Vie huutava taapero pois joulujuhlista kiitos!
Olipa mukava joulujuhla lapsen koululla. Alusta loppuun eräs pikkumukula itki, huusi ja kirkui. Juhla kesti tunnin. Tänä aikana vanhemmille ei tullut mieleen, että tuon taaperon olisi voinut viedä juhlasalista ulos ja antaa muille rauhan nauttia esityksistä sekä koululaisille rauhan esiintyä. Mikä siinä on niin vaikeaa ottaa muut huomioon? Oikeasti?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällaisissa tilanteissa pitäisi aina huomioida ap:t? Miksei aloittajalla ole velvollisuutta huomioida kyseistä perhettä?
Kappas, huutajakiljujamuksun äiti taisi itte pömähtää paikalle.
En ole, mutta minusta on hirveää se, miten jotkut suhtautuvat toisten vaikeuksiin.
Mihin vaikeuksiin? Vaikeuksiin olla vanhempi lapselleen ja opettaa käytöstapoja? Se on kuule ihan sinun ikioma hommasi.
Tuskinpa se lapsi olisi käytöstapoja opettamalla ollut hiljaa, nuija. Vai sinäkö olisit siinä kohdassa opettanut lapselle käytöstapoja? :D
Se, että vanhempi poistuu paikalta, ei opeta lapselle mitään. Hän huutaa silti edelleen. Ja on liian pieni tajutakseen, että poistuivat koska hänen mölinänsä häiritsi. Vai pitäisikö sinusta lapsi siitä siis syyllistää? Koska ei ollut käytöstapoja?
Vanhemmalla on oikeus olla juhlassa, jos halusi sen nähdä. Tuollaiset hermostujat kuin ap voisi viedä pois salista, kun noin tuli paha mieli. Mitä hän siellä siis teki?
Osa näistä vastauksista on toivottavasti provoja, mutta muutamia lukiessa nousee kyllä entistä suurempi kunnioitus opettajia kohtaan. Jos ajatusmaailma on luokkaa "tällaisia nää lapset nyt on, ei me voida tälle mitään,muuta sietäkööt" ja muiden pitäisi aina vaan ymmärtää, en ihmettele että koululuokat ovat puolillaan häiriköitä. Jos taapero huutaa jossain tunnin, ei sillä taaperolla itselläänkään ole kivaa. Silloin pitää vanhempien käyttää järkeään ja tehdä jotain toisin.
T.Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapset oli pieniä, niin sovittiin aina etukäteen miehen kanssa häissä, hautajaisissa ja muissa juhlissa, kumpi meistä tulisi olemaan se, joka väistää takavasemmalle, jos pieni alkaisi itkemään, mölisemään, huutamaan tai kiukkuamaan. Toki varattiin mukaan lelu hypisteltäväksi, tutti, maissinaksua jne. Mutta tosiaan aina oli selvää se, että toisten juhlaa ei meidän kitisijät häiritsisi.
Maissinaksujen puputtamista hautajaisissa? Tavat täysin hukassa.
Ja oppii napostelemaan jo pienestä pitäen, samoin "tylsyyteen" syömisen.
Ja sä luulet, että tuota sitten jatketaan teini-ikään asti. Sano nyt vielä, että kun vauvalle tarjotaan tissiä lohduksi ja muutenkin imetetään joka välissä, niin se on portti lohtusyömiseen ja naposteluun.
Vauvan maidontarve myt on ihan eri asia kuin se, että taaperon pitäisi jatkuvasti natustella jotain välipaloja. Eipä ole koskaan tarvittu mitään naksuja tai rusinoita, kun pidetty säännölliset ruoka-ajat ja alusta pitäen opittu, ettei jatkuvasti tarvitse olla syömässä jotakin.
No ei kyse olekaan siitä, että taaperon pitäisi "jatkuvasti natustella jotain välipaloja", vaan siitä, että yksi hyvä tapa saada lapsi viihtymään ja olemaan hiljaa, on antaa lapselle jotain pientä syötävää. Voin vakuuttaa, että se ei johda siihen, että lapsen pitää sen jälkeen saada jatkuvasti jotain pientä naposteltavaa, jotta hän "pärjäisi". Sä sekoitat nyt kaksi asiaa.
Lapsen saa kyllä viihtymään muullakin kuin napostelulla.
Js jos tämä tapa ei pinty päälle, niin mistäs tulevat ne teinit ja aikuiset, joiden on pakko syödä aina ja kaikkialla? Bussissa rapisee eväspussit, kirjastossa lemuaa banaaninkuoret, metroa odotellessa kaavitaan muovilusikalla rahkapurkista viimeisetkin pisarat jne.
Kävellessä natustellaan suklaapatukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä he elivät toivossa, että huuto kohta loppuu? Harmi, että pahoitit mielesi.
Harmi, ettet ymmärrä, että noin sata lasta oli harjoitellut pitkään ja halusi perheensä kuulevan esityksen. Huutokonsertin olisi voinut viedä koulun käytävän ja toki ne, jotka sen mieluummin halusivat kuulla olisivat tulleet perässä.
No, lukisin silloin heiltä tämän aloitusnarinan. Mutta ehkä heille riitti esiintymisen ilo, tuskinpa se heitä haittasi, että joku yleisöstä mölisi, kun se ei ollut aikuinen kuitenkaan. Koitatte vain vierittää oikeutuksen omasta lapsellisuudestanne muiden vastuulle, vaikka ehkä heitä ei loukannut yhtään. Ei ainakaan mun lapsia ois loukannut yhtään. Eivät ole niin täekwinä itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Ja aivan samalla tavalla niillä muilla vanhemmilla saattoi olla se ensimmäinen/viimeinen juhla koulussa ja esiintyvä lapsi oli tärkeä nähdä, mutta kirkuva ja huutava lapsi vei kaiken huomion eikä oman lapsen vuorosanoja edes kuullut.
Joka vuosi sama juttu. Ärsyttää, kun yritän kuvata lapsen osuutta ja vieressä kirkuu lapsi, joka peittää koko esityksen huudollaan. Tänä vuonna minulla on kuudesluokkalainen ja ekaluokkalainen, joten mielestäni voin arvostella kirkuvien lasten vanhempia. Se kevätjuhla/joulujuhla on koululaisten juhla, ei sen koululaisen kirkuvan sisaruksen show. Ja vaikka se koululainen vielä rakastaisikin kuunnella, miten pikkusisarus vie huomion itseensä hänen juhlassaan, niin muut 200 oppilasta ei sitä halua. Viekää ne huomiohakuiset pikkusisarukset muualle hoitoon/toinen vanhempi sen lapsen kanssa ulos. Kun nyt kuudesluokkalainen oli ensimmäisellä luokalla, en todellakaan tuonut tätä 1-vuotiasta huutamaan ja pilaamaan ekaluokkalaisten esityksen. Videokuvasin esityksen ja pikkusisarus sai katsella sen kotona. Pääsi ensimmäisen kerran isoveljen juhliin, kun osasi käyttäytyä eli muistaakseni 4-vuotiaana ja silloinkin olin varautunut viemään lapsen ulos, jos olisi alkanut säheltää levottomasti.
Miksi on niin vaikeaa huomioida ne kaikki muut? Miksi aina vaan omalla itsellä on oikeus pilata kaikkien muiden juhla?
Seuraavan kerran sanot sille vieressäsi istuvalle lapselle, ja hänen vanhemmalleen, että nyt on semmoinen homma, että joko huuto loppuu tällä sekunnilla, tai sitten he voivat poistua juhlasalista käytävälle huutamaan, ja ellei tätä tapahdu, niin käyt sanomassa jollekin opettajalle asiasta. Ja tämän siis sanot siihen häiriköille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapset oli pieniä, niin sovittiin aina etukäteen miehen kanssa häissä, hautajaisissa ja muissa juhlissa, kumpi meistä tulisi olemaan se, joka väistää takavasemmalle, jos pieni alkaisi itkemään, mölisemään, huutamaan tai kiukkuamaan. Toki varattiin mukaan lelu hypisteltäväksi, tutti, maissinaksua jne. Mutta tosiaan aina oli selvää se, että toisten juhlaa ei meidän kitisijät häiritsisi.
Maissinaksujen puputtamista hautajaisissa? Tavat täysin hukassa.
Ja oppii napostelemaan jo pienestä pitäen, samoin "tylsyyteen" syömisen.
Ja sä luulet, että tuota sitten jatketaan teini-ikään asti. Sano nyt vielä, että kun vauvalle tarjotaan tissiä lohduksi ja muutenkin imetetään joka välissä, niin se on portti lohtusyömiseen ja naposteluun.
Vauvan maidontarve myt on ihan eri asia kuin se, että taaperon pitäisi jatkuvasti natustella jotain välipaloja. Eipä ole koskaan tarvittu mitään naksuja tai rusinoita, kun pidetty säännölliset ruoka-ajat ja alusta pitäen opittu, ettei jatkuvasti tarvitse olla syömässä jotakin.
No ei kyse olekaan siitä, että taaperon pitäisi "jatkuvasti natustella jotain välipaloja", vaan siitä, että yksi hyvä tapa saada lapsi viihtymään ja olemaan hiljaa, on antaa lapselle jotain pientä syötävää. Voin vakuuttaa, että se ei johda siihen, että lapsen pitää sen jälkeen saada jatkuvasti jotain pientä naposteltavaa, jotta hän "pärjäisi". Sä sekoitat nyt kaksi asiaa.
Lapsen saa kyllä viihtymään muullakin kuin napostelulla.
Js jos tämä tapa ei pinty päälle, niin mistäs tulevat ne teinit ja aikuiset, joiden on pakko syödä aina ja kaikkialla? Bussissa rapisee eväspussit, kirjastossa lemuaa banaaninkuoret, metroa odotellessa kaavitaan muovilusikalla rahkapurkista viimeisetkin pisarat jne.
Kävellessä natustellaan suklaapatukkaa.
Olipa hieno vastaus tuo, että lapsen saa kyllä viihtymään muullakin kuin natustelulla. Joo, niin saa, vaikkapa lukemalla kirjaa, leikittämällä tai laulamalla, mutta jos nuo ovat poissuljettuja (esim. pitää olla hiljaa tai vaihtoehtoisesti vanhemman pitää keskittyä johonkin muuhun), niitä ei voi käyttää.
Nuo mainitsemasi teinit ja aikuiset tulevat perheistä, joissa ei ole säännöllisiä ruoka-aikoja, tai joilla on joku ongelma syömisen kanssa. Se, että tietyissä tilanteissa antaa lapselle jotain naposteltavaa, ei liity tähän, ja tiedät sen itsekin, kunhan nyt vain haluat öyhöttää.
Palstamammalle lapsivihamielisyys tarkoittaa sitä, että kaikkien elämä ei pyöri hänen lapsensa (oikeasti mamman itsensä, mutta lapsi on tekosyynä) ympärillä. Muita lapsia saa kohdella niin vihamielisesti kuin vain haluaa juuri esimerkiksi pilaamalla monen kymmenen lapsen (jopa 150 joissain juhlissa) joulujuhla ja tärkeät esitykset, joihin on panostettu&harkoiteltu ja joita perheet ovat tulleet katsomaan jopa palkatonta vapaata työvuoroista ottaen. Palstamamma pitää tilannetta lasten vihaamisena, vaikka oikeasti riehuva/huutava pieni ei esitystä katso vaan voisi yhtä hyvin meluta käytävässä, mutta palstamamma itsekkään lapsivihamielisesti pilaa muiden lasten joulujuhlan.
Vierailija kirjoitti:
Palstamammalle lapsivihamielisyys tarkoittaa sitä, että kaikkien elämä ei pyöri hänen lapsensa (oikeasti mamman itsensä, mutta lapsi on tekosyynä) ympärillä. Muita lapsia saa kohdella niin vihamielisesti kuin vain haluaa juuri esimerkiksi pilaamalla monen kymmenen lapsen (jopa 150 joissain juhlissa) joulujuhla ja tärkeät esitykset, joihin on panostettu&harkoiteltu ja joita perheet ovat tulleet katsomaan jopa palkatonta vapaata työvuoroista ottaen. Palstamamma pitää tilannetta lasten vihaamisena, vaikka oikeasti riehuva/huutava pieni ei esitystä katso vaan voisi yhtä hyvin meluta käytävässä, mutta palstamamma itsekkään lapsivihamielisesti pilaa muiden lasten joulujuhlan.
Pikemminkin minä ajattelisin niin, että okei, on huonoa käytöstä antaa lapsen huutaa jos se häiritsee muita, MUTTA. Jos aloittaja nyt vetoaa siihen, että ei se edes häntä itseään nyt niiin hirveästi häirinnyt, vaan esiintyjiä, niin miten olisi opettaa niille esiintyville lapsille, että ei pidä olla omasta itsestään niin tärkwänä, että loukkaantuu, jos esityksessä joku taapero huutaa? Ainakin minun äitini opetti näin minulle, että en minäkään ole maailman napa, vaan maailmasa on muitakin. En ole esiintyjän asemassa ottanut itseeni tuollaisista, miksi ihmeessä ottaisin? Mulle on pääasia, että oma esiintyminen onnistuu hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi sama juttu. Ärsyttää, kun yritän kuvata lapsen osuutta ja vieressä kirkuu lapsi, joka peittää koko esityksen huudollaan.
Miksi on niin vaikeaa huomioida ne kaikki muut? Miksi aina vaan omalla itsellä on oikeus pilata kaikkien muiden juhla?
Olen samaa mieltä, että se huutava lapsi viedään pois rauhoittumaan, mutta pyytäisin myös teitä kuvaajat huomioimaan muut. Siellä ollaan kädet ilmassa, heilutaan ja pyöritään, pahimmillaan noustaan omalla paikalla seisomaan, kun etsitään hyvää kuvakulmaa.
Kuvaajat ovat ehkä jopa pahempi häiriö kuin huutava lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Älähän hätäile, joulujuhlien sisältö on ihan sama vuodesta toiseen, mistään et jäänyt paitsi.
Toisaalta niillä taaperon vanhemmilla saattoi olla ensimmäinen/viimeinen juhla siinä koulussa, ja esiintyvä lapsi oli tärkeää nähdä.
Se on ensimmäinen/viimeinen joulujuhla usein yhtä aikaa noin jopa sadalla lapsella, jos monta ykkös- ja kutosluokkaa. Miksi yksi perhe saisi pilata sen tyyliin 99 muulta? Huutava/riehuva pieni ei esitystä katso/kuule ja siinä sivussa eivät sitten sadat muutkaan. Todella lapsivihamielisestä antaa yhden taaperon (eli vanhemman) pilata tilaisuus sadoilta muilta.
Vierailija kirjoitti:
Älähän hätäile, joulujuhlien sisältö on ihan sama vuodesta toiseen, mistään et jäänyt paitsi.
Toisaalta niillä taaperon vanhemmilla saattoi olla ensimmäinen/viimeinen juhla siinä koulussa, ja esiintyvä lapsi oli tärkeää nähdä.
Kyllä se sisältö wt-perheen käytöksen voittaa silti mennen tullen.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi elää siinä toivossa ettei lasta tarvitsisi kasvattaa, torua, tai voi myös toivoa että joku muu paikalla olija tarttuu toimeen ja kasvattaa ja komentaa koska vanhemmilla ei pienintäkään tilannetajua, vai odotatko että lapsen koulu aikoo tulevaisuudessa kasvattaa hänestä sellaisen että lopettaa huutamisen? Vai pitäisikö naapureiden tai muiden kanssaihmisten kasvattaa? Kasvattavat korkeintaan lasun muodossa koska näkevät ettei vanhempia kiinnosta lapsensa kasvatus.
Äidin tai isän ei ainakaan siis pitäisi komentaa tai sanoa lapselle EI koska lapsi saattaisi pahoittaa siitä mielensä ja traumatisoitua loppuelämäkseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikemminkin minä ajattelisin niin, että okei, on huonoa käytöstä antaa lapsen huutaa jos se häiritsee muita, MUTTA. Jos aloittaja nyt vetoaa siihen, että ei se edes häntä itseään nyt niiin hirveästi häirinnyt, vaan esiintyjiä, niin miten olisi opettaa niille esiintyville lapsille, että ei pidä olla omasta itsestään niin tärkwänä, että loukkaantuu, jos esityksessä joku taapero huutaa? Ainakin minun äitini opetti näin minulle, että en minäkään ole maailman napa, vaan maailmasa on muitakin. En ole esiintyjän asemassa ottanut itseeni tuollaisista, miksi ihmeessä ottaisin? Mulle on pääasia, että oma esiintyminen onnistuu hyvin.
Öö, esiintyjä ei ole maailman napa? Eipä olekaan, mutta sen esityksen sisältö esiintyjä on ja sitä ovat sadat muut tulleet seuraamaan, eivät yhden wt-taaperon showta. Jos opetat lapsellesi, ettei tarvitse välittää, kun yksi taapero pilaa 30 hengen kuoron esityksen ja samalla tilaisuuden kaikilta heitä seuraamaan tulleilta niin etkö samalla opeta, että niin on ok käyttäytyä? Opetat!
Minä hiljensin taaperon antamalla tissiä. Hiljeni saman tien. Mutta tietenkin sekin on väärin. Joku saattaa siitäkin pahoittaa mielensä. Joku pahastuu yskästä, joku kuvaajista. Mua häiritsi kun ihmiset haisivat niin voimakkaasti hajusteille. Ja yhdellä eukolla oli kauheen korkee tukkalaite.
Entäs joulukuvaelma?? Onko tätä päivää??
Ja jonkun lapsi lauloi nuotin vierestä, niin vaivaa kun itse olen niin musikaalinen.
Ehkä parasta lopettaa koko joulujuhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi elää siinä toivossa ettei lasta tarvitsisi kasvattaa, torua, tai voi myös toivoa että joku muu paikalla olija tarttuu toimeen ja kasvattaa ja komentaa koska vanhemmilla ei pienintäkään tilannetajua, vai odotatko että lapsen koulu aikoo tulevaisuudessa kasvattaa hänestä sellaisen että lopettaa huutamisen? Vai pitäisikö naapureiden tai muiden kanssaihmisten kasvattaa? Kasvattavat korkeintaan lasun muodossa koska näkevät ettei vanhempia kiinnosta lapsensa kasvatus.
Äidin tai isän ei ainakaan siis pitäisi komentaa tai sanoa lapselle EI koska lapsi saattaisi pahoittaa siitä mielensä ja traumatisoitua loppuelämäkseen?
Taaperoikäiset eivät tuppaa vain tekemään niin kuin kasvatus vaatii :D
Pikemminkin minä ajattelisin niin, että okei, on huonoa käytöstä antaa lapsen huutaa jos se häiritsee muita, MUTTA. Jos aloittaja nyt vetoaa siihen, että ei se edes häntä itseään nyt niiin hirveästi häirinnyt, vaan esiintyjiä, niin miten olisi opettaa niille esiintyville lapsille, että ei pidä olla omasta itsestään niin tärkwänä, että loukkaantuu, jos esityksessä joku taapero huutaa? Ainakin minun äitini opetti näin minulle, että en minäkään ole maailman napa, vaan maailmasa on muitakin. En ole esiintyjän asemassa ottanut itseeni tuollaisista, miksi ihmeessä ottaisin? Mulle on pääasia, että oma esiintyminen onnistuu hyvin.[/quote]
En ole sanonut ettei häirinnyt itseäni. Olen todennut, että aikuisena maailmani ei tällaisista asioista pitkäksi aikaa järky, mutta esiintyjien puolesta harmittaa todella paljon. Heidän vaivannäköään ei kunnioiteta.
On ihan eri asia, jos juhlan aikana joku itkee hetken ja tyyntyy. Moni pikkussisarus myös juttelee juhlassa vanhemmilleen, koska ovat lapsia. On satunnaisia kiljahteluja, ne ovat elämää ja normaalia elämisen ääntä pienten ihmisten kanssa. Kyseisessä tapauksessa lapsi huusi tunnin ajan,koko juhlan alusta loppuun. Itki, huusi ja kirkui. Tuskin olin ainoa, joka tästä häiriintyi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin lapsena tai nuorena harjoitellut koulukavereiden kanssa laulu-, tanssi-, näytelmä- tai soittoesitystäni viikkokaupalla kun oma perhekin paikalla katsomassa, ja sitten paikalle astelee joku lähiörupusakkiperhe pentuineen pelkästään häiritsemään, niin ihan varmasti kiroaisin sen huutavan pennun ja sen vanhemmat syvimpään helvettiin!
Vierailija kirjoitti:
Minä hiljensin taaperon antamalla tissiä. Hiljeni saman tien. Mutta tietenkin sekin on väärin. Joku saattaa siitäkin pahoittaa mielensä. Joku pahastuu yskästä, joku kuvaajista. Mua häiritsi kun ihmiset haisivat niin voimakkaasti hajusteille. Ja yhdellä eukolla oli kauheen korkee tukkalaite.
Entäs joulukuvaelma?? Onko tätä päivää??
Ja jonkun lapsi lauloi nuotin vierestä, niin vaivaa kun itse olen niin musikaalinen.Ehkä parasta lopettaa koko joulujuhlat.
Niin ja yks penska nauroi esityksille ja taputti ihan liikaa. Oisko ollut viisi.
Ei joulujuhlat ole perheille. Sinne voi mennä äiti tai isä katsomaan ja sitten ollaan hiljaa ja kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ensimmäinen/viimeinen joulujuhla usein yhtä aikaa noin jopa sadalla lapsella, jos monta ykkös- ja kutosluokkaa. Miksi yksi perhe saisi pilata sen tyyliin 99 muulta? Huutava/riehuva pieni ei esitystä katso/kuule ja siinä sivussa eivät sitten sadat muutkaan. Todella lapsivihamielisestä antaa yhden taaperon (eli vanhemman) pilata tilaisuus sadoilta muilta.
Tai sitten vain sinulta, hiekkap*llu.
No, ei sitä wt-taaperoa riehumassa kukaan ihastele. Esim kun meidän juhlan jälkeen luokkaan mentiin niin kaikki vanhemmat haukkuivat riehuneen taaperon äidin käytöstä, kun ei vienyt pois ja harmittelivat, kun ei kuulunut. Eli kyllä se tyyliin kaikkia ärsytti, vaikka arvostelivat perhettä vasta selän takana.
Jep. Pitää muistaa, että lapsi ei samalla tavalla pysty hillitsemään omaa käytöstään ja ymmärtämään tilaisuuden luonnetta kuin aikuinen. Ja ympärillä olevat aikuiset taas ymmärtävät tämän, joten ei ole tarvetta loukkaantua. Hautajaiset ovat kuitenkin suvun ja perheen tilaisuus.