10000€ ylimääräistä – mihin käyttäisit? Unelmointiketju
Mihin käyttäisit 10 000€ jos tänään saisit täyttää sillä unelmasi?
Itse hankkisin hevosen ja pääsisin ratsastusharrastuksessa uudelle tasolle.
Onko teillä hyviä säästövinkkejä? Jos saa asetettua konkreettisen unelman niin siihen on sitten varmasti helpompi myös yltää.
Kommentit (639)
Ostaisin kerrankin laadukasta pildeä. Panisin ja heittäisin rojut torveen.
Lyhentäisin asuntolainaa. Työttömyys on kummankin, miehen ja minun lähellä ja asuntovelka on se, mikä hirvittää. Jos työt loppuu, suurin ongelma on miten saadaan asuntolaina lyhennettyä.
Vierailija kirjoitti:
Lyhentäisin asuntolainaa. Työttömyys on kummankin, miehen ja minun lähellä ja asuntovelka on se, mikä hirvittää. Jos työt loppuu, suurin ongelma on miten saadaan asuntolaina lyhennettyä.
Ja juurikin noin toimimalla teette siitä vieläkin epävarmempaa. 10 000 lyhennys lainassa ottaa vain sieltä lopusta pätkän pois. Fiksumpaa olisi sijoittaa nuo rahat tuottamaan uutta kassavirtaa ja JOS työttömyys iskee niin sitten lyhentää sitä lainaa. Näin laina olisi lyhentynyt sen 10 000+ sen ajan tuotot kun niitä töitä olisi ollut. Meillä sijoituksilla hoitaisi jo 7 vuoden asuntolainan lyhennykset bullettina ja lisäksi on 2 vuotta lyhennysvapaata käytettävissä. Pääomien tuotot kuittaa jo osan lyhennyksistäkin, ei vain korkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juurikin noin toimimalla teette siitä vieläkin epävarmempaa. 10 000 lyhennys lainassa ottaa vain sieltä lopusta pätkän pois. Fiksumpaa olisi sijoittaa nuo rahat tuottamaan uutta kassavirtaa ja JOS työttömyys iskee niin sitten lyhentää sitä lainaa. Näin laina olisi lyhentynyt sen 10 000+ sen ajan tuotot kun niitä töitä olisi ollut. Meillä sijoituksilla hoitaisi jo 7 vuoden asuntolainan lyhennykset bullettina ja lisäksi on 2 vuotta lyhennysvapaata käytettävissä. Pääomien tuotot kuittaa jo osan lyhennyksistäkin, ei vain korkoja.
En myöskään tajua sitä (ihmeen yleistä) ajattelua, että asuntolainan ylimääräinen lyhentäminen jotenkin lisäisi taloudellista varmuutta. Jos yllättävä rahantarve iskee, niin eihän sitä jo tehtyä lainanlyhennystä saa enää rahaksi muutettua, muuten kuin asunnon myymällä. Taloudellista varmuutta saa laittamalla ylimääräiset rahat johonkin sellaiseen sijoitukseen, jonka saa helposti muutettua takaisin rahaksi, kuten osakkeet tai rahastot. Näistä voi valita jonkin tosi pieniriskisen vaihtoehdon, jos sillä mielenrauhan säilyttää.
Minä myös maksaisin asuntolainan pois koska tuo summa riittäisi loppulainan maksuun. Sitten pärjäisin hyvin vastiketta maksamalla kun jäin just työttömäksi ja pärjään vaikka putoan työmarkkinatuelle ja näinhän siinä tulee käymään kun ikää on 50+.
ostaisin ehkä nordean osakkeita osinkoja odotellessa.
Maksaisin pois velkarästit, osan laittaisin säästöön ja osalla remppaisin asunnon
Laittaisin suurimman osan säästöön, koska ainoa auto temppuilee. On ollut korjauksessa monta kertaa ja pahoin pelkään, että kohta on parempi ostaa uusi. Ikää ei silti ole montaa vuotta.
Autoon siis menisi, paitsi jos tuo nykyinen nyt fiksaantuisi, sitten joko sijoituksiin osittain tai kokonaan. Osalla ehkä pientä pintaremonttia tai kesälomamatka.
Mutta vain luxu huippuihin. Palstan äämyillä ei siis mitään asiaa minun rahoilleni.
Zinkkis Chan
10 000 € menisi tilille odottamaan osakkeiden alennusmyyntiä.
Joko sijoitukseen tai keittiöremonttiin. Kummatkin suunnitteilla, joten ihan sama kumpaan.
Edelleen moottorikelkka ja keula pohjoista kohti
Olen juuri ostamassa asuntoa, joten asunnon ostassa tuo kymppitonni menisi varainsiirtoveron maksuun.
Todellisuudessa ostaisin kymppitonnilla lisää pörssiosakkeita esim. 5k€ Danskea ja 5k€ Nordeaa. Näin saisin pääomatulisa 5-6 % per vuosi.
Ei noin pienestä summasta ole kovin moneen, ainakaan isompaan, haaveeseen materiaalia. Itse olisin niinkin jännittävä että laittaisin puolet rahastoihin kasvamaan ja puolet hätävararahastoon. uuden pesukoneen ehkä hankkisin ja koiran.
Asuntolainaakaan ei kannata koko rahalla lyhentää koska se ei näy kuukausilyhennyksessä muutamaa euroa isompana erona. Ja jäisi vararahasto perustamatta. Näin pätkätyöläisenä unenlaatu paranee kun tilillä on vähän ylimäärästä jos jää työttömäksi tms. Ikää on jo sen verran että työllistyminen ei ainakaan helpommaksi tule.
Ei ole tarvetta. Antaisin kavereille.
Lasteni ensi kesän juhliin menisi osa, osalla matkustaisin ja lopun laittaisin sijoitukseen.