YLE: Vanhemmat ovat oppineet vaatimaan uskonnottomia joulujuhlia – koulujen juhlissa nähdään Jeesus-lapsen sijaan metsäneläimiä ja tonttu-ukkoja
"osa vanhemmista on saanut uskontoallergian"
Kommentit (623)
Vierailija kirjoitti:
"... ovat oppineet vaatimaan ..."
Tuossa se YLE:n asenne jo ilmeneekin: kaikki pyhä, kaikki tärkeä, kaikki perinteet vessasta alas. Ja kyllähän se tiedetään kenen maaliin jokainen ateisti potkii, jos ei tietoisesti niin ns. hyödyllisenä idioottina.
Tuota muutten voisi kutsua mafia-tyyliseksi kiristämiseksi..."jos et maksa meille suojelusrahaa, tulee pahempi posse joka ei ole läheskään näin kiva kuin me...joten parempi pysyä meidän jengissä ettei kauppa pala"
Jepjep. Aika matalaotsaista touhua.
Itkettää millaiseen maailmaan tulee pian syntyvä lapseni syntymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä "vanhemmat" tekevät karhunpalveluksen kansallemme. Kun poistetaan aluksi vain tuollaisia "satuolentoja" ja hävitetään perinteitä, teemme tilaa sitten näille kunnia-asukkaillemme, jotka vaativat samaa tahtia omalle kulttuurilleen ja uskonnolleen lisää tilaa ja näkyvyyttä. Nämä samat vanhemmat luonnollisesti myötäävät heitä, koska kulttuuria ja "tosi kivaa vaihtelua". Vähän he tietävät millaisia jouluja vietämme vuosien päästä, kun kaikki kristillinen on kielletty ja islam on tuotu sen sijalle.
Olen itsekin ateisti/agnostikko, mutta perinteet ovat hieno asia ja joku jeesus-tonttu ei uhkaa minua tai minun arvomaailmaani millään tavalla.
Enpä ole missään nähnyt että muslimit olisivat vaatineet joulun suhteen mitään. Osa muslimilapsista osallistuu joulujuhlaan, osa ei. Yksinkertaista. Se ei kuulu islamiin niin ei heillä ole halua korvata sitä millään islamilaisella kun ei ole mitään millä edes korvata.
Tosin uskon myös että jos joku menisi vaatimaan uskonnollista sisältöä pois heidän ramadan juhlastaan se henkilö naurettaisi ulos. Ja varmasti hyvä niin. En ymmärrä millä perusteella ateistit haluaa muokata kirkollisia juhlapyhiä!
Onglema on se että uskontoa harjoitetaan paikoissa, jonne se ei kuulu, eli koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan tuo on ajat sitten todettu että seimikuvaelma on enemmän kulttuurihistoriaa kuin uskonnon harjoittamista, sama juttu Suvivirren tai Maa on niin kaunis -laulun kanssa, siksi ne saa olla koulun juhlissa. Aika ongelmainen täytyy olla jos luulee lapsensa menevän pilalle noista.
Miten seimikuvaelma littyy Suomen kulttuuriin?!? Se liittyy välimeren ympäristössä 2000 vuotta sitten eläneiden kamelikuskien kulttuuriin.
Meneekö lapsesi pilalle siitä että uskonnon harjoittaminen jää pois koulun päätösjuhlista ja käytte omalla ajalla seurakuntanne tilaisuudessa katsomassa seimikuvaelman ja laulamassa suvivirren?
Uskovaisten perustelut on vahän samaa tasoa kuin että eihän yksi kerta vielä tee homoksi.
Kristinusko on kaiken länsimaisen sivistyksen pohja. Kristinusko on antanut vaikutteita todella paljon nykyiseen yhteiskuntaamme. En usko, että ihmiset ovat kovin valmiita palaamaan aikaan ennen kristinuskoa. Eivätkä nykypäivän ihmiset tunne kulttuuria ennen kristinuskon antamia vaikutteita.
Mistä sinä tiedät mitä Suomessa oli ennen kristinuskoa. Kirkko on tuhonnut kaiken mitä on pystynyt. Arkelogisten kaivausten mukaan tasa-arvo otti takapakkia kristinuskon tullessa maahan.
Miten arkeologisista kaivauksista käy ilmi se, että tasa-arvo olisi ottanut takapakkia?
No en ole mikään historioitsija, mutta kyllä minullakin on sellainen käsitys että muinaissuomessa pariskunnat olivat hyvinkin tasa-arvoisia ja vieraan vallan alla yhteiskuntajärjseltmä muuttui hierarkiseksi ja eri ihmisille tuli erilaisia oikeuksia ja velvollisuuksia. Voin toki olla vääräss, jos tämä ei selviä kaivauksissa.
Minua kiinnostaa kyllä ihan faktatieto eikä se, millaisessa käsityksessä joku satunnainen ihminen on. Olen historianopettaja enkä ole lukenut tutkimuksesta, jossa olisi todettu suuri muutos yhteiskunnassa tasa-arvon suhteen kristinuskon saatua jalansijaa.
Koska kirjallisia lähteitä ajalta ei ole, ei noista saada varmaa tietoa. Sukujen ja heimojen välillä lienee kuitenkin ollut jo hierarkkisia valtasuhteita. Hautalöytöjen perusteella voisi olettaa, että johtavassa asemassa olevat olivat miehiä - naisia ei ymmärtääkseni ole haudattu taisteluaseiden kanssa. Suomessa naisen asema on ollut kuitenkin tasa-arvoisempi kuin monissa osissa Eurooppaa, johtuen ilmeisesti elinolosuhteista. Pelkällä maatalouselinkeinolla ei ole tultu toimeen vaan sen lisäksi on saatu elanto myös metsästämällä - naiset hoitivat talon, miehet olivat erällä.
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa ei ole koskaan ollut asiat niin hyvin kuin nyt, eikä ole mitään mikä viittaisi siihen että hyvä kehitys ei jatkuisi.
Ennen tätä Joulu vastaisuutta oli minulle
m aa han muu t ta jat ihan ok.
Tämä tekee minusta rasistin.
Eikös demokratiassa mennä enemmistön mukaan? Miksi jollain uskontoallergikolla pitäisi olla valta päättää kaikkien muiden puolesta. Nuo Jeesus seimessä, suvivirrestä puhumattakaan, ovat enemmän perinnettä ja kulttuuria kuin uskonnon tuputtamista. Ja sitä paitsi, joulupukki se vasta mielikuvitusolento onkin. Jos suvivirren sanat ahdistaa, niin jääköön lapsi sitten pois kevätjuhlasta, mutta kuunnelkaa nyt hyvät vanhemmat sitä lasta ensin - ahdistaako häntä.
Kuka tahansa voi pahoittaa mielensä mistä tahansa, niin pitäisikö kaikki juhlat lopettaa?? Ahdistaako sodan muistelut, pitäisikö itsenäisyyspäiväjuhlat kieltää? Minua ahdistaa nämä tiukkapipot ja kaikin puolin ilottomat ihmiset. Kun minulla ei ole hyvä mieli, niin kenelläkään muullakaan ei saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa ei ole koskaan ollut asiat niin hyvin kuin nyt, eikä ole mitään mikä viittaisi siihen että hyvä kehitys ei jatkuisi.
Herättää nyt tämä henkilö jo Ruususen unestaan. Missä pumpulipilvessä sinä pienoinen elät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltaisiin ylä-asteella haluttu pitää "uskonnoton" joulunäytelmä. Tai siis suurin osa halusi. Erään lahkon jäsenet kielivät tästä vanhemmilleen ja yhden äiti sai koulussa julkiset raivarit tästä ajatuksesta. Oli ollut mielenkiintoinen vanhempainvartti kun yksi paasaa satuolennoista puoli tuntia. Näytelmässä olisi ollut mm. puhuva karhu eli satuolentoja näytelmässä olisi ollut muutenkin. Jonkun isä oli ehdottanut että karhun nimi voisi olla Jeesus 😂 Tästähän se akka oli tuohtunut vielä enemmän! Esitettiin sitten jotain seimisontaa, moni ei jatkanut näytelmäkerhoa. Näytelmän piti sopia kaikille, sen takia oltaisiin esitetty haltioita, tonttuja ja eläimiä, mutku JEESUS! Jos oltaisiin tehty näytelmä dinosauruksista niin siitäkin olisi pitänyt löytyä Jeesus, tai edes Mooses ja taustalle Nooan arkki.
Koulussamme oli mm. buddhalaisia, taolaisia, muslímeita ja jopa pelottavia ateisteja. Silti joka näytelmässä piti olla se leivänmurskaaja? Hitot teidän muiden uskonnoista, kyllä Jeesus pitää löytyä joka näytelmästä!! Tämä suuri tahtojen taistelu käytiin vuonna 2005.
Saatiin kuitenkin ysillä esittää tämä pakanallinen näytelmä, kun lahkolaiset jäivät pois näytelmäkerhosta. Näytelmä oli tosi suosittu ja saatiin jopa iltaisin esittää sitä koululla, tienattiin rahaa opintomatkalle. Saatiin kehuja koska näytelmä sopi kaikille. Ei kai kukaan jaksa sitä iänikuista Baby Born seimessä näytelmää joka joulu kerrata? Tai jos jaksaa, pitääkö siihen kaikki pakottaa? Sain tarpeekseni siitä kerronnasta jo ala-asteella.
Osalle muslimeista ei ole ok näytellä näytelmässä, jossa on tonttuja ja haltioita
. Ei edes katsoa sellaista näytelmää.
Saivat ihan itse päättää katsoivatko näytelmää. Moni muslimioppilas kävi sen katsomassa, heistäkin se oli oikein hauska. Ei sitä näytelmää koskaan pakko ollut katsomassa käydä! 😁 Näytelmät olivat kumminkin maksullisia n. 1-2 €. Oli täysin vapaaehtoista tulla katsomaan tonttuja ja töpöhäntäistä kettua 😊 Näytelmä ei ollut osa koulunjuhlia tai muuta virallista. Esitettiin me perinteinen joulukertomus ilman käsikirjoitusta, se oli ihan hauskaa kun kaikki eivät muistaneet tarkkaan miten tarina kulkekaan 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan tuo on ajat sitten todettu että seimikuvaelma on enemmän kulttuurihistoriaa kuin uskonnon harjoittamista, sama juttu Suvivirren tai Maa on niin kaunis -laulun kanssa, siksi ne saa olla koulun juhlissa. Aika ongelmainen täytyy olla jos luulee lapsensa menevän pilalle noista.
Miten seimikuvaelma littyy Suomen kulttuuriin?!? Se liittyy välimeren ympäristössä 2000 vuotta sitten eläneiden kamelikuskien kulttuuriin.
Meneekö lapsesi pilalle siitä että uskonnon harjoittaminen jää pois koulun päätösjuhlista ja käytte omalla ajalla seurakuntanne tilaisuudessa katsomassa seimikuvaelman ja laulamassa suvivirren?
Uskovaisten perustelut on vahän samaa tasoa kuin että eihän yksi kerta vielä tee homoksi.
Kristinusko on kaiken länsimaisen sivistyksen pohja. Kristinusko on antanut vaikutteita todella paljon nykyiseen yhteiskuntaamme. En usko, että ihmiset ovat kovin valmiita palaamaan aikaan ennen kristinuskoa. Eivätkä nykypäivän ihmiset tunne kulttuuria ennen kristinuskon antamia vaikutteita.
Mistä sinä tiedät mitä Suomessa oli ennen kristinuskoa. Kirkko on tuhonnut kaiken mitä on pystynyt. Arkelogisten kaivausten mukaan tasa-arvo otti takapakkia kristinuskon tullessa maahan.
Miten arkeologisista kaivauksista käy ilmi se, että tasa-arvo olisi ottanut takapakkia?
No en ole mikään historioitsija, mutta kyllä minullakin on sellainen käsitys että muinaissuomessa pariskunnat olivat hyvinkin tasa-arvoisia ja vieraan vallan alla yhteiskuntajärjseltmä muuttui hierarkiseksi ja eri ihmisille tuli erilaisia oikeuksia ja velvollisuuksia. Voin toki olla vääräss, jos tämä ei selviä kaivauksissa.
Minua kiinnostaa kyllä ihan faktatieto eikä se, millaisessa käsityksessä joku satunnainen ihminen on. Olen historianopettaja enkä ole lukenut tutkimuksesta, jossa olisi todettu suuri muutos yhteiskunnassa tasa-arvon suhteen kristinuskon saatua jalansijaa.
Koska kirjallisia lähteitä ajalta ei ole, ei noista saada varmaa tietoa. Sukujen ja heimojen välillä lienee kuitenkin ollut jo hierarkkisia valtasuhteita. Hautalöytöjen perusteella voisi olettaa, että johtavassa asemassa olevat olivat miehiä - naisia ei ymmärtääkseni ole haudattu taisteluaseiden kanssa. Suomessa naisen asema on ollut kuitenkin tasa-arvoisempi kuin monissa osissa Eurooppaa, johtuen ilmeisesti elinolosuhteista. Pelkällä maatalouselinkeinolla ei ole tultu toimeen vaan sen lisäksi on saatu elanto myös metsästämällä - naiset hoitivat talon, miehet olivat erällä.
Ihan faktatietona kerrottakaan että varhainen suomen kieli oli sukupulineutraalia ja on sitä edelleen. Sen sijaan kristinuskon suomeen tuoneiden kansojen kielissä sukupuolijako on selkeä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te, jotka ette usko Jeesukseen, sitten vietätte Joulua?
Joulu on vapahtajamme Jeesus Kristuksen syntymäjuhla.
Juhlistatteko te Joulupukkia?
Minä menen töihin 26.12.2018, vaika mikään ei velvoitakaan menemään - siksi että jouluna on tylsää. Valitettavasti "sosiaalisten suhteiden" vuoksi minun on kuitenkin pakko olla kotona ne pari edeltävää päivää koska siitähän möykkä nousee jos mies ei ole kotona jouluna ilman mitään hyvää perustelua.
Opiskeluaikoina ollessani poikamies minulle joulunaika oli vain hiljaisempaa arkea, ei mitään muuta.
Ja jos vapaista aletaan puhumaan : vaihdan työpaikkaa vuodenvaihteessa ja tällä hetkellä liukmasaldo näyttää +70h. Eli voisin ottaa tästä hetkestä vapaata loppuvuodeksi vedoten noihin ylityötunteihin, eikä kellään olisi mitään sanomista...
Vierailija kirjoitti:
Eikös demokratiassa mennä enemmistön mukaan? Miksi jollain uskontoallergikolla pitäisi olla valta päättää kaikkien muiden puolesta. Nuo Jeesus seimessä, suvivirrestä puhumattakaan, ovat enemmän perinnettä ja kulttuuria kuin uskonnon tuputtamista. Ja sitä paitsi, joulupukki se vasta mielikuvitusolento onkin. Jos suvivirren sanat ahdistaa, niin jääköön lapsi sitten pois kevätjuhlasta, mutta kuunnelkaa nyt hyvät vanhemmat sitä lasta ensin - ahdistaako häntä.
Kuka tahansa voi pahoittaa mielensä mistä tahansa, niin pitäisikö kaikki juhlat lopettaa?? Ahdistaako sodan muistelut, pitäisikö itsenäisyyspäiväjuhlat kieltää? Minua ahdistaa nämä tiukkapipot ja kaikin puolin ilottomat ihmiset. Kun minulla ei ole hyvä mieli, niin kenelläkään muullakaan ei saa olla.
Erittäin hyvä kirjoitus. Pelkkä peukku ylös ei riittänyt tähän kommenttiin.
Siis se, että koulussa on uskonnon opetusta ei ole mitään pakkotuputusta. Suomessa on uskonnonvapaus eikä kenenkään ole pakko osallistua uskonnontunneille tai muutenkaan käydä kirkossa yms. Jos vanhempanne ovat päättäneet teidät liittää kirkkoon niin se on heidän vikana jos siitä traumatisoidutte, ei yhteiskunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun "allergiani" johtuu siitä, miten nimenomaan tapauskovaiset kohtelivat mua ja muutamaa muuta uskonnotonta aikoinaan.
Niin, vit*t historiasta, kulttuurista ja perinteistä koska minäminäminä (ja täysin asiaan liittymättömistä syistä).
Totta helvetissä minä, joka olen oikeasti olemassa, olen tärkeämpi kuin mielikuvitusolento.
Niin, edelleenkään et kertonut miksi sinä ja kallisarvoinen hihasta ravistettu ideologiasi olette tärkeämnät kuin kaikki muut kyläsi henkilöt? Ateismi ei perustu muuhun kuin siihen että "mä en haluu" ja jostain mystisestä syystä kuvittelet että jos sinä et haluu niin muutkaan ei silloin saa.
Mistäs kristinusko sitten on tullut, ja mihin se perustuu?
Lähinnä ju utalaiseen traditioon johon on josta on muutettu joitain asioita. Yksi näkyvistä muutoksista on van hatestamentillinen vastuu/kost o traditio pahimmillaan kolmanteen sukupolveen asti joka kristinuskossa on korvattu anteeksiannolla.
Opiskele edes vähän historiaa niin ei tarvitse kysellä tyhmiä.
(hankala kirjoitella kun palstan sa nasen suuri estää satunnaisia sanoja)
Mistäs ne on nuo traditionsa saaneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herättää nyt tämä henkilö jo Ruususen unestaan. Missä pumpulipilvessä sinä pienoinen elät?
Lopeta murheessa rypeminen ja katso ympärillesi ja vertaa miten asiat ovat olleet ennen. Koko ajan mennään parempaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Hän on ollut olemassa, hänen luunsakin ovat yhtä tallella! Jeesuksesta sen sijaan ei esimerkiksi ole mitään pitäviä todisteita, jumalista nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ajatuksia herättävää pohdintaa aiheesta. http://sinenmaa.blogspot.com/2011/11/suomen-kieli-uskontojen-tuho.html
Voisiko "tapakristitty"-sanan käyttämisen lopettaa. Ei kukaan ulkopuolinen voi määritellä ketään tuosta vain tapakristityksi. Jumalaan voi uskoa vaikka ei sitä kaikille huutelisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mmmhhhh... joo, lapsuuden joulujuhlissa taisi olla se jeesuslapsi seimineen, mutta ei se kyllä häirinnyt. Ei myöskään omien lasten joulujuhlissa - tosin niissä uskonnollisuus oli jo aika pientä ja harvinaista. En saanut asiasta mitään allergiaa enkä hengenahdistusta, ja toisaalta uskonnottomat joulujuhlat tai ylipäätään koulun juhlat ovat ihan jees.
Suomessa on ollut valtavan vahvasti yhtenäiskulttuuri ja suurin osa ei osannut edes ajatella asiaa laatikon ulkopuolelta. Vielä vuonna 1985 90% ihmisistä kuului kirkkoon, eikä uskontoon liittyviä asioita juurikaan kyseenalaistettu. Meillä ei kotona koskaan puhuttu uskonnosta ja olin koulussa aika ihmeissäni, kun siellä puhuttiin jumalasta ja jeesuksesta sekä rukoiltiin ja laulettiin virsiä. Se hämmensi eniten että ne tarinat, rukoukset, virret ja muut uskonnolliset asiat olivat osalle koulukavereista hyvinkin tuttuja, kun itse en tiennyt niistä mitään. Muistan miten opettaja halveksi minua kun en osannut edes ruokarukousta.
Näinpä.
Onko ihme jos on vähän ja enemmänkin "allerginen" uskonnontuputusta kohtaan?
Juu. Pian Joulurauhan julistuksessakin
puhutaan vain tonttu-ukoista ja lauletaan
juomalauluja.