Uhriutuva uraäiti Hesarin mielipidepalstalla
Joutuu hoitamaan lastansa kotona 1,5-vuotiaaksi asti, koska riittävän laadukasta hoitoa ei ole saatavilla.
Mikä uhraus.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005940790.html?utm_campaign=tf-HS&u…
Kommentit (838)
Te, jotka ehdotatte hoitajan palkkaamista kotiin, mitä ajattelette:
a) kuinka paljon se maksaa perheelle kaikkine kuluineen?
b) kukaan suostuu hoitamaan lasta 9 h päivässä, millä perheellä on varaa?
5300 eurosta jää noin 2900 käteen verojen jälkeen. Lastenhoitajan palkka on noin 2000 euroa brutto päiväkodissa. Sivukulut työnantajalle on noin 40%. Jos palkkaa lastenhoitajan 2000 brutto palkalla, tulisi se maksamaan perheelle 2800 euroa.
Perheen pitäisi elää 100 eurolla+isän palkalla, jos äiti ei ole yh ja isällä on töitä.
Miten siis 100 eurolla elää ja elättää lapsen?
Ja miksi kyseinen nainen, joka maksaa veroja 2000 euroa kuukaudessa, ei saisi odottaa, että päiväkodissa olisi hyvää hoitoa tarjolla? Onko päiväkoti vain sossun asiakkaille tarkoitettu, eli 2000 euroa verorahoja menee muiden lasten hoitoon ja 2900 eurosta pitäisi maksaa vielä omalle lapselle hoitaja ja perheen elatus?
Mun mielestä, olipa tulotaso, mikä tahansa, päivähoidon taso on laskenut. Ei se ole hoitajien vika, vaan siitä, että resursseista on säästetty, kuten myös koulutuksessa. Päivähoidon taso oli parempi ennen, silloin kun rahaa käytettiin siihen enemmän. Kouluissakin oli joskus varaa pitää pienempiä luokkia ja erityisluokkiin ja avustajiin. Kas kummaa säästöjen myötä pisatestien pisteet ovat laskussa.
Ihan varmasti myös päiväkodissakin lasten viihtyvyys ja hyvinvointi on laskenut, kun vain säästetään. Joissakin kunnissa asiat varmaan ovat vielä paremmin, mutta omassa kaupungissani valitettavasti eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ei tuolla palkalla palkkaa hoitajaa kotiin?
Siksi koska siitä jää käteen noin 2800€. Ei sillä kokopäiväistä hoitajaa palkata, palkan kustannukset ovat työnantajalle 1.7xkuukausipalkka.
Miten ihmiset voivat olla näin tietämättömiä millä varoilla tämä yhteiskunta pyörii.
Eikö sen lapsen isän oleteta osallistuvan lainkaan lapsensa hoitokustannuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei läheskään kaikissa organisaatioissa palkata äitiyslomasijaisia. Opettajalle on pakko palkata sijainen, sen sijaan vaikka talouspäällikön töistä osa voidaan delegoida kirjanpitäjälle ja osa talousjohtajalle, osa jättää tekemättä ja osa antaa vielä muillekin taloushallinnon asiantuntijoille.
No eikös se yhden palkka näy tässä tapauksessa toisilla sitten palkankorotuksena ja valtio saa verotulonsa sitä kautta. Lopputulos on sama. Mutta äiti menköön rauhassa töihin ja isä jääköön kotiin tai maksakoon yksityisen hoitajan lapselle. Mitä tässä yhteiskuntaa ja päivähoitoa syyttäämään.
Ei ole sama lopputulos. Ei ne muut saa enempää palkkaa, kun työnantaja odottaa, että hommat hoidetaan sillä peruspalkalla. Jos saisikin neuvoteltua määräaikaisen palkankorotuksen, niin se kirjanpitäjällä olisi pari sataa bruttona. Sillä ei talouspäällikän palkkaa korvata..
Hyvin monen korkeakoulutetun asiantuntijan työ on sellaista, ettei siihen voi tai kannata palkata sijaista. Työskentelen itse pienellä erikoisalalla, josta ei opeteta mitään yliopistoissa tm. Työssä olen oppinut ja jos joskus jään äityislomalle niin perehdytän työkaverini pakollisiin, lakisääteisiin hommiin ja suurin osa jää tekemättä poissaoloni ajalta. Pitäähän hänen omatkin työt tehdä ja eikä mun hommia pysty tekemään perehdytyksen tai muutaman kuukauden kokemuksen turvin. Kollegani on kokenut ja pätevä tyyppi, mutta ei vain ole tähän erikoistunut. Minun tapauksessani ei löydy sijaista, vaikka etsittäisiin, koska ne muutama, jotka asiansa suomessa (ulkomailta turha etsiä, koska kyseessä suomalainen lainsäädäntö) on jo palkattu eivätkä vaihda määräaikaiseen pätkään.
Monesti ei kannata palkata, koska työhön oppiminen voi kestää vähintään vuoden, jotta edes kelvollisesti hoitaa työnsä ja kokeneet ammattilaiset eivät tule vuodeksi tekemään työtä. Harva yritys haluaa ottaa riskiä, että joku kokematon sössii asiat, kun vahinko voi olla pahimmillaan miljoonia.
Pienemmillä yrityksillä taas ei välttämättä ole rahaa palkata sijaista. Äityislomalaisellekin pitää maksaa palkka usein 3 kuukauden ajan, sen päälle sijaisen palkka. Sijainen monesti aloittaa silloin, kun äityislomalainen on vielä töisdä perehdytyksen vuoksi. Tuplapalkka ja lisäkulut tuplana siltäkin ajalta. Kokeneeltakin sijaiselta kestää pitkä aika ennen kuin työt sujuvat jouhevasti, monesti vuosi menee ennen kuin on työssä ja yrityksessä "täysin" oppinut. Kun työtahti on hitaampi ja virheitä sattuu enemmän, on tuottavuus alhaisempi, mikä vaikuttaa yrityksrn tulokseen. Eli valtio saa vähemmän elv.
Pitkän laman aikana monet yritykset ovat sinnitelleet ilman talouspäällikköä tms äityisvapaan tms ajan, tuloksena on tietenkin uupuneet työntekijät, vähemmän hyödyllistä ja tarpeellista tietoa yritykselle, mutta säästettyä rahaa.
Onhan se tyhmä juttu säästää päivähoidosta laihialaiseen tapaan, jos verotuloja mietitään, mutta eipä poliitikot muutenkaan talouden järjen jättiläitä ole.
No se on kyllä sitten omaa tyhmyyttä jos tekee toisen työt ilman korvausta. Mutta ei huolta, että se KTM:n megasuuri palkka jäisi tilille homehtuman. Jos ei mene palkkakuluihin, jää työnantajalle investointeihin tms.
Ei se ole tyhmyyttä vaan työelämää. Työnantaja maksaa korvausta siitä, että työntekijä tekee työnantajan määrittelee työtä. Mistä ihmeessä tulee sun kaltaisia ihmisiä, jotka kuvittelevat, että voivat työnantajalle sanoa, mitä huvittaa tehdä ja mitä ei? Mun tuntemassa reaalimaailmassa sellainen ihminen saa potkut. Neuvotella voi, mutta kun työnantaja sanoo ei, on joko irtisanouduttava itse ja jäätävä karenssille tai sitten tehtävä, kuten palkanmaksaja sanoo.
Mun reaalimaailmassani työnantajat ei yleensä pidä yli 5 tonnin kk palkalla sellaisia työntekijöitä, joiden työt voi joko jättää tekemättä tai tosta noin vain delegoida muille 1,5 vuodeksi tai jopa pidemmäksi aikaa. Ja kyllä, olen itse asiantuntijatehtävissä ja niin ovat kaverinikin.
En nyt ihan osta tuota väitettä, että "hyvin monen" korkeakoulutetun asiantuntijan työ olisi sellaista, että sijaista ei voi tai kannata palkata. Aika harvan työn on ihan oikeasti täysin uniikkia. Useimmilla meistä se korkeakoulutus on antanut edellytyksiä oppia erilaisia asiantuntijatehtäviä nopeastikin, vaikka tietenkään tehtävämme eivät ole sellaisia, joihin koulutetaan suoraan yliopistossa - se on ikään kuin yliopistollisen koulutuksen ja ammattikoulutuksen ero, että yliopistokoulutus ei aina valmenna suoraan tiettyyn työtehtävään. Ja ihmeiden ihme, jopa vaativaa teknistä erikoisosaamista edellyttävissä tehtävissä toimiville äideille on löytynyt sijaisia, kun on etsitty ja perehdytetty. Perehdytys on tietysti aloitettu jo ennen äitiysloman alkua, ja lomalle jäävä on ottanut vastuuta siitä, että laatii tehtävistään selkeän ja laajan dokumentoinnin, jota sijainen voi käyttää tukena. Lisäksi tuo töiden uudelleen jakaminen, jonka joku muu jo mainitsikin.
Useimmat meistä eivät ole niin korvaamattomia uniikkeja lumihiutaleita kuin kuvittelevat olevansa, vaikka toimisivatkin *asiantuntijatehtävissä*.
On iso ero onko asiantuntijatyössä kustannuslaskijana vai tuotekehittelemässä antistaattisia polymeerejä. Ensimmäiseen saadaan varmasti palkattua sijainen, jälkimmäiseen ei (yhden onnistuneen materiaalin kehittämiseen menee vuosia ja paljon epäonnistumisia ja vaatii kehittäjältä luovuttaa ja vuosien osaamisen).
Talouden alalla on helppoa palkata financial controllerille tai business controllerille sijainen, kun jäteveroasiantuntijaa on turhaa hakea. Veroalalla on monta erikoisalaa, joihin ei saa pätevää sijaista, koska kokemuksen hankinta kestää vuosia eikä kokeneet lähde hyvin palkatuista vakituisista töistä sijaisiksi.
Tässä pari esimerkkiä asiantuntijatöistä. Vaativiin asiantuntijatöihin ei kokematonta ihmistä perehdytetä kuukausissa, eihän ne olisi vaativia, jos ne olisi helpolla opittavia.
On turhaa ivailla uniikeilla lumihiutaleilla. Vaikka et tiedä sellaisia aloja ja tehtäviä, joissa henkilö ei ole korvattavissa, ne ovat olemassa.
No mutta aika marginaalisia ovat nämä antistaattisten polymeerien kehittäjät. Ei niiden perusteella voi tehdä yleistyksiä.
Aika kauas rönsyilee keskustelu kun alunperin pienen lapsen äiti valitti huonoja ja olemattomia päivähoitopaikkoja.
Älä sitten vastaa mun tekstiini, vieläpä ymmärtämättä lukemaasi, jos et halua, että keskustelu rönsyilee.
Eivät ne ole marginaalisia. Ennen oli helppoa palkata tehtaaseen uutta väkeä, nykyään korkeakoulutetuissa asiantuntijatehtävissä ei tuosta vain ole palkattavissa sijaisia (olipa ne tuotekehittelijöitä, ydinvoimalan tai biojalostamon työntekijöitä, syöpätutkijoita tai rahoitusalan erityisasiantuntijoita).
Mun alkuperäinen kommentti oli ja on relevantti, sillä mielipidetekstin kirjoittaja naisen palkkasta voi päätellä, ettei hän tee, mitä tahansa työtä. 5300 euroa tienaavat esimerkiksi antistaattisia polymeerien kehittäjät, veroasiantuntijat jne. Kirjanpitäjät, kustannuslaskijat jne. eivät sellaisia summia saa, joille on helposti palkattavissa sijaisia.
Mitä sitten tehdään, kun korvaamaton ihminen irtisanoutuu?
Mun mielestä viiden tonnin palkka ei pk-seudulla kuulosta korvaamattoman ihmisen palkalta.
Nyt se rönsyily ei sitten sua haittaakaan. Mitä sä tekisit, kun korvaamaton alaisesi irtisanoutuu?
Suomessa on pienet tuloerot. Ja verotus tasaa loputkin.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ehdotatte hoitajan palkkaamista kotiin, mitä ajattelette:
a) kuinka paljon se maksaa perheelle kaikkine kuluineen?
b) kukaan suostuu hoitamaan lasta 9 h päivässä, millä perheellä on varaa?
5300 eurosta jää noin 2900 käteen verojen jälkeen. Lastenhoitajan palkka on noin 2000 euroa brutto päiväkodissa. Sivukulut työnantajalle on noin 40%. Jos palkkaa lastenhoitajan 2000 brutto palkalla, tulisi se maksamaan perheelle 2800 euroa.
Perheen pitäisi elää 100 eurolla+isän palkalla, jos äiti ei ole yh ja isällä on töitä.
Miten siis 100 eurolla elää ja elättää lapsen?
Ja miksi kyseinen nainen, joka maksaa veroja 2000 euroa kuukaudessa, ei saisi odottaa, että päiväkodissa olisi hyvää hoitoa tarjolla? Onko päiväkoti vain sossun asiakkaille tarkoitettu, eli 2000 euroa verorahoja menee muiden lasten hoitoon ja 2900 eurosta pitäisi maksaa vielä omalle lapselle hoitaja ja perheen elatus?
Mun mielestä, olipa tulotaso, mikä tahansa, päivähoidon taso on laskenut. Ei se ole hoitajien vika, vaan siitä, että resursseista on säästetty, kuten myös koulutuksessa. Päivähoidon taso oli parempi ennen, silloin kun rahaa käytettiin siihen enemmän. Kouluissakin oli joskus varaa pitää pienempiä luokkia ja erityisluokkiin ja avustajiin. Kas kummaa säästöjen myötä pisatestien pisteet ovat laskussa.
Ihan varmasti myös päiväkodissakin lasten viihtyvyys ja hyvinvointi on laskenut, kun vain säästetään. Joissakin kunnissa asiat varmaan ovat vielä paremmin, mutta omassa kaupungissani valitettavasti eivät ole.
Jos ehdottaa hoitajan palkkaamista kotiin, ei ole lukenut alkuperäistä kirjoitusta. Kirjoittaja yritti; hoitajaa ei löydy.
Lapsen hoitajan palkkaamiseen saa Kelasta yksityisen hoidon tukea. Lisäksi kaupunki tukee sitä. Ei sitä palkkaa todellakaan tartte itse kokonaan maksaa ja moni palkkaa hoitajan.
Vielä edullisemmaksi tulee hoitorinki, jossa useampi perhe hoitaa lapsia samalla hoitajalla ja kaikki saavat yksityisen hoidon tuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta hyvin huomaa ne, joiden ura on "sairaanhoitaja"
Pystytkö yhtään sanomaan, mistä sen huomaa. Itse olen KTM, kuten tuo kirjoittajakin.
Tuosta jopa, että olet valmistunut kauppakorkeasta on vielä pitkä matka siihen, että sinulla on sellainen työhistoria, että voit kutsua sitä uraksi. On siis kaikin tavoin todennäköistä, että suurin osa täällä kirjoittavista on ihan vaan tavistöissä tai kotona. Koska suurin osa ei ole todennäköisesti edes valmistunut niistä tiedekunnista, joista noin keskimäärin voi itselleen edes saada jonkun kunnon uran.
Näin ohiksena on paha sanoa mistä joku näkee, että joku kirjoittaja on sairaanhoitaja, mutta ehkä todennäköinen ura tosiaan naiselle Suomessa on ura perussairaanhoitajasta osaston ylihoitajaksi?
Aamen! Ktm tutkinnolla ei vielä mitään tee. Kuten sanoit siitä on pitkä matka uraan ja varsinkin asiantuntijuutta vaativiin tehtäviin. Paljon noita ktm löytyy kaupan kassalta, kirjanpitäjinä, palkanlaskijoina ym.
Ohis täälläkin, mutta luulen, että sen kirjoittaja on huomannut siitä, kun tässä keskustelussa on monta, jotka eivät tajua, että kaikilla aloilla ei vain ole päteviä sijaisia palkattavina. Moni nainen on sairaanhoitaja koulutukseltaan. Jotkut eivät pysty näkemään, ettei muilla aloilla ole samanlaista, jossa muutama päivä perehdytetään ja sitten osataankin jo hommat.
Johdattelee hallituksen toimiin. Rikkaille laadukkaampi päivähoito. Näin aktiivimallin uutisointikin alkoi. Kertomuksilla, kuinka ei haluta töihin...
Just katselin hoitopaikkailmoituksia ja kolmen alle 3-vuotiaan vanhemmat ilmoitti hakuilmoituksessa, että Kela maksaa yli 2000 euroa yksityisen hoidon tukea.
Jos saa sillä palkalla jonkun hoitamaan, jää vielä työnantajamaksut, ehkä noin 700 tai 800 euroa kuussa. Sen kun jakaa kolmen lapsen kesken, hoito tulee halvemmaksi kuin kunnallisessa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen hoitajan palkkaamiseen saa Kelasta yksityisen hoidon tukea. Lisäksi kaupunki tukee sitä. Ei sitä palkkaa todellakaan tartte itse kokonaan maksaa ja moni palkkaa hoitajan.
Vielä edullisemmaksi tulee hoitorinki, jossa useampi perhe hoitaa lapsia samalla hoitajalla ja kaikki saavat yksityisen hoidon tuen.
Mitä se lapsenhoitaja tulee maksamaan perheelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö yhtään sanomaan, mistä sen huomaa. Itse olen KTM, kuten tuo kirjoittajakin.
Tuosta jopa, että olet valmistunut kauppakorkeasta on vielä pitkä matka siihen, että sinulla on sellainen työhistoria, että voit kutsua sitä uraksi. On siis kaikin tavoin todennäköistä, että suurin osa täällä kirjoittavista on ihan vaan tavistöissä tai kotona. Koska suurin osa ei ole todennäköisesti edes valmistunut niistä tiedekunnista, joista noin keskimäärin voi itselleen edes saada jonkun kunnon uran.
Näin ohiksena on paha sanoa mistä joku näkee, että joku kirjoittaja on sairaanhoitaja, mutta ehkä todennäköinen ura tosiaan naiselle Suomessa on ura perussairaanhoitajasta osaston ylihoitajaksi?Aamen! Ktm tutkinnolla ei vielä mitään tee. Kuten sanoit siitä on pitkä matka uraan ja varsinkin asiantuntijuutta vaativiin tehtäviin. Paljon noita ktm löytyy kaupan kassalta, kirjanpitäjinä, palkanlaskijoina ym.
Ohis täälläkin, mutta luulen, että sen kirjoittaja on huomannut siitä, kun tässä keskustelussa on monta, jotka eivät tajua, että kaikilla aloilla ei vain ole päteviä sijaisia palkattavina. Moni nainen on sairaanhoitaja koulutukseltaan. Jotkut eivät pysty näkemään, ettei muilla aloilla ole samanlaista, jossa muutama päivä perehdytetään ja sitten osataankin jo hommat.
Noin kolmekymppinen maisteri harvemmin on luonut niin merkittävää uraa, että on korvaamaton. Lisäksi heillä on tapana vaihtaa herkästi työpaikkaa, joten sikälikin epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Just katselin hoitopaikkailmoituksia ja kolmen alle 3-vuotiaan vanhemmat ilmoitti hakuilmoituksessa, että Kela maksaa yli 2000 euroa yksityisen hoidon tukea.
Jos saa sillä palkalla jonkun hoitamaan, jää vielä työnantajamaksut, ehkä noin 700 tai 800 euroa kuussa. Sen kun jakaa kolmen lapsen kesken, hoito tulee halvemmaksi kuin kunnallisessa.
Minkä vuoksi tätä pitää alapeukuttaa? Onko tosiaan vaikea tajuta, että pienen lapsen hoitajan palkkaamiseen saa yhteiskunnalta tukea?
Vierailija kirjoitti:
Miten 3 lapsen tuet auttavat 1 lapsen vanhempaa? Kelan sivuilla lukee, että alle 3 vuotiaasta saa kodinhoidontukea, jos palkkaa hoitajan kotiin. Se ei montaa sataa ole yhtä lasta kohden 400-500 euroa bruttona.
Eli perheelle jää runsaat 500 euroa elämiseen. Jippijaijee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ohiksena on paha sanoa mistä joku näkee, että joku kirjoittaja on sairaanhoitaja, mutta ehkä todennäköinen ura tosiaan naiselle Suomessa on ura perussairaanhoitajasta osaston ylihoitajaksi?Aamen! Ktm tutkinnolla ei vielä mitään tee. Kuten sanoit siitä on pitkä matka uraan ja varsinkin asiantuntijuutta vaativiin tehtäviin. Paljon noita ktm löytyy kaupan kassalta, kirjanpitäjinä, palkanlaskijoina ym.
Noin kolmekymppinen maisteri harvemmin on luonut niin merkittävää uraa, että on korvaamaton. Lisäksi heillä on tapana vaihtaa herkästi työpaikkaa, joten sikälikin epäilen.
Miten tämä liittyi kommenttiini?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten 3 lapsen tuet auttavat 1 lapsen vanhempaa? Kelan sivuilla lukee, että alle 3 vuotiaasta saa kodinhoidontukea, jos palkkaa hoitajan kotiin. Se ei montaa sataa ole yhtä lasta kohden 400-500 euroa bruttona.
Ei, vaan yksityisen hoidon tukea. Se on eri asia kuin kotihoidontuki. Yksityisen hoidon tuki on suurempi kuin kotihoidontuki alle 3-vuotiaille. Lisäksi kunnat tukee yksityistä hoitoa. Jos palkkaa hoitajan, saat yksityisen hoidon tukea.
Ei päiväkodeissa ole henkilökuntaa noin pienten hoitamiseen, vaativat aivan liikaa huomiota kun muutenkin työntekijöitä on lapsien tarpeisiin ja hyvinvointiin nähden liian vähän. Päiväkotien resurssointi on Helsingissä nyt sellaista, että noin pienten lasten on parempi olla muualla hoidossa.
Esim. Espoossa yksityisen hoidon tuki alle 3-vuotiaasta oli vuonna 2017 vähintään 732 euroa/lapsi/kk. Jos palkkaa toisen perheen kanssa hoitajan, molemmat perheet saa tuon tuen lastenhoitajan palkkaamiseen jne. Siksi monet perheet perustavat hoitorinkejä ja palkkaavat yhdessä hoitajan.
Kuka hullu laittaisi alle 1 v:n päiväkotiin?! Työn tai rahan ei pitäisi ikinä mennä oman lapsen edelle.
Ei niitä lapsia ole pakko tehdä, jos niistä ei kykene ottamaan vastuuta. En ikinä itse tahtoisi antaa lastani yhteiskunnan ja joidenkin random-hoitajien kasvatettavaksi ja huolehdittavaksi. Suomessa on vieläpä ihan älyttömän huonotasoista päivähoitoa moniin muihin länsimaihin verrattuna.
Olkaa yhteydessä päättäjiin, jotta päiväkoteihin saadaan tarpeeksi henkilökuntaa - nykyinen mitoitus ei aikaansaa laatua, koska aikuiset eivät riitä lapsille. Ainoa mikä tuo lapsille paremmin syliä ja huomiota - ja pedagogista tukea kehitykseen - on lisätä henkilökunnan määrää ja toisaalta myös pienentää ryhmäkokoja, nyt lapset ovat esim. Helsingissä tungettu aivan liian pieniin tiloihin, jolloin on melua hälyä ja kaaosta. Se ei tue kenenkään oppimisen valmiuksien kehittymistä ja hyvinvointia. Vain poliitikoilla on valta muuttaa asioita, ja sen he tekevät vain, jos äänestäjät sitä vaativat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan yksityisen hoidon tukea. Se on eri asia kuin kotihoidontuki. Yksityisen hoidon tuki on suurempi kuin kotihoidontuki alle 3-vuotiaille. Lisäksi kunnat tukee yksityistä hoitoa. Jos palkkaa hoitajan, saat yksityisen hoidon tukea.
Mene kelan sivuille lukemaan kohdasta: Jos palkkaat hoitajan.
Alle 3-vuotiaan hoitoon voi saada kodinhoidontuen, jos kotiin palkataan hoitaja. Alle kouluikäisen voi saada yksityisen kodinhoidon tukea, mutta se on 172, 25 euroa per kokoaikaisesti hoidettu lapsi. alle 20 h viikossa hoidossa olevalta se on vähemmän. Lisäksi voi saada kunnan lisää, mutta kunnan ei ole pakko maksaa ja tuen määrä riippuu kunnasta. Jos on pienituloinen perhe, voi saada hoitolisää, mutta 5300 euroa tienaava ei sitä saa.
Näin ohiksena on paha sanoa mistä joku näkee, että joku kirjoittaja on sairaanhoitaja, mutta ehkä todennäköinen ura tosiaan naiselle Suomessa on ura perussairaanhoitajasta osaston ylihoitajaksi?