YLE: Vanhemmat ovat oppineet vaatimaan uskonnottomia joulujuhlia – koulujen juhlissa nähdään Jeesus-lapsen sijaan metsäneläimiä ja tonttu-ukkoja
"osa vanhemmista on saanut uskontoallergian"
Kommentit (623)
Vierailija kirjoitti:
Pekka Livonen haluaisi haistattaa paskat perustuslain 11 pykälälle.
Muiden vakaumuksen kunnioittamista vaaditaan käytännössä vain ateisteilta. Uskovaisilla tuntuu olevan oikeus sortaa vääräuskoisia.
Kyllähän se on ateistit jotka pyrkivät jatkuvasti tekemään kristillisen kulttuurin näkymättömäksi tai mieluiten jopa hävittämään sen tästä maasta.
Ateismia taas saa hieroa muiden naamalle minkä ehtii eikä kukaan estä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuota opetusneuvosta vaivaa? Outoja kommentteja jutussa.
Iivonen on muistaakseni vakaumuksellinen uskovainen tai muu lahkolainen, joten kommentit ovat sen mukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsen koulussa joulujuhla järjestetään kirkossa. Järjestetään illalla kouluajan ulkopuolella. Näppylöitä saavat voivat olla osallistumatta, mutta heille ei ole vastaavaa uskonnotonta vaihtoehtoa.
Oma lapseni osallistuu. Olen viisihenkisen perheemme ainoa ateistinen agnostikko. En saa näppylöitä vaikka kaikki kolme kirkkoon liitettyä lastani ovat osallistuneet ja tulevat osallistumaan evlut kirkon toimintaan.
Itse olin aikoinaan ainoa uskonnoton koulussa, mutta olin evlut uskonnon tunneilla. Ei se minun maailmankuvaani haitannut. Olen vieraillut myös muiden uskontokuntien tapahtumissa ja juhlissa. Kokeilkaa muutkin tutustua uskontoihin, opitte paljon uusia asioita.
Huomenna taas joulukirkkoon. Siellä on ihana tunnelma.Mitä tarkoittaa ateistinen agnostikko?
Ateisti ajattelee, että ei mitään jumalaa tai jumalia ole olemassa.
Agnostikko taas ajattelee, ettei voi tietää onko jumalaa tai jumalia olemassa. Voi olla että on tai voi olla että ei ole.
En oikein hahmota miten nuo kaksi voi yhdistää.
Ateismi on kanta uskoon, agnostismi tietoon. Ateistinen agnostikko ei usko jumalaan, ja katsoo että asia on ylipäätään tietämyksemme ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsen koulussa joulujuhla järjestetään kirkossa. Järjestetään illalla kouluajan ulkopuolella. Näppylöitä saavat voivat olla osallistumatta, mutta heille ei ole vastaavaa uskonnotonta vaihtoehtoa.
Oma lapseni osallistuu. Olen viisihenkisen perheemme ainoa ateistinen agnostikko. En saa näppylöitä vaikka kaikki kolme kirkkoon liitettyä lastani ovat osallistuneet ja tulevat osallistumaan evlut kirkon toimintaan.
Itse olin aikoinaan ainoa uskonnoton koulussa, mutta olin evlut uskonnon tunneilla. Ei se minun maailmankuvaani haitannut. Olen vieraillut myös muiden uskontokuntien tapahtumissa ja juhlissa. Kokeilkaa muutkin tutustua uskontoihin, opitte paljon uusia asioita.
Huomenna taas joulukirkkoon. Siellä on ihana tunnelma.Mitä tarkoittaa ateistinen agnostikko?
Ateisti ajattelee, että ei mitään jumalaa tai jumalia ole olemassa.
Agnostikko taas ajattelee, ettei voi tietää onko jumalaa tai jumalia olemassa. Voi olla että on tai voi olla että ei ole.
En oikein hahmota miten nuo kaksi voi yhdistää.
Oikein hyvin voi yhdistää. Jos yksilö on uskomatta jumaliin, eikä esitä väitteitä joiden mukaan jumalien olemassaolosta tai olemattomuudesta olisi tietoa, kyseessä on silloin agnostinen ateismi. Agnostismin voi liittää myös teismiin, mutta se on jo sitten ihan ot.
Minä en usko jumaliin, enkä esitä väitteitä jumalien olemassaolosta tai olemattomuudesta. Miksi esittäisin väitteitä jostain sellaisesta mitä en edes tiedä.
Olen agnostikko.
Ja nimenomaan agnostinen ateisti, koska et usko jumaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tontutkin ovat uskomusolentoja. Jos koulussa ja päiväkodissa ei saa olla mitään uskontoihin viittaavaa, ei siellä pidä sitten olla mitään tontuista, keijukaisista, noidista tai muistakaan uskomusolennoista.
Isoisoisäni uskoi vielä tonttuihin ja jätti niille syötävää. Joten uskonto siinäkin kyseessä.
Lapseni päiväkodissa lapset ovat joka päivä joulukuussa käyttäneet tonttulakkia. Päiväkodissa puetaan lapsia keijuiksi ja haltioiksi. Joulujuhlassa oli joulukuvaelma Jeesus-lapsineen ja enkeleitä. Huomenna menevät joulukirkkoon. Monet lasten vanhemmat, vaikka eivät sen suuremmin taida olla uskovaisia ovat sitä mieltä, että nämä perinteet ovat ihan hyvä.
Mutta jos totaalisesti päätetään karsia uskonnot pois päiväkodista ja koulusta, niin ei saa sitten olla tonttujakaan. Esim. monet islamilaisten perheiden lapset ei voi tehdä vaikka tonttuaskarteluja, koska tonttu on uskomusolento.
Vaikka uskonnot ovat valhetta, niin ei niitä silti voi niputtaa yhteen satujen kanssa. Mielikuvitusjutut ja sadut kuuluu lapsille ja nimen omaan on väärin että nykymuodossa uskontoa opetetaan lapsille totuutena.
Tontut, haltiat ja noidat ovat uskontoa. Ystäväni on suomenuskoinen ja hänelle tontut ja luonnonhaltiat ovat yhtä todellisia kuin minulle Jumala. Serkkuni on wiccalainen eli omien sanojensa mukaan "noita" (vaikka kaikki wiccalaisuutta harjoittavat eivät näin ajattele). Kyseessä eivät ole siis satuhahmot.
Todellisuus ei ole subjektiivista, satuolentoja ovat nuo kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Kerrassaan hupaisaa miten vähän 'tosiuskovat' tuntevat uskontoaan. Vielä vähemmän suostuvat elämään kuten iso kirjansa opettaa. Esimerkiksi pelkkä toisen posken kääntäminen tuntuu olevan absoluuttinen mahdottomuus. Ehkä ovatkin oikeasti sen toisen puolen edustajia?
Ketjussa puhutaan joulutraditioista ja siitä saako niitä änkyräateistin mielestä noudattaa eikä muista uskonnoista kuin ateismista. Kyllä, sekin on uskonto.
Kyllä Jeesuksesta pitää kertoa jo ala-asteella lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan tuo on ajat sitten todettu että seimikuvaelma on enemmän kulttuurihistoriaa kuin uskonnon harjoittamista, sama juttu Suvivirren tai Maa on niin kaunis -laulun kanssa, siksi ne saa olla koulun juhlissa. Aika ongelmainen täytyy olla jos luulee lapsensa menevän pilalle noista.
Miten seimikuvaelma littyy Suomen kulttuuriin?!? Se liittyy välimeren ympäristössä 2000 vuotta sitten eläneiden kamelikuskien kulttuuriin.
Meneekö lapsesi pilalle siitä että uskonnon harjoittaminen jää pois koulun päätösjuhlista ja käytte omalla ajalla seurakuntanne tilaisuudessa katsomassa seimikuvaelman ja laulamassa suvivirren?
Uskovaisten perustelut on vahän samaa tasoa kuin että eihän yksi kerta vielä tee homoksi.
Kristinusko on kaiken länsimaisen sivistyksen pohja.
Tarkoitat varmaan ”pohjanoteeraus.”
Länsimaisen sivistyksen pohja on muinaisen kreikan demokratia ja filosofit, sekä roomalaisten oikeuslaitos ja tasavalta.
Vierailija kirjoitti:
Lissukukka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus! Miksi ihmeessä juhlia joulua vailla sen uskonnollista sanomaa?? Ei "uskontoallerginen" voi juhlia joulua :D
Kyllä voi juhlia. Joulu on historiallisesti roomalaisten talvipäivänseisaukseen liittyvä juhla. Myös sana Joulu lienee alun perin tarkoittanut keskitalveen sijoittuvaa skandinaavien pakanallista juhlaa. Näitä kun miettii, niin suorastaan ihmettelee, kuinka kovasti kristinuskovaiset voivat juhlia joulua?
Saturnalia sekä Pohjois-Euroopan talvikauden juhlat olivat niin sitkeästi kansan elämäntavassa kiinni, että kirkko ei kyennyt niitä täysin kitkemään pois. Siksi vuodenvaihteen juhlinnalle annettiin kristillinen sisältö. Ja tästä syystä joulusta on tullut eräänlaista synkretismiä. Tästä syystä esimerkiksi jehovantodistajat eivät vietä joulua.
Joulu kuten muutkin juhlat ovat kuitenkin aina olleet uskonnollisia juhlia. Kunnioitettiin sitten mitä jumaluutta tahansa tai, kuten ilmeisesti Suomessa ennen, erityisesti vainajia.
Aidosti ateistit eivät vietä juhlia. Minulla on pari tuttavaa, joiden lapsuudenperheetkin olivat ateistisia. He eivät vietä joulua, eivät syntymäpäiviä, eivät lakkiaisia tai häitä.
Höpö höpö. Ateismi on kieltävä vastaus kysymykseen ”uskotko jumaliin?” eikä se liity millään tapaa mihinkään juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Näille ateisti"älyköille" saattaa tulla yllätyksenä ettei ole ainuttakaan kulttuuria joka ei ilmentäisi uskontoa ja olisi kietoutunut yhteen uskonnon kanssa, enemmän tai vähemmän.
Vaaditte jotain mikä ei kuulu ihmislajille kun vaaditte uskonnollisesti täysin neutraalia kulttuuria!
Uskonnot jontavat juurensa maailmanaikaan, jolloin ei tiedetty nouseeko aurinko varmasti laskettuaan. Tai ei tiedetty mitä tähdet ovat ja mikei ne loistavat vain öisin. Ei tiedetty, mistä taudit ja sairaudet johtuvat ja miksi jotkut sairastuivat ja toiset ei. Maailma oli pelottava ja mystinen paikka, jonka hämmästyttävyyksille pyrittiin löytämään loogisia selityksiä. Keksittiin tarinoita, jotka kasvoivat ja levisivät. Toisaalta myös hallitsijalle varmasti oli hyödyllistä, että on aina valvova, aina näkevä taho, joka tarkkailee ihmisiä ja kuulee ajatuksetkin. Nykyisin asioita tiedetään. Olemme ihmiskuntana vaiheessa, jossa emme ole enää täysin kohtalon riepoteltavana, vaan tiedämme syyt ilmioiden takana ja pystymme itse vaikuttaman elämämme suuntaan. Aika on siis ajanut uskontojen ohi, ja voisimme pikkuhiljaa yrittää kehittyä lajina seuraavalle tasolle.
Meillä oli jo 90-luvulla ala-asteella joka toinen vuosi jouluevankeliumi ja joka toinen vuosi joku täysin uskonnoton jouluesitys. En olis luullu että tämä on vieläkin näin iso juttu. Itsehän olen ateisti ja laitan lapset et-tunneille, mutta ei mua haittaa jouluevankeliumin esitys joulujuhlassa lainkaan, tosin kivempihan se on ettei joka vuosi tarvitse samaa esitystä katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä "vanhemmat" tekevät karhunpalveluksen kansallemme. Kun poistetaan aluksi vain tuollaisia "satuolentoja" ja hävitetään perinteitä, teemme tilaa sitten näille kunnia-asukkaillemme, jotka vaativat samaa tahtia omalle kulttuurilleen ja uskonnolleen lisää tilaa ja näkyvyyttä. Nämä samat vanhemmat luonnollisesti myötäävät heitä, koska kulttuuria ja "tosi kivaa vaihtelua". Vähän he tietävät millaisia jouluja vietämme vuosien päästä, kun kaikki kristillinen on kielletty ja islam on tuotu sen sijalle.
Olen itsekin ateisti/agnostikko, mutta perinteet ovat hieno asia ja joku jeesus-tonttu ei uhkaa minua tai minun arvomaailmaani millään tavalla.
Enpä ole missään nähnyt että muslimit olisivat vaatineet joulun suhteen mitään. Osa muslimilapsista osallistuu joulujuhlaan, osa ei. Yksinkertaista. Se ei kuulu islamiin niin ei heillä ole halua korvata sitä millään islamilaisella kun ei ole mitään millä edes korvata.
Tosin uskon myös että jos joku menisi vaatimaan uskonnollista sisältöä pois heidän ramadan juhlastaan se henkilö naurettaisi ulos. Ja varmasti hyvä niin. En ymmärrä millä perusteella ateistit haluaa muokata kirkollisia juhlapyhiä!
Ramadan on puhtaasti uskonnollinen juhla. Joulu ei ole millään tapaa uskonnollinen juhla.
Ihan pieni sävyero noissa vertauksissasi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapseni oli alakoulussa, eli7 vutta sitten, niin kyllä siellä oli joka jumalan joulu uskonnollisia juttuja esityksessä. Joulukuvaelmaa, enkelihommia, laulettiin uskonnollisia joululauluja jne. Oli myös paljon muuta esitystä, tonttuja pukkeja jne.
Nyt kun miehen lapset käy toinen kolmatta, ja toinen viidettä luokkaa, niin edelleen on molempien kouluissa joulukuvaelmat jeesuslapsineen, seimineen etc..
Ja se on hyvå. Perinteitä ja jatkumoa kaivataan tässä levottomassa ja alati muuttuvassa maailmassa.
Mitä sitten jos sanoma on alunperin kristillinen? Eikö teille vanhemmille tule hyvä mieli kun istutte katsomassa ja kuuntelemassa jouluevankeliumia, sitä samaa mitä itse olette esittäneet ja myös vanhempanne ja isovanhempanne ja nyt teidän lapsenne ja mahdolliset lapsenlapsenne?Ääh. Minä jouduin aina taustakuoron takariviin.
Pääroolit menivät kauneimmille tytöille ja liikunnallisesti lahjakkaille pojille.
Mitä rumempi tai kömpelömpi olit, sitä syrjemmäs jouduit.Eipä tule mitään nostalgisia tai "ihana perinne" -fiiliksiä noista perinteistä.
Tietääksi ne esitykset eivät ole missikisoja eivätkä akrobaattiesityksiä, vaikka roolijaon perusteella sellaista joskus epäilin.
Roolijaon perusteet ovat pysyneet samoina tähän päivään asti, enkä usko että isoa muutosta on luvassa.
Ihanan pinnallista.
Lukioaikana mulla oli paksut viikset ja jouduin enkeliksi joulunäytelmään.
Pitkänä miehenä erotuin enkeleiden kuorosta. Kyllä oli typerä olo. Yleensä naiset mielletään enkeleiksi.
Itse asiassa Raamatussa ei ole ainuttakaan naispuolista enkeliä. Kaikki ovat miehiä. Yks pappi mut ripitti kunnolla, kun esitin tuon saman kuin sinä eli että enkelit mielletään usein naispuolisiksi. Ei ei, enkelit on miehiä ja vain miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä "vanhemmat" tekevät karhunpalveluksen kansallemme. Kun poistetaan aluksi vain tuollaisia "satuolentoja" ja hävitetään perinteitä, teemme tilaa sitten näille kunnia-asukkaillemme, jotka vaativat samaa tahtia omalle kulttuurilleen ja uskonnolleen lisää tilaa ja näkyvyyttä. Nämä samat vanhemmat luonnollisesti myötäävät heitä, koska kulttuuria ja "tosi kivaa vaihtelua". Vähän he tietävät millaisia jouluja vietämme vuosien päästä, kun kaikki kristillinen on kielletty ja islam on tuotu sen sijalle.
Olen itsekin ateisti/agnostikko, mutta perinteet ovat hieno asia ja joku jeesus-tonttu ei uhkaa minua tai minun arvomaailmaani millään tavalla.
Enpä ole missään nähnyt että muslimit olisivat vaatineet joulun suhteen mitään. Osa muslimilapsista osallistuu joulujuhlaan, osa ei. Yksinkertaista. Se ei kuulu islamiin niin ei heillä ole halua korvata sitä millään islamilaisella kun ei ole mitään millä edes korvata.
Tosin uskon myös että jos joku menisi vaatimaan uskonnollista sisältöä pois heidän ramadan juhlastaan se henkilö naurettaisi ulos. Ja varmasti hyvä niin. En ymmärrä millä perusteella ateistit haluaa muokata kirkollisia juhlapyhiä!
Ramadan on puhtaasti uskonnollinen juhla. Joulu ei ole millään tapaa uskonnollinen juhla.
"Joulu ei ole millään tapaa uskonnollinen juhla" hahhaah. Sun on pakko olla trolli.
Ps. Ramadan on paastokuukausi eikä juhla. Juhla on kun ramadan päättyyy.
Eipä se ramadanin jälkeen karkkia saava huvipuistoon pääsevä lapsikaan vielä uskonnollisesta sisällöstä ymmärrä eli se on sille kulttuuria, vanhetessaan ymmärtää uskonnollisen sisällön.
Se että sulla on vanhetessasi jäänyt joulun uskonnollinen sisältö ymmärtämättä ei poista sitä että se on olemassa ja sillä on oikeus olla olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan tuo on ajat sitten todettu että seimikuvaelma on enemmän kulttuurihistoriaa kuin uskonnon harjoittamista, sama juttu Suvivirren tai Maa on niin kaunis -laulun kanssa, siksi ne saa olla koulun juhlissa. Aika ongelmainen täytyy olla jos luulee lapsensa menevän pilalle noista.
Miten seimikuvaelma littyy Suomen kulttuuriin?!? Se liittyy välimeren ympäristössä 2000 vuotta sitten eläneiden kamelikuskien kulttuuriin.
Meneekö lapsesi pilalle siitä että uskonnon harjoittaminen jää pois koulun päätösjuhlista ja käytte omalla ajalla seurakuntanne tilaisuudessa katsomassa seimikuvaelman ja laulamassa suvivirren?
Uskovaisten perustelut on vahän samaa tasoa kuin että eihän yksi kerta vielä tee homoksi.
Kristinusko on kaiken länsimaisen sivistyksen pohja.
Tarkoitat varmaan ”pohjanoteeraus.”
Länsimaisen sivistyksen pohja on muinaisen kreikan demokratia ja filosofit, sekä roomalaisten oikeuslaitos ja tasavalta.
Juuri näin. Kristikunnassa kyörittään matematiikan, fysiikan, kemian ja ei-uskonnollisen kirjallisuuden harjoittajia 1100-luvulla roviolle, kun samaan aikaan islamilaisessa maailmassa maallistuneita oppeja pidettiin korkealla arvossa.
Vasta Renessanssi kristillisessä maailmassa eli rankka maallistuminen Kirkon vallasta ja paluu antiikin Kreikan filosofisiin ihanteisiin heitti Euroopan muun maailman ohitse yhteiskunnallisessa kehityksessään. Samaan aikaan tapahtunut islamilaisen maailman mullistukset palauttivat sikäläisen kehityksen edes jotenkin raiteilleen osmannien valtakunnan johtamana joka - kumma juttu - otti mallia huomasti edistyneestä renoistuneesta Euroopasta.
Joten sanoisin, että länsimaalainen malli/yhteiskunta on kehittynyt huomattavan pitkälle kristinuskon pitkälle hallinneesta takapajuisuudesta huolimatta.
Miksi tämä esitetään negatiivisessa sävyssä? Sehän on pelkästään hyvä juttu että joulujuhlan ohjelma järjestetään uskontoneutraalisti.
Ensin kristinusko tulee ja vie pakanoilta heidän perinteensä. Muuttavat ne kristillisiksi. Sitten kun porukka alkaa maallistua ja haluaa luopua uskonnosta alkaa se samainen kirkko huutaa että ei saa viedä heidän perinteitään. Miksei sais? Saivathan hekin viedä pakanoilta heidän perinteensä?
Sorry nyt vaan, mutta perinteet on aina muuttuneet ja tulevat aina muuttumaan. Meidän nykyinen elv.lut kirkkomme on aivan erilainen kuin mitä se oli 200v. sitten. Samoin vietämme joulua aivan eri tavalla kuin 200v. sitten. Maailma ja ihminen muuttuu ja tavat ja perinteet myös. Se on ihan luonnollista. Niin se pitääkin mennä. Mikään ei ole ikuista, ei edes perinteet.
Olen täysin varma, että jonain päivänä koulussa ei ole tätä nykyisenkaltaista tunnustuksellista uskonnon tuputtamista. Kodit ja seurakunnat hoitavat lasten uskonnollisen kasvattamisen, aivan kuten pitäisikin. Koulun tehtävänä on hoitaa tietopuoli. Onhan se tietysti vanhemmille rankkaa, kun pitäis ihan itse viedä se lapsi sinne kirkkoon sitä jouluevankeliumia kuuntelemaan, nyt sen kätevästi hoitaa koulu ja opettajat. Sama suvivirren kanssa. Olis niin väsyttävää mennä kirkkoon se veisaamaan, joten vaaditaan että koulun se virsi pitää laulattaa. Minun lapseni pitää saada perinteitä, mutta en ole itse niitä valmis tälle tarjoamaan, jonkun muun pitää tehdä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joulu ei ole millään tapaa uskonnollinen juhla" hahhaah. Sun on pakko olla trolli.
Ps. Ramadan on paastokuukausi eikä juhla. Juhla on kun ramadan päättyyy.
Eipä se ramadanin jälkeen karkkia saava huvipuistoon pääsevä lapsikaan vielä uskonnollisesta sisällöstä ymmärrä eli se on sille kulttuuria, vanhetessaan ymmärtää uskonnollisen sisällön.
Se että sulla on vanhetessasi jäänyt joulun uskonnollinen sisältö ymmärtämättä ei poista sitä että se on olemassa ja sillä on oikeus olla olemassa.
Ohis. Edelleenkin yule (joulu) on vanha pakanajuhla (Talvijuhla. Talvi ei ole uskonto, vaan vuodenaika), jonka juhlimista ei satu kitkettyä väestöstä, joten kirkko ratkaisi asian liimaamalla Jeesuksen syntymäpäivän sen päälle. Esimerkiksi Yhdusvalloissa juhlitaan CHRISTmasia, koska siellä aivopesu toimi paremmin. Jeesuksen syntymän aikaan oli yöllä paimenia vartioimassa laumaansa, ja laumoja ei pidetty laitumella keskitalvella. Eli Jeesus ei syntynyt talvella. Myös kirkko nykyisin tunnustaa tämän, eli kyseessä on tunnustettu tosiasia. Jos tutkit historiaa joululahjojen, joulupukin ja tonttujen takana, huomaat ettei sieltä löydy kovinkaan uskonnollisia aspekteja. Wikipediasta lainaten:
"Joulupukin suomenkielinen nimitys juontaa ilmeisesti vanhan suomalaisen perinteen nuuttipukkiin ja kekripukkiin. Nuuttipukit, jotka usein olivat pukin taljaan pukeutuneita nuoria, kiertelivät nuutinpäivän (13. tammikuuta, vuoteen 1708 asti 7. tammikuuta) aikaan taloissa kerjäämässä joulun tähteitä.
Vanhassa pakanallisessa Suomessa nuuttipukki oli mies, joka pukeutui hedelmällisyysriitin hahmoksi, pukiksi. Hän laittoi pukin sarvet päähän muuttuakseen šamanistisen perinteen mukaan pukin kaltaiseksi. Asuun kuuluivat myös tuohinaamari ja nurin käännetty turkki.[6] Pukki vaelteli talosta taloon juoden tarjottuja alkoholijuomia. Hän saattoi pelotella lapsia ja olla humalassa. Joskus pukki myös jakoi lahjoja kilteille ja vitsoja tuhmille lapsille."
Vierailija kirjoitti:
Miksi te, jotka ette usko Jeesukseen, sitten vietätte Joulua?
Joulu on vapahtajamme Jeesus Kristuksen syntymäjuhla.
Juhlistatteko te Joulupukkia?
Ei ole. Kristinmessu on Jeesus-tontun syntymäjuhla. Älä sotke joulua siihen.
Tää menee jo niin paksuksi että en ihmettelis jos tollasten vaatimusten esittäjät olis jotain venäjän irl trolleja. Saatiinpa suomalaiset riitelemään keskenään jo joulun allakin!