Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni kotona äiti tekee kaiken

Vierailija
18.12.2018 |

Olemme menossa mieheni vanhempien luokse syömään. En tunne heitä hyvin, pari-kolme kertaa olen käynyt heillä kylässä. Omassa kotonani olen tottunut siihen, että jokainen tekee osansa. Vaivaannun ihan älyttömän paljon, kun olen heillä käymässä. Perheen äiti tekee kaiken, siis ihan kaiken. On käynyt kaupassa, laittanut ruuat, kattanut kauniisti ja myöskin tiskaa. Muut istuvat sohvalla, kukaan ei kysy voiko auttaa.

Olen aika ujo ja haluaisin auttaa, mutta jotenkin en ymmärrä tuota kuviota. Tuntuisi oudolta, että perhe makaisi sohvalla, mukaanlukien mieheni ja minä "vieraana" häärisin apuna keittiössä. Tuntuisi tungettelevalta. Eikö heistä tilanne tunnu mitenkään kummalliselta?

Kommentit (148)

Vierailija
81/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen isä on varmaan just vaihtanut renkaat ja veljet kantaneet saunapuut, joten kaikki ovat tehneet osansa. 

Meilla vaimo tekee kaiken.

Jos kysyy tarviiko apua on yleisin vastaus"En nyt kerkee vastaamaan kun laitan pyykkeja koneeseen"

Nain kolme poikaamme oppivatkin tekemaan asioita.

Vaimoa pelottaa riitely lasten kanssa ja se mahdollisuus, ettei lapset osaakkaan.

Vierailija
82/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Justhan täällä on ollut noita keskusteluja, missä äiti valittaa kun tekee kaiken. Ilmeisesti osa näistä ei nauti roolistaan.

Eivät tietenkään aina nauti roolistaan, kun on väsyvät esim. jouluna on niin paljon missä pitää olla päällepäsmärinä, valvoa ja ohjata, että kaikki tulee oikein, siis naisen mielestä tehtyä.

Ihan sama ongelma on koulujen vanhempainjutuissa, urheiluseuroissa ja eri järjestöissä, jos on naisia. Jotkut ottavat päällepäsmärin-äidin roolin ja muiden on toteltava kiltisti, kun yksi häärii ja määrää mitä tehdään ja miten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin omaan korvaani kuullostaa oudolta, että vieraiden pitäisi auttaa... En ole sellaiseen tottunut enkä myöskään itse ottaisi apua vastaan. Jos nyt ap:n tapausta miettii, niin vähiten ap:n pitäisi mennä tyrkyttämään apua, jos koko muu perhekin vaan istuu ja odottaa. Jos miehesi ei kysy omalta äidiltään, että "äiti tarvitsetko apua", niin miksi sinun vieraana pitäisi?

Vierailija
84/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteliaasti voi kysyä, kohteliaasti voi myös vastata jos ei apua halua ja kohteliasta on noudattaa vastaajan toivetta.

Noin! Yhdellä sanalla *kohteliaisuus* kaikki ongelmat pois. Käyttäytykää, ihmiset, älkääkä olko negatiivisia loukkaantujia.

Vierailija
85/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohteliaasti voi kysyä, kohteliaasti voi myös vastata jos ei apua halua ja kohteliasta on noudattaa vastaajan toivetta.

Noin! Yhdellä sanalla *kohteliaisuus* kaikki ongelmat pois. Käyttäytykää, ihmiset, älkääkä olko negatiivisia loukkaantujia.

En pitäisi sitä kohteliaisuutena, jos vieras tarjoaisi apua minun keittiössäni. Jotenkin vaan liian vierasta minulle... Vieras on vieras, joka on kutsuttu paikalle nauttimaan isäntäväen antimista. Kohteliasta on esimerkiksi saapua kutsuttuun aikaan paikalle, kehua ja kiittää ruuasta jne.

En toki loukkaannu, jos joku minulle apua tarjoaa, mutta olisin ihmeissäni, koska oletan, että vieraat tulevat vieraina ja ainoa, joka auttaa/tekee osansa on mieheni.

Vierailija
86/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni perheessä on ihan sama touhu. Anoppi on koko päivän keittiössä ja joulua edeltävät päivät menevät hänellä myös valmisteluihin. Mies ja minä tarjouduimme aina apuun. Sitten itse turhauduin kun muut istuvat telkkarin ääressä ja itse olisin mielellään käynyt myös lasten kanssa ulkoilemassa ja haudoilla. Niinpä sitten päätimme että vietämme joulut kotona oman perheen kesken. Itse voimme tehdä asiat tehokkaasti ja nopeasti niin ehtii muutakin tehdä päivän aikana. Eikä tarvitse jokaikistä ruokalajia olla.

Vierailija
87/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletteko tosiaan "vieraina" sitä, jos omat lapsenne tulevat käymään? Minusta tämä on kummallinen ajatus. En osannut edes ajatella että he näin ajattelisivat, mikä toki selittää paljon. Tuntuu jotenkin oudon viralliselta. Kohteliaalta - mutta etäiseltä. -Ap

Vierailija
88/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
89/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletteko tosiaan "vieraina" sitä, jos omat lapsenne tulevat käymään? Minusta tämä on kummallinen ajatus. En osannut edes ajatella että he näin ajattelisivat, mikä toki selittää paljon. Tuntuu jotenkin oudon viralliselta. Kohteliaalta - mutta etäiseltä. -Ap

Heidän ei ole tarvinnut osallistua myöskään kotona asuessaan. Meillä riitti, että vein lautasen tiskipöydälle. Samoin ajattelen, että meillä ollessaan muiden ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Lautasen saa viedä tai olla viemättä mutta sen pidemmälle menevän avun kokisin kiusalliseksi enkä siksi itsekään sellaista tarjoa. 

Vierailija
90/148 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän ei ole tarvinnut osallistua myöskään kotona asuessaan. Meillä riitti, että vein lautasen tiskipöydälle. Samoin ajattelen, että meillä ollessaan muiden ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Lautasen saa viedä tai olla viemättä mutta sen pidemmälle menevän avun kokisin kiusalliseksi enkä siksi itsekään sellaista tarjoa. 

Tämäkin on kummallinen ajatus, mutta toki selittää paljon. Siis omassa kotonaan joillekin riittää viedä lautanen tiskipöydälle? Eli vanhemmat ovat jonkinlaisia majatalon pitäjiä.

-Ap

Vierailija
91/148 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Yleensä kun vieraita tulee , niin perheen nainen järjestää kaiken. Normi käytäntö.

Vierailija
92/148 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Yleensä kun vieraita tulee , niin perheen nainen järjestää kaiken. Normi käytäntö.

Ilmeisesti sinäkin lasket perheenjäsenet vieraiksi?

Vierailija
93/148 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Perinteinen rooli että nainen hoitaa kodin, mies tekee töitä ja tuo rahan kotiin.

Vierailija
94/148 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Normaaleissa perheissä touhutaan yhdessä.

Vierailija
95/148 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Perinteinen rooli että nainen hoitaa kodin, mies tekee töitä ja tuo rahan kotiin.

Tässä tapauksessa kyllä nainen tuo sen rahankin kotiin. Ja "vieraat" tosiaan omia lapsia.

-Ap

Vierailija
96/148 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen nainen taitaa olla todennäköisemmin työelämässä kuin mies.

Vierailija
97/148 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti sinäkin lasket perheenjäsenet vieraiksi?

Kyllä silloin on vieraana kun kylään mennään. Ei teidän ole tarkoitus olla siellä kuin kotonanne. Vaikka miehen vanhemmilla olettekin.

Vierailija
98/148 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 38-vuotias ja jos kutsun vieraita, en halua, että he osallistuu keittiöhommiin. Mies tietysti osallistuu, mutta toki niin, että toinen meistä aina seurustelee vieraiden kanssa. Joskus on voitu sopia, että mies vastaa seurustelusta ja silloin voi näyttää, että vain minä raadan, mutta totuus on yhteinen sopimus ja toisella kertaa sitten eri tavalla.

Loukkaannutko, jos vieras kysyy tarvitko apua?

-Ap

En, mutta loukkaantuisin, jos vieras vain ryhtyisi toimeen kysymättä tai kielloista huolimatta.

Vierailija
99/148 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Normaaleissa perheissä touhutaan yhdessä.

Kuten appivanhemmat: anoppi höösää ja tekee, appi istuu nojatuolissa ja kommentoi mäkihyppyä, ellei lue hesaria tai nuku.  Ihmettelen, miten anoppi on kuitenkin saanut lapsistaan tekeviä ihmisiä aikaiseksi. Appi on täydellisen poispilattu. 

Vierailija
100/148 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mä kyllä kanssa sanoisin että Me (miehen nimi) autetaan

Päättäisit miehesi puolesta? Varmaan kannattaisi keskustella miehen kanssa ennen kuin alkaa muuttaa toisen perheen ikiaikaisia roolikuvioita.