimeks itkettiin, ettei ole muka partahöyliä. Jumalauta kun oli kylppärin kaapissa niitä vuodeksi! Ei stanan sokeat lepakot edes viitsi katsoa niihin kaappeihin. Sama on ihan kaiken kanssa.

Nyt itkettiin, että on astoita liikaa alahyllyllä...ei käsi ojentunut sitten hyllyttämään ylemmälle hyllylle?

Iso osa aterimista varastettu. Siis oikeasti kallista. No. Ne mitkä löytyi on viety pois.

Ihan uskomatonta touhua kunnallisella puolella sanon minä.

Siellä ne makaa, jos ei omaiset vie ulos.

Ilmeisesti ei oo tarpeeksi hoitajia. Vie sinä omainen ulos.

Vierailija
285/324 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppuisin siellä hoitokodissa vedetään minimimiehityksellä. Aamuvuorot ovat todella hektisiä. Lisäksi hoitajat tekevät kaikki keittiöhommat. Joskus että ehtii vetämään koko rumban läpi on pakko priorisoida.

Yksinkertainen ratkaisu: palkattaisiin kunnon miehitys myös viikonloppuihin. Olisi ihan oma keittiötyöntekijä, tarpeeksi hoitajia asukkaita  varten. Mutta kun jotkut viisaat ovat huomanneet, että hoitajat vetävät nämäkin vuorot joten ja kuten, niin se kelpaa. 

Jep jep..

Hektistäpä hyvinkin.

No....kauhea kiire saada vanhuksille ruoka klo 13 ja 13:30 haetaan astiat pois. Sen jälkeen ei sitä akkalaumaa näe enää siinä kerroksessa...

Minä tiedän, ja moni muukin, joka käy usein, tietää. Hoitokodeissa on sijaishoidossa välillä vanhuksia, joita hoidetaan kotona. Mutta omaishoitajilla on se pari päivää kuukaudessa vapaata ja tuo vapaa huone on sitä varten. Asiaa voi kysyäkin, minä tiesin tämän kysymättäkin. 

Hoitokoteja on kyllä monetasoisia. Kyllä loksahti suu auki, kun mulle oli kerran huudettu puhelimen vastaajaan, että äitinne on tehnyt sitä ja tätä  vihaisella äänellä ja jotain olisi pitänyt tuoda. Otin selvää numerosta ja huuto oli tullut palvelutalosta sellaiselta paikkakunnalta, missä minulla ei asu eikä ole koskaan asunut ensimmäistäkään sukulaista. Kaiken lisäksi äitini oli kuollut yli 10 vuotta ennen tuota soittoa. Kun soitin takaisin, ja SANOIN NIMENI,  minulle alettiin lähes heti huutaa jotain vastaavaa. Selvitin rauhallisesti, että teillä on väärä numero, äitini on kuollut aikoja sitten ja ko. paikkakunnasta olen korkeintaan joskus mennyt junalla ohi. Minun numeroni heillä oli kyllä, eli joku oli tehnyt kirjoitusvirheen. Huolestuttavinta tuossa oli se, että heillä ei selvästikään ollut oikein selvillä lähimmän. omaisen nimeä

Vierailija
286/324 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep jep..

Hektistäpä hyvinkin.

Montako henkeä laumassa on väkeä? Vähintään 6? Onko sama määrä laumassa joka vuorossa? Miten ihmeessä tuolla mitoituksella saadaan hoitoa tuolla hinnalla?

Itse joskus työskentelin yksikössä jossa vanhuksia oli 7 ja aamuvuorossa 1 hoitaja, iltavuorossa toinen, yökkö hoiti useamman osaston. Laumaa tuosta henkilökunta määrästä ei oikein saa millään.

Vierailija
287/324 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdoin pois hoitoalalta 20 vuoden jälkeen. Paloin loppuun oikeastaan siihen kiireeseen ja jatkuvaan haukkumiseen.

Vaikka kuinka yritit tehdä työsi huolellisesti ja hyvin, niin aina pölähti jostakin sukulainen, joka keksi, että nyt on mamma tai sisko tai täti istunut pyörätuolissa 10 minuuttia liian kauan. Olisi pitänyt kävelyttää tai seisottaa tai vaikka päällään pyörittää, kun toimintakykyhän se loppuu, jos ei heti just ja nyt saa keinuttavaa kävelyharjoitusta.

No siinä yritit tehdä, kuten omainen haluaa, mutta samaan aikaan toinen hoitaja haukkuu minua esimiehelle, kun hän joutuu tiskaamaan yksin tiskit ja siivoamaan keittiön ja pyykitkin on vielä pesemättä, kun minun aika menee siinä mummun seisottamisessa ja kävelyttämisessä.

Se ristiriita meinasi viedä minulta psyykkeen. Kun juuri olit saanut sen vaatekaapin siivottua takitilleen, niin mummo riipaisi kaikki vaatteet lattialle. Kun itsemääräämisoikeus ja vaatekomerot eivät saa olla lukossa. Siihen samaan hässäkkään tuli omainen ja huutamaan, että eikö täällä edes komeroja viitsitä pitää järjestyksessä. Olette vain istuneet tietenkin aamun kahvilla juoruamassa.

Itku oli niin monta kertaa lähellä näiden työvuosien aikana niistä rumista ja pahoista sanoista, että lopulta tein ratkaisun ja lähdin kokonaan pois. Nyt teen rakennussiivouksia. Raskasta sekin, mutta siellä ei kukaan käy juuri siivoamaasi paikkaa maalaamassa ulosteella ja omainen tule heti perään haukkumaan, että taas olette vain istuneet ja juorunneet ja koko päivänä ette ole tehneet mitään, teen susta valituksen esimiehelle.

Nyt saan tehdä työni rauhassa. Niin ja palkkakin on vähän parempi.

Vierailija
288/324 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota Mummosi omaan kotiisi hoitoon !

Voit vaihtaa vaipat ja pestä häntä suihkussa.  On muuten kivaa !

Ja Yöllä mummosi huutaa kuin Tarzan, hymyilet sängyssäsi.

Ps. Linkki Tarzan huuto:

Vierailija
289/324 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-vuotisella työurallani olen nähnyt monenlaista hoitajakollegaa ja itseäni surettaa hoitajien laitostuminen. Hommat painetaan urakalla ja vanhukselta "turhia kyselemättä" hirveällä kiireellä, vaikkei todellista kiirettä aina olisikaan. 

Vierailija
290/324 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saija kirjoitti:

20-vuotisella työurallani olen nähnyt monenlaista hoitajakollegaa ja itseäni surettaa hoitajien laitostuminen. Hommat painetaan urakalla ja vanhukselta "turhia kyselemättä" hirveällä kiireellä, vaikkei todellista kiirettä aina olisikaan. 

Samaa mieltä. Aloitin uraani jo 90-luvun alussa ja saimme muutettua hoitokulttuuria inhimillisemmäksi ja samalla meille hoitajille kevyemmäksi. Se ei tosiaan ole mitotus joka nämä aiheuttaa vaan asenne ja tekemisen tapa. Olen hämmentynyt että vielä nykyään on tällaista kuin tässä ketjussa. Rumaa asennetta. Ammattitaidottomuutta

Vierailija
291/324 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös pistänyt merkille että mummoni haisee virtsalle/ulosteelle lähes joka kerta kun hänen luonaan käyn. Oli sitten aamu, päivä tai ilta. Kuinka usein vanhusten vaippoja tuollaisissa hoitokodeissa ruukataan vaihtamaan? Kerran päivässäkö?

Vaipat vaihdetaan aamuin ja illoin, muuten vain, jos on ulostetta vaipassa. Kunta ei anna enempää vaippoja. Eikä vaippojen vaihtoon olisi enempää aikaakaan. Olisitka silloin paikan päällä katsomassa touhua niin järkyttyisit. Osa hoitajista huutaa täyttä kurkkua ja suorastaan vittuilee, omasta syystään kankeille tai "vaikeille" dementikoille, kohtelu on mielestäni väkivaltaista. Aina kun omaiset paikalla ollaan niin lässyn lässyn. Toimistossa alkaa sitten omaisten ja asiakkaiden haukkuminen. En luota pätkääkään suomalaisiin hoitsuihin.

Vierailija
292/324 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihdoin pois hoitoalalta 20 vuoden jälkeen. Paloin loppuun oikeastaan siihen kiireeseen ja jatkuvaan haukkumiseen.

Vaikka kuinka yritit tehdä työsi huolellisesti ja hyvin, niin aina pölähti jostakin sukulainen, joka keksi, että nyt on mamma tai sisko tai täti istunut pyörätuolissa 10 minuuttia liian kauan. Olisi pitänyt kävelyttää tai seisottaa tai vaikka päällään pyörittää, kun toimintakykyhän se loppuu, jos ei heti just ja nyt saa keinuttavaa kävelyharjoitusta.

No siinä yritit tehdä, kuten omainen haluaa, mutta samaan aikaan toinen hoitaja haukkuu minua esimiehelle, kun hän joutuu tiskaamaan yksin tiskit ja siivoamaan keittiön ja pyykitkin on vielä pesemättä, kun minun aika menee siinä mummun seisottamisessa ja kävelyttämisessä.

Se ristiriita meinasi viedä minulta psyykkeen. Kun juuri olit saanut sen vaatekaapin siivottua takitilleen, niin mummo riipaisi kaikki vaatteet lattialle. Kun itsemääräämisoikeus ja vaatekomerot eivät saa olla lukossa. Siihen samaan hässäkkään tuli omainen ja huutamaan, että eikö täällä edes komeroja viitsitä pitää järjestyksessä. Olette vain istuneet tietenkin aamun kahvilla juoruamassa.

Itku oli niin monta kertaa lähellä näiden työvuosien aikana niistä rumista ja pahoista sanoista, että lopulta tein ratkaisun ja lähdin kokonaan pois. Nyt teen rakennussiivouksia. Raskasta sekin, mutta siellä ei kukaan käy juuri siivoamaasi paikkaa maalaamassa ulosteella ja omainen tule heti perään haukkumaan, että taas olette vain istuneet ja juorunneet ja koko päivänä ette ole tehneet mitään, teen susta valituksen esimiehelle.

Nyt saan tehdä työni rauhassa. Niin ja palkkakin on vähän parempi.

Onpa outoa. Minulla on pitkä kokemus eikä minusta ole valittaneet joitajat eikä omaiset. Jos joku on maalannut ulosteella, se on ollut hoidettavissa ja johtui yleensä huonosta suolentuhjentymisestä. Jostainhan se johtuu, että on pakko tyhjentää suolensa. Ei kukaan sitä huvikseen kaiva

Vierailija
293/324 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vanhus muuttuu kiukuttelevaksi pikkulapseksi, kun muistisairautta yms. Outo ympäristö, oudot ihmiset. Pitäisikö vanhuksella olla sitten se oma hoitaja, koska laitoksessa on niitä muitakin hoidettavia. Onko parempi ettei läheiset käy, vai parempi valittaa.

Moniko jaksaa kotona hoitaa vanhusta, joka on taantunut lapsen tasolle. Kun niitä vanhuksia on erilaisia. Toisilla ei toimi jalat, mutta pää toimii. Sitten näitä joiden pää ei toimi, mutta energiaa piisaa. Ja monella vanhuksella on voimaa, ettei aina yksi hoitaja riitä. Näissä tapauksissa ymmärrän rauhoittavat lääkitykset.

Ei ole kiva olla hoitaja, jos asiakkaat huorittelevat, lyövät, kynsivät ja raapivat. Ja heittelevät eritteillä hoitajia. Monien omaisten on vain niin helppoa sulkea silmänsä tosiasioilta.

Ehkä olisi hyvä mennä päiväksi tutustumaan, ja katsomaan miten se elämä siellä laitoksissa  kulkee. Ihan myös hoitajan näkökulmasta, eikä vain hoidettavien. Koska moni varmasti on ns. kutsumustyössään, ehkä sitten olisi parempi lähteä vaikuttamaan asioihin muullakin tavalla kuin hoitajia syyllistämällä.

Ehkä se maallikko ihan maalaisjärjellä näkee mista listadi adiat johtuvat... Vuorovaikutus on sellaista. Sitä saa mitä tilaa. Itse en ole hoitajana kokenut tuota.

No kyllä on kokematon hoitaja, jos ei ole kokenut otsalohkodementikkojen käytöshäiriöitä. Tai aivoinfarktin jälkitiloja. Alzheimeria, alkoholidementiaa, skitsofreniaa, persoonallisuushäiriöitä... Tai ihan vain dementikkoa, jota on nuoruudessa käytetty hyväksi! Kyllä muuten raapii silmät päästä, kun ulosteita pestään.

Osa oireista lievittyy kohtaamisella, osa ei edes lääkityksellä.

Ulosteensyöjiä ja ulostepallojen pyörittäjiä ei tuoda myöskään niihin leipomishetkiin, arvannet miksi. Eikä niitä v"ttu-huutelijoita.

Osa ei suostu mihinkään virikehetkiin.

Tarvitset pikaisesti koulutusta. Muistisairauksiin liittyviä käytösoireita saadaan lievennettyä hyvällä hoidolla. Tästä löytyy paljon tietoa ihan netistäkin.

On kokemusta myös kaikista muista mainitsemistadi muttei skitsofrenia tai persoonallisuushäiriöt kyllä ikääntyneillä aiheuta yhtän mitään. Ulostepallojen pyörittäjillä on ongelmia suolen tyhjenemisen kanssa. Ketään ei pestä väkivalloin, siihen ei ole tarvetta. Jokainen osataan kohdata.

On olemassa hoitoyhteisöjä, joissa asiat sujuu. Yhteinen nimittäjä on turvallinen ja asiakaslähtöinen työtapa. Sitten on näitä, joissa on huutoa ja raapimista ym. Näissä asukkaat hoidetaan kiireellä ja rutiinilla ja heistä puhutaan rumasti.

Uskon että edellinen maallikko osaa nähdä ja tehdä asiat ihan kuten kuuluukin.

Vierailija
294/324 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vanhus muuttuu kiukuttelevaksi pikkulapseksi, kun muistisairautta yms. Outo ympäristö, oudot ihmiset. Pitäisikö vanhuksella olla sitten se oma hoitaja, koska laitoksessa on niitä muitakin hoidettavia. Onko parempi ettei läheiset käy, vai parempi valittaa.

Moniko jaksaa kotona hoitaa vanhusta, joka on taantunut lapsen tasolle. Kun niitä vanhuksia on erilaisia. Toisilla ei toimi jalat, mutta pää toimii. Sitten näitä joiden pää ei toimi, mutta energiaa piisaa. Ja monella vanhuksella on voimaa, ettei aina yksi hoitaja riitä. Näissä tapauksissa ymmärrän rauhoittavat lääkitykset.

Ei ole kiva olla hoitaja, jos asiakkaat huorittelevat, lyövät, kynsivät ja raapivat. Ja heittelevät eritteillä hoitajia. Monien omaisten on vain niin helppoa sulkea silmänsä tosiasioilta.

Ehkä olisi hyvä mennä päiväksi tutustumaan, ja katsomaan miten se elämä siellä laitoksissa  kulkee. Ihan myös hoitajan näkökulmasta, eikä vain hoidettavien. Koska moni varmasti on ns. kutsumustyössään, ehkä sitten olisi parempi lähteä vaikuttamaan asioihin muullakin tavalla kuin hoitajia syyllistämällä.

Olen ollut monenlaisissa vanhusten hoitopaikoissa töissä. Ja en tunne yhtään hoitajaa, joka olisi sanonut olevansa " kutsumus työssään" vain rahan takia tai tyhmyyden takia, koska ei 5 keskiarvolla parempaan päästy yläasteen jälkeen. ollaan näissä hommissa. Kuka oikeesti haluaa vaihtaa vaippoja työkseen.

Vierailija
295/324 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien ihmisten tulisi saada ilmaista itseään ja omia tarpeitaan, tulla kuulluiksi sekä tuntea itsensä arvostetuiksi. Sanat voivat olla ikäihmisellä hukassa ja kohtaamisille tulee antaa aikaa. Käytännössä se ei useinkaan toteudu, vaan nuori kaikkitietävä hoitaja päsmäröi ja paapattaa menemään, ei se riitä että sanoittaa tekemisensä. :( En tietenkään sano, että kaikki hoitajat näin toimisivat, mutta herkkyyttä kaivattaisiin kentällä.

Vierailija
296/324 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se maallikko ihan maalaisjärjellä näkee mista listadi adiat johtuvat... Vuorovaikutus on sellaista. Sitä saa mitä tilaa. Itse en ole hoitajana kokenut tuota.

No kyllä on kokematon hoitaja, jos ei ole kokenut otsalohkodementikkojen käytöshäiriöitä. Tai aivoinfarktin jälkitiloja. Alzheimeria, alkoholidementiaa, skitsofreniaa, persoonallisuushäiriöitä... Tai ihan vain dementikkoa, jota on nuoruudessa käytetty hyväksi! Kyllä muuten raapii silmät päästä, kun ulosteita pestään.

Osa oireista lievittyy kohtaamisella, osa ei edes lääkityksellä.

Ulosteensyöjiä ja ulostepallojen pyörittäjiä ei tuoda myöskään niihin leipomishetkiin, arvannet miksi. Eikä niitä v"ttu-huutelijoita.

Osa ei suostu mihinkään virikehetkiin.

Lisään edelliseen vielä: miksi ihmeessä vedät johtopäätöksen ett dementikkoa on nuoruudessa käytetty hyväksi. Ei ole kenellekään mitään hyötyä tehdä tuollaista päätelmää. Todella rumaa ajattelua sinulta. Mieti mielummin miten sen pesutilanteen saat sellaiseksi että se sujuu asiakkaalle hyvin. Kaikki muu spekulaatio on turhaa.

Vierailija
297/324 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen paikka vaatii pikaista uudistusta. Selvästi adukkailla on hoidosta johtuvia käytösoireita. Niihin aittaa kun hoitokäytännöt muuttuu.

Samalla muuttuu hoitajien työ inhimillisemmäksi. Se tosin vaatii kykyä kohtaamiseen ja sydäntä

Miksi vain vanhustenhoidossa sairauden oireet (käytöshäiriöt) laitetaan hoitajien syyksi? Miksi vanhusten käytösoireet täytyy hoitaa vain "kohtaamisella".

Miettikääpä, jos psykiatrisella puolella psykooseja hoidettaisiin juttelemalla, silittelemällä ja kinestetiikalla (sillä autuaaksi ylistetyllä siirtelytekniikalla, jossa ei käytetä nosturia, vaan hyödynnetään liikeratoja ja otetaan syliin, keinutaan ja käännetään spiraalimaisesti). Miettikää, että paniikkihäiriöiseltä kiellettäisiin lääkkeet, kun ahdistuksen tullessa voi vaikka aviomies sitten silitellä ja rauhoitella.

Kuolevan saattohoitopotilaan kipu ja ahdistus poistunee silittelyllä ja kohtaamisella.

En väitä, ettei kohtaamisella ja rauhallisuudella ole merkitystä vanhustyössä, mutta se ei todella aina riitä. On tilanteita, joissa vain otettu lääke auttaa.

Tottakai saa olla lääkkeitä. Mistä tuon keksit että joku vastustaisi lääkkeitä. Eikä käytösoireet ole hoitajan syytä. Mutta ne on hillittävissä hyvällä toimintatavalla. Ylempänä olevan asenne on sellainen, että se ruokkii käytösoireita, on jopa niiden syy.

Kinestetiikastakin sinulla on hassu käsitys. Ei se mitään salatiedettä ole. On vaan toimintatapa, jonka avulla ihmisen siirtäminen on luonnollista ja kevyttä. Mikä vika tässä on? Ei tarvitse nostaa.

Ihan yhtälailla saattohoidossa ja psykiatrialla se hoitajien työ on luoda hyvää ilmapiiriä. Hoitaa asiakaslähtöisesti. Tämä on ihan ydintehtävä. Hoitotyön keinoilla voidaan miettiä kullekin asiakkaalle hyvä tapa toimia.

Ja se hoitajan näkökulma tulee samalla. Saa tehdä rauhassa työtä asiakkaan hyväksi.

Vierailija
298/324 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep jep..

Hektistäpä hyvinkin.

Minä tiedän, ja moni muukin, joka käy usein, tietää. Hoitokodeissa on sijaishoidossa välillä vanhuksia, joita hoidetaan kotona. Mutta omaishoitajilla on se pari päivää kuukaudessa vapaata ja tuo vapaa huone on sitä varten. Asiaa voi kysyäkin, minä tiesin tämän kysymättäkin. 

Hoitokoteja on kyllä monetasoisia. Kyllä loksahti suu auki, kun mulle oli kerran huudettu puhelimen vastaajaan, että äitinne on tehnyt sitä ja tätä  vihaisella äänellä ja jotain olisi pitänyt tuoda. Otin selvää numerosta ja huuto oli tullut palvelutalosta sellaiselta paikkakunnalta, missä minulla ei asu eikä ole koskaan asunut ensimmäistäkään sukulaista. Kaiken lisäksi äitini oli kuollut yli 10 vuotta ennen tuota soittoa. Kun soitin takaisin, ja SANOIN NIMENI,  minulle alettiin lähes heti huutaa jotain vastaavaa. Selvitin rauhallisesti, että teillä on väärä numero, äitini on kuollut aikoja sitten ja ko. paikkakunnasta olen korkeintaan joskus mennyt junalla ohi. Minun numeroni heillä oli kyllä, eli joku oli tehnyt kirjoitusvirheen. Huolestuttavinta tuossa oli se, että heillä ei selvästikään ollut oikein selvillä lähimmän. omaisen nimeä

Joo, ei ole viikkokaupalla tyhjänä. Postilaatikko peitetty ja siihen liimattu iso lappu, ettei saa jakaa postia.

Lisäksi luulis paikkojen olevan niin tiukilla, ettei tyhjää huonetta pidetä tyhjänä.

Näköjään pidetään.

Tää on siis sellainen talo, mistä ne vanhukset ei kotiin enää mene. Tämä on se koti.

Vierailija
299/324 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarzan nainen kirjoitti:

Ota Mummosi omaan kotiisi hoitoon !

Voit vaihtaa vaipat ja pestä häntä suihkussa.  On muuten kivaa !

Ja Yöllä mummosi huutaa kuin Tarzan, hymyilet sängyssäsi.

Ps. Linkki Tarzan huuto:

Ja kun aamulla mummo nukahtaa, voit aamutoimiesi ohessa kuunnella, kun me muut tullaan sitten haukkumaan ja kirjoittelemaan facet ja keskustelupalstat täyteen, kuinka pxrseestä olet. Sitten yhdessä säälisimme mummoparkaasi ja toivoisimme sulle hidasta kuolemaa, kun kummiski söit ja kävit vessassa.  Eläkkeellä olevat omaisesi tulevat sitten muistelemaan kuinka he jalosti ja oikein tämänkin tekivät ennen. Ja ilmaiseksi. Muuta eivät kaipaa kuin marttyyrinkruunun otsalleen ja nöyrän ihailun.

Vierailija
300/324 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään saa olla iloinen, että pääsee johonkin hoitopaikkaan. Appeni, yli 90 v, pääsi siinä vaiheessa kun ei enää päässyt sängystä omin voimin eikä yhden avustajan auttamana ylös. Oli pari vuotta aika kauheaa aikaa, meiltä oli papalle matkaa 70 km, molemmat töissä ja perhettäkin on, vaikkakin jo lapset teinejä. Yksin pappa asui, kotihoito kävi kyllä 4 kertaa päivässä, syötti, vaihtoi vaipat, antoi lääkkeet. Muun ajan pappa makasi tai istui, ei kuullut eikä paljon nähnyt. Mies ajoi kerran viikossa suoraan töistä isänsä seuraksi ja viikonloppuna oli siellä joko lauantain tai sunnuntain, joskus olimme yhdessä. Ainoa toive papalla oli, että kuolema veisi. 

Vuoden pappa oli palvelutalolla makaamassa, halusi sieltä koko ajan kotiin, huitoi ja löi hoitajia, joten hänelle syötettiin rauhoittavia lääkkeitä ja vuoteessa oli laidat. Onneksi pääsi pois vuosi sitten.

Nykyajan ongelma on, että ihmiset halutaan pitää mahdollisimman kauan hengissä, koska onhan se hienoa, kun voi kehua miten korkea elinajan odote Suomessa on. Mutta sitten ei olekaan varaa tarjota vanhuksille ihmisarvoista elämää loppuvuosiksi. Minusta kaikki elämää pidentävä lääkitys pitäisi lopettaa kun kunto alkaa mennä oikein huonoksi. Mutta se ei taida käydä lääketehtaiden pirtaan.