Aina sanotaan kun "tehdään maailmaa paremmaksi" niin se on jotain luonnonsuojelua tai vegaanijuttua.
Miksi ihan avoimesti tiettyjä asioita saa heikentää, eikä niitä yritetä tehdä paremmaksi? Esimerkiksi yritysten on ihan luvallista ottaa ilmaisia harjoittelijoita/työkokeilijoita jne. jotka täyttävät aina sen tyhjän aukon. He siis korvaavat yhden tai useamman työntekijän, mutta palkkaa ei tarvitse maksaa. Tämäkö luo työpaikkoja? Miksi tällaisiin ei puututa, vaan tätä epäkohtaa vain kasvatetaan? Heräsin juuri ajattelemaan, että monesti puhutaan että yritetään tehdä maailmasta parempi paikka, niin se ei koskaan kosketa esim. minua. Koska minua ei kiinnosta ilmastonmuutos tai kasvissyönti.
Kommentit (6)
No kun yritetään parantaa maailmaa, ei sun henkilökohtaista elämää.
Ja esim. työpaikkojen luominen rikkaissa länsimaissa varmaan tuhoaa maailmaa enemmän kun pelastaa sitä.
Työkokeilija tai harjoittelija ei korvaa työntekijää, piste. Työkokeilu = uuteen ammattiin tutustumista. Harjoittelu = opetellaan tekemään käytännössä niitä juttuja, joita on opiskeltu koulussa. Kumpikaan ei todellakaan pysty korvaamaan työntekijää.
Me ihmiset, varsinkin suomalaiset, otamme helposti ympäristön tilan itsestäänselvyytenä. Siksi sinuakaan ei kiinnosta, koska mitään merkittävää haittaa ei täällä meillä päin vielä ole ilmennyt. Odotahan vain. Kuumimmissa maailman kolkissa sen sijaan alkaa jo olla todella tukalat oltavat, mikä on johtanut levottomuuksiin ja suoranaisiin kansanvaelluksiin. Sen vaikutukset näkyvät jo meilläkin. Seuraavana taitaa tulla ruoan kallistuminen, sillä ilmaston muuttuessa totutut viljelytekniikat ei toimikaan, eli sitä on monissa paikoissa vähintään muutettava. Pahimmassa tapauksessa ruoan kasvattaminen ei kohta onnistu tietyillä alueilla ollenkaan, ellei pystytä geenimanipuloimaan lajeja uusiin olosuhteisiin sopiviksi. Kun ruoka kallistuu merkittävästi, sitten sinuakin saattaa ympäristöasiat alkaa kiinnostaa, mutta siinä vaiheessa on enää tuskin mitään tehtävissä -- tai ei ainakaan siinä määrin että sinä siitä mitään iloa enää saisit revittyä.
Te harjottelupaikoista valittavat: suuuuuurin osa firmoista ei todellakaan ota palkattomia harjoittelijoita yhtään mihinkään. Me yritetään parhaamme mukaan tehdä kannattavaa liiketoimintaa ja siihen ei pakotettu työvoima sovi lainkaan. Ihan aikuisten oikeasti. Se harjoittelupaikkojen tarjoaminen on vähän kuin hyväntekeväisyyttä. Työkkärin "Petri" käy itkemässä, että kun täällä on niiiiiin paljon töitä mitä meidän harjoittelijatkin voisivat tehdä. Sitten suostut ja työttömät itkee netissä miten heitä käytetään ilmaisena työvoimana. Mä voin kertoa salaisuuden: se vanhojen arkistojen tyhjennys olisi tehty anyway. Eikä se ollut kiinni siitä, että sen tekeminen L&T:llä maksaa pari tonnia. Ihan oikeasti - ei ole siitä kiinni. Mutta kun jotain tekemistä pitää nyt keksiä. Mä en voi sanoa sille työkkärin "Petrille", että otin kaksi harjoittelijaa hyvää hyvyyttäni ja nyt istutan niitä tuossa sohvalla.
Ja yleisin vasta-argumentti on, että "no mikset palkkaa heitä?". No koska mä en palkkaa ketään vanhan arkiston tyhjentämiseen. Ostan sen palveluna. Onko L&T:llä sitten liikaa työvoimaa? No enpä tiedä, mutta tuskin. Jostain syystä nämä samat sankarit ei löydä itseään kirjoittamassa työhakemusta heille. Ihme juttu.
No olet täysin vapaa käyttämään tuota lausetta myös muissa yhteyksissä.
Oikeista ongelmista puhuminen on - hys hys - kiellettyä.