Mieheni kotona äiti tekee kaiken
Olemme menossa mieheni vanhempien luokse syömään. En tunne heitä hyvin, pari-kolme kertaa olen käynyt heillä kylässä. Omassa kotonani olen tottunut siihen, että jokainen tekee osansa. Vaivaannun ihan älyttömän paljon, kun olen heillä käymässä. Perheen äiti tekee kaiken, siis ihan kaiken. On käynyt kaupassa, laittanut ruuat, kattanut kauniisti ja myöskin tiskaa. Muut istuvat sohvalla, kukaan ei kysy voiko auttaa.
Olen aika ujo ja haluaisin auttaa, mutta jotenkin en ymmärrä tuota kuviota. Tuntuisi oudolta, että perhe makaisi sohvalla, mukaanlukien mieheni ja minä "vieraana" häärisin apuna keittiössä. Tuntuisi tungettelevalta. Eikö heistä tilanne tunnu mitenkään kummalliselta?
Kommentit (148)
Olen minäkin kohtalaisen ujo, tai ainakin hiljainen, mutta sen verran vierasta olisi vain istua peffallaan katsomassa yhden raatamista, että kyllä ehdottomasti tarjoaisin ainakin apuani. Oudompaa tuo edellä mainittu olisi, kuin ehdottaa apua.
Voi olla ihmeellistä, mutta totta monessa perheessä. Tarjoa ihmeessä apuasi! Toisaalta älä loukkaannu, jos se torjutaan. Monet ”vanhan kansan naiset” eivät halua päästää keittiöönsä kerään häärimään (itseni mukaanlukien), koska asioiden selittämiseen menee liikaa aikaa ja energiaa. Osaan kyllä pyytää apua silloin, kun sitä tarvitsen.
Meillä on sama. Miehen isä ei edes kiitä noustessaan pöydästä ja astiat jäävät niille sijoilleen, muut sentään siirtävät ne tiskipöydälle ja kiittävät :D minustakin tuntuu aina oudolta ehdottaa että auttaisiko kun oma perhe ei pane tikkua ristiin.
Miehen isä on varmaan just vaihtanut renkaat ja veljet kantaneet saunapuut, joten kaikki ovat tehneet osansa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama. Miehen isä ei edes kiitä noustessaan pöydästä ja astiat jäävät niille sijoilleen, muut sentään siirtävät ne tiskipöydälle ja kiittävät :D minustakin tuntuu aina oudolta ehdottaa että auttaisiko kun oma perhe ei pane tikkua ristiin.
Eihän sun tarvi olla pölvästi, vaikka muut olisivatkin. Alat vaan auttaa. <3
Sanoisin varmaan jotain "me *miehen nimi* kanssa voidaan auttaa". En suostuisi ilman miestä auttamaan koska se taas toisi mieleen vaan sen että naiset ne vaan kuuluu keittiöön... Oletko puhunut miehesi kanssa tästä?
Vierailija kirjoitti:
Potkaisisin miestä ja käskisin auttamaan äitiään
Minäkin ratkaisen usein arkipäivän ongelmia lievällä pahoinpitelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Potkaisisin miestä ja käskisin auttamaan äitiään
Ethän sentään polven yläpuolelle?
Kiitos vastauksista! :) Ollaan kyllä juteltu yleisellä tasolla meidän lapsuudenperheiden rooleista jne. Täytyy varmaan puhua tästä etukäteen tarkemmin miehen kanssa, että voitaisiinko sitten auttaa hänen äitiään, (jos äiti antaa).
Olisihan se tosiaan outoa jos ainoastaan minä auttaisin, mutta mieheni ei. Taidan joka tapauksessa itse toimia kohteliaasti. En missään nimessä loukkaannu, jos kieltäytyy avusta - tiedän ihmisiä, jotka ei missään nimessä halua että vieras auttaa keittiössä koska haluavat olla sillä tavoin vieraanvaraisia.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä miehen koti se nyt enää on?
Niin ja tähän, itse käytän puheessa sanaa "koti" myös ihmisten lapsuudenkodeista. Tuntuu luontevalta, ainakin omat vanhempani sanovat aina että on yhä minunkin kotini. Mutta makuasioita. :)
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Miehen isä on varmaan just vaihtanut renkaat ja veljet kantaneet saunapuut, joten kaikki ovat tehneet osansa.
En ole varma onko heille edes autoa, sähkösauna löytyy. Kyse on kaupunkilaisista. -Ap
Mä olen 38-vuotias ja jos kutsun vieraita, en halua, että he osallistuu keittiöhommiin. Mies tietysti osallistuu, mutta toki niin, että toinen meistä aina seurustelee vieraiden kanssa. Joskus on voitu sopia, että mies vastaa seurustelusta ja silloin voi näyttää, että vain minä raadan, mutta totuus on yhteinen sopimus ja toisella kertaa sitten eri tavalla.
Käskisin miestäni tarjoamaan äidilleen apua ja menisin itse myös auttamaan.
Sama.
Anoppi häärää eikä kerkiä kunnolla syömään ja muut makaa ja istuu ja katselee.
Minusta käyttävät äitiään hyväksi, mutta antaa mennä.
Meillä jo lapsetkin vitsailee että mummu on palvelija. Heh heh heee.....
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 38-vuotias ja jos kutsun vieraita, en halua, että he osallistuu keittiöhommiin. Mies tietysti osallistuu, mutta toki niin, että toinen meistä aina seurustelee vieraiden kanssa. Joskus on voitu sopia, että mies vastaa seurustelusta ja silloin voi näyttää, että vain minä raadan, mutta totuus on yhteinen sopimus ja toisella kertaa sitten eri tavalla.
Loukkaannutko, jos vieras kysyy tarvitko apua?
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo mä kyllä kanssa sanoisin että Me (miehen nimi) autetaan
Mikä miehen koti se nyt enää on?