Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lääkärit ei nykyään halua hoitaa yhtään mitään? Kysyn ihan tosissani, ihan normaalina ihmisenä jolla ei ole aikaisemmin ollut mitään lääkäreitä vastaan

Vierailija
20.12.2018 |

Mun on nyt pitänyt 3 kertaa 5 vuoden sisällä etsiä lääkäriä, joka haluaa tutkia vaivaani, kun ensimmäinen ei ole suostunut. Joka kerta on löytynyt hoitoa vaativa ongelma. Sen löytäminen on vaatinut muuta, kuin perusverenkuvan tai muita perustutkimuksia.

Lääkärit tuntuu jo ovella olevan asennoituneen, että turhasta valitat. Kiukkusia vastauksia, tyhmää nokittelua "no jos nyt noin huolissasi olet huoh ja puuh voi että, no kai se sitten pitää tämmöinenkin tutkia.." ja hoidon torppaamista.

Miksi? Mikä siellä on hätänä? Onko teillä joku työssä muuttunut, rahan määrä, potilaiden määrä? Tuntuu ihan kamalalta käydä nykyään lääkärissä, ei ennen näin ollut.

Kommentit (406)

Vierailija
161/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisimpiin kuolinsyihin kuuluvat hoitovirheet ja hoitamatta jättäminen.

Tietenkään tätä ei kirjata tilastoihin. Ilmiötä ei ole virallisesti olemassa. Suomalaisille on tärkeintä pysyä "Maailman paras maa" tilaston kärjessä. Se on sivuseikka miten surkeasti täällä oikeasti menee.

Kaikki mahdollinen tuotanto ja teollisuus poistetaan Suomesta kannattamattomana. Loput rahat lahjoitetaan baahadbuuttajille.

Työttömiä aktivoidaan huuhaakursseilla.

Sitten ollaan ihmeissään, kun täällä ei ole rahaa eikä kukaan osaa mitään.

Varmaan kannattaa sitten lähteä sinne, missä asiat on paremmin. Kerrotko vielä missä se on?

Vierailija
162/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on nyt pitänyt 3 kertaa 5 vuoden sisällä etsiä lääkäriä, joka haluaa tutkia vaivaani, kun ensimmäinen ei ole suostunut. Joka kerta on löytynyt hoitoa vaativa ongelma. Sen löytäminen on vaatinut muuta, kuin perusverenkuvan tai muita perustutkimuksia.

Lääkärit tuntuu jo ovella olevan asennoituneen, että turhasta valitat. Kiukkusia vastauksia, tyhmää nokittelua "no jos nyt noin huolissasi olet huoh ja puuh voi että, no kai se sitten pitää tämmöinenkin tutkia.." ja hoidon torppaamista.

Miksi? Mikä siellä on hätänä? Onko teillä joku työssä muuttunut, rahan määrä, potilaiden määrä? Tuntuu ihan kamalalta käydä nykyään lääkärissä, ei ennen näin ollut.

Stressin määrä, huomionhakuiset potilaat, jotka tulevat kerta toisensa jälkeen vain, koska ovat yksinäisiä, huumehörhöt jne.

Ei mikään ihme, että saattaa välillä olla vähän ennakkoluuloa matkassa, vaikkei tietysti saisi olla.

Onko näitä oikeasti muka paljon, jotka tulevat vain, koska ovat yksinäisiä? Itse olen tullut nähdyksi tällaisena, mutta todellinen syy tiuhoille käynneilleni on ollut se, että vaivaa ei ole korjattu, joten pakko on ollut tulla uudestaan yrittämään samasta asiasta. Kerran sain jopa kuulla kunniani että en arvosta, "sä oot tosi hyvin saanut aikoja tänne meidän poliklinikalle". Kun en mä halunnut enkä tarvinnut niitä useita käyntejä ja maksuja niistä, vaan ratkaisun ongelmaani!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreillä on todella paljon töitä ja asiakaskunta on todella laajaa. Uudemman polven lääkärit ovat nykyään tarkkoja omista rajoistaan, eivät ota ylimääräisiä asiakkaita eivätkä kyllä edes halua työskennellä perusterveydenhuollon yksiköissä vaan isommissa sairaaloissa.

Toinen määräävä tekijä on raha. Kunnilla/kaupungeilla on vuosittaiset budjetit terveydenhuollon osalta ja mikäli ylityksiä tulee ei se tietenkään päättäjiä miellytä. Yksi veri- tai pissakoe saattaa maksaa 100-200 euroa. Yksityisillä ei ole tätä ongelmaa sillä joko asiakkaat maksaa sen itse tai lähettävät erikoissairaanhoitoon jolloin maksajaksi vaihtuu kunta tai kaupunki.

Eli lääkäreitä pitää kouluttaa reilusti lisää, jotta lääkäreitä riittää myös terveyskeskuksiin, eikä potilaita halveksuta "omien rajojen" takia.

Mitä hyötyä koulutuksesta jos virkoja ei lisätä?

Vierailija
164/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressin määrä, huomionhakuiset potilaat, jotka tulevat kerta toisensa jälkeen vain, koska ovat yksinäisiä, huumehörhöt jne.

Ei mikään ihme, että saattaa välillä olla vähän ennakkoluuloa matkassa, vaikkei tietysti saisi olla.

Onko näitä oikeasti muka paljon, jotka tulevat vain, koska ovat yksinäisiä? Itse olen tullut nähdyksi tällaisena, mutta todellinen syy tiuhoille käynneilleni on ollut se, että vaivaa ei ole korjattu, joten pakko on ollut tulla uudestaan yrittämään samasta asiasta. Kerran sain jopa kuulla kunniani että en arvosta, "sä oot tosi hyvin saanut aikoja tänne meidän poliklinikalle". Kun en mä halunnut enkä tarvinnut niitä useita käyntejä ja maksuja niistä, vaan ratkaisun ongelmaani!

Vanha, kokoomuksen keksimä tekosyy. Samat puheet yksinäisistä vanhuksista kuultiin aikoinaan, kun terveyskeskusmaksut sisäänajettiin Suomessa.

Nythän jotkut kunnat perivät maksun jo hoitajalla käynnistä. Taitaapi olla yksityinen pian halvempi kuin julkinen puoli, siis jos ensin hoitajalla käynnistä peritään maksu, ja sitten perään vielä se peruspalvelumaksu tai miksi sitä nyt kutsutaankin.

Vierailija
165/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin helpottavaa lukea että henkisesti terveetkin joutuu taistelemaan, että saisi hoitoa somaattisiin vaivoihin. Ettei ne ole tuollaisia vain mt-ongelmaisille.

Luulenpa että aika moni näistä sarjavalittajista jotka kummasti aina saa huonoa kohtelua on pershäiriöisiä...

Vierailija
166/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon saanut avun. 4 leikkausta ja hampaat hoidettu sitä ennen hyvin.

Vierailija
167/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreillä on todella paljon töitä ja asiakaskunta on todella laajaa. Uudemman polven lääkärit ovat nykyään tarkkoja omista rajoistaan, eivät ota ylimääräisiä asiakkaita eivätkä kyllä edes halua työskennellä perusterveydenhuollon yksiköissä vaan isommissa sairaaloissa.

Toinen määräävä tekijä on raha. Kunnilla/kaupungeilla on vuosittaiset budjetit terveydenhuollon osalta ja mikäli ylityksiä tulee ei se tietenkään päättäjiä miellytä. Yksi veri- tai pissakoe saattaa maksaa 100-200 euroa. Yksityisillä ei ole tätä ongelmaa sillä joko asiakkaat maksaa sen itse tai lähettävät erikoissairaanhoitoon jolloin maksajaksi vaihtuu kunta tai kaupunki.

Eli lääkäreitä pitää kouluttaa reilusti lisää, jotta lääkäreitä riittää myös terveyskeskuksiin, eikä potilaita halveksuta "omien rajojen" takia.

Kyllä voisi kouluttaa mutta siltikään kukaan ei halua terveyskeskuksiin töihin. Lääkärit pystyvät sanelemaan missä haluavat työskennellä.

Niin, juuri siksi kun heitä koulutetaan liian vähän! Jos jokaiseen kivaan paikkaan olisi 50-100 hakijaa, niin alkaisi ne vähemmän kivatkin kelvata, aivan kuten muillakin aloilla.

Ei vaan koska tk:issa työkuorna kasvaa suunnattomaksi koska tarpeeksi henkilökuntaa ei palkata. Pakko nostaa kytkintä jos haluaa itse selvitä.

Vierailija
168/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies28mies kirjoitti:

En ymmärrä. en tiedä onko tässä jotain naiset vs miehet juttua mutta:

Naisystäväni, jonka kanssa olen seurustellut 2 vuotta, valittaa aina joka kerta missä tahansa lääkärissä käydessään sitä kuinka "ammattitaidottomia" he ovat, eivätkä osaa hoitaa häntä ja hän ei saa haluamaansa.

Minä käyn harvoin lääkärissä mutta aina kun olen käynyt olen saanut tasan tarkkaan sen hoidon minkä olen tarvinnut/odottanut saavani. 

Minusta tuntuu että tyttöystäväni on asennoitunut jotenkin huonosti lääkäreitä tai hoitohenkilökuntaa vastaan. Ja kuten naiset yleensä ei osaa kertoa kunnolla ja selkäesti omista kivuistaan ja haluistaan. itse olen aina lääkäriin mennessä kertonut selkeästi mikä minua vaivaa ja kuinka paljon sattuu ja ym ym. se että jos menee lääkäriin ja sanoo toispuoleisia toiveita ja oireita tekkee hoidon suorittamisesta hyvin vaikeaa uskoisin. 

Olenko väärässä? 

Olet väärässä. Toivottavasti et lauo aivopierujasi sentään tyttöystävällesi. Oletko sinä siellä vastaanotolla kuuntelemassa, miten hän kertoo asioista lääkärille? Käyttekö samassa hoitopaikassa? Samalla lääkärillä? Onko teillä sama sairaus / lääketieteellinen ongelma? Jos vastaus näihin kysymyksiin on ei, niin et ensinnäkään tiedä tarpeeksi ja toiseksi teidän tilanteitanne ei voi verrata.

Kerron esimerkin tähän "naiset eivät osaa kuvata selkeästi omia kipujaan" -väitteeseen. Minulla on krooninen sairaus. Hoidon saaminen on ollut hankalaa. Viimeksi pidin mm. "oirepäiväkirjaa", otin valokuvia ja videoita, yritin näyttää aikaisempia lääkärin todistuksia, terapeuttien lausuntoja jne. Reaktio? Lääkäri nauroi. Hän nauroi lisää, kun kerroin kivuistani. Hän kieltäytyi katsomasta "todisteitani", kutsuen niitä mm. epäoleelliseksi jne. En saanut mitään apua. Hän kirjoitti jopa nimeni ja ammattini väärin epikriisiin,

Vierailija
169/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopein ja asiantuntevin apu on tässä kaupungissa yksityislääkäreillä. Julkinen on raskaasti aliresursoitu, joten on pakko hakeutua yksityiselle. Toki siihen menee rahaa mutta onneksi on sairaskuluvakuutukset. Lääkäreitä on tullut tavattua moneen lähtöön: suurin osa on ollut onneksi päteviä eikä turhia hoitoja eikä tutkimuksia ole tarjottu.

Vierailija
170/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on viime aikoina hämmentänyt lääkärien etiikka, liittyen nyt muihin asioihin kuin varsinaiseen hoitoon. En viitsi tästä tarkemmin kirjoittaa koska asiat ovat vielä kesken, mutta kaksi lääkäriä - samassa yksikössä - on jäänyt kiinni valheesta. Ensimmäinen tapaus liittyi salassapitovelvollisuuden rikkomisen peittelyyn, toisella valheella pyrittiin peittämään edellinen tapaus. Molemmat väärinkäytökset ovat todistettavissa, niistä on esittää mustaa valkoisella.

Olen varmaan naiivi, mutta tuo tuntuu jotenkin nololta. Siis minua eli vastapuolta nolottavat nuo tapaukset. Miten fiksut, koulutetut ihmiset, jotka tekevät vaativaa työtä, voivat toimia noin typerästi: samaan aikaan häikäilemättömällä mutta myös hyvin kömpelöllä tavalla.

Vierailija
171/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisimpiin kuolinsyihin kuuluvat hoitovirheet ja hoitamatta jättäminen.

Tietenkään tätä ei kirjata tilastoihin. Ilmiötä ei ole virallisesti olemassa. Suomalaisille on tärkeintä pysyä "Maailman paras maa" tilaston kärjessä. Se on sivuseikka miten surkeasti täällä oikeasti menee.

Kaikki mahdollinen tuotanto ja teollisuus poistetaan Suomesta kannattamattomana. Loput rahat lahjoitetaan baahadbuuttajille.

Työttömiä aktivoidaan huuhaakursseilla.

Sitten ollaan ihmeissään, kun täällä ei ole rahaa eikä kukaan osaa mitään.

Varmaan kannattaa sitten lähteä sinne, missä asiat on paremmin. Kerrotko vielä missä se on?

Olen huomannut, että kun kerron Espanjassa reseptilääkkeiden olevan ilmaisia eläkeläisille, ja että Skotlannissa hoidon saa ilmaiseksi, moni suomalainen kieltäytyy uskomasta. Ei pidä kuulemma paikkaansa.

Tämä ilmiö on mielenkiintoinen ja kun sitä selvittää pitemmälle, asia kuitataan sillä, että kun Suomella ei ole varaa, ja se terveydenhoitokin on niin kallista. Onkohan arvon herroilla ja rouvilla käynyt mielessä, että teitä on näin rahvaanomaisesti vedätetty? Suomella oli varaa 80-luvulla, vaikka maan BKT oli arviolta puolet nykyisestä.

Suomessa ovat Euroopan korkeimpiin lukeutuvat poliklinikkamaksut. Kun perusterveydenhuolto aikoinaan laitettiin maksulliseksi, se taisi olla demareiden Tuomioja, joka totesi, että ne ensimmäiset 20 euroa menevät pelkän potilaiden maksujärjestelmän ylläpitoon. Ei noilla mitään tarkoitusta ole ylläpitää terveydenhoitojärjestelmän rahoitusta, vaan nimenomaan estää pienituloisten ja köyhien pääsy palveluiden (terveydenhoidon) piiriin, koska he ovat julkisen sektorin suurin käyttäjäryhmä. Kuuluu samaan sarjaan kuin KELA:n ja kuntien maksulliset puhelinajat.

Suomessa on pelkästään perusterveydenmaksuja ulosotossa massiiviset 400 000 kappaletta. Kun asiaa pysähtyy ajattelemaan, luulen, että niitä maita, joissa asiat ovat Suomea paremmin, on paljon Euroopassa.

Vierailija
172/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin helpottavaa lukea että henkisesti terveetkin joutuu taistelemaan, että saisi hoitoa somaattisiin vaivoihin. Ettei ne ole tuollaisia vain mt-ongelmaisille.

Luulenpa että aika moni näistä sarjavalittajista jotka kummasti aina saa huonoa kohtelua on pershäiriöisiä...

Sinä ainakin olet selvästi sellainen, sataprosenttisesti. Elämäsi taitaa olla hyvin tyhjää ja merkityksetöntä, jos saat nautintoa vakavilla asioilla trollaamisesta vauvapalstalla. Sääli.

Vierailija
173/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kokemukset ovat kyllä takuuvarmasti turhauttavia ja raivostuttavia.

Omat kokemukseni viimeisen vuoden varrelta ovat täysin päinvastaisia: kun mielialani romahti syksyllä lääkärin toiminnasta kuulsi läpi syvä välittäminen ja huoli. Hänen roolinsa paranemisessani oli varsin suuri.

Vierailija
174/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kärsit nukahtamisvaikeuksista tai yöllisestä heräilystä, määrätään masennuslääkkettä. Jos kärsit masennuksesta, voit saada nukahtamislääkettä. Jos sinulla on kutinaa, saat väsyttävää antihistamiinia (joka olisi sopinut nukahtamisvaikeuksiin). Pääasia on, ettet saa varsinaiseen vaivaan kehiteltyä lääkettä, koska siihen voi tulla riippuvuus, mikä on pahempi asia kuin se, että vaiva saataisiin hoidettua.

Lisäksi kaikkeen vakiovastaus on, ettei ole mitään taikapilleriä, jonka voisi ottaa, vaan flunssat menee ohi sairastamalla ja muut vaivat elämäntapoja muuttamalla. Niinpä joskus pitkittyneisiin jälkitauteihin tuntuu olevan mahdotonta saada simppeliä antibioottikuuria. Saikutetaan sitten viikkotolkulla, mikä tulee työnantajalle ja kansantaloudelle kalliiksi. Pääasia, ettei määrätä lääkettä.

Tuo nyt ei ole totta. Ihan höpöä että masennukseen ei mm oikeita lääkkeitä määrättäisi. Kutinalääkkeellä tarkoittanet ataraxia joka tosiaan voi olla väsyttävänä lääkkeenä vaihtoehto koska usein kutina häiritsee unta, mutta yleensä nykyään käytetään uusia antihistamiineja.

Ja flunssaan ei tarvita antibiootteja, virustautiin kuten keuhkoputkentulehdukseen ei auta ja harvoin lievään sinuiittiin. Maissa joissa antibiootteja määrätään vielä leväperäisemmin kuin Suomessa, on myös enemmän resitenssiongelmaa.

Eli pääasia: ei määrätä turhia lääkkeitä joista on kaikille haittaa kun teho laskee.

Vierailija
175/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, että uskoin tähän "Suomessa on maailman paras hoito" -mantraan vielä muutama vuosi sitten, kun sairastuin. Joka puolella hyvää tarkoittavat läheiset kehottivat luottamaan siihen. Jälkiviisaudessa parasta olisi ollut todellakin parempi myydä omaisuus ja hakeutua heti ulkomaille yksityiseen hoitoon.

Vierailija
176/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni on viime aikoina hämmentänyt lääkärien etiikka, liittyen nyt muihin asioihin kuin varsinaiseen hoitoon. En viitsi tästä tarkemmin kirjoittaa koska asiat ovat vielä kesken, mutta kaksi lääkäriä - samassa yksikössä - on jäänyt kiinni valheesta. Ensimmäinen tapaus liittyi salassapitovelvollisuuden rikkomisen peittelyyn, toisella valheella pyrittiin peittämään edellinen tapaus. Molemmat väärinkäytökset ovat todistettavissa, niistä on esittää mustaa valkoisella.

Olen varmaan naiivi, mutta tuo tuntuu jotenkin nololta. Siis minua eli vastapuolta nolottavat nuo tapaukset. Miten fiksut, koulutetut ihmiset, jotka tekevät vaativaa työtä, voivat toimia noin typerästi: samaan aikaan häikäilemättömällä mutta myös hyvin kömpelöllä tavalla.

Siksi koska keskivertolääkärit eivät ole yhtään sen fiksumpia kuin muutkaan ihmiset. Ns. koulutus ei takaa älyä, omatuntoa tai sen kummemmin empatiakykyäkään. Ovat vain syntyneet hyvään perheeseen, ottaneet lukiossa oikeat kurssit ja paukuttaneet herneaivoihinsa riittävästi "faktoja", eipä siihen muuta sitten tarvitakaan. Erittäin harvassa ovat oikeasti älykkäät ja rehelliset lääkärit, Suomessa heidät voi laskea kahden käden sormilla. Kaikki muut ovat enemmän tai vähemmän korruptoituneita omaneduntavoittelijoita, joita ei ole liiallisilla älynlahjoilla siunattu.

Vierailija
177/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitohenkilökunnan lääkkeiden väärinkäyttö on lisääntynyt roimasti, joten kuka se hörhö tässä onkaan...

Vierailija
178/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne haluais kato löytää syöpää, AIDSia, tuberkuloosia ja kaikkea muuta ammatillisesti jännää, mutta kun vuodesta toiseen hoitelevat ihmisten nuhakuumeita sekä ripuleita niin alkaa ottaa piähän. Odottivat lääkiksessä käydessään ammatiltaan jotain yber hienoa, mutta arki se on lääkärinkin ammatissa joka pääsi unohtumaan.

Vierailija
179/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla murtu kerran sormi. Menin lääkäriin joka kysy mikä vaivaa. Sanoin että "mulla on sormi murtunut". Vähänkö huomasin naamasta, että alko lääkäriä ottamaan päähän kun sanoin itse oman diaknoosini. Sitten tämä lääkäri ottaa turvonneesta, tummanpunaisesta sormestani kiinni, puristaa ja kysyy "sattuuko?".

Vierailija
180/406 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti lääkäri pitää nykyään valita. Jos et tunne kyseisestä paikasta ketään, niin hyvä pikkuvinkki on kysyä aikaa varatessa, kenen ajat ovat aina myöhässä. Todennäköisesti hän on se, joka lääkärin etiikan mukaisesti tutkii huolellisesti epäillessään jotain vakavampaa. Näin on käynyt minulle ja isälleni, että varattu aika venähti roimasti yli, mutta molemmilla löytyi semmoista harvinaisempaa, mitä ei Buranalla korjata.

En haluaisi nuoria keikkalääkäreitä yleistää, mutta joskus siellä on nuorissa miespuolisissa heti huoneeseen tullessa semmoista asennetta, että "ahas, toi haluaa vaan saikkua". Kun en itse yritä ainakaan liioitella vaivojani ja kasvojeni iho varmaan ongelmien ollessa päällä muistuttaa alkoholistin pärstää, niin usein jää käynnin jälkeen tyhjä tunne, ettei olisi kannattanut käydä lainkaan kuluttamassa arvon kaikkitietävän kandin kallista aikaa.