"Aineettomat lahjat" ( vuohet, koulutarvikkeet köyhille jne). Olenko ainut, joka ei oikeasti ilahtuisi yhtään?
Jokainen saa halutessaan antaa omistaan oman omatuntonsa mukaan lahjoituksia jollekin kohteelle, mutta mielestäni typerää verhota tämä lahjaksi jollekin toiselle. Mieluummin vaikka lahjoittaa itse jonkun summan jollekin järjestölle ja antaa sille sukulaiselle vaikka jonkun suklaalevyn tai soittaa puhelun. Kehtaako edes sanoa ääneen ajattelevansa näin?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Minä ilahtuisin jos anoppi krääsäkassien sijaan laittaisi rahaa johonkin tuollaiseen. Kaiken tarpeellisen pystyn ostamaan itse ja tarpeeton on no, tarpeetonta ja turhaa.
Samoin. En tarvitse enkä halua enää yhtäkään tuikkukippoa, pyyheliinaa tai kissapatsasta pyörimään nurkkiin, en juo viiniä ja suklaata voin ostaa itse, jos tekee mieli. En siis ihan oikeasti tarvitse yhtään mitään. Tykkäisin kovastikin, jos sellaisten turhien tavaroiden sijasta lahjan antaja laittaisi rahaa esim. Amnestylle tai Pelastakaa lapset ry:lle.
On ehkä ok, jos on vaikka toisilleen läheiset ihmiset, jonka tuntee hyvin ja yhteinen päätös.
Esim lapseton pariskunta, molemmat töissä, ei pulaa mistään.
Tai lahjan saaja kuuluu esim herlinin sukuun.
Mutta jollekin tavan työssä käyvälle, puhumattakaan työttömästä, aika omahyväinen lahja.
Kunniakasta on lahjoittaa omastaan, mutta siihen jonkun toisen/kolmannen sekoittaminen väittäen lahjoittavansa jotain jollekin ystävälle tai sukulaiselle kun itse asiassa tietämättä lahjan saajan taloudellista tilannetta, on maksamassa kolmannen osapuolen koulutusta, on hämmentävää.
Vierailija kirjoitti:
Juu, minäkään en ihan tajua noita. Ymmärrän sen niin, että jos joltakulta kysytään, mitä hän toivoo lahjaksi, tuo olisi sellainen, jota voisi pyytää, mutta oma-aloitteisesti lahjoitettuna en tajua. Tulee vähän sellainen "en itse viitsinyt tinkiä omasta yltäkylläisyydestäni, joten tingin nyt tässä sinun kohdallasi, jotta sain itselleni hyvän mielen".
Tämä
Ehkäisyn edistäminen mm. afrikassa ja aasiassa olisi suurin mahdollinen ilmastoteko.
Tällaisissa lahjoissa on outoa se, että halutaan antaa hyväntekeväisyyteen rahaa mutta siten, ettei se ole itseltä eli lahjan antajalta pois. Eli lahjan antaja valitsee, antaako rahaa kehitysmaan vuoheen vai lahjan saajalle. Antaja ei halua tinkiä omista menoistaan ja tavaroistaan sen vuohen takia, siispä hän nipistää vuohirahan muilta.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisissa lahjoissa on outoa se, että halutaan antaa hyväntekeväisyyteen rahaa mutta siten, ettei se ole itseltä eli lahjan antajalta pois. Eli lahjan antaja valitsee, antaako rahaa kehitysmaan vuoheen vai lahjan saajalle. Antaja ei halua tinkiä omista menoistaan ja tavaroistaan sen vuohen takia, siispä hän nipistää vuohirahan muilta.
Kyllä minä ainakin lahjoitan hyväntekeväisyyteen yli 100 euroa omista rahoistani joka kuukausi. Nämä aineettomat lahjat ovat täysin ekstraa sen päälle. Mutta annan niitä vain sellaisille, joiden tiedän aidosti ilahtuvan niistä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisyn edistäminen mm. afrikassa ja aasiassa olisi suurin mahdollinen ilmastoteko.
Tyttöjen koulutuksen tukeminen on yksi tehokkaimmista tavoista edistää ehkäisyä. Koulutettu tyttö aloittaa lapsien saamisen selvästi vanhempana ja saa selvästi vähemmän lapsia kuin kouluttamaton.
Olen 33-vuotias mies. Aikuisiällä en ole saanut yhtään lahjaa. Lahjoja olen ostanut muutaman siskoni pikkulapsille. Meillä on sovittu juttu, että aikuiset eivät osta toisilleen mitään lahjoja.
Siis jos saisin tämmöisen aineettoman lahjan olisin tyytyväinen. Hyväntekeväisyys on aina hieno asia!
Ostan näille "emme tarvitse mitään tavaralahjoja, meillä on jo kaapit täynnä kaikkea" -tyypeille hyväntekeväisyyslahjoja ja päälle suklaata, joulukukan tms. pientä. Eiköhän tää ole vain win-win-win.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kenenkään muun kuin itse säännöllisesti hyväntekeväisyyten lahjottavan ostaneen hyväntekeväisyys-lahjan. Kai heillä on sellainen maailmankuva, että hyvän tekeminen ilahduttaa muita, kun se itseäkin ilahduttaa. Itse olen iloinen saamistani hyväntekeväisyyslahjoista, vaikka olen valitettavan laiska lahjoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Enemmänhän me täällä kulutetaan nuppia kohti. Joten eikö kaikkein hienointa olisi antaa lahjaksi seuraavan vuoden ehkäisy. Ei tulisi kenellekään paha mieli, kun lahjan saaja saisi aineellista hyvää (kortonkeja tai pillereitä) ja antaja saisi pelastaa maailman.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa halutessaan antaa omistaan oman omatuntonsa mukaan lahjoituksia jollekin kohteelle, mutta mielestäni typerää verhota tämä lahjaksi jollekin toiselle. Mieluummin vaikka lahjoittaa itse jonkun summan jollekin järjestölle ja antaa sille sukulaiselle vaikka jonkun suklaalevyn tai soittaa puhelun. Kehtaako edes sanoa ääneen ajattelevansa näin?
Itse tunnen tapauksen jossa mummo antoi lahjaksi lahjavuohen perintöä kyttäävälle pojalleen jonka moraali pyörii rahan ja oman hyödyn ympärillä. Minun mielestäni täysi napakymppi lahjana tollaiselle.
Täytyy sanoa, että olen aika hämmästynyt ja surullinen tämän ketjun luettuani. Ettäkö aikuiset ihmiset aivan loukkaantuvat tällaisesta toisenlaisesta lahjasta? Joo, onhan se nyt aivan hirveää, että MINÄ en saakaan nyt mitään! Kyllä MINÄ olisin tarvinnut edes sitä suklaarasiaa tai tuikkukippoa enemmän kuin afrikkalainen tyttölapsi koulutusta! Voi jumaliste.
Ja kyllä, itse toivoin tänä vuonna, että saisin perheeltäni mieluummin tällaisen toisenlaisen lahjan kuin jotakin aivan turhaa krääsää, jolla en tee mitään ja jonka roudaan joulun jälkeen kirpputorille. Heille kyllä olen hankkinut sellaisia lahjoja, joista tiedän heidän ilahtuvan. Sen siis ymmärrän, että joku _ilahtuu_ enemmän jostain muusta kuin hyväntekeväisyyslahjasta, mutta se ei mulla mene jakeluun että siitä voidaan oikeasti hermostua.
Todella, todella vaikeaa ymmärtää, että joku voi loukkaantua tai suuttua siitä, että tulee yhdistetyksi hyväntekeväisyyteen. (Poislukien nyt sitten ne, joilla ihan oikeasti ei ole rahaa edes ruokaan. Siinä tilanteessa ymmärrys tuskin riittää, että lahjoitus tehdään kehitysmaihin jos lahjan saaja itsekin näkee nälkää.)
Ihan sama mitä happamalle mammalle ostaa, se suuttuu, loukkaantuu ja haukkuu lahjan palstalla paskaksi. Miksei siis ostaisi lahjaa, josta on edes jollekulle jotain iloa ja hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttöjen koulutuksen tukeminen on yksi tehokkaimmista tavoista edistää ehkäisyä. Koulutettu tyttö aloittaa lapsien saamisen selvästi vanhempana ja saa selvästi vähemmän lapsia kuin kouluttamaton.
Maailman 8 miljardista ihmisestä 80 prosenttia on kehitysmaista. Kaikille koulutus. Miten se onnistuu mielestäsi näiden liikalisääntyjen suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman 8 miljardista ihmisestä 80 prosenttia on kehitysmaista. Kaikille koulutus. Miten se onnistuu mielestäsi näiden liikalisääntyjen suhteen?
Koulutettu nainen saa vähemmän lapsia kuin kouluttamaton. Mikä tässä jää sinulta ymmärtämättä?
Ihmisillä on tietysti erilaisia mieltymyksiä, mutta minua ei tuollaiset aineettomat lahjat haittaisi. Mieluummin hypoteettinen vuohi jonnekin kuin minun nurkkiini lisää krääsää jota en tarvitse, tai vielä yksi suklaarasia kun yritän laihtua.