Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni kotona äiti tekee kaiken

Vierailija
18.12.2018 |

Olemme menossa mieheni vanhempien luokse syömään. En tunne heitä hyvin, pari-kolme kertaa olen käynyt heillä kylässä. Omassa kotonani olen tottunut siihen, että jokainen tekee osansa. Vaivaannun ihan älyttömän paljon, kun olen heillä käymässä. Perheen äiti tekee kaiken, siis ihan kaiken. On käynyt kaupassa, laittanut ruuat, kattanut kauniisti ja myöskin tiskaa. Muut istuvat sohvalla, kukaan ei kysy voiko auttaa.

Olen aika ujo ja haluaisin auttaa, mutta jotenkin en ymmärrä tuota kuviota. Tuntuisi oudolta, että perhe makaisi sohvalla, mukaanlukien mieheni ja minä "vieraana" häärisin apuna keittiössä. Tuntuisi tungettelevalta. Eikö heistä tilanne tunnu mitenkään kummalliselta?

Kommentit (148)

Vierailija
141/148 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. En tarjoa apua ennenkuin mies itse sitä tarjoaa. Minä en sulata mitään "akat keittiössä miehet sohvalla"- meininkiä. 

Joo no en minäkään ehkä taida, kun olen vähän mietiskellyt asiaa. Heidän perheensä asia.

-Ap

Vierailija
142/148 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun miehelläni oli sama, hyi miten ällöttävää. Yökötti se ukot sohvalla ja akat keittiössä -tyyli, mutta lopulta en kestänyt enää itse olla siinä sohvalla, kun yksi raataa. Menin auttamaan ja se tuntuikin sitten ilmeisesti kaikista todella luontevalta. Anoppi rupesi pitämään minua sellaisena alemman tason piikana. Itse hän oli sitten se ylempi piika ja äijät iästä riippumatta olivat herroja. Hyh hyh mikä meininki. Vaikka mieheni ehkä järjen tasolla ymmärsi, että tällainen ei ole ihan reilua, käytännössä hän odotti samaa meidän omassa kodissakin. Hän halveksi vanhan kansan naisia ja heidän hössötystään, mutta ei koskaan ymmärtänyt että jonkun ne ruuat pitää ostaa ja tehdä ja koti siivota. Ei varmaan vaikea arvata että tuli ero. Minulle on aivan ylitsepääsemätöntä ruveta jonkun miehen piiaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/148 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olemme anopin kanssa samalta "tapa-alueelta" , joten ei ole ollut juurikaan ongelmia. Meillä Hämeessä ainakin miniän kuuluu auttaa. Lisänä kursailukulttuuri, eli emäntä kieltäytyy avusta ja sitä pitää kuitenkin tarjota uudestaan.

Minuakin ärsyttää se, että miehet vain istuvat sohvalla. Välillä voivat huikata keittiöön, että vieläkö kestää kauan. Omat teini-ikäiset lapseni pakotan myös auttamaan (poika ja tyttö). Keittiössä on ne parhaat jutut ja avoimet keskustelut.

Mieheltäni ei kannata kysyä pitääkö äitiä auttaa. Hänen mukaansa äiti tekee mielellään kaiken. Tulisi keittiöön, niin kuulisi että ei todellakaan tee.

Vierailija
144/148 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat ei tietenkään tee mitään keittiössä, jos kyse on normaalista vierailusta. Omien vanhempien kohdalla tilanne on myös se, että äiti tekee kaiken yksin. Ylipäätään äiti tekee 95% kaikista kotitöistä. Se on heidän tapansa elää. Ovat olleet naimisissa jo 47 vuotta. Toisaalta äiti päättää kaiken ja hallitsee rahoja yms. Valta ja työt yhdistyvät äidissäni. Isä on tyytyväisenä tossun alla, koska on "laiska mies".

Vierailija
145/148 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Yleensä kun vieraita tulee , niin perheen nainen järjestää kaiken. Normi käytäntö.

Ilmeisesti sinäkin lasket perheenjäsenet vieraiksi?

Kyllä silloin on vieraana kun kylään mennään. Ei teidän ole tarkoitus olla siellä kuin kotonanne. Vaikka miehen vanhemmilla olettekin.

Kyllä minä ainakin olen kuin kotonani anoppilassa. Autan aina minkä pystyn. Tosin appiukko hoitaa ruoanlaiton ja anoppi kattauksen ja siivouksen ja minä autan siinä. Appiukko kokkaa myös usein heidän ollessa meillä kylässä vaikka pitkän viikonlopun. Sopii mulle oikein hyvin.  

Vierailija
146/148 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
147/148 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit heivata sen miehen saman tien. Päädyt siihen äidin asemaan ja saat tehdä kaiken huushollissa ennen kuin on kymmentä vuotta kulunut.

Vierailija
148/148 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit heivata sen miehen saman tien. Päädyt siihen äidin asemaan ja saat tehdä kaiken huushollissa ennen kuin on kymmentä vuotta kulunut.

Tuo on todennäköistä. Minunkin mieheni lupaili vaikka mitä ja huolehti kotitöistä tasapuolisesti suhteen alkuvuosina. Kummasti asiat muuttuivat lasten ja iän muötä.