Palstalääkärit: Pyörtyminen + kohonnut verenpaine ja leposyke
Verenpaine 141/89, syke 93.
Harrastan kestävyysliikuntaa, mutta myös poltan jonkin verran. Nainen 35 v.
Normaali hemoglogiini ja ekg. Mitä veikkaisitte syyksi? Tai mitä tutkisitte?
Kommentit (9)
En ole lääkäri mutta korkea leposyke kuulostaa kummalta. Millaisella sykkeellä kuntoilet? Itse harrastan myös pitkiä lenkkejä ja leposyke on alle 50. Kannattaisi kyllä selvittää syy molempiin. Onko näin ollut kauan?
Vierailija kirjoitti:
Vaikea lähteä arvailemaan. Missähän tilanteessa pyörtyminen tapahtui?
Illalla ennen nukkumaan käymistä. Väsynyt olo oli pari päivää ennen.
Aiemmin päivällä olin saunonut, mutta tästä ei tullut lainkaan huonoa oloa, ja välissä oli reilusti aikaa ja join vettä.
Vierailija kirjoitti:
En ole lääkäri mutta korkea leposyke kuulostaa kummalta. Millaisella sykkeellä kuntoilet? Itse harrastan myös pitkiä lenkkejä ja leposyke on alle 50. Kannattaisi kyllä selvittää syy molempiin. Onko näin ollut kauan?
En ole paljon mittaillut, mutta viime aikoina on tuntunutkin siltä, että ovat varmaan koholla. Poikkeusarvot mulle kyseessä, raskausaikoinakin molemmat on olleet matalammat.
Stressiä epäilen, sitä on ollut tässä pitkäkestoista ja taas akuutimpaa, mutta en ole lääkäri. Yhdellä kävin ja hän ei noihin mittausarvoihin tai arviooni reagoinut muuten, kuin veikkaamalla arvojen kohoamista lääkäritilanteesta johtuviksi (ei ole vaikuttanut ennen) ja pyörtymistä nestehukaksi. Mielellään tohon luottaisi mutta nykyään kaikki epäilyttää.
En myöskään ole koskaan (siis koskaan) kipeänä joka heidänkin tiedoista näkyi, eli saikutusta ei hänelläkään luulis olleen syytä epäillä.
Missä tilanteessa paineet on mitattu? Verenpaine pitää mitata aamulla. Kahvi ja työstressi nostavat hyvätkin paineet joillakin ylös. Tuossa on yksi painelukema, joka ei kerro mitään muuta kuin yksittäisen hetken verenpaineen.
Minkä luet kestävyysliikunnaksi. Verenpaineen saat paremmaksi matalasykkeisellä kestävyysliikunnalla esim. kävelylenkit. Valvominen ja tupakointi nostaa verenpainetta.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3345137/miksi-laakarit-ei-nykyaan-halua…
Lääkärit on p**koja. Ei niiltä kannatam itäänn kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Missä tilanteessa paineet on mitattu? Verenpaine pitää mitata aamulla. Kahvi ja työstressi nostavat hyvätkin paineet joillakin ylös. Tuossa on yksi painelukema, joka ei kerro mitään muuta kuin yksittäisen hetken verenpaineen.
Minkä luet kestävyysliikunnaksi. Verenpaineen saat paremmaksi matalasykkeisellä kestävyysliikunnalla esim. kävelylenkit. Valvominen ja tupakointi nostaa verenpainetta.
Pitäisi ottaakin kotiin mittari lainaan, voin hyvin kuvitella et päivän stressi on näkynyt tossa lukemassa. Oon kyllä nyt vapaapäivinäkin tuntenut, että syke meinaa nousta vähästäkin.
Liikunta on juoksua tai kävelyä, joskus pyöräilyä, muutama tunti viikkoon. Paino on normaali. Tupakointi pitäisi joo lopettaa kokonaan.
Verenpaineen osalta voi ollakin lääkärilisää, mutta leposyke on helppo varmistaa itsekin kun lepäilee sängyssä.
raudanpuutos eli matala ferritiini? mulla on hemppa hyvä 129, mutta ferritiini matalalla.
pyörtymistä, verenpaineen mataluutta tai korkeutta sekä leposykkeen korkeutta ja heittelyä. seistessä sykkeet nousee -oireet liittyvät myös dysautonomiaan, pots-oireyhtymään, joka voi tulla raudanpuutoksen tai ylikunnon seurauksena (toki se voi tulla monesta muustakin syystä)
Vaikea lähteä arvailemaan. Missähän tilanteessa pyörtyminen tapahtui?