YLE: Vanhemmat ovat oppineet vaatimaan uskonnottomia joulujuhlia – koulujen juhlissa nähdään Jeesus-lapsen sijaan metsäneläimiä ja tonttu-ukkoja
"osa vanhemmista on saanut uskontoallergian"
Kommentit (623)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla sitten mitään joululomaakaan??? Mutkat suoriksi taas. Uskonto on paha, mutta uskonnolliset " lomat" kyllä kelpaa.
Järkyttäkää meitä ja kieltäytykää näistä lomista ja pysykää töissä.
Miten joululoma voisi olla uskonnollinen loma, kun joulu ei ole uskonnollinen juhla?
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla lailla voi kysyä että teettekö itse oikein kun opetatte lapsillenne Jumalatonta elämää? Entä jos se onkin väärin?
Ei se ole väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun "allergiani" johtuu siitä, miten nimenomaan tapauskovaiset kohtelivat mua ja muutamaa muuta uskonnotonta aikoinaan.
Niin, vit*t historiasta, kulttuurista ja perinteistä koska minäminäminä (ja täysin asiaan liittymättömistä syistä).
Totta helvetissä minä, joka olen oikeasti olemassa, olen tärkeämpi kuin mielikuvitusolento.
Sinä et ole mitään Jumalan rinnalla. Tulet sen näkemään.
No vaikeaa se satuolennon rinnalla on olla. Tyhjät uhkauksesi eivät muuten kiinnosta vittuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutenkaan uskonnon kieltävät Joulua viettävät, senhän voi ohittaa, koska Joulu on uskonnollinen juhla.
Joulu ei ole uskonnollinen juhla, eikä se sellaiseksi muutu vaikka sitä valetta kuinka toistaisit.
No jopa on taas angstaamista aiheen parissa. Huvittavan suureen ääneen uskonnottomat meuhkaavat edelleenkin pienenä vähemmistönä. Jännä kun lähes järjestään muualla Euroopassa uskonto on ihan ok, paitsi edelleenkin jossain päin Itä-Eurooppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on täällä asiat hyvin,kun pitää tämmösestäkin asiasta vääntää! Jos lapsena koulussa laulaa enkelitaivaan onko koko loppu elämä pilalla? Ihan samalla lailla voi kysyä että teettekö itse oikein kun opetatte lapsillenne Jumalatonta elämää? Entä jos se onkin väärin? Lapsi voi aikuistuttuaan ihan itse tutkia näitä asioita. Mutta jos vanhepien asenne on aina ollut hyvin jyrkkä,ivallinen ja asenteellinen, kyllä se vaikuttaa myöhempään elämään. Otatte aika ison vastuun ihmisen koko elämästä
Haluaisitko oman lapsesi laulaa luikauttavan silloin tällöin jonkun islamilaisen uskonnollisen laulun? Allah on suuri?
Allah on suuri tarkoittaa Jumala on suuri. Meillä ei ole islamilaista perinnettä eikä islam ole ollut valtionuskonto eikä sellaiseksi ole edes pyrkimässä joten kysymys on turha.
Meillä on jo hyvää vauhtia tulossa sellaisia alueita, joissa islam on se suurin uskonto.
Opetushallitus ja opettajat päättää mitä opetetaan, ei eri alueiden asukkaat.
Islamilla ei ole mitään halua muuttaa joulusta mitään kun ei ole mitään millä korvata.
Enemmän se kyllä menee just toisinpäin. Dubait, malesiat ja muut muslimimaat alkaa olla pikkuhiljaa täynnä joulupukkeja ja merry christmasia vaikkei kuulu kulttuuriin.
Kysytään näin: lapsellasi on muslimiystäviä ja eräänä päivänä hän tulee kysymään sinulta, saako hän mennä ystäviensä mukaan islamilaisen juhlan viettoon. Mitä vastaat?
On mennyt useasti. Lastemme ystäväperhe puolestaan on tavannut piipahtaa meillä aina jouluna kun sattuvat asumaan tuossa parin sadan metrin päässä.
Kuinka niin? Meillä ei tosin jouluun kuulu mitkään uskonnot, mutta se ei tunnu ketään haittaavan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sodassakin kovimmatkin ateistit rukoili kun oli tiukka paikka ja kuoleman pelko oli läsnä jota monetkin kertonut.
Ei tuo hevonpaska muutu todeksi vaikka sitä kuinka jankkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odin kuvattiin punanuttuiseksi hepuksi, jolla oli valkoinen parta, siis ennen kristinuskoa. Talon pihaan roudattiin jouluhalko poltettavaksi. Lapset jättivät eteiseen saappaisiin Odinin hevoselle heinää ja olkia ruuaksi ja Odin vaihtoi nämä sitten karkeiksi ja lahjoiksi. Päivämäärä on sama kuin joululla.
Thorilla oli vaunut, jota vetivät vuohipukit. Tämän vuoksi joulupukin nimi on joulupukki eikä pyhä nicolaus. Saman syyn vuoksi Ruotsissa on olkipukkeja.
Perinteiden ja kulttuurin vuoksi jouluna voisi opettaa Odinista myös, eihän joulun tarvitse olla uskonnoton, mutta voisi tosiaan ne perinteet ja vanhat kulttuurit tuoda mukaan. Islam ei taas täällä ole koskaan ollut, mutta nuo omat jumalamme voisi ottaa mukaan. Yhtä totta ne on kuin Jeesuskin. Vai pystyykö joku muka todistamaan, ettei ole Valhallaa?
Tällä nyt ei ole mitään perinnettä Suomessa, koska Suomessa ei ole koskaan uskottu viikinkien jumaliin. Viikingit olivat nimenomaan niitä, jotka polttivat ja ryöstivät suomalaiset kylät niille päille sattuessaan, joten ei tullut suomalaisille mieleen rukoilla Odinilta tai Thorilta apua. Vaikka olemmekin olleet vuosisatoja ruotsalaisten vallan alla, niin emme kuitenkaan viikinkien. Nuo valloittajaruotsalaiset toivat mukanaan kristinuskon, ei uskoa Valhallaan. Viikingeistä muuten hauska yksityiskohta. Heitä ei koskaan käännytetty vaan käännyttivät itse itsensä eli syrjäyttivät oman jumalmaailmansa kristinuskon tieltä. Valitsivat siis tuon toisen uskonnon ihan vapaaehtoisesti. Tuntuisi siksi ehkä vähän hassulta ruveta täällä viettämään jotain viikinkien jumalmaailmaan perustuvaa juhlaa, kun nämä eivät loppupeleissä itsekään uskoneet niihin.
Kyllä Varsinais-Suomessa on viikinkejä ollut siinä missä muuallakin, ja muu osahan ei nyt edes oikeasti Suomea edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kristitty maa.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun "allergiani" johtuu siitä, miten nimenomaan tapauskovaiset kohtelivat mua ja muutamaa muuta uskonnotonta aikoinaan.
Sama juttu. Kävin kouluni keski-uusimaalaisessa kaupungissa 80-90 lukujen aikana. Olin ensimmäisellä luokalla luokkani ainoa elämänkatsomustiedon oppilas. Mua haukuttiin pakanaksi ja se oli opettajan mielestä ihan ok.
Vieläkin kavahdan keskiluokkaista auktoriteettiuskoa ja sivistymättömyyttä.
Minäkin oli samaan aikaan samalla alueella eikä ketään kiinnostanut. Riparilla naureskeltiin uskoville ja ei meidän pappikaan ollut kovin uskovainen. Epäilen ettei ollut ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, vit*t historiasta, kulttuurista ja perinteistä koska minäminäminä (ja täysin asiaan liittymättömistä syistä).
Totta helvetissä minä, joka olen oikeasti olemassa, olen tärkeämpi kuin mielikuvitusolento.
Jeesus on aito historiallinen henkilö, aivan kuten Joulupukin taustalta löytyvä piispa Nikolaos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutenkaan uskonnon kieltävät Joulua viettävät, senhän voi ohittaa, koska Joulu on uskonnollinen juhla.
Joulu ei ole uskonnollinen juhla, eikä se sellaiseksi muutu vaikka sitä valetta kuinka toistaisit.
Mitenkäs sitä uskonnotonta joulua sitten vietettiin? Älkää peljätko, ilmoitan teille suuren ilon, muutama vuosikymmen eteenpäin ( voi tapahtua nopeamminkin) suvaitsevaisten myötävaikutuksella, niin joulun vietto on kielletty uskonnonvapauden nimissä, myös uskonnottomilta, koska puolikuun miehet eivät siitä pidä. Ei ole joululomaa eikä muutakaan siihen viittaavaa. Ra madäniä kuitenkin saavat viettää vain oikeaoppiset. Päästään mielikuvitusolennoista ja satukirjoista. Tätähän ollaan haluttu. Eläköön suvaitsevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus on aito historiallinen henkilö
Mahdollisesti, mutta yhtään aikalaislähdettä siitä ei löydy ja muutenkin aineisto on vähän niin ja näin. Itse en usko mitään sellaista yksittäistä Jeesusta mitä raamatussa kuvataan olisi koskaan ollut.
Järvenpää tai Kerava? Meilläkin uskovaiset oli tapauskovaisia. Itsehän olin ihan aikaani edellä ja elämänkatsomustiedon tunneilla.
Opetusneuvos laukoo tollasta, ei hyvää päivää! Ei yhtään asenteellinen sanomisissaan, uskontohan se on se tärkein oppi, sillä tavalla saadaan lisää avaramielisiä ja toiset huomioon ottavia ihmisiä lisää. Eiku, hmmm!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus! Miksi ihmeessä juhlia joulua vailla sen uskonnollista sanomaa?? Ei "uskontoallerginen" voi juhlia joulua :D
Niinpä. Tämä ihmisten itsekkyys ja rusinoiden nyppiminen pullasta ei varmaan ikinä lakkaa yllättämästä. Itse en ole vähimmässäkään määrin uskonnollinen, mutta kyllä kirkollisissa jutuissa (häät, hautajaiset, ristiäiset, rippijuhlat) on se omanlaisensa juhlavuus joka just tekee niistä ne. Sama joulussa ja pääsiäisessä, se tietynlainen uskonnollisuus (kirkollisuus) vaan kuuluu näihin, koska siksihän näitä juhlia ylipäätään vietetään.
Joulupukit ja joululahjat sen sijaan voisikin poistaa pysyvästi ja jättää vain muutaman vapaapäivän yhdessäololle, rauhoittumiselle ja ylimääräiselle lepäämiselle pimeimpään vuodenaikaan.
Miksi en saisi nyppiä rusinoita pullasta?
Se että sinä vietät näitä juhlia mainitsemistasi syistä, ei tarkoita että me muut vietettäisiin niistä samoista syistä. Minä saatan kuunnella vapaaehtoisesti virsiä jouluna, mutta yksikään uskovainen ei tule koskaan lasteni kouluun nimittelemään heitä syntisiksi. Ilman helvetin hyviä perusteluja. Ja niitä ei ole vielä kuulunut.
Kyllähän jokainen ihminen on syntinen. Minä, sinä, lapsesi, naapuri... Saahan tosiasian sanoa. Jokainen tekee pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sitä uskonnotonta joulua sitten vietettiin? Älkää peljätko, ilmoitan teille suuren ilon, muutama vuosikymmen eteenpäin ( voi tapahtua nopeamminkin) suvaitsevaisten myötävaikutuksella, niin joulun vietto on kielletty uskonnonvapauden nimissä, myös uskonnottomilta, koska puolikuun miehet eivät siitä pidä. Ei ole joululomaa eikä muutakaan siihen viittaavaa. Ra madäniä kuitenkin saavat viettää vain oikeaoppiset. Päästään mielikuvitusolennoista ja satukirjoista. Tätähän ollaan haluttu. Eläköön suvaitsevaisuus.
Ei kiinnosta puolikuun miesten eikä kuunatsien eikä muidenkaan satukirjojen palvojien mielipiteet vitunkaan vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus! Miksi ihmeessä juhlia joulua vailla sen uskonnollista sanomaa?? Ei "uskontoallerginen" voi juhlia joulua :D
Niinpä. Tämä ihmisten itsekkyys ja rusinoiden nyppiminen pullasta ei varmaan ikinä lakkaa yllättämästä. Itse en ole vähimmässäkään määrin uskonnollinen, mutta kyllä kirkollisissa jutuissa (häät, hautajaiset, ristiäiset, rippijuhlat) on se omanlaisensa juhlavuus joka just tekee niistä ne. Sama joulussa ja pääsiäisessä, se tietynlainen uskonnollisuus (kirkollisuus) vaan kuuluu näihin, koska siksihän näitä juhlia ylipäätään vietetään.
Joulupukit ja joululahjat sen sijaan voisikin poistaa pysyvästi ja jättää vain muutaman vapaapäivän yhdessäololle, rauhoittumiselle ja ylimääräiselle lepäämiselle pimeimpään vuodenaikaan.
Miksi en saisi nyppiä rusinoita pullasta?
Se että sinä vietät näitä juhlia mainitsemistasi syistä, ei tarkoita että me muut vietettäisiin niistä samoista syistä. Minä saatan kuunnella vapaaehtoisesti virsiä jouluna, mutta yksikään uskovainen ei tule koskaan lasteni kouluun nimittelemään heitä syntisiksi. Ilman helvetin hyviä perusteluja. Ja niitä ei ole vielä kuulunut.
Kyllähän jokainen ihminen on syntinen.
En minä ainakaan ole.
Joulu on uskonnollinen juhla. Jos joku ei halua viettää sitä niin ei ole pakko. Jotkut haluavat viettää jotain tonttirallatusjoulua mutta jos on ateisti tai muun uskonnon edustaja, miksi viettää sitäkään ja miksi pitää kieltää Suomessa ev. lut menojen mukainen joulujuhla enemmistöltä.
Ei se siitä yhtään sen vähemmän satua tee.