YLE: Vanhemmat ovat oppineet vaatimaan uskonnottomia joulujuhlia – koulujen juhlissa nähdään Jeesus-lapsen sijaan metsäneläimiä ja tonttu-ukkoja
"osa vanhemmista on saanut uskontoallergian"
Kommentit (623)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille ateisti"älyköille" saattaa tulla yllätyksenä ettei ole ainuttakaan kulttuuria joka ei ilmentäisi uskontoa ja olisi kietoutunut yhteen uskonnon kanssa, enemmän tai vähemmän.
Vaaditte jotain mikä ei kuulu ihmislajille kun vaaditte uskonnollisesti täysin neutraalia kulttuuria!
Ei tämän asian ilmeisesti ole edes mahdollista mahtua uskovan päähän. Ei ateisti halua maailmasta uskonnotonta saati uskomusvapaata. Jokainen saa yksilönä uskoa mihin haluaa, mutta uskonto ei saa tuoda etuoikeuksia, tai sen perusteella ei saa syrjiä muita tai jakaa ihmisiä.
Juuri eilen tuli verokortti jossa lukee etten ole kirkollisverovelvollinen. Käsittämätöntä että tuollainen tieto pitää olla verottajalla. No luonnollisesti tuo johtuu siitä että valtionkirkolla on verotuksen etuoikeus jäsenistöään kohtaan. Jos kirkko hoitaisi jäsenmaksunsa laskulla oman jäsenrekisterinsä pohjalta, niin maistraatilla ei olisi edes mitään tarvetta ylläpitää uskontorekisteriä.
Joulujuhla ei ole mikään oikeus tai etuoikeus. Jos ei kiinnosta, jää pois.
Joulujuhla on koulussa opetusta ja siellä on läsnäolovelvollisuus. Uskonvapauslain mukaan erittäin kyseenalaista pakottaa kaikki jonku yhden tietyn uskontokunnan rituaaleihin.
Asenteesi on tyypillistä kristillisyyttä. Jos kristillinen tapa ei kelpaa, niin painu vi**uun.
Voin vain kuvitella minkälainen määkiminen alkaisi, jos näitä kristittyjä panostettasiin jonku toisen uskonnon rituaaleihin, kun jo pelkästään omasta rituaalista luopuminen ja uskontoeutraaliin juhlaan siirtyminen saa tällaisen tunnemyrskyn aikaan.
Mä en oo kristitty, oon muslimi. Mutta päätin nyt puolustaa tässä asiassa kristittyjä koska nää ateistien vaatimukset menee jo ihan naurettaviksi.
Ettekö tosiaan ymmärrä että joillekin uskonto on niin iso osa elämää että sitä ei voi erottaa tarpeen tullen itsestään.
Tästä syystä kouluissa voi toivottaa hyvää joulua yms. ilman että joku vetää herneen nenään. Koska se on yksilön elämässä merkityksellistä aikaa eikä muusta elämästään voi tulla erilliseksi koulun ajaksi.Tai jos toi lopetetaan niin lopetetaan vaikka syntymäpäivien mainitseminen kouluissa. Ei saa sanoa enää hyvää syntymäpäivää. Pitää olla täysin hiljaa siitä. Mitä väliä vaikka se on iso osa sun henkilökohtaista elämää, tehdäänpä nyt neutraalia julkista tilaa! Eli kaikkia sortavaa. Koska kukaan ei ole luonnostaan neutraali.
Nyt on kyllä perustelut heikkotasoiset. Kukaan ei ole kieltänyt toivottamasta hyvää joulua kenellekään. Ja uskonnosta irtaudutaa koulussa koko ajan. Voit varmaan istua matematiikan- tai äidinkielentunnilla, ilman, että sun pitää saada Muh*mmed jotenkin kytkettyä näihin asioihin? Tai pitäisikö Jeesus ottaa jotenkin näkyväksi asiaksi muissakin kouluaineissa? Voitaisiin vaikka käyttää viisi leipää, kaksi kalaa -tarinaa matematiikan tunnilla opetuksen pohjana? Ja opetella lukemaan Raamatun avulla? Mitenkä sinä muslimina pitäisit tällaisesta opetuksesta? Historiaakin voitaisiin opiskella Raamatusta. Ja biologiaa tutkia sillä oletuksella, että Nooan arkki oli todellinen tapahtuma, ja kaikki olemassa olevat lajit polveutuvat yhdestä paritelleesta parista muutaman tuhannen vuoden takaa. Kyllä nousisi suomalaisten Pisa-tulokset kohisten...
Kohtuullisen vihamielinen eli epäterve suhtautumistapa uskontoon sulla. Parempi että työstät tuota ongelmaasi itseksesi ja osallistut yhteiskunnalliseen keskusteluun sitten kun osaat suhtautua neutraalisti.
Mikä tesktissäni oli vihamielistä? Nuo esimerkkini on niitä "faktoja", joille sinun uskontosi perustuu. Jos sinä kiistät sen, että on täysin mahdollista ruokkia tuhannet ihmiset viidellä leivällä ja kahdella kalalla, niin kiistät oman uskontosi. Jos kiistät sen, että Nooa otti jokaista eläinä yhden uroksen ja yhden naaraan ja pelasti näin lajit sukupuutolta, kiistät oman uskontosi. Jos nämä tarinat on höpö höpöä, niin silloin koko raamattu on todennäköisesti höpö höpöä. Ilman raamattua ei ole kristinuskoa. Nuo on juuri niitä tarinoita joihin minä en kykene uskomaan ja olen siksi päätynyt ateistiksi. Te uskovaiset nimenomaan haluatte noukkia ne rusinat pullasta.
Oon edelleen muslimi enkä kristitty.
Mä uskon että Nooa keräsi oman alueensa eläimiä ja pelastuivat näin alueellisesta vedenpaisumuksesta ja aloittivat niiden eläimiensä kanssa helpommin elämänsä uudessa paikassa. Mikään uskontoni kirjoissa ei ole ristiriidassa käsitykseni kanssa. Enemmän mä koen sut aika yksinkertaiseksi, sivistymättömäksi ja tietoisia yleistyksiä sekä vastakkainasettelua tarvitsevaksi kun sä jauhat täällä jatkuvasti kristinuskosta jotain vihamielistä. Mee ulos, tee jotain muuta.
Mene itse ulos tai tee jotain muuta. Vai etkö saa tähän hätään ketään miespuolista saattamaan? En ole lukenut Koraania, mutta siis te muslimitkin uskotte Nooan arkkiin? Entäs luomiskertomus? Oliko teilläkin Aatami ja Eeva, joista kaikki ihmiset polveutuvat?
Entäs tarina Baabelin tornista? Yhtäkkiä kaikki alkoivaty puhumaan eri kieliä ja uskot että näin kävi oikeasti? Ja sä et vastannut tuohon Jeesuksen massojen ruokkimiseen. Uskotko siihen?
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin viettää koulussa syyslukukauden päättäjäisjuhlaa, jossa on valon lisääntymisen ja talvisen luonnon elementtejä mukana.
Ei onnistu, koska koulumme joulujuhla on jumalanpalvelus kirkossa.
Sellaista se on. Kun joukossa on eri juttuja haluavia niin kaikkia ei voi toteuttaa.
Voit itse myöhemmin käydä uhraamassa Tapiolle ja juhlia Sol Invictusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono vertaus tuo, että kristityn pitäisi lausua islamilainen uskontunnustus. Siinä ylitettäisiin uskonvapauden raja. Sen sijaan kristityn pitäisi pystyä kuuntelemaan loukkaantumatta kun islaminuskoinen rukoilee siinä missä ateistin pitäisi pystyä KUUNTELEMAAN kun kristitty tai kuka tahansa rukoilee. Ketään ei tässä maassa pakoteta rukoilemaan vaikka kirkossa kävisikin.
Sun mielestä olisi ok, että sun lapsen pitäisi istua islamistisessa rukousjuhlassa, vaikka ei kys. uskontoa edusta? Kun ei sen tarvisi rukoilla, kunhan osallistuu?
Nyt lisää todisteita pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat vanhemmat kuitenkin kastaa lapsensa ja liittää lapsen kirkon piiriin. Sitten itketään ja raivoaa, kun koulussa sivutaan uskonnollisia asioita. Tätä mä en ymmärrä.
Eiköhän liity kirkon haluun säilyttää valta-asemansa. Siksihän kirkko tekee itsensä naurettavaksi kerta toisensa jälkeen hyväksymällä kaikenlaista mitä ennen ei sallinut.
Tämä. Mua aina hävettää Räsäsen puolesta, sillä käyttäytyy niin miesmäisesti. Nainen olkoot hiljaa kun eduskunta on täynnä puhuvia miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Yli 70 prosenttia suomalaisista kuuluu luterilaiseen kirkkoon, plus muut päälle.
Että kyllä ”uskonnollisuus” joulujuhlassa on todella pienen vähemmistön ”ongelma”.
Kysymys kuuluukin miksi näin pientä mutta suuriäänistä valittajasakkia pitäisi myötäillä? Siksikö ettei heiltä pääsisi itku?
Kirkkoon kuuluvien osuus on tänä vuonna painunut alle seitsemään kymmeneen prosentiin.
Uskonnollisuus on jonkinlainen ongelma myös niille muille, jotka kuuluvat johonkin muuhun uskontokuntaan, eikä pelkästään uskonnottomille.
Kirkon kantahan kyllä on se että mielummin uskovainen vaikka väärästä uskonnosta, kuin uskonnoton. Uskontojen ylläpitäminen auttaa kirkkoa säilyttämään uskontoon perustuvan erityisasemansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono vertaus tuo, että kristityn pitäisi lausua islamilainen uskontunnustus. Siinä ylitettäisiin uskonvapauden raja. Sen sijaan kristityn pitäisi pystyä kuuntelemaan loukkaantumatta kun islaminuskoinen rukoilee siinä missä ateistin pitäisi pystyä KUUNTELEMAAN kun kristitty tai kuka tahansa rukoilee. Ketään ei tässä maassa pakoteta rukoilemaan vaikka kirkossa kävisikin.
Sun mielestä olisi ok, että sun lapsen pitäisi istua islamistisessa rukousjuhlassa, vaikka ei kys. uskontoa edusta? Kun ei sen tarvisi rukoilla, kunhan osallistuu?
Todisteita mistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo on ok jos asutaan maassa, jossa se on valtauskonto. Vai alatko muutettuasi islaminuskoinen maahan vaatimaan, että lapsesi takia heidän tulee muuttaa perinteitään? Suomessa kristinusko on valtauskonto eikä sen kuuntelemista joulujuhlassa kukaan mene rikki. Jos menee niin kotikasvatus on huonolla tolalla. Eikä täällä tosiaan kenenkään ole pakko osallistua mihinkään.
Täytyy kyllä sanoa että jos nyt koulussa esitetään jouluevankeliumi näytelmä niin ketä se oikeasti muka haittaa ja aivopesee? Ei ketään. Jouluna me juhlitaan sitä Jeesuslapsen syntymää ja pääsiäisenä ylösnousemusta.
Ne jotka ovat tätä vastaan ovat kyllä aika fanaattisia, ei normaalissa koulussa ketään aivopestä uskomaan koko juttuun. Se on kuitenkin osa meidän kulttuuria ja on hyvä jokaisen olla tietoinen erilaisista uskonnoista ja näkemyksistä jotta niitä ymmärtää ja on yleissivistystä asioista. Joillekin tämä on tietysti ongelma jostain ihmeen syystä.
Vierailija kirjoitti:
"Opetusneuvos Pekka Iivonen nostaa uskontokeskusteluun myös lasten pärjäämisen yhteiskunnassa sitten, kun he ovat aikuisia. Hänen mielestään lasten tulisi kohdata ideologisia ja uskonnollisia asioita laaja-alaisesti, ja oppia käsittelemään niitä jo koulussa."
Mitä kaikkea lasten pitäisi kohdata? Skientologiaa? Fasismia? Natsismia? Maailmanlopun kultteja? Noituutta?
Voi niistä heille puhua. Hyvä olisi.
Kristinusko kyllä kuuluu ihan tähän suomalaiseen kulttuuriin. Sääli on, jos sitä ei saa jollain tasolla kokea.
Saa kokea tonttuja...
Tähän kulttuuriin kasvaminen on tärkeää ja uskonto on osa ihmisen kulttuuria. Voi sitä tehdä toki valintoja. Minusta on lohdullista, että voi uskoa johonkin hyvään ja itseä isompaan, silloin kun tarvitsee. Ei tarvitse olla pakko-uskovainen. Voi olla ihan tahto-uskovainen ja silloin. kun tuntuu oikealta.
En erottaisi elämänkatsoustietoa ja uskontoa ääripäiksi. Niissä on paljon samaa- etenkin kristinuskossa ja elämänkatsomustiedossa ja hyvän haluamisessa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi nimetön viesti vanhemmilta ja sata muuta ei saa juhlia perinteisesti. Tämäkö on sitten oikeudenmukaista joidenkin mielestä? Ainakin kieltäjät ovat tyytyväisiä.
Hyvää Joulua ja armorikasta syntymäjuhlaa kuitenkin kaikille.
Kenen syntymäjuhla on jouluna? Ei ainakaan Jeesuksen (tämä on jo käyty läpi monesti täällä).
Tunnen yhden jouluna syntyneen. Hän ei ole edes kristitty.
Isäni kuoli jouluna. Olin itse silloin lapsi, ja koin että kirkko on huijannut minua rankasti. Joulunhan piti olla ilon juhla ja kaikkea.
Ja paskat.
Pappi kävi meillä kotona kertomassa äidilleni, että jos sulla ketään muuta ole, niin sitten käydä meille juttelemassa. Hyvin selkeästi osoitti että emme ole tervetulleita.
Asiaa toki hieman selittää se, että kuuluimme väärään uskontoon. Pappi oli erään herätysliikkeen jäsen ja avoimesti sitä mieltä, että vain hänen herätysliikkeensä jäsenet pelastuvat. Muut ovat pahoja ja syntisiä ja joutuvat helvettiin. Isäni oli vielä nuoruudessaan eronnut kyseisestä herätysliikkeet ja jäänyt vain ev.lut kirkon jäseneksi.
Tällä herätysliikkeellä oli on vahva valta-asema kyseisellä paikkakunnalla.
Harhautuipa tämä nyt pahasti.
Kertoo kuitenkin karua kieltään siitä, miksi nämä uskontoasiat herättävät ihmisissä niin voimakkaita tunteita.
Itse olen aina kokenut voimakasta ulkopuolisuutta seurakunnan tapahtumissa. Se johtuu todennäköisesti siitä, että isäni oli eronnut siitä typerästä valtaa pitävästä lahkosta. Sain mm. kuulla 10-vuotiaana joutuvani helvettiin vanhempieni valintojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä todistetta? Uskonnottomia ja muslimeita pakotetaan tässä maassa koulujen päätösjuhliin, jotka ovat kirkossa pidetty jumalanpalvelus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
islamistiset rukousjuhlat eivät kuulu suomalaisen joulun perinteisiin, eivätkä mihinkään perinteisiin.
Ei ne kristilliset perinteetkään kuulunut suomalaisten elämään ennen ristiretkiä. Maailma muuttuu. 1000 vuotta on lyhyt aika ihmiskunnan historiassa ja kaikenlaisia tapoja on tullut ja mennyt. Jos kuvittelet, että nykytila on jotenkin pysyvä, et selkeästi ole opiskellut yhtään historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 70 prosenttia suomalaisista kuuluu luterilaiseen kirkkoon, plus muut päälle.
Että kyllä ”uskonnollisuus” joulujuhlassa on todella pienen vähemmistön ”ongelma”.
Kysymys kuuluukin miksi näin pientä mutta suuriäänistä valittajasakkia pitäisi myötäillä? Siksikö ettei heiltä pääsisi itku?
Kirkkoon kuuluvien osuus on tänä vuonna painunut alle seitsemään kymmeneen prosentiin.
Uskonnollisuus on jonkinlainen ongelma myös niille muille, jotka kuuluvat johonkin muuhun uskontokuntaan, eikä pelkästään uskonnottomille.
Kirkon kantahan kyllä on se että mielummin uskovainen vaikka väärästä uskonnosta, kuin uskonnoton. Uskontojen ylläpitäminen auttaa kirkkoa säilyttämään uskontoon perustuvan erityisasemansa.
70,2 prosenttia kuuluu tällä hetkellä luterilaiseen kirkkoon, jopa YLE uutisoi tämän.
Ottaako koville? Ateistien ilmoittamiin lukuihin katsos kun ei kannata luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todisteita mistä?
Ainahan te ateistit itse olette todisteita kyselemässä, joten anna tulla nyt vaan.
Joulu on uskonnollinen juhla. Piste! Jos ei halua uskontoa niin ei pidä silloin joulujuhliakaan. Itse olen onnellinen että lastemme kyläkoulussa oli oikea kuusijuhla loppuun asti.
Ei sitä uskontoa tarviikaan joulujuhlissa, jos ei muulloinkaan, tuputtaa. Paljon kivempiakin ja lastennäköisiä aiheita on. Kuten vaikka metsän eläimet. Voidaan tehdä gallup lapsille, että kumpaa mieluummin jeesustelua vai tonttuilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo on ok jos asutaan maassa, jossa se on valtauskonto. Vai alatko muutettuasi islaminuskoinen maahan vaatimaan, että lapsesi takia heidän tulee muuttaa perinteitään? Suomessa kristinusko on valtauskonto eikä sen kuuntelemista joulujuhlassa kukaan mene rikki. Jos menee niin kotikasvatus on huonolla tolalla. Eikä täällä tosiaan kenenkään ole pakko osallistua mihinkään.
Suomessa on uskonvapaus. Sitä rikotaan jos ihmisiä pakolla altistetaan vieraalle uskonnolle. Siksi valtio ja koululaitos tulisi pitää täysin erillään uskonnoista. Ne jotka jotain uskontoa tunnustavat voivat harjoittaa sitä omin kustannuksin omalla ajallaan. Miksi tämä on uskovaisten mielestä kohtuutonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä todistetta? Uskonnottomia ja muslimeita pakotetaan tässä maassa koulujen päätösjuhliin, jotka ovat kirkossa pidetty jumalanpalvelus.
Ei mua ole pakotettu mihinkään. Itse olen saanut valita menenkö vai en eivätkä kristilliset juhlat häiritse mua mitenkään.
T. Muslimi
Vierailija kirjoitti:
Joulu on uskonnollinen juhla. Piste! Jos ei halua uskontoa niin ei pidä silloin joulujuhliakaan. Itse olen onnellinen että lastemme kyläkoulussa oli oikea kuusijuhla loppuun asti.
Eikä ole kaikille. Joulupukilla ei ole mitään tekoa uskonnon kanssa. Piste!
Mäki haluisin syödä koulussa joka päivä suklaaruokaa mutta ei onnistu, on makaronilaatikkoa! Yhyy.