Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Suomesta muuttaa nykyään selvästi enemmän korkeakoulutettuja ulkomaille kuin heitä tulee tänne, ja suuntaus on paheneva

Vierailija
20.12.2018 |

Jo pelkästään ilmapiiri vaikuttaa asiaan. Kun hallitus leikkaa osaamisesta ja koulutuksesta, se antaa viestin, ettei tulevaisuuteen haluta panostaa, toteaa innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin pääjohtaja Pekka Soini.
Kiitos tästä Sanni Grahn-Laasonen(kok)

Kommentit (166)

Vierailija
121/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Pariisissa KM kavereita, jotka tienaa alle 3000€ kk:ssa. Vuokrat on siellä samaa luokkaa kuin täälläkin. Ruokalasku sekasyöjälle suunnilleen yhtä paljon. Verot on matalammat kuin Suomessa mutta monet sellaiset asiat mitkä täällä on ilmaisia on siellä maksullisia. Esim. verikokeista ja röntgenkuvista pitää aina maksaa itse. Kolmen Ranskassa asumisvuoden jälkeen tulin siihen tulokseen että elämä täällä ja siellä menee kustannusten puolesta samoihin.

Pariisi on yksi Euroopan kalleimmista maista... Ja kuinka paljon näille kavereille olisi suomessa töitä tarjolla? 3000e palkka on yhä parempi, kuin 500e työttömyyspäiväraha.

Ranskan työttömyysprosentti on yli yhdeksän, Suomen n. 7.5. Työttömyyskorvaus on samaa luokkaa. Kyllä mun tuntemat KM:t Suomessakin on kaikki työllistynyt yhtä introverttia lukuunottamatta.

Tarkoitin vaan sanoa että Euroopan suosituimmissa kaupungeissa voi mennä rahaa ihan yhtä paljon kuin Helsingissäkin vaikka verot onkin pienemmät. Harva lähtee jonnekin Timbuktuun työpaikan perässä.

Siihen on oikeasti syy miksi Suomessa verot on korkeat. Harvassa paikassa asiat toimii yhtä mutkattomasti kuin täällä. Me saadaan niillä veroilla sellaisia asioita joista muut maksaa maltaita. Mun suun CT kuva maksoi satoja euroja ranskassa. Suomessa en olisi maksanut senttiäkään. Olen myös kuullut ja kokenut monista maista että lappuja ja lippuja pitää täyttää kolmin kappalein jos jotain haluaa saada hoidettua.

Kävin yhdessä Lähi-idän maassa lääkärissä. Lääkärikäyntini maksoi minulle(turistille) noin 20 euroa sisältäen kaiken. Odotusaika lääkärille oli arviolta 2 minuuttia. Rakennus oli hieno. Lääkäri ja hoitajat puhuivat hyvää englantia ja olivat super ystävällisiä.

Vierailija
122/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole ongelma. Heitetään vain kaikki lukutaitoa vailla olevat syrjäytyneet Pekka Persut maasta pois loisimasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grahn-Laasonen on pelkkä isojen poikien sätkynukke.

Mutta pääseepä Sipilä itseään rasittavista "kaiken maailman dosenteista", kun muuttavat ulkomaille.

Vierailija
124/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo pelkästään ilmapiiri vaikuttaa asiaan. Kun hallitus leikkaa osaamisesta ja koulutuksesta, se antaa viestin, ettei tulevaisuuteen haluta panostaa, toteaa innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin pääjohtaja Pekka Soini.

Olen myös ihmetellyt miten tässä yhteiskunnassa mennää joka vuosi taaksepäin. 100v meni rakentaessa asiat, että olis hyvä olla niin nämä nykyiset saa tuhottua kaiken muutamassa vuodessa. Minun siskon mies, kun valmistui, niin he muuttivat englantiin ja se mies opiskeli liiketaloutta 3 vuotta vielä extrana siellä yliopistossa, kun täällä alettiin tehdä niin hankalaksi. Palasivat suomeen, niin se mihin se oli opiskellut niin palkat ja muut ei kohdanneet enää niin kuin ennen. Muuttivat takasin englantiin. Nyt he asuvat sen yrityksen isossa talossa työsuhde-etuna ja palkka on aivan järjetön.

Kesällä kun käytiin siellä heidän luona, niin sen mies puhui kun suomen nuoret on enemmän koko aika esillä englannin yliopistoissa, kun kaikki toimii. Sen työpaikalla on ollu monia suomalaisia nuoria työharjoittelussa. Miks osaava ihminen jolla on unelmia, niin jäisi kärsimään heikosta tasosta kun sen oman tason saa muualla ja vielä paremmalla palkalla loppujen lopuksi. Kunnianhimoinen ihminen ei jää pyörittelemään peukaloita.

Mutta sitten kun ne nuoret hankkii lapsia niin ne muuttaa takaisin Suomeen kun huomaavat etteivät jaksakaan käydä töissä samaan aikaan kun valvovat öitä koliikkivauvansa kanssa.

Tai sitten ongelmaksi muodostuu päivähoidon hinta. Se kun on ihan törkeen kallis englannissa eikä kaikki tosiaankaan työllisty korkeapalkkaisiin hommiin.

Tämähän on juuri se ongelma! Suomessa kannattaa asua vain kun käyttää ilmaisia palveluita ja tukia. Ihmiset käyvät täällä kouluttamassa lapset ja muuttavat takaisin ulkomaille. Kuinka se on kestävää valtiontalouden kannalta? Mikä on maassa vikana, kun ns nettomaksajat pakenevat ja vain rahastajat jäävät jäljelle?

Vierailija
125/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa, melkein kyllä sanoisin ihmisten lähtevän enemmänkin verotuksellisista syistä pois, kuin mistään toistaiseksi marginaalisista koulutusleikkauksista johtuen. Kyllähän vähänkään koulutetut näkevät, että heille on luvassa täällä vain alati suureneva maksajan rooli. Korkeimmat marginaaliverot huitelevat siella 60% paremmalla puolella niin tekee varmasti hyvää työntekijän motivaatiolle. 

Ehkä joku inssi rahan perässä muuttaakin, mutta tutkijoilla eli kaikkein terävimmillä aivoilla syyt on kyllä toiset. Heille riittää se että saavat tehdä työtä joka on itselle intohimo, palkka saati verotus on toissijaista. 

Vierailija
126/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi mallia niille tuhansille kaksoismaistereille jotka tälläkin palstalla valittavat kun eivät täällä kelpaa kuin pätkätöihin mäkkärille.

Vierailija
127/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni on kirjoittanut lukiosta lyhyen matikan, Käteinen ei  kirjoittanut ilmeisesti matikkaa ollenkaan ja Stubb kirjoitti matikasta A:n. Eipå ole liiemmin älyllä pilattu näitä kokkare ministereitä

Miksei Suomessa voi olla edes yhtä poliitikkoa, jolla olisi edes siedettävä koulutodistus? Hakkarainenkin näyttää näiden rinnalla yhtä koulutetulta, kun papereita selataan.

Vierailija
128/166 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ihmetellyt miten tässä yhteiskunnassa mennää joka vuosi taaksepäin. 100v meni rakentaessa asiat, että olis hyvä olla niin nämä nykyiset saa tuhottua kaiken muutamassa vuodessa. Minun siskon mies, kun valmistui, niin he muuttivat englantiin ja se mies opiskeli liiketaloutta 3 vuotta vielä extrana siellä yliopistossa, kun täällä alettiin tehdä niin hankalaksi. Palasivat suomeen, niin se mihin se oli opiskellut niin palkat ja muut ei kohdanneet enää niin kuin ennen. Muuttivat takasin englantiin. Nyt he asuvat sen yrityksen isossa talossa työsuhde-etuna ja palkka on aivan järjetön.

Kesällä kun käytiin siellä heidän luona, niin sen mies puhui kun suomen nuoret on enemmän koko aika esillä englannin yliopistoissa, kun kaikki toimii. Sen työpaikalla on ollu monia suomalaisia nuoria työharjoittelussa. Miks osaava ihminen jolla on unelmia, niin jäisi kärsimään heikosta tasosta kun sen oman tason saa muualla ja vielä paremmalla palkalla loppujen lopuksi. Kunnianhimoinen ihminen ei jää pyörittelemään peukaloita.

Mutta sitten kun ne nuoret hankkii lapsia niin ne muuttaa takaisin Suomeen kun huomaavat etteivät jaksakaan käydä töissä samaan aikaan kun valvovat öitä koliikkivauvansa kanssa.

Tai sitten ongelmaksi muodostuu päivähoidon hinta. Se kun on ihan törkeen kallis englannissa eikä kaikki tosiaankaan työllisty korkeapalkkaisiin hommiin.

Tämähän on juuri se ongelma! Suomessa kannattaa asua vain kun käyttää ilmaisia palveluita ja tukia. Ihmiset käyvät täällä kouluttamassa lapset ja muuttavat takaisin ulkomaille. Kuinka se on kestävää valtiontalouden kannalta? Mikä on maassa vikana, kun ns nettomaksajat pakenevat ja vain rahastajat jäävät jäljelle?

se vika koostuu joukosta josta löytyy mm. yksi laborantti, yksi suhmuroiva yritystukimiljonääri, yksi savusaunaa rakastava kännäilijä, yksi roisto jne.

Vierailija
129/166 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Olemme mieheni kanssa korkeasti koulutettuja ja asuneet neljässä eri maassa. Suomesta haetaan lapsille tasokas ja ilmainen koulutus, jonka jälkeen muutamme mahdollisesti pysyvästi pois täältä. Lapsistani kahdella on samat mietteet yliopisto-opintojen jälkeen.

Ei täältä kukaan estä lähtemästä ja sekä mulla että miehelläni on huomattavasti paremmat uranäkymät muualla.

Missä olette asuneet? 

Olen itse paluumuuttamassa englantilaisen mieheni kanssa keväällä ennen Brexitiä, niin että mies luokitellaan vielä EU-mamuksi. Miehellä jo työ ja palkka nykyisellä punnan kurssilla lähes sama kuin täällä Lontoossa.

Muutetaan perhesyistä ja paremman elintason perässä. Ilmainen koulutus ja lähes ilmainen päivähoito houkuttaa, sekä turvallisuus, puhdas luonto jne. Ani harvassa maassa on lapsiperheellisellä niin hyvä asua kuin Suomessa, esim Englannissa päivähoito on helposti tonnin kuussa, eli minun ei kannattaisi enää lastenteon jälkeen palata töihin. 

Itseä huolestuttaa nykyisen hallituksen koulutusvihamielinen politiikka - Hesari jo uutisoi, että uusia syöpähoitoja ei Suomessa enää saa, kun tutkivat lääkärit ovat häipyneet Ruotsiin ym. rahoituksen takia. Uskon kyllä, että suunta on vielä muutettavissa ja Suomi on kaikesta huolimatta yksi parhaista maista asua. 

Vierailija
130/166 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Olemme mieheni kanssa korkeasti koulutettuja ja asuneet neljässä eri maassa. Suomesta haetaan lapsille tasokas ja ilmainen koulutus, jonka jälkeen muutamme mahdollisesti pysyvästi pois täältä. Lapsistani kahdella on samat mietteet yliopisto-opintojen jälkeen.

Ei täältä kukaan estä lähtemästä ja sekä mulla että miehelläni on huomattavasti paremmat uranäkymät muualla.

Missä olette asuneet? 

Olen itse paluumuuttamassa englantilaisen mieheni kanssa keväällä ennen Brexitiä, niin että mies luokitellaan vielä EU-mamuksi. Miehellä jo työ ja palkka nykyisellä punnan kurssilla lähes sama kuin täällä Lontoossa.

Muutetaan perhesyistä ja paremman elintason perässä. Ilmainen koulutus ja lähes ilmainen päivähoito houkuttaa, sekä turvallisuus, puhdas luonto jne. Ani harvassa maassa on lapsiperheellisellä niin hyvä asua kuin Suomessa, esim Englannissa päivähoito on helposti tonnin kuussa, eli minun ei kannattaisi enää lastenteon jälkeen palata töihin. 

Itseä huolestuttaa nykyisen hallituksen koulutusvihamielinen politiikka - Hesari jo uutisoi, että uusia syöpähoitoja ei Suomessa enää saa, kun tutkivat lääkärit ovat häipyneet Ruotsiin ym. rahoituksen takia. Uskon kyllä, että suunta on vielä muutettavissa ja Suomi on kaikesta huolimatta yksi parhaista maista asua. 

Olet väärässä, totaalisesti. Suomea sitää EU:n idiotismi ja täällä ei ole sellaisia luonnonvaroja, saati yrityksiä, joilla saisimme etua itsellemme. Ruotsalaisilla on IKEAsta lähtien monia miljardiyrityksiä ja paljon rikkauksia. Samoin vieressä olevalla Venäjällä jne.

Suomen pahin ongelma on kyvyttömyys toimia yhdessä. Täällä tule kohtaamaan erittäin rankkaa arvostelua teit sitten mitä hyvänsä. Valtio näkee lapsesi tulevina eliitin jja virkakoneiston elättäjinä ja pakkopiikittää ja pakkoaivopesee heitä elämään tietyllä tavalla. Eli sosialisoi kaiken elämäsi. Englannissa, vaikka onkin konservatiivinen, on todella monet asiat paljon paremmin. Sosiaaliturvasta lähtien.

- Ohis

Vierailija
131/166 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä luen näitä niin tulee vain onnellinen olo siitä, että osaan saksaa ja pystyimme lähtemään Saksaan töiden hakuun. Lähes kaikki on paremmin. Palkkani hieman korkeampi kuin Suomessa.. Etelässä maksetaan paremmin. Se on kalliimpaa mutta myös vauraampaa ja kauniimpaa seutua. Lasten päivähoito toimii oikein hyvin eikä maksa paljoa, usein vähemmän kuin Suomessa. Koulut ilmaisia. Lapsiperheen edut paremmat kuin Suomessa. Terveydenhoito top. Ihmiset sivistyneempiä jne jne

Vierailija
132/166 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mä luen näitä niin tulee vain onnellinen olo siitä, että osaan saksaa ja pystyimme lähtemään Saksaan töiden hakuun. Lähes kaikki on paremmin. Palkkani hieman korkeampi kuin Suomessa.. Etelässä maksetaan paremmin. Se on kalliimpaa mutta myös vauraampaa ja kauniimpaa seutua. Lasten päivähoito toimii oikein hyvin eikä maksa paljoa, usein vähemmän kuin Suomessa. Koulut ilmaisia. Lapsiperheen edut paremmat kuin Suomessa. Terveydenhoito top. Ihmiset sivistyneempiä jne jne

Täällä palstalla norkoilevat ihmiset valittaisivat ihan missä maassa tahansa.

Vierailija
133/166 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstalla norkoilevat ihmiset valittaisivat ihan missä maassa tahansa.

Johtuu palmuöljystä. Se tekee ihmisestä vetelän ja kiukkuisen

Vierailija
134/166 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Pariisissa KM kavereita, jotka tienaa alle 3000€ kk:ssa. Vuokrat on siellä samaa luokkaa kuin täälläkin. Ruokalasku sekasyöjälle suunnilleen yhtä paljon. Verot on matalammat kuin Suomessa mutta monet sellaiset asiat mitkä täällä on ilmaisia on siellä maksullisia. Esim. verikokeista ja röntgenkuvista pitää aina maksaa itse. Kolmen Ranskassa asumisvuoden jälkeen tulin siihen tulokseen että elämä täällä ja siellä menee kustannusten puolesta samoihin.

Pariisi on yksi Euroopan kalleimmista maista... Ja kuinka paljon näille kavereille olisi suomessa töitä tarjolla? 3000e palkka on yhä parempi, kuin 500e työttömyyspäiväraha.

Meinaatko että Ranskassa ei ole työttömiä

Vierailija
135/166 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmainen koulutus pitäisi periä takaisin, jos muuttaa palkansaajaksi tai yrittäjäksi ulkomaille. 

Vierailija
136/166 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama havainto ihan vain keikka-expattilaisena Saksasta (noin 1.5v yhteensä) - etenkin etelässä homma nyt vaan toimii paremmin jokseenkin kaikin puolin kuin Suomessa, pl sähkön/lämmityksen hinta ja joskus "nur Geld"-ärsyttää. Olkootkin ettei keikkailu ole aitoa asumista sillä firma järkkää asumiset ja terveydenhoidot.

Ainoa syy miksen vielä ole tuolla on se, etten osaa tarpeeksi hyvin saksaa vaikka jossain määrin sujuukin.

Ja kyllä ne Munchenissakin vetää kesäisin keskipäivänkännejä puistoissa, joskin ovat suht harmittomia ja nukahtavat niille sijoilleen - ihan sivistyneen näköiset ihmiset.

Vierailija
137/166 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen koulutus pitäisi periä takaisin, jos muuttaa palkansaajaksi tai yrittäjäksi ulkomaille. 

Jos olen 90% osaamisestani hankkinut harrastusten/työn merkeissä, niin suorastaan minulle pitäisi korvata hukkaanheitetyt opintovuodet peruskoulun jälkeen AMK:n asti. Dippapareista ei niinkään väliä kun olivat vähän niinku harrastuksenomaista näytönhalua ihan omaan piikkiin...

Vierailija
138/166 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä olosuhteita parantamalla saisi ihmiset paremmin pysymään Suomessa kuin uhkailemalla :D

Vierailija
139/166 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi jäädä Suomeen työttömäksi nostamaan tukia? Hyötyjät ovat?

Vierailija
140/166 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Too bad, tällä hetkellä valtio nimittäin maksaa maasta muuttajille, kunhan ennen muuttopäivää on yhdenkin päivän työttömänä. Liikkuvuusavustusta kun saa muuttaessaan myös suomen ulkopuolelle, nettona se on noin 1500 euroa. Kiitos kahdesta maisterin tutkinnosta ja tästä viimeisestä kädenojennuksesta, suomi 😎.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme