"Aineettomat lahjat" ( vuohet, koulutarvikkeet köyhille jne). Olenko ainut, joka ei oikeasti ilahtuisi yhtään?
Jokainen saa halutessaan antaa omistaan oman omatuntonsa mukaan lahjoituksia jollekin kohteelle, mutta mielestäni typerää verhota tämä lahjaksi jollekin toiselle. Mieluummin vaikka lahjoittaa itse jonkun summan jollekin järjestölle ja antaa sille sukulaiselle vaikka jonkun suklaalevyn tai soittaa puhelun. Kehtaako edes sanoa ääneen ajattelevansa näin?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kun se vuohi juttu on vielä huijausta. Ei sinne mene mitään vuohea vaan raha jolla teoriassa saisi vuohen mutta mitään takeita ei kyllä ole että juuri sillä rahalla ostetaan vuohi. Suurin osa menee varmasti siihen mihin aina noiden järjestöjen kanssa.
Uskomuksesi ei pidä paikkaansa ainakaan kaikkien järjestöjen osalta. Tiedän, että ainakin World Visionilla jokaista lahjakaupasta ostettua vuohta kohti joku perhe kehitysmaassa saa ihan oikean vuohen.
Nämä on oikeasti tosi arkoja juttuja, ja saatatte loukata monia ihmisiä teidän lahjoituksilla.
Monet eläinten ystävät esim. vastustaa noita lahjoituksia, koska noiden lahjoitettujen eläinten olot on kammottavat, ja joku voi vastustaa ihan periaatteesta eläinten hyväksikäyttöä.
Parempi lahjoittaa itsekseen niitä vuohia, eikä mahdollisesti loukata muita lahjoittelemalla muka niiden nimissä esim. eläviä eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, odotatteko te aikuiset kovasti lahjoja sitten itsellenne? Itse kun en lähtökohtaisesti halua mitään, tuo olisi ihan hyvä, jos joku haluaa "lahjoa" minua.
En vasta kuin siinä vaiheessa kun saan jännittävän näköisen kirjekuoren jossa voisi olla jotain. Sitten sen avaa ja tulee juuri sellainen typerä olo että minähän en ansaitse mitään, olinpa tyhmä kun luulin niin.
Entä, jos kuoressa olisi ollut vain joulukortti? Olisiko sinulle tullut parempi mieli, kun olisit voinut ajatella että joku kehitysmaassa ei saanut sitä korttiakaan?
Itse asiassa ehkä olisi ja voisihan sinne kehitysmaahan lahjoittaa minulle kertomatta. Kortista ei tulisi sitä oloa että ”aioin ensin antaa sinulle jotain mutta en sitten viitsinytkään”. Se ei hieroudu samalla tavalla naamaan. Ja harrastan itsekkin hyväntekeväisyyttä, eikä siinä mitään. Haluaisin vaan joskus saada sen tunteen että joku ihan oikeasti on ajatellut minuakin.
Tämä ajattelutapa on johtanut just siihen krääsäjouluhulluuteen, että pitää paketoida kauhea määrä euron tuikkukippoja. Kun pitää osoittaa, että ajattelee juuri sitä henkilöä x eikä kehitysmaalaista.
No ei. Kun en tosiaan toivo mitään, vasta kuin siinä vaiheessa kun on joku kuori kädessä. Toivoisin että olisi jotain mistä huomaa että antaja ihan oikeasti tuntee minut ja tykkää minusta. Vaikka lahjakortti hierontaan, jotain aineetonta. Toinen vaihtoehto on se kortti, joka on ihan ok eikä herätä mitään sen kummempia tunteita. Vuohesta tulee sellainen olo että minulle ei erityisesti haluta antaa mitään, mikä on jotain enemmän kuin se että jätettäisiin vaan antamatta mutta ei erikseen ilmoitettaisikin siitä vielä.
Mitä noin herkkähipiäinen ihminen mahtaa itse hankkia lahjaksi toisille?
Siis ilmoitetaanko näissä vuohilahjoissa "lahjansaaja" lahjoituksen tekijäksi, ilman että häneltä edes kyaytään asiaa etukäteen? Vai meneekö se anonyymisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kun se vuohi juttu on vielä huijausta. Ei sinne mene mitään vuohea vaan raha jolla teoriassa saisi vuohen mutta mitään takeita ei kyllä ole että juuri sillä rahalla ostetaan vuohi. Suurin osa menee varmasti siihen mihin aina noiden järjestöjen kanssa.
Uskomuksesi ei pidä paikkaansa ainakaan kaikkien järjestöjen osalta. Tiedän, että ainakin World Visionilla jokaista lahjakaupasta ostettua vuohta kohti joku perhe kehitysmaassa saa ihan oikean vuohen.
Nämä on oikeasti tosi arkoja juttuja, ja saatatte loukata monia ihmisiä teidän lahjoituksilla.
Monet eläinten ystävät esim. vastustaa noita lahjoituksia, koska noiden lahjoitettujen eläinten olot on kammottavat, ja joku voi vastustaa ihan periaatteesta eläinten hyväksikäyttöä.
Parempi lahjoittaa itsekseen niitä vuohia, eikä mahdollisesti loukata muita lahjoittelemalla muka niiden nimissä esim. eläviä eläimiä.
Voihan sitä lahjoittaa esim. polkupyörän, ammattikoulutuksen naiselle tai hedelmäpuiden taimia, jos pitää eläinlahjaa epäeettisenä.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että aikuiset ajattelevat näin. Liittyykö se jotenkin siihen, että kokee sitten jäävänsä vaille (jotain, lahjaa, välittämistä?) eikä ilahdu jos tässä yltäkylläisyydestä voi jotain pientä jollekin muulle. Ymmärrän sen paremmin, jos itsellä olisi tarvetta rahalle, ruoalle tms konkreettiselle. Ja näen kyllä senkin, että avustusjärjestön läpinäkyvyys kannattaa varmistaa.
Lapsille tää on kai helpompaa, oma lapseni haluaa aina lahjoittaa yhden lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta toisaalta saa joka tapauksessa sen verran lahjoja että niistä riittää vähennettäväksi. Jos joutuisi luopumaan ainoasta tai toisesta lahjasta niin voisi olla eri ääni kellossa.
Ei. Hyväntekeväisyyden motiivi on juuri se hyvä mieli mikä antamisesta tulee. Niin aikuiselle kuin lapsellekin. Mutta jos joku antaa ”puolestani” lahjoituksen, jää minulta juuri se antamisen hyvä mieli saamatta. Hyvän mielen ja paremman ihmisen sädekehän saa se joka ne rahat kaivoi lompakostaan.
Olen saanut lahjaksi vuohia ja tyttöjen koulunkäyntiä ja vaikka mitä, ja kyllä siitä tulee nenilleen saanut olo, ei ollenkaan tunnu lahjalta. Vaikka olen keski-ikäinen enkä tarvitse mitään, en tykkää tavaroista, ja lahjoitan itse säännöllisesti hyväntekeväisyyteen. Enemmän arvostaisin karkkipussia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaa kuinka paljon ärsytti sisäisesti, kun sain muutama vuosi sitten ylioppilaslahjaksi "Lahjoitin puolestasi 100€ kehitysmaiden lasten koulutukseen" -kortin. Hieno ajatus sinänsä, mutta minä köyhänä ja omilleen muuttaneena opiskelijana olisin keksinyt itsekin hyödyllistä käyttöä tuolle summalle. Ei ilahduttanut, mutta en tietenkään kehtaa myöntää sitä muuten kuin näin anonyymisti.
Tosi surullista ja törkeää.
Ihmisillä on ihan hämärtynyt tuo, että läheiset ihmiset on ne tärkeimmät, en ihmettele, että suvut ja perheet hajoaa.
Toisaalta voidaan kysyä, kuinka paljon se rahalahjoja odottava ylioppilas on itse auttanut sukulaisiaan.
Koko ideana tiiviissä suvussa on se, että omilleen lähteviä nuoria autetaan.
Nuo nuoret auttaa sitten aikuisina niitä auttaneita vanhempia sukulaisia.
Kuinka monta ihmistä te tunnette, jotka on tekemisissä perheidensä ja sukujensa, joita ei ole autettu ollenkaan. Koko ihmisyys on vastavuoroista sosiaalisuutta.
Jännä kun täällä yleisesti ollaan sitä mieltä, että lapsi ei ole missään nimessä mitään velvollinen tekemään vanhempien eteen.
Ei tietenkään ole tyypilliselle suomalaiselle vanhemmalle, joka heittää ulos ilman mitään, kun 18v on täynnä, ja suunnilleen sylkee päälle.
Itse tiedän sukuja, joissa on tuota vastavuoroista auttamista, ja kaikki lapset, joista on välitetty ja huolehdittu osaa automaattisesti auttaa muita.
Eli kääntäen, jos vanhemmat auttavat, syntyy velvollisuus mielestäsi?
Mun mielestä suomalaisuus on traagista ja surullista juuri sunlaisten ihmisten takia.
Et edes ymmärrä lukemaasi, koska mielestäsi "syntyy velvollisuuksia ja sitä auttaminen on yms".
Lapset ja nuoret kasvaa esimerkeillä, seuraamalla mitä toiset tekee, ei velvollisuuksilla, voit miettiä sitä rauhassa....
Minä ymmärrän kyllä mitä tuo vastavuoroinen auttaminen tarkoittaa ja olen itse suvusta, missä toisia autetaan ja muistetaan. Mutta mietin vaan, kun niin moni täälläkin kokee vastenmielisenä vanhenevien sukulaisten auttamisen ja kuorossa huudetaan, ettei mitään velvollisuuksia ole, koska lapsi ei pyytänyt syntyä. Niin miten sinä sen koet, jos nuorta on autettu, onko velvollisuutta vai ei? Ja ei, kaikki eivät ole hyvästäkään esimerkistä kiitollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, odotatteko te aikuiset kovasti lahjoja sitten itsellenne? Itse kun en lähtökohtaisesti halua mitään, tuo olisi ihan hyvä, jos joku haluaa "lahjoa" minua.
En vasta kuin siinä vaiheessa kun saan jännittävän näköisen kirjekuoren jossa voisi olla jotain. Sitten sen avaa ja tulee juuri sellainen typerä olo että minähän en ansaitse mitään, olinpa tyhmä kun luulin niin.
Entä, jos kuoressa olisi ollut vain joulukortti? Olisiko sinulle tullut parempi mieli, kun olisit voinut ajatella että joku kehitysmaassa ei saanut sitä korttiakaan?
Itse asiassa ehkä olisi ja voisihan sinne kehitysmaahan lahjoittaa minulle kertomatta. Kortista ei tulisi sitä oloa että ”aioin ensin antaa sinulle jotain mutta en sitten viitsinytkään”. Se ei hieroudu samalla tavalla naamaan. Ja harrastan itsekkin hyväntekeväisyyttä, eikä siinä mitään. Haluaisin vaan joskus saada sen tunteen että joku ihan oikeasti on ajatellut minuakin.
Tämä ajattelutapa on johtanut just siihen krääsäjouluhulluuteen, että pitää paketoida kauhea määrä euron tuikkukippoja. Kun pitää osoittaa, että ajattelee juuri sitä henkilöä x eikä kehitysmaalaista.
No ei. Kun en tosiaan toivo mitään, vasta kuin siinä vaiheessa kun on joku kuori kädessä. Toivoisin että olisi jotain mistä huomaa että antaja ihan oikeasti tuntee minut ja tykkää minusta. Vaikka lahjakortti hierontaan, jotain aineetonta. Toinen vaihtoehto on se kortti, joka on ihan ok eikä herätä mitään sen kummempia tunteita. Vuohesta tulee sellainen olo että minulle ei erityisesti haluta antaa mitään, mikä on jotain enemmän kuin se että jätettäisiin vaan antamatta mutta ei erikseen ilmoitettaisikin siitä vielä.
Mitä noin herkkähipiäinen ihminen mahtaa itse hankkia lahjaksi toisille?
Saatan miettiä lahjoja pitkin vuotta. Painan mieleen kun saan ihmiseltä jonkun vinkin esim. että tykkää jostain bändistä, saatan ostaa konserttiliput. Todella mietin sitä henkilöä ja mistä hän tykkää, mitä harrastaa. Usein myös ihan vaan jotain herkkua. Joka tapauksessa en hanki lahjoja niin että aaton aatona syöksyn kauppaan ja ostan läjän tuikkuja. Hyväntekeväisyyteen laitan joka kuukausi ilmoittamatta siitä kenellekkään. Itse en odota keneltäkään mitään mutta en myöskään erikseen ilmoitusta että enpä muuten hankkinut sinulle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Siis ilmoitetaanko näissä vuohilahjoissa "lahjansaaja" lahjoituksen tekijäksi, ilman että häneltä edes kyaytään asiaa etukäteen? Vai meneekö se anonyymisti?
Se perhe, joka oikean vuohen saa, ei tiedä lahjoittajan nimeä. Jos tällaisen lahjan ostaa jonkun järjestön verkkokaupasta, niin järjestö tietää lahjan maksajan nimen. Siitä, kuka lahjan saa (tarkoitan siis sitä suomalaista sinulle on ostettu vuohi -kortin saajaa), järjestö ei normaalisti tiedä. Tosin ainakin joissakin verkkokaupoissa tuon kortin voi lähettää suoraan lahjan saajan sähköpostiin, jolloin verkkokaupassa on ainakin hetkellisesti tieto saajan sähköpostiosoitteesta.
Joulupukki taapertaa tupaan tyhjän säkin kanssa ja kertoo pienokaisille että tänä jouluna veikin kaikki lahjat naapuriin ja siellä lapset ilahtui, eikös oo kiva, ja teillekin tuli tästä nyt varmasti niin hyvä mieli että sehän on lahja jo sekin!
Joo, ei.
Olen sanonut, että ilahdun jos Kisulle lahjoittaa puolestani, muu maailmanparannus ei niin lähellä sydäntä.
Vierailija kirjoitti:
Joulupukki taapertaa tupaan tyhjän säkin kanssa ja kertoo pienokaisille että tänä jouluna veikin kaikki lahjat naapuriin ja siellä lapset ilahtui, eikös oo kiva, ja teillekin tuli tästä nyt varmasti niin hyvä mieli että sehän on lahja jo sekin!
Joo, ei.
Palstalaisia voi kyllä hyvällä syyllä verrata lapsiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se perhe, joka oikean vuohen saa, ei tiedä lahjoittajan nimeä. Jos tällaisen lahjan ostaa jonkun järjestön verkkokaupasta, niin järjestö tietää lahjan maksajan nimen. Siitä, kuka lahjan saa (tarkoitan siis sitä suomalaista sinulle on ostettu vuohi -kortin saajaa), järjestö ei normaalisti tiedä. Tosin ainakin joissakin verkkokaupoissa tuon kortin voi lähettää suoraan lahjan saajan sähköpostiin, jolloin verkkokaupassa on ainakin hetkellisesti tieto saajan sähköpostiosoitteesta.
Konserttiliput hankkiessasi tulet tehneeksi aika paljon olettamuksia toisten ajankäytöstä. Minulla on jäänyt lahjaliput monta kertaa käyttämättä työkiireiden vuoksi.
Eli eikös olisi parasta sinunkin antaa vain rahaa, niin jokainen lahjansaaja voisi käydä itse konsertissa silloin kun haluaa.
Suorastaan raivostuisin vuohen lahjoitus -lahjasta. Sen sijaan olen toivonut itse itselleni yh-äitinä immateriaalista lahjaa ja se on lapsivapaa viikonloppu! Saa nähdä, käykö toteen.
Ei h*lvetti, miettikää nyt kuinka ensinnäkin loukkaava ja toisekseen aliarvostava lahja tämä on "saajaansa" kohtaan "Olet huono ihminen, kun et lahjoita rahaa Afrikkaan, joten sinun puolestasi lahjoitin vuohen sinne. Hyvää joulua". Ei tuollasta "lahjaa" voi antaa kenellekään muulle kuin todella laajan huumorintajun omaavalle henkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Ei h*lvetti, miettikää nyt kuinka ensinnäkin loukkaava ja toisekseen aliarvostava lahja tämä on "saajaansa" kohtaan "Olet huono ihminen, kun et lahjoita rahaa Afrikkaan, joten sinun puolestasi lahjoitin vuohen sinne. Hyvää joulua". Ei tuollasta "lahjaa" voi antaa kenellekään muulle kuin todella laajan huumorintajun omaavalle henkilölle.
Entäpä sitten parfyymi! Sehän on suora vihjaus, että lahjansaaja haisee pahalta. Kirjan viesti taas on "lue ja viisastu, moukka". Suklaa tarkoittaa, että pidän sinua plösönä hedonistina.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät ajattele noin. Minulle tällainen vuohilahja on lahjan saajana paljon mieluisampi kuin jokin tavaralahja.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa halutessaan antaa omistaan oman omatuntonsa mukaan lahjoituksia jollekin kohteelle, mutta mielestäni typerää verhota tämä lahjaksi jollekin toiselle. Mieluummin vaikka lahjoittaa itse jonkun summan jollekin järjestölle ja antaa sille sukulaiselle vaikka jonkun suklaalevyn tai soittaa puhelun. Kehtaako edes sanoa ääneen ajattelevansa näin?
Tämähän on kätevä idea soveltaa laajemminkin. Joulusta selviää yhdellä huokealla lahjalla. Valikoi tutuistaan sen suurimmassa puutteessa tai ongelmissa olevan ja antaa tälle jonkin vähäarvoisen lahjan. Sen jälkeen tulostaa vaan kaikille sukulaisille ja tutuille jaettavaksi diplomeita tapahtuneesta.
Parempaa lahjaa en itsellenikään voisi kuvitella kuin saada tiedonanto siitä, että lahjan antaja itse asiassa antoi kahvipaketin naapurin juoppo-Irmelille ja minun olisi nyt syytä saada siitä tosi jouluinen ja lämmin mieli, että minulle suotiin tällainen kunnia osallistua tietämättäni hyväntekeväisyyteen.
Siis ARGH!
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, ettei kyseiseen maanosaan tarvitsisi lahjoittaa enää yhtään mitään (ainakaan meiltä täältä Suomesta, kun ei olla Afrikalle velkaa mistään). Antaa luonnon valita. Ja kun ovat valmiita nousevat kansoineen omille jaloilleen.
Se onkin ok, että ei osta lahjoja ja voihan sen ilmoittaakin yleisesti, jos haluaa. Mutta "tässä on sulle lahja paitsi että et saakaan mitään" -systeemi on ihan älytön.