IL: Suomesta muuttaa nykyään selvästi enemmän korkeakoulutettuja ulkomaille kuin heitä tulee tänne, ja suuntaus on paheneva
Jo pelkästään ilmapiiri vaikuttaa asiaan. Kun hallitus leikkaa osaamisesta ja koulutuksesta, se antaa viestin, ettei tulevaisuuteen haluta panostaa, toteaa innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin pääjohtaja Pekka Soini.
Kiitos tästä Sanni Grahn-Laasonen(kok)
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Professori joka on myös köyhyystutkija, ja asuu naapurissamme, on itse protestilistalla. Äijällä ei ole millään tavalla raha-asiat hallussa. Ironista, että asiasta mitä Hän tutkii Hän ei tiedä mitään.
En löytänyt yhtäkään köyhyystutkija + professori -ihmistä protestilistalta. Oletko ymmärtänyt jotenkin väärin hänen professuurinsa alan? Heitä kun ei ole montaa.
Vai onko tämä samaa luokkaa kun ilmastonmuutoskeskustelussa viitattiin suomen "ykkös" siihen ja siihen tutkijaan, joka on sanonut että ilmastonmuutos on huijausta ja kyseisen alan Suomen ja parin muunkin maan ykkönen puhuu kyllä ihan todella voimallisesti ilmastonmuutokseen varautumisesta.
Eli Suomeksi ei ihan ymmärretä että muut tietää asiasta enemmän kuin itse ja juksaaminen ei ole kannattavaa.
Mitähän nyt taas koitat tuolla sekavalla päättelyketjulla sanoa? Suomalaiset ei ainakaan ole lähtökohtaisesti aina väärässä tai tiedä aina vähempää kuin muut joten jo siinä meni pieleen.
Muutenkin ilmastotieteellä on turha koittaa päteä kun se vaikuttaa enemmän uskonnolta kuin todelliselta tieteeltä ja keinotkin on aika ulkotieteelliset eli eri mieltä olevien leimaaminen, painostus ja mediapeli.
Jos ilmastotiede ei vakuuta, niin suosittelen tutustumaan fysiikan, paleoekologian, meteorologian, ilmakehätutkimuksen, geologian, biologian ja muiden itsenäisten tieteiden löydöksiin ilmastonmuutoksesta. Kaikki tieteenalat löytävät jatkuvasti omalta kentältään "todisteita" ilmastonmuutoksesta, ja esimerkiksi IPCC vain kokoaa näitä yhteen. Vähän sama kuin geneetikko, kliinikko ja fysiologi havaitsee jotain ihmiskehosta, niin lääketiede kokoaa näitä yhteen ihmisen hyödyksi.
Ilmastonmuutosta ei perustella lämpötilamittauksilla vaan ne on yksi osa alue siitä palapelistä josta muodostuu ilmastonmuutoksen todellisuus.
BS
Lisaksi voidaan miettia lopettavatko oljymaat oljyn kayton jos Eurooppa ei sita osta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Professori joka on myös köyhyystutkija, ja asuu naapurissamme, on itse protestilistalla. Äijällä ei ole millään tavalla raha-asiat hallussa. Ironista, että asiasta mitä Hän tutkii Hän ei tiedä mitään.
En löytänyt yhtäkään köyhyystutkija + professori -ihmistä protestilistalta. Oletko ymmärtänyt jotenkin väärin hänen professuurinsa alan? Heitä kun ei ole montaa.
Vai onko tämä samaa luokkaa kun ilmastonmuutoskeskustelussa viitattiin suomen "ykkös" siihen ja siihen tutkijaan, joka on sanonut että ilmastonmuutos on huijausta ja kyseisen alan Suomen ja parin muunkin maan ykkönen puhuu kyllä ihan todella voimallisesti ilmastonmuutokseen varautumisesta.
Eli Suomeksi ei ihan ymmärretä että muut tietää asiasta enemmän kuin itse ja juksaaminen ei ole kannattavaa.
Mitähän nyt taas koitat tuolla sekavalla päättelyketjulla sanoa? Suomalaiset ei ainakaan ole lähtökohtaisesti aina väärässä tai tiedä aina vähempää kuin muut joten jo siinä meni pieleen.
Muutenkin ilmastotieteellä on turha koittaa päteä kun se vaikuttaa enemmän uskonnolta kuin todelliselta tieteeltä ja keinotkin on aika ulkotieteelliset eli eri mieltä olevien leimaaminen, painostus ja mediapeli.
Jos ilmastotiede ei vakuuta, niin suosittelen tutustumaan fysiikan, paleoekologian, meteorologian, ilmakehätutkimuksen, geologian, biologian ja muiden itsenäisten tieteiden löydöksiin ilmastonmuutoksesta. Kaikki tieteenalat löytävät jatkuvasti omalta kentältään "todisteita" ilmastonmuutoksesta, ja esimerkiksi IPCC vain kokoaa näitä yhteen. Vähän sama kuin geneetikko, kliinikko ja fysiologi havaitsee jotain ihmiskehosta, niin lääketiede kokoaa näitä yhteen ihmisen hyödyksi.
Ilmastonmuutosta ei perustella lämpötilamittauksilla vaan ne on yksi osa alue siitä palapelistä josta muodostuu ilmastonmuutoksen todellisuus.
Jos aluksi ymmärtäisit edes sen että kiista ei koske sitä muuttuuko ilmasto vai ei joten noiden muiden tieteiden todisteilla ei ole uskomaasi merkitystä.
Toiseksi kaltaisillesi uskovaisille "ilmastonmuutoksen todellisuus" on nimenomaan se mediaspämmin määrä eikä se mitä tiede oikeasti asiasta tietää.
Kolmanneksi tiede ei ole ämpärinjonotusta jossa paras palkinto löytyy pisimmän jonon kärjestä eli kannattajien määrä ei sinänsä todista yhtään mitään.
On todistettu, että hallitus pystyy alle 10 vuodessa tuhoamaan Suomen.
Suomessa ei arvosteta asioita kuten: koulutus, kova työnteko/tuotteliaisuus, toinen ihminen, avoin mieli, uuden luominen/keksiminen, asioita parantava erilaisuus jne. Näitä ollaan vain arvostavinaan.
Työnhaussa korkeakoulutetuille on vähän paikkoja tarjolla ja usein saa kuulla olevansa ylikoulutettu. Jos sattuu töitä saamaan ja sitä oikeasti tekee, alkaa työyhteisö syrjiä ja painostaa, koska "saat meidät muut näyttämään huonolta"... tai kohteliaammin "jos et vähän rajoita, niin ei kannata liikkua pimeällä". Toiset ihmiset tuntuu olevan lähinnä haukkumista ja itsekorostamista varten, tai narunaiheita. Mieleen sopii vain ne ajatukset, joita jo itse valmiiksi kannattaa. Uuden luominen ja keksiminen tahtoo olla vahingollista omalle uralle ja kaiken maailman 'ollilat' nauravat ne pihalle ja huutavat haukkuja perään, koska ei sovi omaan kapeaan visioon, joka johtaa tiedätte kyllä minne. Asioita parantava, ja muu, erilaisuus on tuomittavaa, mistään ei saa nousta millään tapaa muista erilleen.
Puhutaanko vielä suomalaisesta tasa-arvomallista? Sehän on riman laskemista! Tasa-arvon määrä nousee siis sillä keinoin, että vaaditaan kaikilta vähemmän ja pidetään fantsuu aikaa.
Kaikki hyvä mitä on joko pistetään lihoiksi ulkomaille (ja maksetaan hirmuisia voittoja heikäläisille sen jälkeen) tai tuhotaan.
PS: Säälin heitä, jotka nykysuomeen muuttavat lastensa koulutuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aluksi ymmärtäisit edes sen että kiista ei koske sitä muuttuuko ilmasto vai ei joten noiden muiden tieteiden todisteilla ei ole uskomaasi merkitystä.
Toiseksi kaltaisillesi uskovaisille "ilmastonmuutoksen todellisuus" on nimenomaan se mediaspämmin määrä eikä se mitä tiede oikeasti asiasta tietää.
Kolmanneksi tiede ei ole ämpärinjonotusta jossa paras palkinto löytyy pisimmän jonon kärjestä eli kannattajien määrä ei sinänsä todista yhtään mitään.
Olen yksi mainitsemieni alojen tutkija.
Pitkään minullakin on kytenyt ajatus lähtemisestä ja nyt kun alkoi näkymään valo tunnelin päässä ulkomaisten työtarjousten ansiosta aion hyvällä omalla tunnolla lähteä. En jaksa olla enää syljettävänä työkkärin toimesta vaan, muutan muualle työn perässä. Miksi täällä aina sanotaan, no muuta? Sitten kun muutat rajojen ulkopuolelle se ei olekaan ok?
Haluan töitä ja kunnon palkkaa, jota tunnutaan maksavan ulkomailla, eikä niinkään täällä koto Suomessa.
pop98 kirjoitti:
Oon lähetellyt työhakemuksia paljon, en ole tullut valituksi mihinkään niistä, olen korkeakoulutettu.
Ne mistä on tullut vastaus, on vain kerrottu että saimme runsaasti hakemuksia eikä valintamme kohdistunut sinuun. Ne paikat, joista hakijamäärä on ilmoitettu, on hakijoita ollut 48 - 83 hakijaa.
Eli suomesta voisi aivan hyvin lähteä 50 000 korkeakoulutettua kerrallaa, niin päästäisiin ehkä lähemmäksi tasapainoa työpaikkojen ja ihmisten suhteen. Toki siltikin työpaikkoja olisi aivan liian vähän koulutettujen määrään nähden, parempi jos lähtijöitä olisi 200 000.
Ihan hyvä ajatus. Voisitko aloittaa itsestäsi? Kansainvälisen tason osaamistahan sinulla on, vai onko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisellään yliopistoille on turha antaa lisää rahaa kun ne hukkaavat sen kaiken maailman naistutkimuksiin. Parempi ratkaisu olisi Saksan malli jossa tutkimus tehdään instituuteissa. Ne saavat kolmasosan rahoituksestaan automaattisesti yhteiskunnalta, kolmasosa on hankittava itse teollisuudelta tai muualta. Lopun kolmasosan valtio antaa sen mukaan miten ulkopuolista rahoitusta on onnistunut keräämään. Tämä tekee sen, että huuhaatutkimukset tulevat kuolemaan koska kukaan ulkopuolinen ei siihen rahoja anna, ja yhteiskuntaa hyödyttävät tutkimuslaitokset tulevat menestymään ja kasvamaan.
tälle pitkä rivi alapeukkuja? uskomaton palsta tämäkin...
Koska kukaan joka tuntee tiedemaailmaa ei ole koskaan kuullut naistutkimukseen hukatuista rahoista? Jos Suomen tiedemaailma olisi Kehä I, niin naistutkimuksen osuus sen rahoituksesta olisi ensimmäinen liikennevalotolppa, ja senkin olisi kustantanut joku säätiö.
No sittenhän se ei haittaa juuri ketään jos koko 'tieteenala' lopetettaisiin Norjan tyyliin. Saisivat yliopistotkin vähän uskottavuuttaan takaisin.
Veli julistaa vahvasti - huuhaata. Hupsu. Ei Norjassa ole lopetattu tieteenalaa. Oslon yliopistossa on kaksivuotinen sukupuolentutkimuksen maisteriohjelma.
University of Oslo - Gender Studies (master's two years)
https://www.uio.no/english/studies/programmes/genderstudies-master/inde…
Ei kai ne ole aloittaneet sitä uudestaan?
https://genusnytt.wordpress.com/2011/11/27/norges-forskningsrad-lagger-…
Mulla on Pariisissa KM kavereita, jotka tienaa alle 3000€ kk:ssa. Vuokrat on siellä samaa luokkaa kuin täälläkin. Ruokalasku sekasyöjälle suunnilleen yhtä paljon. Verot on matalammat kuin Suomessa mutta monet sellaiset asiat mitkä täällä on ilmaisia on siellä maksullisia. Esim. verikokeista ja röntgenkuvista pitää aina maksaa itse. Kolmen Ranskassa asumisvuoden jälkeen tulin siihen tulokseen että elämä täällä ja siellä menee kustannusten puolesta samoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Pariisissa KM kavereita, jotka tienaa alle 3000€ kk:ssa. Vuokrat on siellä samaa luokkaa kuin täälläkin. Ruokalasku sekasyöjälle suunnilleen yhtä paljon. Verot on matalammat kuin Suomessa mutta monet sellaiset asiat mitkä täällä on ilmaisia on siellä maksullisia. Esim. verikokeista ja röntgenkuvista pitää aina maksaa itse. Kolmen Ranskassa asumisvuoden jälkeen tulin siihen tulokseen että elämä täällä ja siellä menee kustannusten puolesta samoihin.
Pariisi on yksi Euroopan kalleimmista maista... Ja kuinka paljon näille kavereille olisi suomessa töitä tarjolla? 3000e palkka on yhä parempi, kuin 500e työttömyyspäiväraha.
Vierailija kirjoitti:
Jo pelkästään ilmapiiri vaikuttaa asiaan. Kun hallitus leikkaa osaamisesta ja koulutuksesta, se antaa viestin, ettei tulevaisuuteen haluta panostaa, toteaa innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin pääjohtaja Pekka Soini.
Kiitos tästä Sanni Grahn-Laasonen(kok)
Olen myös ihmetellyt miten tässä yhteiskunnassa mennää joka vuosi taaksepäin. 100v meni rakentaessa asiat, että olis hyvä olla niin nämä nykyiset saa tuhottua kaiken muutamassa vuodessa. Minun siskon mies, kun valmistui, niin he muuttivat englantiin ja se mies opiskeli liiketaloutta 3 vuotta vielä extrana siellä yliopistossa, kun täällä alettiin tehdä niin hankalaksi. Palasivat suomeen, niin se mihin se oli opiskellut niin palkat ja muut ei kohdanneet enää niin kuin ennen. Muuttivat takasin englantiin. Nyt he asuvat sen yrityksen isossa talossa työsuhde-etuna ja palkka on aivan järjetön.
Kesällä kun käytiin siellä heidän luona, niin sen mies puhui kun suomen nuoret on enemmän koko aika esillä englannin yliopistoissa, kun kaikki toimii. Sen työpaikalla on ollu monia suomalaisia nuoria työharjoittelussa. Miks osaava ihminen jolla on unelmia, niin jäisi kärsimään heikosta tasosta kun sen oman tason saa muualla ja vielä paremmalla palkalla loppujen lopuksi. Kunnianhimoinen ihminen ei jää pyörittelemään peukaloita.
Suomi on hyvä maa niille, jotka eivät maksa asumisestaan ja elämisestään itse, ja niille joiden palkka on päälle 6 tonnia kuussa.
Muiden kannattaa lähteä täältä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on hyvä maa niille, jotka eivät maksa asumisestaan ja elämisestään itse, ja niille joiden palkka on päälle 6 tonnia kuussa.
Muiden kannattaa lähteä täältä.
Etenkin tuolle ensiksi mainitsemallesi ryhmälle
Vierailija kirjoitti:
Pitkään minullakin on kytenyt ajatus lähtemisestä ja nyt kun alkoi näkymään valo tunnelin päässä ulkomaisten työtarjousten ansiosta aion hyvällä omalla tunnolla lähteä. En jaksa olla enää syljettävänä työkkärin toimesta vaan, muutan muualle työn perässä. Miksi täällä aina sanotaan, no muuta? Sitten kun muutat rajojen ulkopuolelle se ei olekaan ok?
Haluan töitä ja kunnon palkkaa, jota tunnutaan maksavan ulkomailla, eikä niinkään täällä koto Suomessa.
verokarkuri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pariisi on yksi Euroopan kalleimmista maista... Ja kuinka paljon näille kavereille olisi suomessa töitä tarjolla? 3000e palkka on yhä parempi, kuin 500e työttömyyspäiväraha.
Ranskan työttömyysprosentti on yli yhdeksän, Suomen n. 7.5. Työttömyyskorvaus on samaa luokkaa. Kyllä mun tuntemat KM:t Suomessakin on kaikki työllistynyt yhtä introverttia lukuunottamatta.
Tarkoitin vaan sanoa että Euroopan suosituimmissa kaupungeissa voi mennä rahaa ihan yhtä paljon kuin Helsingissäkin vaikka verot onkin pienemmät. Harva lähtee jonnekin Timbuktuun työpaikan perässä.
Siihen on oikeasti syy miksi Suomessa verot on korkeat. Harvassa paikassa asiat toimii yhtä mutkattomasti kuin täällä. Me saadaan niillä veroilla sellaisia asioita joista muut maksaa maltaita. Mun suun CT kuva maksoi satoja euroja ranskassa. Suomessa en olisi maksanut senttiäkään. Olen myös kuullut ja kokenut monista maista että lappuja ja lippuja pitää täyttää kolmin kappalein jos jotain haluaa saada hoidettua.
Sanni Grahn-Laasonen jos luet tätä palstaa niin kertoisitko meille miten hyvin ajattelet onnistuneen tehtävässäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä Sanni Grahn-Laasonen(kok)Olen myös ihmetellyt miten tässä yhteiskunnassa mennää joka vuosi taaksepäin. 100v meni rakentaessa asiat, että olis hyvä olla niin nämä nykyiset saa tuhottua kaiken muutamassa vuodessa. Minun siskon mies, kun valmistui, niin he muuttivat englantiin ja se mies opiskeli liiketaloutta 3 vuotta vielä extrana siellä yliopistossa, kun täällä alettiin tehdä niin hankalaksi. Palasivat suomeen, niin se mihin se oli opiskellut niin palkat ja muut ei kohdanneet enää niin kuin ennen. Muuttivat takasin englantiin. Nyt he asuvat sen yrityksen isossa talossa työsuhde-etuna ja palkka on aivan järjetön.
Kesällä kun käytiin siellä heidän luona, niin sen mies puhui kun suomen nuoret on enemmän koko aika esillä englannin yliopistoissa, kun kaikki toimii. Sen työpaikalla on ollu monia suomalaisia nuoria työharjoittelussa. Miks osaava ihminen jolla on unelmia, niin jäisi kärsimään heikosta tasosta kun sen oman tason saa muualla ja vielä paremmalla palkalla loppujen lopuksi. Kunnianhimoinen ihminen ei jää pyörittelemään peukaloita.
Mutta sitten kun ne nuoret hankkii lapsia niin ne muuttaa takaisin Suomeen kun huomaavat etteivät jaksakaan käydä töissä samaan aikaan kun valvovat öitä koliikkivauvansa kanssa.
Tai sitten ongelmaksi muodostuu päivähoidon hinta. Se kun on ihan törkeen kallis englannissa eikä kaikki tosiaankaan työllisty korkeapalkkaisiin hommiin.
Ei vaan siitä, että rahaa tarvitaan muualle kuten yritystukiin