Vie huutava taapero pois joulujuhlista kiitos!
Olipa mukava joulujuhla lapsen koululla. Alusta loppuun eräs pikkumukula itki, huusi ja kirkui. Juhla kesti tunnin. Tänä aikana vanhemmille ei tullut mieleen, että tuon taaperon olisi voinut viedä juhlasalista ulos ja antaa muille rauhan nauttia esityksistä sekä koululaisille rauhan esiintyä. Mikä siinä on niin vaikeaa ottaa muut huomioon? Oikeasti?
Kommentit (178)
Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
Sanoi muuan jouluun kuuluva henkilö aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älähän hätäile, joulujuhlien sisältö on ihan sama vuodesta toiseen, mistään et jäänyt paitsi.
Toisaalta niillä taaperon vanhemmilla saattoi olla ensimmäinen/viimeinen juhla siinä koulussa, ja esiintyvä lapsi oli tärkeää nähdä.
Se on ensimmäinen/viimeinen joulujuhla usein yhtä aikaa noin jopa sadalla lapsella, jos monta ykkös- ja kutosluokkaa. Miksi yksi perhe saisi pilata sen tyyliin 99 muulta? Huutava/riehuva pieni ei esitystä katso/kuule ja siinä sivussa eivät sitten sadat muutkaan. Todella lapsivihamielisestä antaa yhden taaperon (eli vanhemman) pilata tilaisuus sadoilta muilta.
Tai sitten vain sinulta, hiekkap*llu.
No, ei sitä wt-taaperoa riehumassa kukaan ihastele. Esim kun meidän juhlan jälkeen luokkaan mentiin niin kaikki vanhemmat haukkuivat riehuneen taaperon äidin käytöstä, kun ei vienyt pois ja harmittelivat, kun ei kuulunut. Eli kyllä se tyyliin kaikkia ärsytti, vaikka arvostelivat perhettä vasta selän takana.
He olivat huonona esimerkkinä omille lapsilleen ja edistivät minä minä -kulttuuria. "Me ja meidän tunteemme ovat tärkeämpiä, kuin sen vauvaperheen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä he elivät toivossa, että huuto kohta loppuu? Harmi, että pahoitit mielesi.
Aina voi elää siinä toivossa ettei lasta tarvitsisi kasvattaa, torua, tai voi myös toivoa että joku muu paikalla olija tarttuu toimeen ja kasvattaa ja komentaa koska vanhemmilla ei pienintäkään tilannetajua, vai odotatko että lapsen koulu aikoo tulevaisuudessa kasvattaa hänestä sellaisen että lopettaa huutamisen? Vai pitäisikö naapureiden tai muiden kanssaihmisten kasvattaa? Kasvattavat korkeintaan lasun muodossa koska näkevät ettei vanhempia kiinnosta lapsensa kasvatus.
Äidin tai isän ei ainakaan siis pitäisi komentaa tai sanoa lapselle EI koska lapsi saattaisi pahoittaa siitä mielensä ja traumatisoitua loppuelämäkseen?
Taaperoikäiset eivät tuppaa vain tekemään niin kuin kasvatus vaatii :D
No sitten se huutaja viedään ulos jäähylle! Sekin on kasvatusta.
Tuttavaperheen lapsi kiukutteli ja häiritsi siihen pisteeseen saakka eräässä tilaisuudessa että laittoivat sen ulko-oven taakse pariksi minuutiksi huutamaan, ulkona oli -5 astetta. Sen jälkeen oli kiltisti eikä enää koskaan kiukutellut perheen eikä vieraiden nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamammalle lapsivihamielisyys tarkoittaa sitä, että kaikkien elämä ei pyöri hänen lapsensa (oikeasti mamman itsensä, mutta lapsi on tekosyynä) ympärillä. Muita lapsia saa kohdella niin vihamielisesti kuin vain haluaa juuri esimerkiksi pilaamalla monen kymmenen lapsen (jopa 150 joissain juhlissa) joulujuhla ja tärkeät esitykset, joihin on panostettu&harkoiteltu ja joita perheet ovat tulleet katsomaan jopa palkatonta vapaata työvuoroista ottaen. Palstamamma pitää tilannetta lasten vihaamisena, vaikka oikeasti riehuva/huutava pieni ei esitystä katso vaan voisi yhtä hyvin meluta käytävässä, mutta palstamamma itsekkään lapsivihamielisesti pilaa muiden lasten joulujuhlan.
Pikemminkin minä ajattelisin niin, että okei, on huonoa käytöstä antaa lapsen huutaa jos se häiritsee muita, MUTTA. Jos aloittaja nyt vetoaa siihen, että ei se edes häntä itseään nyt niiin hirveästi häirinnyt, vaan esiintyjiä, niin miten olisi opettaa niille esiintyville lapsille, että ei pidä olla omasta itsestään niin tärkwänä, että loukkaantuu, jos esityksessä joku taapero huutaa? Ainakin minun äitini opetti näin minulle, että en minäkään ole maailman napa, vaan maailmasa on muitakin. En ole esiintyjän asemassa ottanut itseeni tuollaisista, miksi ihmeessä ottaisin? Mulle on pääasia, että oma esiintyminen onnistuu hyvin.
Jos minä olisin lapsena tai nuorena harjoitellut koulukavereiden kanssa laulu-, tanssi-, näytelmä- tai soittoesitystäni viikkokaupalla kun oma perhekin paikalla katsomassa, ja sitten paikalle astelee joku lähiörupusakkiperhe pentuineen pelkästään häiritsemään, niin ihan varmasti kiroaisin sen huutavan pennun ja sen vanhemmat syvimpään helvettiin!
Lähiö rupusakki! :D
Onneksi itse keskityin pentuna esitykseen niin kovasti etten kerennyt arvioimaan yleisön sosioegonimista asemaa.
Joku ehdotti opettamaan esiintyjille etteivät itkuista häiriintyisi. Jos lapset laulavat, on vaikea pysyä äänissä huutavan häiritessä, samoin kaikki muu ulkoaopeteltu helposti unohtuu tässä tilanteessa. Olin kerran musiiikkiluokkien konsertissa missä pikkulapsi huusi ja äiti kuulematta istui lapsen kanssa keskellä salia. Kuoroa johtava ope ei alottanutkaan esitystä, vaan sanoi et voitteko poistua, kun pitkään harjoitelleet lapset eivät pysty tässä laulamaan. Äiti nousi ja lähti, mutta kiukuissaan tai harmissaan paiskadi oven täysillä liinni.
Vierailija kirjoitti:
Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
Sanoi muuan jouluun kuuluva henkilö aikanaan.
Tuo on kuin vanhan koulukunnan hyväuskoisesta satukirjasta.
Minäkeskeiset, palvotut nykylapset eivät sovi tuohon muottiin! Sama henkilö sanoisi niille tänään että painukaa helvettiin minun planeetaltani, riivatut ipanat.
Edelliseen * paiskasi oven täysillä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Joku ehdotti opettamaan esiintyjille etteivät itkuista häiriintyisi. Jos lapset laulavat, on vaikea pysyä äänissä huutavan häiritessä, samoin kaikki muu ulkoaopeteltu helposti unohtuu tässä tilanteessa. Olin kerran musiiikkiluokkien konsertissa missä pikkulapsi huusi ja äiti kuulematta istui lapsen kanssa keskellä salia. Kuoroa johtava ope ei alottanutkaan esitystä, vaan sanoi et voitteko poistua, kun pitkään harjoitelleet lapset eivät pysty tässä laulamaan. Äiti nousi ja lähti, mutta kiukuissaan tai harmissaan paiskadi oven täysillä liinni.
Jaa, ei mulla ole ollut vaikeuksia. Tosin 80-luvulla, jolloin itse esiinnyin koulun juhlissa kaikkia esityksiä oli harjoiteltu selkeästi kauemmin, huolellisemmin ja paremmin, kuin pläjäyksiä nykyään. Meillä oli oikeasti muistettavia vuorosanoja ja itsekirjoitamiamme näytelmiä. Nykyisin koulussa juhlan taso on aivan toista. En kauheasti itke, jos en kuulekaan joka sanaa vaikkapa siitä "laulusta". (=lähes äänetöntä, ponnetonta hissuttelua).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamammalle lapsivihamielisyys tarkoittaa sitä, että kaikkien elämä ei pyöri hänen lapsensa (oikeasti mamman itsensä, mutta lapsi on tekosyynä) ympärillä. Muita lapsia saa kohdella niin vihamielisesti kuin vain haluaa juuri esimerkiksi pilaamalla monen kymmenen lapsen (jopa 150 joissain juhlissa) joulujuhla ja tärkeät esitykset, joihin on panostettu&harkoiteltu ja joita perheet ovat tulleet katsomaan jopa palkatonta vapaata työvuoroista ottaen. Palstamamma pitää tilannetta lasten vihaamisena, vaikka oikeasti riehuva/huutava pieni ei esitystä katso vaan voisi yhtä hyvin meluta käytävässä, mutta palstamamma itsekkään lapsivihamielisesti pilaa muiden lasten joulujuhlan.
Pikemminkin minä ajattelisin niin, että okei, on huonoa käytöstä antaa lapsen huutaa jos se häiritsee muita, MUTTA. Jos aloittaja nyt vetoaa siihen, että ei se edes häntä itseään nyt niiin hirveästi häirinnyt, vaan esiintyjiä, niin miten olisi opettaa niille esiintyville lapsille, että ei pidä olla omasta itsestään niin tärkwänä, että loukkaantuu, jos esityksessä joku taapero huutaa? Ainakin minun äitini opetti näin minulle, että en minäkään ole maailman napa, vaan maailmasa on muitakin. En ole esiintyjän asemassa ottanut itseeni tuollaisista, miksi ihmeessä ottaisin? Mulle on pääasia, että oma esiintyminen onnistuu hyvin.
Jos minä olisin lapsena tai nuorena harjoitellut koulukavereiden kanssa laulu-, tanssi-, näytelmä- tai soittoesitystäni viikkokaupalla kun oma perhekin paikalla katsomassa, ja sitten paikalle astelee joku lähiörupusakkiperhe pentuineen pelkästään häiritsemään, niin ihan varmasti kiroaisin sen huutavan pennun ja sen vanhemmat syvimpään helvettiin!
Lähiö rupusakki! :D
Onneksi itse keskityin pentuna esitykseen niin kovasti etten kerennyt arvioimaan yleisön sosioegonimista asemaa.
Muu yleisö tajuaisi heidän olevan joko vellihousukasvatusperhe, minäminäkeskeinen curling/helikopteriperhe tai kaikkien julkisten paikkojen wt-tyylinen lähiörupusakkinen häirikköperhe
Meillä oli eilen joulujuhla ja tilaisuuden aluksi rehtori esitti toiveen, että keskityttäisiin kuuntelemaan juuri näitä esiintyjiä ja jos pienemmillä sisaruksilla on tarvetta pitää meteliä (eivät jaksa keskittyä), niin vanhempien toivotaan siirtyvän sivummalle. Kunnioitetaan sitä työtä, jonka oppilaat ovat tehneet ja annetaan heille esiintymisrauha.
Ihan käsittämätöntä piittaamattomuutta. Huutavat lapset ei kuulu joulujuhliin ja huutava lapsi on vietävä sieltä välittömästi pois. En ymmärrä mistä näitä perheitä aina sikiää. Kukaan ei halua kuunnella kirkuvaa taaperoa! Koululaisten esityksiä pitää osata kunnioittaa sen verran että vie kirkujat pois juhlista.
Vierailija kirjoitti:
Juhlan järjestäjät voisivat mielestäni tällaisissa tapauksissa hyvinkin mennä huomauttamaan.
Olen itse opettaja. Meillä koulun juhlat ovat arvokkaita tilaisuuksia, joihin on panostettu antaumuksella. Muutaman kerran on juhlissa ollut alle kouluikäisiä pikkusisaruksia, jotka ovat alkaneet juosta hippaa keskikäytävällä. Olen itse välittömästi saattanut nämä lapset takaisin vanhempiensa luokse ja ystävällisesti pyytänyt huoltajaa joko pitämään lapsen omalla paikallaan tai siirtymään koulun aulatilaan, jossa saa rajoituksetta leikkiä ja pitää ääntä. Samoin toimivat myös muut opettajat. Jos joku on tästä loukkaantunut, se on hänen tunteensa. Juhlakulttuuri on meillä arvokas, ja myös yleisö ymmärtää sen, kun mahdolliset häiriöt kytketään heti pois.
Aloituksen kaltaista häiriötä ei ole vielä tullut vastaan, ja jos näin kävisi, toimisimme täysin samoin. Osoittaisimme paikan, mihin itkevä lapsi voitaisiin viedä rauhoittumaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli eilen joulujuhla ja tilaisuuden aluksi rehtori esitti toiveen, että keskityttäisiin kuuntelemaan juuri näitä esiintyjiä ja jos pienemmillä sisaruksilla on tarvetta pitää meteliä (eivät jaksa keskittyä), niin vanhempien toivotaan siirtyvän sivummalle. Kunnioitetaan sitä työtä, jonka oppilaat ovat tehneet ja annetaan heille esiintymisrauha.
Tottakai. Sitten heräsit ja päästit kissan ulos.
Tuollaiset valittajat pitäis taluttaa ulos korvasta kiinni pitäen.
Kamalia kermaperseitä nykyihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älähän hätäile, joulujuhlien sisältö on ihan sama vuodesta toiseen, mistään et jäänyt paitsi.
Toisaalta niillä taaperon vanhemmilla saattoi olla ensimmäinen/viimeinen juhla siinä koulussa, ja esiintyvä lapsi oli tärkeää nähdä.
Se on ensimmäinen/viimeinen joulujuhla usein yhtä aikaa noin jopa sadalla lapsella, jos monta ykkös- ja kutosluokkaa. Miksi yksi perhe saisi pilata sen tyyliin 99 muulta? Huutava/riehuva pieni ei esitystä katso/kuule ja siinä sivussa eivät sitten sadat muutkaan. Todella lapsivihamielisestä antaa yhden taaperon (eli vanhemman) pilata tilaisuus sadoilta muilta.
Tai sitten vain sinulta, hiekkap*llu.
No, ei sitä wt-taaperoa riehumassa kukaan ihastele. Esim kun meidän juhlan jälkeen luokkaan mentiin niin kaikki vanhemmat haukkuivat riehuneen taaperon äidin käytöstä, kun ei vienyt pois ja harmittelivat, kun ei kuulunut. Eli kyllä se tyyliin kaikkia ärsytti, vaikka arvostelivat perhettä vasta selän takana.
He olivat huonona esimerkkinä omille lapsilleen ja edistivät minä minä -kulttuuria. "Me ja meidän tunteemme ovat tärkeämpiä, kuin sen vauvaperheen".
Öö, kouluikäisten joulujuhla vauvaperheen tunteiden huomiointipaikka ja keskiö? Ei ole, koulu on koululaisten paikka. Ja ei se vauva sitä ymmärrystä näissä tilanteissa kaipaa tai esitystä seuraa vaan vanhempi. Aikuinen menee taas vauvan selän taakse piiloon. Vauvakin joskus sitten on koululainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlan järjestäjät voisivat mielestäni tällaisissa tapauksissa hyvinkin mennä huomauttamaan.
Olen itse opettaja. Meillä koulun juhlat ovat arvokkaita tilaisuuksia, joihin on panostettu antaumuksella. Muutaman kerran on juhlissa ollut alle kouluikäisiä pikkusisaruksia, jotka ovat alkaneet juosta hippaa keskikäytävällä. Olen itse välittömästi saattanut nämä lapset takaisin vanhempiensa luokse ja ystävällisesti pyytänyt huoltajaa joko pitämään lapsen omalla paikallaan tai siirtymään koulun aulatilaan, jossa saa rajoituksetta leikkiä ja pitää ääntä. Samoin toimivat myös muut opettajat. Jos joku on tästä loukkaantunut, se on hänen tunteensa. Juhlakulttuuri on meillä arvokas, ja myös yleisö ymmärtää sen, kun mahdolliset häiriöt kytketään heti pois.
Aloituksen kaltaista häiriötä ei ole vielä tullut vastaan, ja jos näin kävisi, toimisimme täysin samoin. Osoittaisimme paikan, mihin itkevä lapsi voitaisiin viedä rauhoittumaan.
Kerropa missä koulussa toimit opettajana, että näin siellä opettajat pyytää juhlaväkeä poistumaan kesken juhlan.
Samoin tämä koulu jonka rehtori oli juhlijoita ruoduttanut voisi ilmoittautua.
Mielellään kuulisin missä näin toimitaan.
Kun ekaluokkalainen ujo lapseni esiintyi koulun juhlassa laulaen yksin, sanoin napakasti takanani kiljuvan taaperon äidille ja apaattiselle isälle, että voisitteko viedä lapsen rauhoittumaan salin ulkopuolelle. Näin he sitten tekivätkin ja sain kuulla lapseni laulun. Sitä esitystä oli harjoiteltu ja odotettu. Suosittelen puuttumaan tilanteeseen, kun tilanne on päällä. On aivan turhaa sietää ja sitten harmitella jälkikäteen.
Ap, voisit laittaa viestiä koulun rehtorille, että jatkossa vaikka juhlan alussa kuulutettaisiin positiiviseen sävyyn: jos perheen pienin väsähtää, voitte siirtyä rauhoittelemaan lasta x-tilaan. Annetaan esiintyjille rauha esiintyä. Lapsen rauhoituttua voitte palata seuraamaan esityksiä. Oikein mukavaa juhlaa kaikille!
Myös esiintyjille tilanne voi olla erittäin tärkeä ja jännittävä. Siitä jää muistot koko iäksi. Sitten joku kiukutteieva lapsi huutaa ja pilaa esiintyjältä kaikki.
En ole laisinkaan lapsi vihaaja. Ja koen että lapset saa olla kiukkuineen lapsia. Esitykset vain on esityksiä ja tärkeitä katsojille ja varsinkin esiintyjille.
Minusta tuntuisi äärettömän oudolta että joulujuhla joka on perheille järjestetty, alkaisi rehtorin tylytyksellä perheitä kohtaan.
Vaikuttaa ajojahdilta.
Jos joulujuhlista ruvettaisiin kesken juhlan poistamaan porukkaa tai kertomaan ettei sinne saa tulla jos on pieniä lapsia mukana, niin en usko että tämä suosiota keräisi.
Ei, vaan opetetaan muiden hyväksyntää, joka aloittajalta puuttuu. Se, että esiintyjänä tai yleisönä ei ala kiukutella siitä, että joku ei hiljennä taaperoaan ei tarkoita sitä, etteikö minua kasvatettu huomioimaan toisia ja olemaan itse häiritsemättä. Toisaalta opetettiin, että muillakin on oikeus tehdä valintoja, vaikka ne eivät minua miellyttäisikään, ja olisivat tosiasiallisesti väärin. Ei se tarkoita sitä, että minut opetettiin tekemään sellaisia huonoja valintoja. Mutta opetettiin olemaan valittamatt niistä, koska eihän loittajakaan asialle yhtään mitään voinut. Tämä purnaus täällä on siis täysin turhaa.