Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isät edelleen jäävät erossa useammin etävanhemman rooliin? Mikä siihen on syy?

Vierailija
19.12.2018 |

Jättäytyvätkö miehet itse etäisiksi, vai painostetaanko heidät siihen naisten taholta? Miksi vanhemmuutta ei haluta jakaa eron jälkeen esim. vuoroviikoin, vaan isä typistyy viikonloppuhuoltajaksi? Tai jos vuoroviikkoja ei haluta ottaa käyttöön, niin miksi isästä tulee lähivanhempi vain äärimmäisen harvoin?

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no, meillä mies ei missään tapauksessa halunnut vuoronviikoin, jopa joka toinen viikonloppu on todella hankala järjestää. Miehellä on uusi perhe ja heidän kanssa viettää aikaa. Oma lapsi on hänelle vieras ja ei kuulemma jaksa kun on taaperot kotona. Pojat kärsii asiasta, joka vuosi ostan joululahjan ja jos huomaan että isä on taas unohtanut paketoin lahjan ja annan isän nimellä. Sama on syntymäpäivälahjojen kanssa. Ikinä ei soita tai tule juhliin, koulun juhliin tai edes rippijuhlaan.

Minun puolesta olisi ollut tärkeä, että oltaisiin jaettu vanhemmus vaikka hän tapasi uuden naisen. Olisi ollut minullekin helpompaa, nyt pojat kaipailee isäänsä, mutta hänta ei kiinnosta lainkaan meidän asiat. Haluaisi poistaa meidät kokonaan.

P:S. Hän ei maksaa yhtään elatus tukea, minulla oli ja on paremmat tulot kuin hänellä, ja hänellä on nyt 3 lasta uuden vaimonsa kanssa. Ja, erosta on nyt jo 6 vuotta. Nuorin lapsi hänen uudesta liitosta on nyt 7 kk, ja meidän pojat eivät ole saaneet tavata tätä. Lahjan laitoimme postiin, mutta mitään kiitosta ei tullut. Joten pakko kohta luovutta, mutta kuitenkin ostan lahjat tänä vuonna ja salaisesti toivon, että exmies laittaisi lapsille lahjan tai edes soittaisi, mutta tiedän, että näin ei tapahdu. 

Kurjaa. Minulle pisti silmään tuo "ei ole kiinnostunut meistä" siis myös sinusta? Ettei vain sinulla ole menossa pieni katkera valtataistelu siellä pinnan alla? Toki aika kamalaa tehdä tuollaista vauhtia lisää lapsia ja hyljeksiä entisiä. Mut meidät-sanan käyttöö viittaa siihen et oletat itse saavas mieheltä jotakin. Eikö kyse ole vain teidän lapsista?

En odota ex mieheltä mitään muta kuin sen, että olisi lapsille isä. Minua ei tarvitse muistaa, mutta kuitenkin katson että olen meidän perheessä. En ole vaatinut elatusapua, en ole vaatinut mitään. Olisin vaan toivonnut, että hän ei jättäisi lapsia. Ero oli oikeasti oikea ratkaisu, oltiin ihan erillaisia ihmisiä ja olimme onnettomia. Hän nyt vaan sattui olemaan nopeampi ja löysi uuden vaimon, ennen meidän eroa. Uutta suhdetta en halua, tilanne on se mikä se on. Koska lapset ovat 99% ajasta minun kanssa, niin minulla ei ole edes aikaa semmoista miettiä. En ole katkera, koska tiesin jo, että erotaan. Kysymys oli vaan kumpi tuo sen kortin pöydälle ensimmäisenä.

Vierailija
62/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tahtoisin viikko-viikko järjestelyn, lähivanhemmuuden ja luopua elatusmaksuista, mutta ex-vaimo ei tähän ole vielä suostunut.

Kiinnostaa kuulla tosiaan myös miesten näkökulmia. En todellakaan usko, että syy on aina isässä. 

Itse ajattelen, että jos molemmat ovat tolkun ihmisiä ja välittävät lapsistaan, ja molemmilla  on kyky tehdä töitä eli hankkia rahaa, niin vuoroviikot ilman elatusmaksuja on reiluin systeemi.

Nyt tilanne on se, että äiti nostaa lapsilisät ja korotuksen sekä elatusmaksut.

Lapsi on minulla viitenä päivänä joka toinen viikko.

Sinun tilanteessasi vaatisin ehdottomasti viikko-viikko -systeemin. Ei ole oikein, että äiti nostaa kaikki tuet, jos isä kuitenkin viettää noin paljon aikaa lasten kanssa. Tai sitten et osallistu mihinkään lasten hankintoihin, äiti maksakoon ne, kun kuittaa tuetkin.

Tässä päädytään taas siihen, että molemmilla vanhemmilla on elatusvelvollisuus lapsiensa suhteen. Tässä kohtaa katsotaan elatuskykyä. Vaikka lapset olisi viikko-viikko systeemissä paremman elatuskyvyn omaava voi joutua maksamaan elareita.

Väärin. Etävanhempi voi joutua maksamaan elareita lähivanhemmalle. Ei koskaan toisin päin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

M kirjoitti:

Lasten valvojalla olisi pitänyt avokin kaikkiin vaatimuksiin suostua, mutta en suostunut laittamaan nimeä mihinkään paperiin, minulta tivattiin vaikka mitä perusteluita ja avokki hoki vaan että on äiti.

Lastenvalvojalta paineli suoraan oikeusaputoimistoon, aikakin oli varattu valmiiksi.

Yhtään mihinkään neuvotteluihin ei suostu, vaatii asiaa oikeuteen koska on ilmainen oikeusapu.

Minä joudun maksamaan kaikki lakimiehen kulut omasta pussista.

Ex Avokille jos sanoo yhtään mistään uhkailee heti asianajajalla ja ilmoittavansa jonnekin? Minne? Onneksi on niin tyhmä että lähettelee tekstiviesteinä.

Tämä on toinen mielenkiintoinen juttu. Miksi niin usein kuulee, että nainen saa ilmaisen oikeusavun? Lapselle sen ymmärrän, mutta miksi kahdesta töissä olevasta aikuisesta juuri äiti saa oikeusavun? Siis lapsellehan se taidetaan virallisesti nimittää, mutta hoitaa usein ne äidin asiat siinä samalla.

Jotenkin vaan viranomaistenkin mielestä äiti ja lapset ovat samaa pakettia. Tämä on yksi niistä monista pikkujutuista, joiden avulla miehelle saadaan luotua kuva, että olet toisen luokan vanhempi.  Tämä toimii niin hyvin, että monesti isä ei edes uskalla vaatia vuoroviikkovanhemmuutta lähivanhemmuudesta puhumattakaan. Sitten voidaan taas puhua, että ei isää lapset kiinnosta.

64/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tahtoisin viikko-viikko järjestelyn, lähivanhemmuuden ja luopua elatusmaksuista, mutta ex-vaimo ei tähän ole vielä suostunut.

Kiinnostaa kuulla tosiaan myös miesten näkökulmia. En todellakaan usko, että syy on aina isässä. 

Itse ajattelen, että jos molemmat ovat tolkun ihmisiä ja välittävät lapsistaan, ja molemmilla  on kyky tehdä töitä eli hankkia rahaa, niin vuoroviikot ilman elatusmaksuja on reiluin systeemi.

Sinun tilanteessasi vaatisin ehdottomasti viikko-viikko -systeemin. Ei ole oikein, että äiti nostaa kaikki tuet, jos isä kuitenkin viettää noin paljon aikaa lasten kanssa. Tai sitten et osallistu mihinkään lasten hankintoihin, äiti maksakoon ne, kun kuittaa tuetkin.

Tässä päädytään taas siihen, että molemmilla vanhemmilla on elatusvelvollisuus lapsiensa suhteen. Tässä kohtaa katsotaan elatuskykyä. Vaikka lapset olisi viikko-viikko systeemissä paremman elatuskyvyn omaava voi joutua maksamaan elareita.

Miten niin "päädytään siihen"? Tuliko sulle yllätyksenä, että kumpikin vanhempi osallistuu lasten elatukseen? Nytkö vasta hiffasit? Yleensä ihmiset on tietoisia tästä jo silloin, kun lapsia hankitaan.

Newsflash: Jos hankkii lapsia köyhän ihmisen kanssa, niin silloin se varakkaampi yleensä joutuu elättämään enemmän.

Elarit ei ole karkkirahaa lasten äidille, vaan se on lasten kuluihin tarkoitettu. Jos epäilet, että lasten äiti ei osaa käyttää rahaa fiksusti, otat lapset kirjoille sinun luokse, kuittaat tuet ja maksat kaikki kulut. Äidin ei sitten tarvitse kitistä, että lapset tulee kalliiksi. Hoida sinä heidät, niin äiti voi lopettaa kitinän.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
65/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Etävanhempi voi joutua maksamaan elareita lähivanhemmalle. Ei koskaan toisin päin.

Suomessa ei ole maksettu elatusmaksua lähivanhemmille enää vuosikymmeniin, vaan ainoastaan lapsille, toisin kuin Euroopassa tai vaikkapa Ruotsissa, koska siellä pienen lapsen äidit käyvät osa-aikatyössä.

Vierailija
66/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M kirjoitti:

Lasten valvojalla olisi pitänyt avokin kaikkiin vaatimuksiin suostua, mutta en suostunut laittamaan nimeä mihinkään paperiin, minulta tivattiin vaikka mitä perusteluita ja avokki hoki vaan että on äiti.

Lastenvalvojalta paineli suoraan oikeusaputoimistoon, aikakin oli varattu valmiiksi.

Yhtään mihinkään neuvotteluihin ei suostu, vaatii asiaa oikeuteen koska on ilmainen oikeusapu.

Ex Avokille jos sanoo yhtään mistään uhkailee heti asianajajalla ja ilmoittavansa jonnekin? Minne? Onneksi on niin tyhmä että lähettelee tekstiviesteinä.

Tämä on toinen mielenkiintoinen juttu. Miksi niin usein kuulee, että nainen saa ilmaisen oikeusavun? Lapselle sen ymmärrän, mutta miksi kahdesta töissä olevasta aikuisesta juuri äiti saa oikeusavun? Siis lapsellehan se taidetaan virallisesti nimittää, mutta hoitaa usein ne äidin asiat siinä samalla.

Jotenkin vaan viranomaistenkin mielestä äiti ja lapset ovat samaa pakettia. Tämä on yksi niistä monista pikkujutuista, joiden avulla miehelle saadaan luotua kuva, että olet toisen luokan vanhempi.  Tämä toimii niin hyvin, että monesti isä ei edes uskalla vaatia vuoroviikkovanhemmuutta lähivanhemmuudesta puhumattakaan. Sitten voidaan taas puhua, että ei isää lapset kiinnosta.

Jos esim elareita lähdetään hakemaan oikeudesta niin siinä osapuolena ovat lapset ja se vanhempi, jolta elareita haetaan. Lapsilla ei yleensä ole omaisuutta ja tuloja, joten toki he ovat oikeutettuja oikeusapuun.

Vierailija
67/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin "päädytään siihen"? Tuliko sulle yllätyksenä, että kumpikin vanhempi osallistuu lasten elatukseen? Nytkö vasta hiffasit? Yleensä ihmiset on tietoisia tästä jo silloin, kun lapsia hankitaan.

Newsflash: Jos hankkii lapsia köyhän ihmisen kanssa, niin silloin se varakkaampi yleensä joutuu elättämään enemmän.

Elarit ei ole karkkirahaa lasten äidille, vaan se on lasten kuluihin tarkoitettu. Jos epäilet, että lasten äiti ei osaa käyttää rahaa fiksusti, otat lapset kirjoille sinun luokse, kuittaat tuet ja maksat kaikki kulut. Äidin ei sitten tarvitse kitistä, että lapset tulee kalliiksi. Hoida sinä heidät, niin äiti voi lopettaa kitinän.

Niinpä. Lueppa itse kommenttisi, johon vastadin. Neuvot etäisää olemaan maksamatta lasten kuluja koska lähiäiti saa lapsilisän. Itse totesindiihen, että ko mies voisi jopa joutua maksamaan lisäksi elateita lapsistaan.

Vierailija
68/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nuo isät laistavat velvoitteestaan ja hoitovastuusta, olivat eronneet tai ei lasten äidistä.

Olen palkanlaskija ja kyllä ne on naiset, jotka jäävät hoitamaan sairasta lasta kotiin ja lähes joka kuukausi heillä on palkattomia poissaoloja, kun lasta on käytetty lääkärissä tai neuvolassa tai lapsi sairastunut kesken päin ja päiväkodissa ja koulussa on vanhempien keskustelut jne. Siinä helposti tulee useamman satasen menetys kuukaudessa, kun ne vaikuttavat palkkaan, lomarahaa ja eläkekertymään.

Siinä mielessä naurattaa miesten parkumiset muutaman satasen elatusmaksusta lapselle, kun yleensä äidit maksavat yh vielä eläkkeelläkin.

Ja eikä oma lehmä ole ojassa, kun olen lapseton

69/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä tuet? Lapsilisä on reilut satasen yh-korotus muutaman kympin.

Suomessa molemmat vanhemmat ovat elatusvelvollisia tulojensa mukaan.

Lapsilisä, yh-korotus, asumistuki, toimeentulotuki. Jos lapsia on vaikka kolme, ja äiti on työtön yh, hän kuittaa lapsista parin tonnin tuet. Plus ne elarit.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
70/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M kirjoitti:

Jos esim elareita lähdetään hakemaan oikeudesta niin siinä osapuolena ovat lapset ja se vanhempi, jolta elareita haetaan. Lapsilla ei yleensä ole omaisuutta ja tuloja, joten toki he ovat oikeutettuja oikeusapuun.

Vaikka lapsella olisi varallisuutta, hänellä on oikeusturva.

Ja oikeusteitse elatusmaksujen hakeminen on lapsen etu ja oikeus, koska myös lapsi nauttii lain tuomaa turvaa ja oikeutta.

Monet miehet ymmärtävät, että se olisi jotenkin ex.n juttu, ei ole, sillä viranomaisten tehtävä on valvoa lapsen oikeuksia, johon kuuluu molempien vanhempien elatusvelvollisuus tulojen suhteessa.

71/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nuo isät laistavat velvoitteestaan ja hoitovastuusta, olivat eronneet tai ei lasten äidistä.

Olen palkanlaskija ja kyllä ne on naiset, jotka jäävät hoitamaan sairasta lasta kotiin ja lähes joka kuukausi heillä on palkattomia poissaoloja, kun lasta on käytetty lääkärissä tai neuvolassa tai lapsi sairastunut kesken päin ja päiväkodissa ja koulussa on vanhempien keskustelut jne. Siinä helposti tulee useamman satasen menetys kuukaudessa, kun ne vaikuttavat palkkaan, lomarahaa ja eläkekertymään.

Siinä mielessä naurattaa miesten parkumiset muutaman satasen elatusmaksusta lapselle, kun yleensä äidit maksavat yh vielä eläkkeelläkin.

Ja eikä oma lehmä ole ojassa, kun olen lapseton

Helkkarin hyvä pointti!

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
72/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä, yh-korotus, asumistuki, toimeentulotuki. Jos lapsia on vaikka kolme, ja äiti on työtön yh, hän kuittaa lapsista parin tonnin tuet. Plus ne elarit.

Suomessa ei tunneta yh-tukia muita kuin lapsilisien korotus, joka on muutaman kympin.

Kaikki muut mainitsemasi tuet, eivät ole sukupuoli sidonnaisia, vaan ne kuuluvat kaikille kansalaisille ja yhtä hyvin niitä saavat naiset kuin miehet, työssäkäyvät ja työttömät, yh ja ydinperheet jne.

Vierailija
73/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se auttaa? Myös viikko-viikko -systeemissä pitää määritellä kumpi on lähi- ja kumpi etävanhempi. Ja lähivanhemmalla on oikeus elatusmaksuihin. Toki ne on viikko-viiko -systeemissä pienemmät, mutta ne voi kuitenkin joutua maksamaan. Tämä kertoo sen miten vanhanaikaisesti yhteiskunta edelleen toimii lapseen liittyvissä asioissa. Tasa-arvoon on vielä pitkä matka.

Sehän on juuri tasa-arvoa että lasta elätetään vanhempien elatuskyvyn suhteessa. Eikä niin, että se isompituloinen selviytyy kuin koira veräjästä.

Vierailija
74/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se isä saa niitä asumistukia jos on työtön köyhä? Saa ja voi välttää elatusmaksut jos katsotaan että ei varallisuus riitä. Tällöin kela hoitaa maksut. Sama jos kyseessä etä-äiti, ei siis ole sukupuoleen sidottua.

Jos mies lähtee kävelemään kun lapset pieniä, niin toki se äiti suurella todennäköisyydellä on silloin kotona. Ensin siitetään lapsi ja sitten haukutaan kun nainen jää kotiin. Synnäriltä suoraan töihin vai?

Lähipiirissä on päädytty vuoroviikkovanhemmuuteen, jos mies on tähän suostunut. Muutoin isät ovat yleensä etävanhempia. Jos äiti on hakenut elareita vaikka on viikko-viikko, on taustalla lähes poikkeuksetta isän lusmuilua ja vastuunpakoilua.

Huomionarvoista on myös se, että äidit monesti hoitavat lapsia myös isän viikoilla, samoin sukulaiset ja äitipuolet saavat tehdä osansa.

Tämä suuren suuri lapsilisä myös usein kuluu kokonaisuudessaan siihen lapsen päivähoitomaksuun, iltapäiväkerhoon, tms. Siis asiaan josta isäkin kaiken järjen mukaan hyötyy!

Vierailija
75/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska isä voi lähteä ulos vaikka talossa on pieniä lapsia mutta äiti joutuu pyytää luvan. Siksi.

Vierailija
76/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No useimmissa perheissä se on edelleen äiti, joka eniten on lasten kanssa. Eihän se kovin hienoa ja modernia ole, mutta niin se vain kummasti menee.. Vanhempien ero on jo niin iso muutos, että lasten näkökulmasta olisi hyvä ettei kaikki kääntyisi ympäri.

Toinen on se, että usein erotaan kun lapset on pieniä eivätkä vielä siedä pitkiä erossaoloaikoja äidistään. Meillä on 2-vuotias ja 3kk vanha vauva joiden kanssa olen kotona. Jos erottaisiin, niin isän lähivanhemmuus ei olisi lasten etu. Eikä miehenikään niin ajattelisi. Viiden vuoden päästä voisi olla aivan toisin jo.

Vierailija
77/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no, meillä mies ei missään tapauksessa halunnut vuoronviikoin, jopa joka toinen viikonloppu on todella hankala järjestää. Miehellä on uusi perhe ja heidän kanssa viettää aikaa. Oma lapsi on hänelle vieras ja ei kuulemma jaksa kun on taaperot kotona. Pojat kärsii asiasta, joka vuosi ostan joululahjan ja jos huomaan että isä on taas unohtanut paketoin lahjan ja annan isän nimellä. Sama on syntymäpäivälahjojen kanssa. Ikinä ei soita tai tule juhliin, koulun juhliin tai edes rippijuhlaan.

Minun puolesta olisi ollut tärkeä, että oltaisiin jaettu vanhemmus vaikka hän tapasi uuden naisen. Olisi ollut minullekin helpompaa, nyt pojat kaipailee isäänsä, mutta hänta ei kiinnosta lainkaan meidän asiat. Haluaisi poistaa meidät kokonaan.

P:S. Hän ei maksaa yhtään elatus tukea, minulla oli ja on paremmat tulot kuin hänellä, ja hänellä on nyt 3 lasta uuden vaimonsa kanssa. Ja, erosta on nyt jo 6 vuotta. Nuorin lapsi hänen uudesta liitosta on nyt 7 kk, ja meidän pojat eivät ole saaneet tavata tätä. Lahjan laitoimme postiin, mutta mitään kiitosta ei tullut. Joten pakko kohta luovutta, mutta kuitenkin ostan lahjat tänä vuonna ja salaisesti toivon, että exmies laittaisi lapsille lahjan tai edes soittaisi, mutta tiedän, että näin ei tapahdu. 

Kurjaa. Minulle pisti silmään tuo "ei ole kiinnostunut meistä" siis myös sinusta? Ettei vain sinulla ole menossa pieni katkera valtataistelu siellä pinnan alla? Toki aika kamalaa tehdä tuollaista vauhtia lisää lapsia ja hyljeksiä entisiä. Mut meidät-sanan käyttöö viittaa siihen et oletat itse saavas mieheltä jotakin. Eikö kyse ole vain teidän lapsista?

En tiedä olenko yksin ajatuksieni kanssa, mutta itselle tämä yhteiselämä kaikkine avioliittoineen, talonrakennuksineen ja lasten synnytyksien ja kasvatuksen kanssa on ollut sen verran merkittävä tie yhdessä mieheni kanssa etten voisi ikinä kuvitella edes eron sattuessa olevani miehelle yhtäkkiä ilmaa. Usko ihmisyyteen loppuisi sinä päivänä.

Ohis

Vierailija
78/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai taas uusi miesvihaketju? Eipä yllätä tällä kivapuhepalstalla, jossa ei ole miesvihaa

79/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei tunneta yh-tukia muita kuin lapsilisien korotus, joka on muutaman kympin.

Kaikki muut mainitsemasi tuet, eivät ole sukupuoli sidonnaisia, vaan ne kuuluvat kaikille kansalaisille ja yhtä hyvin niitä saavat naiset kuin miehet, työssäkäyvät ja työttömät, yh ja ydinperheet jne.

Joo mutta hienosti unohdat nyt sen, että niitä asumis- ja toimeentulotukia saa lasten nuppiluvun mukaan.

Juttelin juuri yhden naisen kanssa, jonka yksi lapsi kolmesta halusi muuttaa isälle. Nainen menetti kyseisen lapsen elarin ja lapsilisän, plus asumistuen tämän lapsen kohdalta. Eli hänen tulonsa putosivat noin 600€.

Tässä syy, miksi usein naiset haluavat pitää ne lapset itsellään. Just saying...

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
80/124 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se auttaa? Myös viikko-viikko -systeemissä pitää määritellä kumpi on lähi- ja kumpi etävanhempi. Ja lähivanhemmalla on oikeus elatusmaksuihin. Toki ne on viikko-viiko -systeemissä pienemmät, mutta ne voi kuitenkin joutua maksamaan. Tämä kertoo sen miten vanhanaikaisesti yhteiskunta edelleen toimii lapseen liittyvissä asioissa. Tasa-arvoon on vielä pitkä matka.

Ymmärtääkö täällä porukka ollenkaan mitä varten elatusmaksuja maksetaan ja kenelle?

Lähivanhempi on vastuussa kaikista lapsen kuluista ja tarvikkeista. Maksaa pyörät, sukset, luistimet,silmälasit, harrastukset ja välineet, puhelinlaskut, lukionkirjat, joka vuotiset laskettelu-/ huvipuisto retket, hotellit kesälomilla ja ravintolaruuat jos silloin tällöin on vara käydä. Lähivanhempi järjestää lapsen syntymäpäivät ja hommaa lahjat kaverisynttäreille ja koulun pikkujouluihin, maksaa liput superparkkiin ja muihin paikkoihon jonne lapsen kaveritkin on menossa. Tähän päälle vaatteet, ruoat, lääkkeet, sähkö, vesi ja vuokra.

Se on elatusmaksu, ja kattaa OSAN lapsen elatuksesta joka on molempien vanhempien tehtävä. (Luojalle kiitos tästä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän