YLE: Vanhemmat ovat oppineet vaatimaan uskonnottomia joulujuhlia – koulujen juhlissa nähdään Jeesus-lapsen sijaan metsäneläimiä ja tonttu-ukkoja
"osa vanhemmista on saanut uskontoallergian"
Kommentit (623)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu on uskonnollinen juhla.
No eihän se nyt kuitenkaan ole.
Kyllä on . Joulu on Jeesuksen syntymäjuhla.
Ei ole. Joulu on keskitalven juhla. Kristinmessu on Jeesus-tontun syntymäjuhla, olkoonkin että Jeesus-tontun kuvitteellinen syntymä oli lähempänä juhannusta kuin joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun "allergiani" johtuu siitä, miten nimenomaan tapauskovaiset kohtelivat mua ja muutamaa muuta uskonnotonta aikoinaan.
Niin, vit*t historiasta, kulttuurista ja perinteistä koska minäminäminä (ja täysin asiaan liittymättömistä syistä).
Luterilaiset kristitythän tässä ovat niitä minä minä minä tyyppejä, jotka vaativat että juhlaa vietetään heidän vakaumuksensa mukaisesti. Uskonvapaus ei ole demokratia-asia, eikä vähemmistöä voida pakottaa enemmistön tahtoon.
Mikä pakko se uskonto on pitää kouluissa? Juhlia voi järjestää uskontoneutraalisti. Joulua on vietetty Suomessa jo ennen kuin kristinusko tuotiin tänne pakolla. Koulujen joulujuhlat voidaan järjestää joulun historian ja kulttuurin mukaan ja siihen voi sisältyä pieni osuus jeesusteluakin, mutta ei niin että siitä tehdään koulussa pelkästään Jeesuksen syntymäjuhla, koska se ei ole pelkästään sitä.
Seurakunnilla on tiloja joka paikkakunnalla ja voivat halutessaan järjestää jäsenistölleen uskonnollisen joulujuhlan, ei se ole julkisten koulujen tehtävä.
Milloin koulun joulujuhla on ollut pelkästään "jeesustelujuhla"? Kyllä sinne on aina kuulunut tontut ja kuuset. Kyllä ne jeesustelut ovat aika pieni osa joulun viettoa.
Ihmiset on ihmeen herkkähipiäisiä mitättömistä asioista. Itse en kuulu kirkkoon tai mihinkään uskontokuntaan. Joulu on silti kristillinen juhla. Piste. Mä voin oikein sujuvasti kuunnella enkeli taivaan tai katsoa jouluevankeljumin. Ei mulla mieli nyrjähdä paikoiltaan, eikä se vaikuta muhun muutenkaan negatiivisesti. Jos olisin juhlimassa muslimien ramadania, niin aivan yhtä lailla voisin olla ottamassa osaa siihen kuuluviin rituaaleihin. Mistä tässä tarvii mieltänsä pahoittaa? Ei uskonnollisen juhlan juhliminen ole käännytystyötä. Se työ tehdään muulloin, enkä minä sitäkään pelkää tai kammoksu.
Minusta on jotenkin nurinkurista haluta viettää uskonnollista juhlaa ja olla ehdoton sen suhteen, että nimenomaan uskonto ei siinä saa millään tavalla näkyä. Toki ymmärrän, että joulu on nykyisin myös kulttuurillinen asia, minkä takia sitä viettää jollain tavalla miltei jokainen. Mutta se että siinä näkyy uskonto, ainoastaan kertoo siitä mistä kyseinen juhla on veistetty. Se haluanko itse viettää sitä juhlaa hartaasti, on täysin oma päätökseni. Mutta allergiseksi uskontoa kohtaan ei nyt ole viisasta heittäytyä uskonnollisen juhlan kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus! Miksi ihmeessä juhlia joulua vailla sen uskonnollista sanomaa?? Ei "uskontoallerginen" voi juhlia joulua :D
Minulle joululla ei ole mitään tekemistä tämän harhaisten ihmisten "Jeesus syntyi" -tuuban kanssa. Joulu on keskitalven juhla ja sillä on alkujaan yhtä paljon tekemistä kristinuskon kanssa kuin juhannuksella. Sattuman kauppaa ja kulttuurista kiinni, että joulun liittää nykyään niin moni Jeesukseen ja kristinuskoon. Oikeastihan Jeesus on syntynyt suunnilleen syksyllä, ihan tutkittu juttu. Joulu on vain varastettu kristinuskon käyttöön, vaikka se on aivan väärään aikaankin. Motiiveja/taustaa tälle en tiedä.
Oikeastihan ei ole juurikaan syytä olettaa että Jeesus olisi edes ollut historiallinen henkilö ylipäätään, mutta ne raamatun sadut hänen syntymästään ajoittuvat kyllä sinne alkusyksyyn.
Ihmiset ovat juhlineet joulun aikaa siitä lähtien kun tajusivat että talvi taittuu ja tulee uusi kesä ja tämä on tapahtunut tuhansia vuosia ennen kristinuskoa.
Se että onko Jeesusta ollut olemassa tai että onko hän syntynyt jouluna, ei muuta miksikään sitä tosiasiaa että Joulu ei ole kristittyjen keksintö, eikä heille ole missään vaiheessa muodostunut yksinoikeutta joulun juhlimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko vastaisuudessa myös valtion johto irrottautua kaikissa virallisissa tapahtumissa uskonnoista.? Esimerkiksi valtiolliset hautajaiset menisivät romukoppaan?
Joulurauhaakaan ei kannata julistaa. Otetaan samalla joulu virallisista juhlapyhistä pois. Jeesuksen syntymän takia se siellä on, kun on vielä Aatamin ja Eevan nimipäivä.
Vierailija kirjoitti:
Yli 70 prosenttia suomalaisista kuuluu luterilaiseen kirkkoon, plus muut päälle.
Että kyllä ”uskonnollisuus” joulujuhlassa on todella pienen vähemmistön ”ongelma”.
Kysymys kuuluukin miksi näin pientä mutta suuriäänistä valittajasakkia pitäisi myötäillä? Siksikö ettei heiltä pääsisi itku?
Suomessa uskontokuntiin kuulumattomien osuus on yli 26%. Sekö on pieni vähemmistö?
Sehän on yli neljäsosa koko väestöstä. Ja sen osuus kaavaa koko ajan.
Itsekin kuulun kirkkoon vain koska en ole viitsinyt erota. Enkä ole ainoa samanlainen passiivinen kirkon jäsen.
Kirkon edustajien kohulausunnot saavat aina välillä ison porukan eroamaan, ja tämä kirkon joulun (huom. käyttävät alkuperäisen keskitalven juhlan pakanallista nimeä) omiminen on omalla kohdallani se korsi, joka katkaisee 🐫 selän.
Olen harras kirstitty ja suorastaan vaadin että joulua ei saisi enää pitää kristillisenä juhlana. Uskontoa ei myöskään saisi olla koulujen juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti tuntuvat monet kuolinvuoteellaan kuitenkin pyytävän apua Jumalalta ja Jeesukselta. Oikeastaan kaikki. Jopa isänikin teki niin, vaikka voimainsa päivinä kirosi uskonnon ja kaikki sen edustajat.
Todennäköisesti nämäkin uskon vastaiset tulevat aikanaan tekevän samoin.
Se olisi aika huvittavaa, jos ei olisi samalla niin surettavaa.
Jos isäsi olisi kasvanut jossain muussa kulttuurissa, hän olisi pyytänyt apua sen uskonnon jumalalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko vastaisuudessa myös valtion johto irrottautua kaikissa virallisissa tapahtumissa uskonnoista.? Esimerkiksi valtiolliset hautajaiset menisivät romukoppaan?
Joulurauhaakaan ei kannata julistaa. Otetaan samalla joulu virallisista juhlapyhistä pois. Jeesuksen syntymän takia se siellä on, kun on vielä Aatamin ja Eevan nimipäivä.
Kansalliset vapaapäivät osuu kristillisiin juhlapäiviin siksi että valtionkirkko on saanut aikoinaan päättää niistä.
Jos vapaapäivistä olisi saanut päättää ammattiyhdistys, niin ne olisi luulataavasti suunnilleen samoihin aikoihin, mutta niitä juhlittaisiin eri nimikkeellä. Todennäköisesti näin päin vapaapäiviä olisi myös enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus! Miksi ihmeessä juhlia joulua vailla sen uskonnollista sanomaa?? Ei "uskontoallerginen" voi juhlia joulua :D
Minulle joululla ei ole mitään tekemistä tämän harhaisten ihmisten "Jeesus syntyi" -tuuban kanssa. Joulu on keskitalven juhla ja sillä on alkujaan yhtä paljon tekemistä kristinuskon kanssa kuin juhannuksella. Sattuman kauppaa ja kulttuurista kiinni, että joulun liittää nykyään niin moni Jeesukseen ja kristinuskoon. Oikeastihan Jeesus on syntynyt suunnilleen syksyllä, ihan tutkittu juttu. Joulu on vain varastettu kristinuskon käyttöön, vaikka se on aivan väärään aikaankin. Motiiveja/taustaa tälle en tiedä.
Olisit käynyt siellä koulussa ja kuunnellut uskontotunneilla, niin tietäisit.
Joulu on Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhla. Jos häneen ei usko, niin mitä jörkeä juhlia lainkaan?
Lapsieni joulujuhlissa on ainakin ollut lähivuosina edelleen eri uskontokuntien edustajia istumassa. Heitä ei sinne pakota, koska emme perheemme kanssa kuulu kirkkoon ja on tullut selvät tiedot, että ei ole pakko osallistua. Poikani sanoi, että moni istuu siellä ystävien takia ja yhteisöllisyyden eikä välttämättä kiinnitä ees niin paljoa huomiota esityksiin. Ikävää jos jossain pakotetaan lapsia tulemaan tai puolestaan kielletään osallistumasta. Yksi tunnin juhla ei ketään aivopese ettiekö sinne voisi päästää jos lapsi haluaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Olen harras kirstitty ja suorastaan vaadin että joulua ei saisi enää pitää kristillisenä juhlana. Uskontoa ei myöskään saisi olla koulujen juhlissa.
Mikä ihmeen kristitty ei halua juhlia messiaansa syntymää?
Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä ensinkään.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti tuntuvat monet kuolinvuoteellaan kuitenkin pyytävän apua Jumalalta ja Jeesukselta. Oikeastaan kaikki. Jopa isänikin teki niin, vaikka voimainsa päivinä kirosi uskonnon ja kaikki sen edustajat.
Todennäköisesti nämäkin uskon vastaiset tulevat aikanaan tekevän samoin.
Se olisi aika huvittavaa, jos ei olisi samalla niin surettavaa.
Urbaanilegenda. Näitä kuolinvuoteella kääntymisiä tapahtui paljon silloin kun uskon tunnustaminen näkyi suoraan hautaamisen kustannuksissa. Kun vainajalla ei ollut enää sanavaltaa, niin pappi tai leski tai joku muu väitti että vainaja oli tunnustanut uskonsa ennen kuolemaansa, jolloin samalla hautaamisen kustannukset aleni tuntuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Huono vertaus tuo, että kristityn pitäisi lausua islamilainen uskontunnustus. Siinä ylitettäisiin uskonvapauden raja. Sen sijaan kristityn pitäisi pystyä kuuntelemaan loukkaantumatta kun islaminuskoinen rukoilee siinä missä ateistin pitäisi pystyä KUUNTELEMAAN kun kristitty tai kuka tahansa rukoilee. Ketään ei tässä maassa pakoteta rukoilemaan vaikka kirkossa kävisikin.
Tehdään ajatusleikki. En tunne oikeasti islaminuskoa ja islamilaista kulttuuria niin hyvin, että osaisin käyttää todellista esimerkkiä, mutta kuvitellaan että yhtäkkiä tulemme tilanteeseen, jossa joku Eid-juhla otetaan suomalaisten koulujen työjärjestykseen.
Olisiko sinulle ok, että lapsesi yhtenä päivänä vuodesta osallistuisi islamilaiseen uskonnolliseen juhlaan?
Vierailija kirjoitti:
Luuletko sä, ettei ihmiset kuolleet ennen kristinuskoa? Tai että vainajan hautaaminen oli kristittyjen keksintö? Oletko koskaan kuullut pyramideista? Ne ovat aikaistensa hallitsijoiden hautapaaseja, ja rakennettu aika paljon ennen krtistinuskon keksimistä. Eli oli aikamoiset valtiolliset hautajaiset järjestettiin silloin 5000 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen kristitty ei halua juhlia messiaansa syntymää?
Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä ensinkään.
Tietysti minä juhlin sitä Jeesuksen syntymäjuhlana, mutta ymmärrän että eri ihmisille sillä on eri merkityksiä, eikä kukaan voi omia joulua omaan käyttöönsä, se kuuluu kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhla. Jos häneen ei usko, niin mitä jörkeä juhlia lainkaan?
Monissa uskonnoissa joulua ei tosiaan vietetä ollenkaan. Ihan mielenkiintoista olisi tietää mitä kodeissa tapahtuu jouluna. Nähdäänkö siltä läheisiä vai ollaanko tavallisesti.
Joo, ateistiperheen ateistilapsille oikeus jäädä kotiin kristillisistä joulujuhlista.