Miksi lääkärit ei nykyään halua hoitaa yhtään mitään? Kysyn ihan tosissani, ihan normaalina ihmisenä jolla ei ole aikaisemmin ollut mitään lääkäreitä vastaan
Mun on nyt pitänyt 3 kertaa 5 vuoden sisällä etsiä lääkäriä, joka haluaa tutkia vaivaani, kun ensimmäinen ei ole suostunut. Joka kerta on löytynyt hoitoa vaativa ongelma. Sen löytäminen on vaatinut muuta, kuin perusverenkuvan tai muita perustutkimuksia.
Lääkärit tuntuu jo ovella olevan asennoituneen, että turhasta valitat. Kiukkusia vastauksia, tyhmää nokittelua "no jos nyt noin huolissasi olet huoh ja puuh voi että, no kai se sitten pitää tämmöinenkin tutkia.." ja hoidon torppaamista.
Miksi? Mikä siellä on hätänä? Onko teillä joku työssä muuttunut, rahan määrä, potilaiden määrä? Tuntuu ihan kamalalta käydä nykyään lääkärissä, ei ennen näin ollut.
Kommentit (406)
Oikeasti sairaat kyllä hoidetaan. Luulosairaita ei.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti sairaat kyllä hoidetaan. Luulosairaita ei.
Niinpä niin. Yksi luulosairas on nykyään halvaantunut puhekyvytön palvelutalo asukki kun lääkäri tiesi että mikään ei vaivannut ja lähetti kotiin. Seuraavana päivänä oli liian myöhäistä auttaa. Lääkäreillä ei ole suomessa mitään vastuuta. Se on väärin.
Nykyään kaikki sairaudet ovat masennusta.
Lähisuvussani on useita tapauksia.
Yksi kuoli sepelvaltimotautiin pari kuukautta sen jälkeen kun lääkäri oli nauranut hänet ulos vastaanotolta.
Toisen reumaa hoidettiin masennuksena vielä siinä vaiheessa kun maallikkokin näki että sormet ovat vääntyneet pahasti.
Kolmannen vatsavaivat taas ovat somatisointia. Hän kävi labroissa yksityisellä ja palasi tulosten kanssa tk:een. Tk-lääkäri ihmetteli, että sulla kyllä pitäisi olla tulehdusarvojen koholla. Se ei sovi diagnoosiin. Silti diagnoosi pysyi ja nyt odotellaan että tulehdusarvot tippuisivat itsestään.
Tätähän tämä nykyään on.
Krooniset sairaudet ovat aina infektioperäisiä, ja niitä tulisi hoitaa mikrobilääkkeillä. Mieluiten ennaltaehkäisevästi.
Kannattaa katsella ABC Catalystin ohjelma miten se tehdään. Toimittaja sai tosin potkut, koska lääketeollisuus ei pitänyt ratkaisusta.
Samalla voi katsella Olli Postin videoita siitä miten superfoodit eivät toimi, MS-tauti uusi hänellä, ja business romahti hänellä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä on todella paljon töitä ja asiakaskunta on todella laajaa. Uudemman polven lääkärit ovat nykyään tarkkoja omista rajoistaan, eivät ota ylimääräisiä asiakkaita eivätkä kyllä edes halua työskennellä perusterveydenhuollon yksiköissä vaan isommissa sairaaloissa.
Toinen määräävä tekijä on raha. Kunnilla/kaupungeilla on vuosittaiset budjetit terveydenhuollon osalta ja mikäli ylityksiä tulee ei se tietenkään päättäjiä miellytä. Yksi veri- tai pissakoe saattaa maksaa 100-200 euroa. Yksityisillä ei ole tätä ongelmaa sillä joko asiakkaat maksaa sen itse tai lähettävät erikoissairaanhoitoon jolloin maksajaksi vaihtuu kunta tai kaupunki.
Jotkut harvinaisemmat tutkimukset, erityisesti sellaiset mitkä vaativat paljon käsityötä ja mahdollisesti monta työpäivää, voivat maksaa satoja euroja. Suurin osa perustutkimuksista on kuitenkin hinnaltaan muutaman euron luokkaa. Lisäksi aika paljon selviäisi sillä, että lääkäri ihan aidosti tutkisi potilaan. Siis jopa koskisi tähän fyysisesti. Jostain syystä tämä ei löydy monenkaan lääkärin osaamislistalta.
Hoidot sekundäärisiä, kunnes on liiallisista låäkityksistä tms seurannutnvakavampimkehonnsairaustila. Sitten medisiinarit jotka työntäneet buranaa ja rauhoittavia eivät ole vastuussa tutkimatta jättämisistään ja adiakas joutuu monimuotoisiin vaikeisiin hoitokomplekseihin?
Lääkäreille näille nuoremmille annettava kunnon varoituksen sana ja vietävä oikeusistuimiin, kun ja jos eivätmota vakavasti työtään muuta kuin työntämällämasiakkaat jonojen hännille oireineen.
Totta.
Miksi näille hyvääpvääkirvesvartta tyypeile maksetaan ylettömiä korvauksia verovaroista, kun pääasiassa tuntuu päässä olevan suurimmalla osalla keltaista jaffaa ja asenneongelma. Yletön rahanhimo pääasiana.
Terveydenhoitoa huononnetaan tarkoituksella että "joudutaan" otamaan digipalvelut käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun keskieurooppalaisessa maassa jossa sairaanhoito on kirjaimellisesti ilmaista veronmaksajalle. Ei ole toimistomaksua eikä edes sairaalassa päivämaksuja. Silti jotenkin tämä homma pyörii täällä lähes täydellisesti.
Marraskuussa aloin kokea alavatsakipua joka oli vähän kuin kuukautiskipua mutta jotenkin erilaista. Menin siis lääkäriin ja kuvailin vaivaani juuri noin epämääräisesti. Kipu ei ollut edes kovaa, mutta silti lääkäri laittoi heti kaikkiin mahdollisiin testeihin ja kuvauksiin. Helmikuun alussa pääsen jo leikkaukseen - tuntemukseni oli oikea ja siellä tosiaan on jotain epänormaalia.
Olen 100% varma että Suomessa olisi sanottu, "sulla on hei menkat tulossa, ota buranaa".
Mikä tämä terveydenhuollon ihmemaa on?
Tsekki. Olen käynyt täällä 3 kertaa erikoislääkärillä, joille pääsin 1 päivän - 1 viikon kuluttua lähetteestä. Ilmaista. Olen ollut sairaalassa yhden yön. Ei maksanut mitään. Minulla on tarvittaessa otettava lääke jonka paikallinen "Kela" korvaa kokonaan, haen siis ilmaiseksi apteekista. Omalääkäri ei työskentele terveyskeskuksessa vaan omassa henkilökohtaisessa toimistossaan - ei siis voi olla mitään toimistomaksujakaan kun ei siellä ole mitään vastaanottoa :D. Hoito on ollut erinomaista ja lääkärit puhuvat englantia (vanhemmat sairaanhoitajat eivät mutta heidänkin kanssaan olen aina pärjännyt).
Saksassa ymmärtääkseni samanlainen systeemi, jokaisella on oma lääkäri (jolla on oma vastaanotto). Helpottaa huomattavasti, kun "perhelääkäri" tuntee sinut ja historiasi.
On järjetöntä ettå kampanjoidaan "mene tästä ja tästä oireesta välittömästi lääkäriin" mutta sitten kun menee,ei tutkita!😡
Vierailija kirjoitti:
On järjetöntä ettå kampanjoidaan "mene tästä ja tästä oireesta välittömästi lääkäriin" mutta sitten kun menee,ei tutkita!😡
Joo, ja kun katsoo terveyskirjasto.fi:stä että mitä tutkimuksia päivystyksessä pitäisi tietyillä oireilla rutiininomaisesti tehdä niin eipä niitä ole koskaan minulle tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreiden palkkaus kunnallisella puolella on huonolla tasolla. Jos palkat kaksin-kolminkertaistettaisiin, voisi avoimiin virkoihin saada enemmän hakijoita. Erilaisia hoitajia on sitäkin enemmän, heitä voisi vähentää puoleen, ilman mitään vaikutusta potilaiden hoitoon. Hoitaja kun ei kuitenkaan koskaan korvaa lääkäriä.
Tarkoitatko vastaanotoilla vaiko kunnallisen puolen vuodeosastoilla? Mikäli jälkimmäisillä, niin sittenhän meillä vasta metkaa olisi esimerkiksi iltavuoroissa yhden hoitajan hoitaessa 13 potilasta. Tervetuloa! Kenen muuten luulet toteuttavan lääkäreiden määräyksiä hoidosta, puutarhatonttujenko?
Tähän mennessä on se antibiotti tai somac käsketty ottaa itse
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kävin tänään rintakipujen takia lääkärissä. Ei tutkinut mitenkään, ei edes kuunnellut sydäntä. Kuulemma sitten päivystykseen, jos pahenee. Miksei voida tutkia etukäteen?! Aina sanotaan, että rintakivuista pitää lähteä lääkäriin, mutta mitä hyötyä siitä on, jos kuitenkin lähetetään kotiin odottelemaan mahdollista sydäninfarktia? Minähän menin sinne nimenomaan siksi, jotta oire ei pahentuisi!
Monesti on varmaan kyse siitä, että lääkäreilläkin on ylempää tulevat säädökset, mitä tehdään ja mitä ei, ja millä kriteereillä. Jollakin lääkärillä voisikin olla palava halu tutkia juuri sitä samaa arvelua joka potilaallakin on, mutta hänpä on ehkä aiemmin saanut noottia siitä että "määrää turhia verikokeita ja kalliita tutkimuksia".
Jotkut uskaltavat toimia oman kompassinsa mukaan ja ottaa riskin siitä, että työnantaja ei pitkään sellaista toimintaa katsele. Moni tyytyy sitten vain osaansa ja toteuttaa ohjeita. Ja jotkutl lääkäritkin ovat ns. "vain töissä täällä", joten tekevät tasan mitä ylhäältä pyydetään eikä heitä välttämättä kauheasti edes kiinnosta auttaa potilasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin lääkärissä kun oli kierukka poistettu silloin pari viikkoa sitten ja oli älyttömät kivut alavatsassa, vatsakin kramppaili kun olisin ollut synnytyämässä, joutui välillä kaksinkerroin kävellä,
makean hajusta vuotoa ja koko pirun alakerta ihan turvonnut sisältä...
No lääkäri ei edes istuutunut alas, kuunteli kun kerroin oireet ja virnuili, että sellaista tämä naisten elämä on välillä. Ei tutkinut. Lähetti kotiin vaan. Naislääkäri.Lähdin kotiin itkien, olo oli nöyryytetty. En minä kehdannut vaatia alapäätäni katsomaan.
Menin aamulla yksityiselle, muutama testi ja ultra, paljastui kohtutulehdus ja kahdet antibiootit hoidoksi.
Tämä oli nyt viimeisin.. on kyllä muitakin huonoja kokemuksia, kerta toisensa jälkeen. Ihan vaarallisiakin.
Mulle on kans sanottu että kohtu se vaan siellä supistelee. Myöhemmin löydetty jopa 10cm kystia sit.
Jep, täälläkin jo kuukausia sairauslomalla. Verenkuva ei ollut sekään viitearvoissa, mutta ei riittävästi poikkeavakaan, niin seuraillaan. Kela kyselee miten hoidon jatko on suunniteltu, niin ei mitenkään, saan 3 kk välein terveyskeskuksesta ajan uuden B-lausunnon kirjoittamiseen ja ajalla ei kerkeä mitään muuta. "Varaa uusi aika, yksi asia per aika", mutta aikaa ei saa. Diagnoosiakaan ei ole, ei edes arvelua siitä. Ahdistuksella ja psykosomaattisuudella selitetään (vaikka on ihan näkyviä fyysisiä oireita), vaikka teen hengitysharjoituksia päivittäin, eikä psykiatriakaan ottanut hoitoon kun ei ole heidän testeissään ahdistusta tai masennusta, enkä myöskään koe olevani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäkysymyksenä; haluaisitteko tietää jos pois lähettämällänne potilaalla onkin jotain? Olen miettinyt että tuntuuko se vaan vinoilulta.. Kun en tiedä onko kyse osaamisen, halun vai minkä puutteesta.
ehdottomasti haluaisin. Jos toimintatavoista ei anneta palautetta, ei mikään muutu. Yleisesti Suomen terveydenhuollon ongelma on pirstaleisuus, jossa mikään taho ei ota kokonaisvastuuta mistään. Lähetteitä ja vastuuta pallotellaan edes takaisin ja luotetaan että joku muu varmasti hoitaa.
Nimenomaan. Ja potilaan oikeudet on olemattomat: vaikka jälkikäteen tekisi valituksen hoitamatta jättämisestä, niin kuka niistä kymmenestä asiaan osallistuneista lääkäreistä on se, jota syytetään?
Itse olen tehnyt valituksen ja meni läpi. Ja tiedätkö mitä siitä seuraa? Lääkärille "soo, soo"-puhuttelu ja sormenheristys. Jos potilas kuolee törkeään huolimattomuuteen, voi siitä ehkä tulla jotain enemmän, jos omaiset jaksavat tapella.
No mun tapaukset on aina vähän erikoisia. Esim. kun oli lähete eräässsä fyysisessä vaivassa. Kysyi ensiksi: "Tiedätkö miksi olet täällä."
No olen tottunut kummiin kysymyksiin.
En tiedä, mutta nykylääkärit näyttäisi olevan jotain happamia vanhoja kantturoita tai nuoria pissiksiä. Kumpikaan ryhmä ei vaikuta ihmisläheiseltä, osaavalta tai työhönsä motivoituneelta. Kunhan ovat palkkaa nostamassa. Missä on tavalliset lääkärit? Missä on miespuoliset lääkärit? Yksityisellä?
Moni lääkäri väärällä alalla, ekonomi määrittää hinnat, ei lääkäri!