Ajattelitko lapsena "Kuka pelkää mustaa miestä" leikin mustan miehen tummaihoisena?
Ajattelitko että leikin kiinni ottaja eli "musta mies" on tummaihoinen ihminen?
Itse ajattelin hahmon sellaisena mustana möykkynä, vähän niinkuin muumien mörkö.
Kommentit (173)
en, lapsena ajattelin että se leikin musta mies on jonkinlainen musta varjo
Mä aina ajattelin jotain Mustakaapua, tai vanhaa nokista metsädensaa. Aina romanikavereita ( paitsi, ettei heille saanut mennä ), joten en toki heitäkään.
Kyllä. Ja ihmettelin miksi on tummaihoinen siinä. Ehkä välillä se oli joku muu tumma hahmo.
Enemmän mielsin sen rosvoksi, jolla on mustat vaatteet ja kommandopipo päässä.
Ei täälä muunlaisia mustia miehiä ollut olemassakaan silloin.
Totta kai tiesin. Toisaalta, se oli ns "ajan henki", eli sitä ei juuri ajatellut. Se oli tavallista. Brunbergin suukotkin (typerä nimi) tunnettiin eräällä toisella nimellä vielä tovi sitten - se nimi oli loukkaava. Tavallaan. En tosin nähnyt tummaihoisia n##k#r#inä, joten ei se omaan suhtautumiseeni vaikuttanut.
En edes tiennyt että tummaihoisia kutsutaan mustiksi. Ajattelin sen pahiksena mustassa hatussa ja trenssitakissa, jonka kaulukset on nostettu ylös. N34
Minulle se oli vain pelottava termi. Ensimmäisen tummaihoisen näin noin kuusivuotiaana Kuopion torilla kun olimme perheen kanssa kesäreissulla.
M 50
Ajattelin jotain hautausmaalta tulevaa mustaa zombiemiestä ehkä.
en. meidän leikeissä se musta mies miellettiin varjona.
Minulle se oli Aku Ankasta tuttu Mustakaapu, Mikki Hiiren vihollisroisto.
Minä ajattelin sen olevan Aku Ankan Mustakaapu.
Minulle oli selvää, että musta mies on kuolema. Leikkitoveri oli kuollut leukemiaan, jota silloin vielä ei osattu parantaa ja tämä leikki aina nosti kauhun ja ikävän mieleen. Vieläkin puistattaa, kun muistan, kuinka yritettiin paeta sitä kuoleman kosketusta.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai tiesin. Toisaalta, se oli ns "ajan henki", eli sitä ei juuri ajatellut. Se oli tavallista. Brunbergin suukotkin (typerä nimi) tunnettiin eräällä toisella nimellä vielä tovi sitten - se nimi oli loukkaava. Tavallaan. En tosin nähnyt tummaihoisia n##k#r#inä, joten ei se omaan suhtautumiseeni vaikuttanut.
Se neutraali sana muutettiin loukkaavaksi, koska haluttiin siirtää USAn ongelmat myös muihin maihin, Suomeenkin. Nykyisin pitäisi hävetä Afrikan tähden pelaamista eikä tiernapoikiakaan saisi esittää.
Onko se "people of color" yhtään parempi kuin n-sana? Ihan sama tarkoite.
Musta merkitsi kuolemaa. Ei sitä n-ihmisiin yhdistetty. mustan miehen leikkikiellon muute sai aikaan vuosaaressa elänyt yh joka oli pyöräyttänyt mulaton jollekin n-ihmiselle. Näähän on just pahimpia kun ne ohjaa kaiken kaiken ajattelunsa lapsensa tai miehensä kautta. naiset on sellasia.
Meillä lapsi kertoi miten musta mies tuli hänen perässään. Selvisi, että tummiin vaatteisiin pukeutunut mies oli sattumalta kulkenut samaa tietä kuin lapsi. Joku olisi varmaan saanut öyhötyksen aikaa ja varoitellut somessa ulkomaalaisesta lapsia ahdistelevasta tyypistä.
Tytöt leikkii nykyään. "Kuka pelkää maaahanmuuttajamiestä"
Mustiin pukeutuneena. En varmaan ollut edes nähnyt 7-11 vuotiaana tummaihoista miestä livenä.
Ajattelin mielessäni jotain nokikolarin tyyppistä, en todellakaan naapurin Tarikua.
Se varokaa mustaa jäätä- tietoisku oli kyllä hirveä!
Toisaalta, oli siitä hyötyä, kun se jäi johonkin takaraivoon kummittelemaan, ja on tullut varottua märän näköistä asfalttia kylminä aamuina/öinä autoillessa.